Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 246 / Bezoekers Vandaag: 8337
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 336
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Wisselstraat vrijgeven a.d.v. treinlengte
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

dverkade

5 berichten

Geplaatst - 12 apr 2014 :  16:17:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik heb een vraag met betrekking tot het vrijgeven van een wisselstraat. Ik rij met treinen tot +/- 240 cm. Een lange trein rijdt vanuit het station naar de hoofdbaan, rijdt de betreffende sectie binnen. De wisselstraat wordt vrijgegeven zodra het tweede detectie punt (laatste) van de sectie wordt bereikt. Helaas is de wisselstraat dan nog niet geheel vrij, wat voor ontsporingen kan leiden.

Nu begrijp ik uit de documentatie van Koploper dat het mogelijk is een wisselstraat vrij te geven op basis van de treinlengte. Ik rij allemaal met geijkte treinen, dus dat is geen probleem. In koploper ingesteld dat er een veiligheidsmarge van 10cm aangehouden moet worden, maar de wisselstraat wordt nog steeds op exact hetzelfde moment vrijgegeven.

Hoe zou dit in zijn werk horen te gaan? Alvast bedankt voor jullie reacties!

Danny

dverkade

5 Posts

Geplaatst - 12 apr 2014 :  17:03:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ben,

Bedankt voor je snelle reactie! Het probleem is niet dat het blok te klein is. Het blok is in totaal 3 meter. De trein past daar dus prima in. Het tweede detectiepunt bevind zich alleen wel op 1 meter 30 (in verband met bereikbaarheid). Als de trein dus dit punt bereikt wordt de wisselstraat vrijgegeven terwijl er nog een meter van de trein zich op de wisselstraat bevind.

Wat bedoel je precies met "Korte treinen in lange blokken"? Zou je daar een voorbeeld van kunnen geven?

Alvast bedankt!
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1022 Posts

Geplaatst - 12 apr 2014 :  21:10:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Danny,

Als ik het goed lees is je laatste melder erg lang.
wat je kan doen is een vituele melder maken op 240 cm na de wissel = 110 cm. Na de laatste melder. En hierop geef je de wisselstraat vrij.

als alle wagons voorzien zijn van detectie kan je ook een bezetmelder aan de wissel(straat) koppelen dan worden de wissels pas geschakeld als ze vrij zijn.


Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

trainfreak089

Belgium
17 Posts

Geplaatst - 13 apr 2014 :  09:37:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Danny,

Indien je de uitgebreide versie van koploper gebruikt en je eerste bezetmelder (binnenkomstmelder) is niet te lang dan kun je de wisselstraat vrijgeven na het vrijkomen van de eerste bezetmelder indien je zoals jij met volledig gededecteerde treinen rijdt.
Hopelijk heb je hier iets aan.

Vriendelijke groeten,

Marklin K-rails/Laptop en USB to RS232/Intellibox IR/Loconet-interface Rosoft/Bezetmelders 63350-Functiedecoders 63410-Boosters Power 4 Uhlenbrock/Seinen Viessmann/Koploper en ganse dagen plezier aan een gerealiseerde jongensdroom
Ga naar bovenaan de pagina

dverkade

5 Posts

Geplaatst - 13 apr 2014 :  10:44:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Bedankt voor de tips! Wim geeft inderdaad mijn situatie goed weer, mijn laatste bezetmelder is erg lang. Ik heb het nu opgelost door een virtuele melder te plaatsen. De wisselstraat wordt nu mooi op het juiste moment vrijgegeven, ook bij lang treinen. Bij kortere treinen wordt de wisselstraat eerder vrijgegeven, zodat er een sneller treinen verloop mogelijk is.

Super, bedankt!
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina