Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 108 / Bezoekers Vandaag: 1909
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 957
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Camera's in de trein
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina | Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 3 (of 3)

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 13 aug 2013 :  13:14:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat voor relatie heeft dit met Koploper?

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

Corvand

Netherlands
53 Posts

Geplaatst - 13 aug 2013 :  17:47:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb gepolst onder de koploper gebruikers of er voor dit onderwerp interesse was. Ik zal geen updates meer plaatsen...

Mvg,
Cor
Koploper met Marklin CS2(60214) HO MFX
Koploper met Hornby Elite N DCC
Ga naar bovenaan de pagina

n160weer

Netherlands
76 Posts

Geplaatst - 13 aug 2013 :  18:56:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Cor

Ik zou je graag willen volgen, omdat ik en mogelijk anderen interesse hebben in je werk.
Mogelijk kan je ons op de hoogte houden met een draadje onder "overige" of "multimedia".

Groetjes
Walter

n160weer win-xp selektrix2000 lichtsluisjes en stroomdetektie.
Ga naar bovenaan de pagina

Corvand

Netherlands
53 Posts

Geplaatst - 13 aug 2013 :  19:27:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Als er verder geen bezwaren zijn, zal ik de verdere ontwikkelingen hier blijven posten

Mvg,
Cor
Koploper met Marklin CS2(60214) HO MFX
Koploper met Hornby Elite N DCC
Ga naar bovenaan de pagina

hubert

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 14 aug 2013 :  19:27:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Cor,

heel veel succes met het vervolg.
Ziet miz nu al zeer goed uit.
Volg alles met veel spanning.

Groeten Hubert
Ga naar bovenaan de pagina

ffxpvc

Belgium
67 Posts

Geplaatst - 24 aug 2013 :  22:49:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Cor,

Ik denk dat er nog steeds veel geïnteresseerden zijn voor dit.
Doe zo verder.

vr. groet
Danny
Ga naar bovenaan de pagina

Corvand

Netherlands
53 Posts

Geplaatst - 15 sep 2013 :  23:12:07  Toon profiel  Reageer met citaat
even een teken van leven inmiddels heb ik de gewenste 30 frames per seconde gerealiseed, zal proberen eind volgende week een filmpje op internet te zetten...

Mvg,
Cor
Koploper met Marklin CS2(60214) HO MFX
Koploper met Hornby Elite N DCC
Ga naar bovenaan de pagina

MarcelC

19 Posts

Geplaatst - 11 okt 2013 :  22:46:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Cor,

Ook ik ben zeer geïnteresseerd en volg deze draad.

Heel veel succes!

Met vriendelijk groet,
Marcel.
Ga naar bovenaan de pagina

ffxpvc

Belgium
67 Posts

Geplaatst - 14 nov 2013 :  23:50:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Cor,

Is er iets nieuws vanuit de camera optiek.

vr gr
Danny
Ga naar bovenaan de pagina

Corvand

Netherlands
53 Posts

Geplaatst - 15 feb 2014 :  11:19:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Eindelijk weer eens nieuws over het camera project, heb het erg druk gehad op het werk, dus dit heeft een aantal maanden op een laag pitje gestaan. Sinds afgelopen weekend heb ik een prototype werkend, de beelden zijn naar mijn bescheiden mening redelijk goed(hoor graag jullie mening!). Ik voed de processor via de rails zonder noemenswaardige storing. Heb wel een erg betrouwbare aanvoer nodig, vandaar dat ik op dit moment met twee slepers werk, als de voeding namelijk even weg is dan herstart de processor, er is in feite een complete computer aan boord, dus dat geeft ook straks uitgebreide mogelijkheden (denk aan motion feedback, als je dan een echte gamers stoel hebt dan voel je ook de wisselstraat onder de trein door gaan #61514;).
Wat heb ik allemaal uitgevoerd, ben begonnen met een micro controller, maar kwam er snel achter dat dit een doodlopend pad was, een micro controller is simpelweg niet opgewassen tegen de hoge eisen die video processing vereist, ik kwam niet verder dan 6 beelden per seconden (gangbaar is 25).
Daarna overgestapt op een GPU dit is een combinatie van een CPU en een grafische processor. Bijkomend voordeel is dat deze GPU H.264 video compressie mogelijk maakt. Dit geeft een prima beeld.
Vervolgens kwam het volgende probleem om de hoek, de processing unit was erg dorstig wat betreft stroomopname. De eerste voeding schakeling die ik heb gemaakt, nam ruim 600mA op van de rails, resulterend in nog net geen vast gelaste wielen/stroomopnemers. Om over de temperatuur van de voeding maar te zwijgen (>80C). Dit heb ik uiteindelijk op kunnen lossen d.m.v. een DC-DC convertor(geschakelde voeding). Het resultaat, nog maar 10% van de originele stroomopname nu dus ~ 60mA en de temperatuur rond de 29C.
In de tussentijd ook nog een 3D printer bouwpakket in elkaar gezet, zodat ik allerlei klemmen en andere zaken kon ontwerpen / printen. Dit om de op dit moment groot uitgevallen prototype printplaten letterlijk aan de trein te hangen.
Zo dat is de status op dit moment, nu een moment van bezinning en hoe nu verder. De verwachting is dat de uiteindelijke print plaat voor de processor rond de 15x20 mm uitkomt. Daarbij nog een voeding plaatje van 20 bij 30 mm. Iets groter dan verwacht. Inbouw in HO moet kunnen, de camera unit zelf zit aan een flexibele print van Max 50 cm, de camera zelf is 2x2x2 mm maar die zit wel op een klein printje, op dit moment 2x2 cm maar dat moet ook nog kleiner kunnen.
Ben nu aan het kijken of ik de gebruikte prototype componenten ook in voor de markt relatief kleine aantallen kan aanschaffen en of dit tegen redelijke prijzen te produceren is, mocht dat niet het geval zijn dan blijft e.e.a. in dit prototype stadium, moet zeggen dat ik enorm veel plezier heb gehad tot nog toe en ook de creativiteit en leerzaamheid is ook nooit weg #61514;.
De beelden staan op YouTube, opgenomen op mijn baan in aanbouw, dit zijn live beelden die via WIFI op de PC worden getoond, zoals ik verwachte heeft deze constructie geen last van stoorsignalen op mijn YouTube kanaal staat ook een filmpje met een ‘ouderwetse analoge camera’ destijds in 2009 de beste camera die ik kon vinden.

Beelden van de prototype trein: http://youtu.be/jB8pWS8UZUA
Beelden vanuit de cvdTrainWIFICam: http://youtu.be/cwGfrTA24a0


Mvg,
Cor
Koploper met Marklin CS2(60214) HO MFX
Koploper met Hornby Elite N DCC
Ga naar bovenaan de pagina

TWieb

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 15 feb 2014 :  11:26:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Cor
Wat een mooie beelden. Ik kijk uit naar het definitieve resultaat!
M.v.g. Tjeerdo
Ga naar bovenaan de pagina

gardevil

Belgium
42 Posts

Geplaatst - 15 feb 2014 :  12:05:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van gardevil  Reageer met citaat
Ziet er best goed uit, wacht in spanning af.

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?
Ga naar bovenaan de pagina

avanlaar

Netherlands
35 Posts

Geplaatst - 15 feb 2014 :  12:35:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van avanlaar  Reageer met citaat
Ziet er goed uit,
ik hoop dat dit allemaal mogelijk wordt voor iedereen.
Ik wacht af.



Met vriendelijke groeten,

André van Laar.

Schaal HO, Fleischmann, MRdirect en Koploper (sinds 2004).
Windows 7 home premium 64 bits.
Ga naar bovenaan de pagina

Corvand

Netherlands
53 Posts

Geplaatst - 16 feb 2014 :  23:17:05  Toon profiel  Reageer met citaat
De camera rechstreeks aan het wielstel, levert in bochten een meedraaiende camera op, beeld gaat wel meer heen en weer door de rechstreekse koppeling. Ik ga een andere manier proberen met iets van tandwielen, waardoor eea wat gedempt wordt, later meer

De beelden: http://youtu.be/vtX9_tgWBoo


Download Attachment: wielstel.jpg
203,82 KB

Mvg,
Cor
Koploper met Marklin CS2(60214) HO MFX
Koploper met Hornby Elite N DCC
Ga naar bovenaan de pagina

Corvand

Netherlands
53 Posts

Geplaatst - 17 feb 2014 :  23:23:21  Toon profiel  Reageer met citaat
was benieuwd of ik ook rook kon zien

http://youtu.be/Y1nt1SI1JmY

Mvg,
Cor
Koploper met Marklin CS2(60214) HO MFX
Koploper met Hornby Elite N DCC
Ga naar bovenaan de pagina

Corvand

Netherlands
53 Posts

Geplaatst - 18 feb 2014 :  21:27:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Kreeg een vraag over licht condities:

Gaat goed, het filmpje met de bewegende camera en de rook pluim zijn s ‘avonds gemaakt, heb een 300 watt halogeen om e.e.a. te verlichten...., was bezig te kijken naar nacht en zons opgang scenario, rijd langs een verlichte koploper en ook front verlichting van een stoom loc die redelijk fel is, daarna draai ik de omgeving verlichting aan benieuwd wat je ervan vind... :
http://youtu.be/VjLIqJ_3AAU

Mvg,
Cor
Koploper met Marklin CS2(60214) HO MFX
Koploper met Hornby Elite N DCC
Ga naar bovenaan de pagina

Corvand

Netherlands
53 Posts

Geplaatst - 19 feb 2014 :  22:39:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Denk dat ik het stabiliteit probleem heb opgelost, ik heb de camera mount nu zodanig geconstrueerd dat alleen de draai beweging gevolgd wordt in het plaatje rechts de oude mount die vast zat aan het wielstel, de linker 3 onderdelen vormen de nieuwe constructie, in het ronde onderdeel komt een pen van het wielstel en dat brengt alleen de zijwaartse beweging over en niet de kantel bewegingen van het wielstel. Verder heb ik de camera iets verder naar achter geplaatst waardoor een grotere draaihoek mogelijk is. Binnenkort de beelden....



Download Attachment: cmrmtv3.jpg
147,26 KB

Mvg,
Cor
Koploper met Marklin CS2(60214) HO MFX
Koploper met Hornby Elite N DCC
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 20 feb 2014 :  17:28:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Cor,

Op mijn laptop (Samsung N150) is het beeld zonder sceneryverlichting wel erg donker. Je ziet eigenlijk alleen de verlichte ramen en de frontseinen. Voor de rest is het zwart. Met sceneryverlichting zijn de opnames prima.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Corvand

Netherlands
53 Posts

Geplaatst - 20 feb 2014 :  21:33:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Ik ben waarschijnlijk niet helemaal duidelijk in wat ik beoog te laten zien met die opname. Veel (spy) camera's kunnen niet omgaan met nacht scenery. Wat je vaak ziet is zeer onscherp beeld en zodra je bijvoorbeeld verlichte objecten speciaal tegenliggende trein verlichting, zoals de stoomloc aan het eind van filmpje (na de donkere periode) zie je vaak een grote licht waas die na flakkert. Deze camera gaat daar naar mening zeer goed mee om, en ook aan het eind van het filmpje als "de zon" opgaat dan regelt de camera zich zeer snel scherp. Ik ben bezig de camera aan de tand te voelen, zodat ik weet hoe de camera in alle mogelijke omstandigheden op modelbaan reageert.

Hierbij ook een oproep aan lezers, als je een scenario getest wil hebben laat het weten..

Ik ben nu bezig de camera mechanisch stabieler te bevestiging terwjl hij nog steeds meedraait met het wielstel, verder heb ik leds gemonteerd om te kijken hoe dat eruit ziet als ik in het donker rij.... met front verlichting...

Mvg,
Cor
Koploper met Marklin CS2(60214) HO MFX
Koploper met Hornby Elite N DCC
Ga naar bovenaan de pagina

Corvand

Netherlands
53 Posts

Geplaatst - 22 feb 2014 :  08:59:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb een mockup (model op ware grootte) gemaakt van de Camera, ben na de testen tevreden over de hardware componenten die ik heb gebruikt. De foto’s tonen de printplaat, en ik heb twee verschillende camera’s een voor N en een voor HO, voor N is het printplaatje wel een uitdaging, vandaar deze mockup ik ben aan het kijken of deze mockup in een N koploper past, HO is geen probleem.



Download Attachment: cvdTrainCPCB.jpg
164,27 KB



Download Attachment: cvdTrainCS.jpg
149,19 KB

Mvg,
Cor
Koploper met Marklin CS2(60214) HO MFX
Koploper met Hornby Elite N DCC
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 22 feb 2014 :  16:20:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Cor,

Bedankt voor je toelichting. Het is me nu duidelijk wat de bedoeling van de opname was en zo te zien doet de camera goed wat je wilt.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Corvand

Netherlands
53 Posts

Geplaatst - 22 feb 2014 :  23:07:11  Toon profiel  Reageer met citaat
De eerder beloofde filmpjes, beide opgenomen met de nieuwe camera montage, nu wordt alleen de zijwaartse beweging doorgeven, de op en neer gaande beweging is volgens mij redelijk gedempt (hoor het graag, na het denk en constructie werk heb ik uiteraard een gekleurde bril #61514;). Twee filmpjes eerste bij vol kunstlicht, tweede in totale duisternis, met de nieuwe koplampen.

Daglicht: http://youtu.be/iWjn2Pa4uR0
Nacht: http://youtu.be/YBqmbAWrev4


Mvg,
Cor
Koploper met Marklin CS2(60214) HO MFX
Koploper met Hornby Elite N DCC
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 23 feb 2014 :  16:33:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Cor,

Ziet er mooi uit.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

WouterL

Netherlands
75 Posts

Geplaatst - 25 feb 2014 :  14:07:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WouterL  Reageer met citaat
Beste Cor,
Het ziet er prima uit, een stuk beter beeld dan wat ik vrijdag in Houten zag. Succes, ik blijf je volgen!
Groet, Wouter


Märklin, k-rails, Koploper, Raptor, Edits, Littfinski: afbouwfase

Bewerkt door WouterL op 25 feb 2014 14:15:19
Ga naar bovenaan de pagina

Corvand

Netherlands
53 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2014 :  21:45:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben aan het uitzoeken of de camera tegen een redelijke prijs is te fabriceren, in de tussentijd druk aan het bouwen van mijn zolderbaan, met Nederland als onderwerp, ik spaar Nederlands materieel. Ik heb ook nog aan het prototype gewerkt, heb nu een lager in de camera montage gezet, ben verlost van de op en neer gaande bewegingen, en heb alleen nog zijwaartse beweging zoals het hoor, daarbij kan het wielstel ook weer zijn eigen leven leiden



Download Attachment: cammount.jpg
158,46 KB

Mvg,
Cor
Koploper met Marklin CS2(60214) HO MFX
Koploper met Hornby Elite N DCC
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 3 (of 3) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina | Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina