Auteur |
Onderwerp |
|
Geert-Jan11
Netherlands
38 berichten |
Geplaatst - 30 mrt 2013 : 10:58:20
|
Na een uitstapje bij een ander besturingssyteem ben ik weer terug bij koploper. Ik denk dat mijn databse redelijk goed in elkaar zit. Alleen het afremmen gaat nog niet goed. Locs rijden te ver door. Is er misschien iemand die mijn database voor mij zou willen nakijken en misschien kan vinden waar dit aan zou kunnen liggen?
Locs zijn prima geijkt en de stopsecties zijn 30cm lang.
Alvast dank voor de hulp!
mvg
Geert-Jan
Download Attachment: GJsModuleBaan.bck 29,02 KB |
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 30 mrt 2013 : 11:12:26
|
Eerste snelle reactie: minimum snelheid treintype halveren. Dit is de gewenste binnenkomst snelheid in de stopsectie en een belangrijk gegeven voor het leren remmen van Koploper.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Geert-Jan11
Netherlands
38 Posts |
Geplaatst - 30 mrt 2013 : 20:11:36
|
Hoi,
Ik heb je tips alvast verwerkt en morgen ga ik testritten. Ik laat je dan nog even weten wat het resultaat is.
mvg
Geert-Jan
|
|
|
marklinmoos
Netherlands
56 Posts |
Geplaatst - 30 mrt 2013 : 20:36:55
|
Hoi, Als het niet naar je zin gaat, kan je bij "Aanvulling blokgegevens" het vinkje bij "Netjes afremmen" weghalen van het betreffende blok. Veel succes en een vrolijk Pasen.
Marklin CS 1 uploaded naar Ecos, Windows 7, KL 7.5, C-rails Een gelukkige Koploper |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 30 mrt 2013 : 20:50:17
|
Beste Geert-Jan, of de loks prima en op de juiste wijze zijn geijkt daar heb ik zo mijn bedenkingen bij als ik de gegevens bekijk in je database. Verder denk ik dat hij totaal suf geklikt is en dat er zo veel dingen zijn verandert en aangegeven dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
Geert-Jan11
Netherlands
38 Posts |
Geplaatst - 30 mrt 2013 : 23:14:51
|
Hoi Wim,
Kun je misschien aangeven waarvan je precies het idee hebt dat er zoveel veranderd is. Want ik heb eea juist opnieuw getekend en zo min mogelijk veranderd.
gr
Geert-Jan |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 31 mrt 2013 : 11:35:28
|
Er zitten nog wel wat eigenaardigheden in. In sommige blokken heb je na de tweede bezetmelder nog een virtueel punt ingevoegd, dat wordt dan de stopmelder. Maar je laat pas afremmen naar minimum snelheid op dat stoppunt. Dat kan nooit goed gaan want koploper wil bij leren remmen aankomen met minimum snelheid op de stopmelder. Dan moet hij natuurlijk al vroeger mogen remmen. Wil jij misschien verder doorrijden op stopmelder ? Dat moet je ergens anders regelen bij blokeigenschappen.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 31 mrt 2013 : 11:41:13
|
Nog iets, ik twijfel ook aan het ijken. Volgens de ijkgegevens in uw database zou elke trein stoppen vanuit minimum snelheid op een 10tal centimeter, dus ruim binnen de 30 cm bezetmelderlengte. Toch rijdt hij te ver, dat duidt erop dat de treinen harder rijden dan koploper denkt. Dat heeft niets met leren remmen te zien, dit omdat wanneer de trein te snel op de stopmelder komt, koploper een noodstop maakt en NIET te ver doorrijdt.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Geert-Jan11
Netherlands
38 Posts |
Geplaatst - 31 mrt 2013 : 13:54:16
|
Hoi Dentheo, Wim,
Ik heb in mij oude database je opmerkingen opgevolgd en opnieuw geijkt. Maar om het beter te gaan begrijpen heb ik ook een nieuwe database gemaakt en 2 locs weer opnieuw geijkt. Die database heb ik toegevoegd. Misschien dat je daar nog een keer kommentaar op wil leveren.
mvg
Geert-Jan
Download Attachment: modulebaan20.bck 18,77 KB |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 31 mrt 2013 : 15:42:22
|
Geert-Jan,
Dan koploper nu op automaat zetten, het proces leren remmen zijn gang laten gaan, dat zal een paar keer niet goed gaan waarschijnlijk, er dan niet op ingrijpen of iets aanpassen, en na een paar keer zal het beter dan wel goed gaan. En anders even hier melden wat er volgens jouw niet goed gaat, misschien is er dan een gericht advies te geven.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 31 mrt 2013 : 22:08:57
|
Eén kleine opmerking , nu is de remlengte met treintype stoptrein vanuit 20kmh 1,5cm. Dat is kort en waarom ? Bij het treintype stoptrein staat de afremtijd van 50kmh tot 0kmh op 1 (één ) seconde. Dat is een soort noodstop. Zet die maar op 20 seconden ofzo anders kan koploper niets "leren".
Succes en rijden maar.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 31 mrt 2013 : 22:13:34
|
Theo, weet jij hoe lang 20 sec is en weet je ook hoever een trein dan doorrijd? Die instelling van 1 sec is wel juist misschien dat 2 sec ook nog goed is op deze relatief kleine baan met korte blokken.
Laat Geert-Jan het met deze instelling nu eerst maar eens proberen. Werkt het dan nog niet en hij geeft aan wat er misgaat, dan gaan we verder kijken.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
Geert-Jan11
Netherlands
38 Posts |
Geplaatst - 01 apr 2013 : 00:01:42
|
Beste Theo, Wim,
Ben druk aan het testen. Eerste keer remmen schiet de trein door, maar daarna gaat het steeds beter en nu blijft er nog wel 10 cm over, dus inderdaad 2 of 3 seconden instellen. Kwam er achter dat een engelse wissel met 2 serves icm een ecos en koploper nog wat moeite geeft. Ga ik morgenochtend eerst fixen en dan weer rijden.
gr
Geert-Jan
|
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 01 apr 2013 : 10:55:14
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros
Theo, weet jij hoe lang 20 sec is en weet je ook hoever een trein dan doorrijd?
Wim weet jij hoe kort één seconde is van 50kmh naar 0, dat is vergelijkbaar met tegen een muur te rijden. Als de blokken te kort zijn voor een "redelijke" afremming moet maximum snelheid naar beneden... Of je maakt een Formule 1 treinbaan, mij ook goed hoor.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
Bewerkt door dentheo op 01 apr 2013 11:08:30 |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 01 apr 2013 : 12:33:25
|
Ja Theo, dat weet ik. Maar omdat Geert-Jan last heeft van te ver doorrijdende treinen, kun je beter met een kortere tijd beginnen dan met een relatief lange tijd. En daarbij speelt er nog een andere factor de afremtijd ingesteld in de decoder. Maar deze discussies zijn nu al zo vaak gevoerd dat ik denk waar doen we het allemaal voor, iedere keer weer wordt het wiel opnieuw uitgevonden.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
Bewerkt door Wim Ros op 01 apr 2013 12:34:31 |
|
|
Geert-Jan11
Netherlands
38 Posts |
Geplaatst - 01 apr 2013 : 18:08:47
|
Beste heren,
In de decoders staat de betreffende CV's allemaal op waarde 1. En langzaam aan kan het aantal seconden om van 50 naar 0 te gaan omhoog.
mvg
Geert-Jan |
|
|
JackvdW
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 01 apr 2013 : 18:21:41
|
Hallo Geer-Jan,
Ik mis in het draadje een opmerking over het initieel leren remmen.
Je geeft duidelijk aan dat je bij de eerst keer remmen last hebt van doorschieters.
In: Algemeen > Instellingen per database > Tabblad Remmen/Spooktrein/Massa, staat in het vakje "Leer het remproces" bij de onderste instelling de tijd die op de gemiddelde snelheid wordt doorgereden bij de eerste remming.
Dit staat standaard op 60 sec. wat dus vaak (bij de hogere snelheidsstappen) doorschieters geeft als voor het eerst van een snelheidsstap geremd wordt.
Zet deze maar eens terug op 2 sec. en dan zal het afremmen naar minimum bij de eerste remming eerder beginnen en alleen bij hele korte blokken kan het dan nog mis gaan.
KL zal in dat geval de tijd terug brengen tot (minimaal) 0 Sec. Lukt het daarna nog niet dan zal KL de massa van het treintype (alleen voor deze loc) in procenten gaan verminderen tot wel goed geremd kan worden.
Meestal zal de trein (bij 2 sec. initieel) op de minimum snelheid naar de stopmelder “kruipen”waarna KL de initiële tijd (2 sec.) gaat aanpassen (verhogen) om, na een paar remmingen, op de goede waarde uit te komen.
Bij mij staat de initiële tijd zelfs op 0 en neem ik het wat langer kruipen bij de eerste remming voor lief.
Groeten Jack.
|
Bewerkt door JackvdW op 01 apr 2013 18:53:57 |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 01 apr 2013 : 19:45:04
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door JackvdW
Hallo Geer-Jan,
Ik mis in het draadje een opmerking over het initieel leren remmen.
Je geeft duidelijk aan dat je bij de eerst keer remmen last hebt van doorschieters.
In: Algemeen > Instellingen per database > Tabblad Remmen/Spooktrein/Massa, staat in het vakje "Leer het remproces" bij de onderste instelling de tijd die op de gemiddelde snelheid wordt doorgereden bij de eerste remming.
Klopt allemaal Jack, maar dan stopt bij mij de trein met een noodremming op de stopmelder hij rijdt zeker GEEN 30cm verder. Dit omdat hij dan de minimum snelheid nog niet bereikt heeft bij aankomst op de stopmelder. Daarna verloopt het proces zoals jij het beschrijft. Maar die 60seconden is inderdaad hoog, staat bij mij op 20 seconden, als "openingsbod".
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
JackvdW
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 01 apr 2013 : 21:34:05
|
Hoi Theo,
Dat klopt helemaal en is een normaal gedrag bij "Te hard op stopmelder". Vandaar dat ik hem op 0 sec. heb gezet en bij de eerste remming er "kruipend" naar de stopmelder wordt gereden.
Als jij bij 20 sec. nog steeds noodremmingen krijgt op je stopmelders staat hij dus eigenlijk nog te hoog.
In mijn decoders staat trouwens de CV4 (afremvertraging) zodanig dat er geen ontsporingen ontstaan bij noodremmingen door KL.
De waarde is echter per merk decoder anders doordat het aantal in te stellen stappen verschilt.
Het doorschieten is natuurlijk ook nog afhankelijkvan de lengte van je stopmelder. Bij 20 cm schiet je eerder door dan bij 50 cm :-) Groet Jack.
|
Bewerkt door JackvdW op 01 apr 2013 21:39:38 |
|
|
|
Onderwerp |
|