Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 257 / Bezoekers Vandaag: 313
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 331
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Infrarood.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

adriaan

Netherlands
43 berichten

Geplaatst - 12 aug 2013 :  13:02:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedendag,

Er ligt een doorgaans prettig lopende treinbaan op de zolder. Bestuurd met Koploper uiteraard.
Nu de beginfase een beetje voorbij is, wordt het tijd voor de wat ingewikkeldere dingen dingen die KL biedt.

De situatie: ik wil op blok 11 een wagonlading behandelen. (in een vaste treinenroute).

ik heb aangeschaft: Busch terugmelder 5745 en een set infraroodstralers 5962.

E.e.a. aangesloten volgens schema en opgesteld weerszijden van de rail van blok 11. er zit ook een verklikkerlichtje op (21 en 26). als ik infrarood straal onderbreek en weer vrijgeef knippert de lamp. dus dat zal wel goed zitten.

In blok 11 zitten 2 reedcontacten (2.05 en 2.06). het blok is eenrichtingverkeer. 2.05 is inrijden, 2.06 is stopsectie.

wat ik graag van jullie wil weten is nu op welke bezetmelder ik dat infraroodschakelsignaal moet zetten. is dat op 2.06 omdat dat de stopsectie is? of moet ik die op nog ongebruikte bezetmelder zetten (bijv 3.16) zodat KL daarmee "iets" kan doen richting de betr. locomotief.

ik heb heb het allebei geprobeerd.
als ik ze koppel met het reed contact van 2.06 dan wordt op mijn PC scherm blok 11 blauw.

als ik het koppel met bezetmelder 3.16 dan reageert die bezetmelder prima in de testmodus. Althans zodra ik de IR onderbreek blinkt en klinkt nummer 3.16, maar hij gaat niet meer uit en de locomotief trekt zich ook nergens iets van aan

ik zit dus een beetje "vast". ik heb nog op 3railforum, nog bij Busch, en ook niet in Koploperforum iets kunnen vinden wat mij verder op weg zou kunnen helpen, vandaar deze nieuwe vraag in ons midden geworpen.

ik stuur een jpg mee met het schema.

de hoofdvraag is dus: waar moet ik met die 2 rode draden (29 en 30) naar toe zodat het werkt in Koploper?

En met "werkt" bedoel ik dan dat de wagons na elkaar op dezelfde plek stil komen te staan in blok 11 en als de laatste is geweest de hele trein weer doorrijdt.

mvrgr

Adriaan

Download Attachment: BUSCH_5745_met_IR_5962.jpg
92,38 KB

Bewerkt door adriaan op 12 aug 2013 15:04:21

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 12 aug 2013 :  15:28:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Adriaan,

In de handleiding van koploper staat het uitgelegd hoe de wagenlading werkt, ook de functie van de lichtsluis.



En wat je met de rode draden moet doen, kan ik niet opmaken aan de hand van het plaatje, geen idee wat ze intern in dat doosje doen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

adriaan

Netherlands
43 Posts

Geplaatst - 12 aug 2013 :  15:47:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Goede middag Wim,

bedankt voor je reactie,

deze pagina ben ik in de handleiding van Koploper tegengekomen. die heb ik gelezen, proberen te begrijpen en uit te voeren.

het gaat me nu om wat in dat plaatje bij (linksboven) bezetmeldpunt controle staat. (H10.16)(waar betekent die H?)
Wat voor punt is dat? is dat nu hetzelfde als de stopsectie in dat betreffende blok of is dat een bezetmelding die nog door niets anders wordt gebruikt?

Die 2 rode draadjes zijn de draadjes die aan het bezetmeldpunt moeten worden vastgemaakt. (1x voeding en 1x module) (volgens mij dus) Net als de 2 draadjes van een REED-contact. Tenminste dat is mijn gedachte. Anders lijkt het me niet mogelijk dat Koploper ergens een signaal krijgt dat de IR module op een bepaald moment aan- of uitgeschakeld is, zodat een volgende wagon kan vóórrijden.

Mijn probleem is dus: Hoe krijg ik dat aan- en uitschakelen (dat veroorzaakt wordt doordat er wel of niet een obstakel tussen de IR zender en ontvanger zit) via via in de richting van de LOC zodat die elke keer een stukje verder doorrijdt zodat de volgende wagon onderhanden genomen kan worden?

Heb ik de functie van de 2 rode draadjes zo voldoende onder woorden gebracht?

En even voor de duidelijkheid: ik DENK dat het zo is dus. Als iemand mij uit de droom kan helpen hierover dan word ik graag wakker gemaakt.

mvrgr

Adriaan.

Bewerkt door adriaan op 12 aug 2013 15:51:13
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 12 aug 2013 :  17:15:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Adriaan,

Dat lijkt mij dan ook wat betreft die rode draden, gelijk aan de aansluiting van een reedcontact.

De H voor het nummer betekend dat de melders aangesloten zijn op een HSI-88, dat kun jij verder negeren en alleen het getal lezen,

Verder aansluiten en instellen zoals de handleiding aangeeft.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

adriaan

Netherlands
43 Posts

Geplaatst - 12 aug 2013 :  17:23:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Ik zie in je profiel dat je in de buurt woont. Kan wel eens handig zijn misschien?

De zaak: Je screenshot van de KL pagina heeft toch weer een mogelijkheid geopend. een kwestie van GOED lezen, Adriaan !!! sprak hij tegen zichzelf. Daar staat dat de IR melder ná de stopsectie geplaatst moet worden. En dat heb ik nog niet geprobeerd.

Ga ik binnenkort doen. en ik sluit'm aan op melder 3.16. Ik ben benieuwd.

Ik houd je op de hoogte.

mvrgr

Adriaan
Ga naar bovenaan de pagina

michel-zeeland

Netherlands
20 Posts

Geplaatst - 13 aug 2013 :  10:54:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Adriaan,

volgens mij is het niet noodzakelijk je IR sluis na je stopsectie te zetten. Ik gebruik een IR sluis in de stopsectie als extra melder. Deze situatie is als volgt: binnenkomstmelder, remmelder, stopmelder. In deze laatste sectie zit toevallig ook(op een 4e bezetmelder) een IR sluisje. Dit werkt fantastisch.

Indien je het wilt zien werken icm Koploper, kom op een dinsdag- of donderdagavond eens naar de MSVZ (www.msvz.net). We zitten tenslotte om de hoek in Nieuw-en St.Joosland. Je bent natuurlijk welkom.

met spoorse groeten,
Michel


IB - Loconet - DMX - Koploper met Server
Ga naar bovenaan de pagina

adriaan

Netherlands
43 Posts

Geplaatst - 13 aug 2013 :  12:01:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Goede morgen

bedankt voor deze tip en uitnodiging, lijkt me prima idee. Ik kom vanavond langs. Kan ik mijn spul meebrengen om een oordeel van jullie te krijgen?

Ik dacht vannacht (!) ineens: ik moet die bezetmelder 3.16 wel koppelen aan blok 11, net zoals ik dat met 2,05 en 2,06 heb gedaan.

nog niet als tip gekregen tot nu toe en dus ook nog niet geprobeerd. zou dat de oplossing kunnen zijn?

mvrgr

adriaan




Ga naar bovenaan de pagina

michel-zeeland

Netherlands
20 Posts

Geplaatst - 13 aug 2013 :  12:36:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Adriaan,

nee ik heb de IR niet gekoppeld aan een blok. Op de club is de situatie wellicht ietsje anders, maar komt wel overeen met hetgeen je wilt bereiken, volgens mij. Ik gebruik deze setup op een kopspoor bij een steenafslag. In de eerste instantie gewoon even getest met een vast treinroute. Trein komt aan, wacht even en rijd vervolgens terug. Toen dat werkte hebben ik een IR sluisje gemonteerd en aangesloten als een losse bezetmelder, die totaal niet aan het blok gekoppeld zit, zoals zoveel melders en knoppen bij ons op de Loconet bus. (welke manier van terugmelding je gebruikt is verder niet interessant, het zou ook met bijv. s88 moeten werken).

De trein komt nu aan in de binnenkomstmelder, en krijgt in de remsectie (2e melder) de opdracht af te remmen tot middelmatige snelheid, om vervolgens in de 3e sectie eigenlijk tot stilstand te moeten komen. Dit doet hij niet, maar remt af tot minimale snelheid net zo lang totdat hij de IR sluis heeft bereikt en stop dan en begint zijn cyclus met de wagonafhandeling.

Kom vanavond gewoon even kijken, zelf ben ik er ook vanaf een uur of 19.30. Het clubhuis "Spoor3" ligt achter het schooltje en naast de speeltuin, zeg ik er maar even voor de duidelijkheid bij.

groeten,
Michel



IB - Loconet - DMX - Koploper met Server
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina