Auteur |
Onderwerp |
|
Ramon
Netherlands
10 berichten |
Geplaatst - 27 mei 2013 : 23:04:20
|
Beste Forumleden,
Na een zoektocht op het forum kan ik veel topics over het ijken vinden, maar ik geloof toch iets te hebben wat nog niet besproken is. Mocht het toch wel zo zijn, alvast mijn excusses voor het slechte zoeken.
Als ik kort mijn methodiek beschrijf voor het ijken van lok's in koploper dan hoop ik dat iemand hier een oplossing voor de situatie heeft.
Om een lok te ijken ga ik als volgt te werk.
Een reset op de decoder op CV 8 (zodat ik zeker weet dat alles op fabrieksinstellingen staat) Dan kijk ik wat de startspanning moet zijn cv-2. Zodat de lok op decoderstap 1 zo langzaam mogelijk rijdt. Dan in koploper, bij lok ijken, kies ik stap 28 om vervolgens een meting te starten. Op basis van de uitslagen tweak ik net zo lang CV-5 totdat de eindspanning overeenkomt met de voor de lok geldende maximale snelheid. zo wordt dan stap 28 bij het ijken in koploper ongeveer de maximale snelheid van de lok in werkelijkheid. Vervolgens laat ik koploper ergens vanaf stap 5 tot aan 27 automatisch meten tot aan de maximale snelheid. Ik laat de ijking alleen gebeuren in één richting. Dus het gemiddelde van vooruit en achteruit zorgen niet voor het nuvolgende probleem...
ergens tussen 2 decoderstappen zit een te groot snelheidsverschil. Tussen twee stappen zit dan zomaar 15 km.
stap : snelheid 10 - 25 km/u 11 - 28 km/u 12 - 43 km/u 13 - 44 km/u 14 - 44 km/u 15 - 45 km/u 16 - 49 km/u
De stappen die er na zitten zijn niet zo problematisch omdat je daar dan makkelijk een beetje kan plussen en minnen. wat echt niet weg te werken is zijn grote verschillen in snelheden. De lok schiet zichtbaar vooruit bij het opschakelen naar de volgende decoderstap.
De hardware die gebruikt is zijn : Fleischmann motor (oude type) Lokpilot v4.0
Voor wie is dit herkenbaar en wie weet de oplossing ?
Alvast dank voor jullie hulp.
Met vriendelijk groet, Ramon
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 27 mei 2013 : 23:13:29
|
Heel herkenbaar, en weinig tot niets aan te doen, of je moet je decoder op de motor gaan tunen met de KPI instellingen, ergens bij ESU zal wel ergens een tabel te vinden zijn voor de Fleischmann motor. Persoonlijk zal ik gewoon de ijktabel met de hand corrigeren. Geen mens die het verschil ziet. En als je de snelheidsstapen duidelijk ziet, dan even de op en afremvertraging instellen, dan compenseert de decoder het bokkekar rijgedrag.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
Bewerkt door Wim Ros op 27 mei 2013 23:15:06 |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
Ramon
Netherlands
10 Posts |
Geplaatst - 27 mei 2013 : 23:30:09
|
Hallo wim,
Ik heb wel zitten stoeien met de KPI's maar mijn ervaring ermee is dat je het gat naar voren of achteren verplaatst, maar niet echt kleiner maakt.
Het bestaan van tabellen bij ESU is voor mij nieuw... daar ga ik zeker naar op zoek.
En de tip over de CV 3 en CV 4 is zeker het proberen waard ...
Wederom weer bedankt wim !
Ik post voor de volledigheid mijn verdere bevindingen in dit draadje.
Gr. Ramon
|
|
|
C_Jabaaij
216 Posts |
Geplaatst - 28 mei 2013 : 08:43:39
|
Ramon,
Zet CV6 op ongeveer 1/3 van de waarde van CV5. Staat ook in de documentatie van de decoder. Begin het ijken op stap 28 en dan naar aflopend tot ongeveer 10 km i.p.v. beginnen bij stap ... oplopend tot 28.
Koos Jabaaij. |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 28 mei 2013 : 19:17:41
|
Hallo Ramon,
Het gedrag is zeker herkenbaar. Ik zie het ook wel voorkomen, vooral bij Fleischmann en Lima rondmotoren. Ik ijk zelf met het gemiddelde voor- en achteruit. Dat compenseert al een beetje. Je kunt ook proberen de afwijkende stap nog eens te meten, want het zou een uitschieter kunnen zijn. Is het een structurele afwijking dan gebruik ik de 28-puntsijking van CV67-CV94. Je kunt dan per stap de motor wat bijstellen, zodat je precies de curve krijgt, die je wilt hebben. In jouw geval zou je dan de stappen 12 t/m 15 (dus CV78 - CV81)lager zetten, dan ze volgens de berekening zouden moeten zijn. Als voorbeeld stuur ik een overzicht mee van hoe ik mijn Fleischmann DB 078 418 heb getuned.
Download Attachment: DB078418.pdf 25,78 KB
Naast dat ik dus het gemiddelde van twee meting gebruik, is mijn werkwijze na het tunen van CV5 om een goede snelheid op stap 28 te krijgen ook iets anders. Zodra CV5 en daarna CV6 (circa eenderde van CV5, zoals Koos ook aangeeft) goed zijn ingesteld en CV3 en CV4 op een lage waarde zijn gezet (ik gebruik meestal 2) laat ik het ijkproces lopen van stap 28 naar stap 1. Bij een 28-puntsijking tune ik de snelheden eerst op dezelfde manier als boven met de theoretisch berekende instellingen en dan tune ik elke afwijkende stap apart.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
Bewerkt door phdirk op 28 mei 2013 19:23:36 |
|
|
|
Onderwerp |
|