Auteur |
Onderwerp |
|
wijbe
Netherlands
172 berichten |
Geplaatst - 28 mei 2013 : 22:47:51
|
Heren,
Een station spoor van 100cm heeft 2 blokken van 50cm. Bedoeld om 2 treinstellen in te laten stoppen. Het spoor is van beide zijden bereikbaar. Echter een trein van 90cm moet dus in 2 blokken komen te staan.
Nu de vraag, hoe dit in te stellen dat het treinstel van 90cm beide blokken reserveert en in het 2e blok stopt, en dus niet in het eerste en half op de wisselstraat?
Het vinkje bij 'Aanvulling blokgegevens' -> Actie bij te lange trein Stopverbod in huidig blok gaat niet werken, omdat het treinstel van beide zijden kan komen binnenrijden, dan zullen beide blokken dat vinkje aan moeten staan. Gevolg dat de trein op geen van de blokken mag stoppen.
Iemand een idee?
Zelf zat ik te denken aan een variable route met wat stopverboden richtingsafhankelijk die alleen geld als logische actie waar is, als een trein langer is dan..... Maar hoe ik die logische actie moet maken....
Met vriendelijke groet, Wijbe
Ecos/Koploper & NL-Rijder, 3-rail |
Bewerkt door wijbe op 28 mei 2013 22:49:56 |
|
n160weer
Netherlands
76 Posts |
Geplaatst - 28 mei 2013 : 23:02:34
|
Hoi
Probeer het eens met een variabele route.
Bij stamgegevens: oa de max lengte invullen voor het eerste blok. Bij stopverbod: stopverbod richtingsafhankelijk de blokken aangeven waar niet gestopt mag worden van uit een blok.
FF puzzelen dan je komt er wel uit.
Groetjes Walter
n160weer win-xp selektrix2000 lichtsluisjes en stroomdetektie. |
|
|
n160weer
Netherlands
76 Posts |
Geplaatst - 29 mei 2013 : 00:18:16
|
sorry
Je bent al op weg.
Download Attachment: voorbeeld.jpg 120,09 KB
Volgens mij moet het wel lukken zo.
Groetjes Walter
n160weer win-xp selektrix2000 lichtsluisjes en stroomdetektie. |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 29 mei 2013 : 10:26:52
|
Bij blokken kun je ook laten kiezen op basis van lengte en twee blokken vooruit kijken...ook een truukje om een lange trein over beide blokken te laten stoppen.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
wijbe
Netherlands
172 Posts |
Geplaatst - 29 mei 2013 : 13:29:52
|
Hoi Walter,
Dat valt te proberen. Ik zat ook in die richting te denken, maar net op een andere manier.
Hoi Theo,
Die ga ik ook even bekijken.
Hoi Wim, Ben benieuwd!
Met vriendelijke groet, Wijbe
Ecos/Koploper & NL-Rijder, 3-rail |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
wijbe
Netherlands
172 Posts |
Geplaatst - 29 mei 2013 : 14:27:04
|
Hoi Wim,
Ik snap hem. In principe zou je de logische actie dus ook kunnen vervangen door vanaf treinlengte 50cm in te vullen?
Met vriendelijke groet, Wijbe
Ecos/Koploper & NL-Rijder, 3-rail |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
renehartman
Netherlands
6 Posts |
Geplaatst - 29 mei 2013 : 15:37:07
|
Hallo allemaal,
Hier ben ik heel blij mee, want ik zat met het zelfde 'probleem'. Ik had het wel redelijk werkend gekregen, maar met wat meer fratsen. Maar ik ben heel blij met deze oplossing Wim, dus Wim ook namens mij erg bedankt....ik ga je oplossing zeker gebruiken, het kan dus eenvoudig!
Nu had ik zelf ook nog een wens in dit verhaal en wat me maar niet lukt. Sorry Wijbe, (dat ik zo even inbreek) maar ik denk, dat jij dit vast ook wel zou willen.
Maar goed de vraag: dat bij korte treinen er ook, in het midden van het perron gestopt kan worden. Maar dat ook nog steeds, 2 korte treinen op perron a en b mogelijk blijven. Dus met het voorbeeld van Wim, bijvoorbeeld uit blok 7 naar blok 2 (met een trein korten dan bv 50 cm), er in het midden van het perron gestopt wordt. Dus eigenlijk het doorrijden in cm naar het midden of alternatieve stopplek van een bezetmelder met een logische actie.
Is dat dan toch een 3de blok aan maken of kan dat (hopelijk) zonder extra blok opgelost worden.
Heb je daar ook toevallig een geniale oplossing voor.
Met vriendelijke groet,
René
|
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 29 mei 2013 : 16:00:11
|
Rene,
Daar is ook een standaard oplossing voor binnen koploper, namelijk meerdere melders per blok gebruiken en dan op basis van lengte trein een alternatieve stopplaats maken, zonder verdere fratsen.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
renehartman
Netherlands
6 Posts |
Geplaatst - 29 mei 2013 : 16:07:48
|
Hallo Wim,
Bedankt voor je reactie.
Yep, die wist ik, gebruik ik ook op een ander perronspoor.
Maar, maakt het dan niet uit dat je de alternatieve stopmelder van het andere blok gebruikt!
Dus uit blok 8 naar Blok 2. Blok 1 - 1.01 en 1.02 Blok 2 - 1.03 en 1.04
Maar dan zou ik willen stoppen op de bezetmelder van Blok 1 - 1.02.
Heb dat eigenlijk niet geprobeerd, wel stom, ging er van uit dat je altijd de bezetmelders binnen het blok 'moest' gebruiken.
Jeetje, dan
|
|
|
renehartman
Netherlands
6 Posts |
Geplaatst - 29 mei 2013 : 16:10:15
|
Oeps verkeerd knopje :D
Jeetje, dan zat ik wel HEEEEElll moeilijk te denken, als het zo eenvoudig werkt.
|
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 29 mei 2013 : 16:18:30
|
Rene, dat moet je ook je kunt natuurlijk niet in een blok stoppen waar de trein nog niet is. De alternatieve stopplaats is altijd binnen 1 blok.
Maar jouw situatie is een andere dan die van Wijbe, dus zal een iets andere benadering vereisen. Jij voegt er een extra variabele aan toe. Maar je kunt het geheel wel een beetje foppen door te spelen met lengtes voor de alternatieve stopplaats.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
Bewerkt door Wim Ros op 29 mei 2013 16:26:12 |
|
|
renehartman
Netherlands
6 Posts |
Geplaatst - 29 mei 2013 : 16:49:28
|
Sorry Wim, ik raak hem even kwijt nu.
Even uit jou voorbeeld voor Wijbe, want ik heb zo'n zelfde situatie, 2 blokken op 1 station spoor op de baan.
Wat zou ik extra willen: De korte trein komt uit Blok 7 en gaat stoppen in Blok 2 (Blok 1 is vrij), maar omdat de stopmelder (1.03) van blok 2 niet in het midden van het perron is, zou de korte trein eigenlijk iets moeten doorrijden zodat hij wel netjes in met midden stopt. Maar het moet nog steeds mogelijk zijn, dat er tegelijk 2 korte treinen in Blok 1 en Blok 2 kunnen stoppen.
Voorbeeld welke je gemaakt had voor Wijbe: Blok 1 - 1.01 en 1.02 Blok 2 - 1.03 en 1.04
Het mooiste zou dan zijn, dat de trein op bijvoorbeeld de bezetmelder van Blok 1 - 1.02 kan/gaat stoppen.
Uit jou reactie, begrijp ik dat 'De alternatieve stopplaats is altijd binnen 1 blok' dus dat MOET een alternatieve stopplek zijn van Blok 2. Maar dat blok is aan het begin/eind van het spoor en niet het midden.
En 'je kunt natuurlijk niet in een blok stoppen waar de trein nog niet is' dus dat er niet een bezetmelder uit een ander blok in dit geval Blok 1 gebruikt kan worden.
Ik zat eerst te denken aan: Aanvulling blokgegevens - Doorrijden cm, maar daar kan je geen logische acties selecteren, want het zou de ene keer wel moeten (wanneer er 1 korte trein in het midden moet stoppen) en andere keer niet (wanneer er 2 korte treinen moeten stoppen).
Zou je nog kunnen uitleggen, hoe het dan zou moeten, of heb ik je reactie verkeerd begrepen en moet ik het uitproberen.
|
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
renehartman
Netherlands
6 Posts |
Geplaatst - 29 mei 2013 : 17:44:24
|
Hoi Wim,
Bedankt voor je reactie.
Oh, das jammer.
Groetjes, René |
|
|
wijbe
Netherlands
172 Posts |
Geplaatst - 29 mei 2013 : 23:23:34
|
En het werkt bij mij. Passen nu 2 '2 delige treinstellen op 1 stationspoor van 1,30m Yep, past precies op de cm's....
Bedankt!
Met vriendelijke groet, Wijbe
Ecos/Koploper & NL-Rijder, 3-rail |
|
|
jimmaet
Finland
422 Posts |
Geplaatst - 23 feb 2015 : 11:28:53
|
Bedankt Wijbe voor de vraag en Wim voor't antwoord, helpt mij ook op weg. Kan me voorstellen dat wat Rene wil wel lukt, als er nog een extra bezetmelder (of 2) op een kort stukje midden in 't perron zit.
Maar dan moet je wel logische functies gaan bouwen, die kijken of er van tegenovergestelde kant een korte trein aankomt die mogelijk een half perron wil gaan bezetten. Zo niet, mag 'ie halverwege stoppen. Gedoe, zit je meer aan de PC dan te rijden
Mijn eigen ervaring van het echte bedrijf (afgelopen zomer, Maastricht 4b), is dat een korte trein in de dienstregeling "altijd" een half perron krijgt toegewezen, zelfs als de rest (ook in uitrijrichting) vrij is. Dus zie ik de noodzaak van Rene's wens niet.
Kees Visser Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW |
|
|
wijbe
Netherlands
172 Posts |
Geplaatst - 01 mrt 2015 : 19:53:18
|
Geen logische actie's voor nodig hoor. Lange treinstellen mogen niet stoppen op de eerste helft van het perron. Dit heb ik ingesteld met wat variabele route's. Voor alle treinen geld dat de treinlengte langer dan X cm is dat ze niet in het eerste blok mogen stoppen.
Met vriendelijke groet, Wijbe
Ecos/Koploper & NL-Rijder, 3-rail |
|
|
jimmaet
Finland
422 Posts |
Geplaatst - 09 mrt 2015 : 15:46:50
|
Heel gek, ik heb nu al een tijdje met die korte/ lange treinen op een gedeeld perron gestoeid, en soms lukt het om de >= lengte of <= lengte te kiezen in variabele route-stamgegevens, en soms ook niet.
Voel me af en toe een zot Javascript:insertsmilie('') maar komt tijd, komt raad. En soms moet je gewoon iets deleten en opnieuw beginnen, blijkbaar. Voor nu alles ok.
Kees Visser Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW |
|
|
|
Onderwerp |
|