Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 91 / Bezoekers Vandaag: 2862
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 2112
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Aansturing lichtsein icm Ecos en Dr 4018
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina | Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 3 (of 3)

hubertus

Netherlands
1913 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2013 :  23:17:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Niet rot bedoeld, Bob, maar wat je zegt klopt niet.
Advies aan Harry, download de handleiding mbt seinstelsels van de site van pahasoft.
Leer eerst de basis, ga daarna naar de toeters en bellen als dit sein.

Huub

Bewerkt door hubertus op 17 mrt 2013 07:58:39
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 17 mrt 2013 :  00:26:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Och Bob,

Ik laat de eer geheel aan jouw, maar wel een advies doe het in het openbaar hier op het forum, dan kan er worden bijgesprongen als dat nodig is.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1913 Posts

Geplaatst - 17 mrt 2013 :  10:04:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik citeer mezelf even.
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Leer eerst de basis, ga daarna naar de toeters en bellen als dit sein.

Ik heb nog een keer je database bekeken en je bent zo te zien wel al met de basis bezig geweest.

Een essentiële fout die je maakt, is dat je twee seinstelsels combineert. Soms gaat dat goed, vaak niet.
Dus vervang alle standaardseinen en de zelf aangemaakte seinen door Duitse types.
Zorg dat je bij elk sein hebt aangegeven in welk blok die staat en naar welke blokken dat sein van toepassing is.
En ik zou zelf ook altijd een volgend sein aangeven. Strikt genomen is dat bij losse voorseinen niet altijd nodig, maar het kan bij het Duitse stelsel geen kwaad en mocht je ooit een los uitrijsein vervangen door een exemplaar met voorsein, dan werkt het in een keer netjes.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

bobm

Netherlands
79 Posts

Geplaatst - 17 mrt 2013 :  10:51:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Goede morgen,

Wim, blijkbaar hebben Harry en ik dezelfde hardware,ik heb hem aangeboden alle stappen door te nemen zoals het bij mij ingesteld staat,
het leek ons een beter idee dat mondeling te doen. Nogmaals ik begrijp de insteek van openbaar te zijn, maar het meeste is al op het forum benoemd en Harry is in bezit van handleiding decoder en helpfile Koploper maar krijgt het sein niet juist geschakeld,en om nu steeds weer in herhalingen te vallen op het forum, zal de lezers toch ook geen goed doen.

groetend, Bob
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 17 mrt 2013 :  14:52:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bob, alle andere hulpverleners zet je hiermee dus in hun hemd. Want die weten niet wat er nu al wel of niet besproken is en wat er wel of niet werkt, ik vind dit een slechte ontwikkeling en trend, die ik meer en meer zie gebeuren, en ik zal me hier dan ook tegen blijven verzetten.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

bobm

Netherlands
79 Posts

Geplaatst - 17 mrt 2013 :  18:15:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

Ik probeer te handelen in de geest van dit forum. Dit is wat je kortgeleden iemand als antwoord gaf:
Beste Jan, de kortste en snelste manier is je vragen gewoon hier op het forum plaatsen. Mocht het noodzakelijk zijn dan kan er ook nog telefonisch overleg plaatsvinden of via skype of facetime of noem ze allmaal maar op.

Mvg
Wim
Daarbij zoals eerder genoemd was de handigste manier niet geweest om ellenlang heen en weer berichten te sturen op dit forum.De vraagsteller was na alle gegeven antwoorden niet erg opgeschoten.
We hebben vanmiddag een uitrijsein met koploper en de DR 4018 goed kunnen laten schakelen op de eerste adressen echter met opeenvolgende adressen weer problemen ondervonden, Het is een zaak om de decoder goed in te stellen op zijn CV waarden. Harry weet nu dat het verder geen koploperprobleem is en moet het verder maar uitvechten met DR omdat we anders weer kans lopen afgeschoten te worden door attente lezers die het nodig vinden te vermelden dat het onderwerp off topic is.
Ik hoop Harry een dienst bewezen te hebben en sluit dit onderwerp van mijn kant uit af.

Groetend Bob
Ga naar bovenaan de pagina

barend

Netherlands
48 Posts

Geplaatst - 23 mrt 2013 :  20:46:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Bob, Wim en allemaal,

Ik ben heel blij met de "heldendaad" van Bob. Zoals hij schrijft zit het probleem echt in de Dr4018. Ik heb het probleem inmiddels bij Digirail per mail neergelegd en wacht met smart op een oplossing.
Gisteravond heb ik een tip uit een draadje van Benexrailforum getest, waarin stond dat je tussen de adressen 4 adressen moet opschuiven. En inderdaad je krijgt juiste seinbeelden. Nou kan het natuurlijk niet de bedoeling zijn dat er 4, maar 2 seinen per 4018 kunnen worden aangesloten. Dure grap gaat dat worden. Want ook voor 3 led's geldt dit.

Zoals jullie allemaal al eerder hebben kunnen lezen, zal ik de oplossing, zodra die komt, uitgebreid op het forum zetten. Ook weer met mijn database. Hubertus, ik zal dan de seinen goed erop zetten. Ik heb bewust alles even zo gelaten, omdat ik dan telkens 33 keer de boel kan aanpassen.
Dan sluiten we het draadje in de gewenste stijl af.

Tot slot toch een opmerking mijnerzijds. Wat mij hier op het forum, opvalt ook op Benelux ed is dat uiteindelijke oplossingen op vragen jammergenoeg niet consequent en een beetje gestandaardiseerd worden gedocumenteerd. Hierbij doel ik op probleembeschrijving, vraag, gedane acties, uiteindelijke oplossing.
Het is maar even een idee.

ik hoop tot snel.
groeten
Harry
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 23 mrt 2013 :  21:51:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door barend

Beste Bob, Wim en allemaal,

Ik ben heel blij met de "heldendaad" van Bob. Zoals hij schrijft zit het probleem echt in de Dr4018. Ik heb het probleem inmiddels bij Digirail per mail neergelegd en wacht met smart op een oplossing.
Gisteravond heb ik een tip uit een draadje van Benexrailforum getest, waarin stond dat je tussen de adressen 4 adressen moet opschuiven. En inderdaad je krijgt juiste seinbeelden. Nou kan het natuurlijk niet de bedoeling zijn dat er 4, maar 2 seinen per 4018 kunnen worden aangesloten. Dure grap gaat dat worden. Want ook voor 3 led's geldt dit.



Nu denk ik dat dit er nooit zo zal staan en als dat er wel staat is het niet waar.

Afhankelijk van het gebruikte digitale systeem begint het eerste adres van module 1 op adres 1 of op adres 5.
Dat geeft als tweede adres, adres 5 of adres 9
Aan de hand van het eerste adres geeft dat dus iedere volgende nieuwe module begin adres + 8.
En dit is ook afhankelijk van de versie van de DR4018.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

karst.drenth

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 25 mrt 2013 :  09:34:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van karst.drenth  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door barend

Beste Bob, Wim en allemaal,

Ik ben heel blij met de "heldendaad" van Bob. Zoals hij schrijft zit het probleem echt in de Dr4018. Ik heb het probleem inmiddels bij Digirail per mail neergelegd en wacht met smart op een oplossing.
Gisteravond heb ik een tip uit een draadje van Benexrailforum getest, waarin stond dat je tussen de adressen 4 adressen moet opschuiven. En inderdaad je krijgt juiste seinbeelden. Nou kan het natuurlijk niet de bedoeling zijn dat er 4, maar 2 seinen per 4018 kunnen worden aangesloten. Dure grap gaat dat worden. Want ook voor 3 led's geldt dit.



Dan ben ik nu wel heeeeeel benieuwd naar wat nu precies die heldendaad is en wat hij waar over de DR 4018 precies schrijft ??

Ik ken namelijk de maker van de 4018 ;) En weet zeeeeer zeker dat er 4 DB hoofd-/uitrijseinen op de DR 4018 kunnen. Deze nemen dan 4 adressen per sein en twee setjes uitgangen. Pas als je ook nog een voorsein aan datzelfde sein hebt, worden 4 setjes uitgangen gebruikt en 8 adressen per sein. Verder heeft Wim het bij het rechte eind. De flexibele modulebasisadres instelling zit er pas vanaf v1.2 firmware in. Daarvoor was er een complexe rekenpartij nodig om vogens de DCC specs het module adres te bepalen.

Grtzz,

Karst
Ga naar bovenaan de pagina

barend

Netherlands
48 Posts

Geplaatst - 26 mrt 2013 :  21:11:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Karst,

Zijn belactie naar mij.

Maar ik begrijp dat jij een antwoord op mijn vraag heb? Ik krijg geen 4 uitrijseinen werkend op die 4018. Kort door de bocht, hoe gaat dat?
Welke instellingen moet je in Koploper doen. Welke welke cv's moeten er worden ingesteld en met welke waarde? Dienen er nog andere trucs te worden toegepast.
.
Overigens heb ik bij Roij mijn vragen ook neergelegd, maar heb nog niets gehoord.

Ik ben heel benieuwd naar jouw antwoord.
Vast heel veel dank
Hartelijke groeten
Harry
Ga naar bovenaan de pagina

HeRo

18 Posts

Geplaatst - 27 mrt 2013 :  17:28:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Harry,

Wat heb je nu in je decoder staan in cv47 ?
De mode 4 maal Duits uitrij sein? (mode 8)

Toevoeging : De DB HP seinbeelden staan onderaan pagina 8 van de handleiding in de tabel.
Kun je zien hoe je adressen in koploper moeten staan.

Mvg,Robin

Bewerkt door HeRo op 27 mrt 2013 18:49:50
Ga naar bovenaan de pagina

karst.drenth

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 27 mrt 2013 :  22:41:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van karst.drenth  Reageer met citaat
Precies Robin !

Wilde ik ook antwoorden, maar als extra service een HP sein optuigen en een filmpje maken... Kan alleen dat $%^& sein even niet vinden

Houden jullie te goed tot na pasen.

Let wel op CV47 is NIET uit te lezen... Gewoon de waarde 8 er in stampen en dan moet je 4 HP seinen hebben.

Grtzz &suc6,

Karst
Ga naar bovenaan de pagina

barend

Netherlands
48 Posts

Geplaatst - 27 mrt 2013 :  23:17:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Robin,

Bedankt voor je reactie. Cv 47 staat op 8.

Je vervolgadvies lijkt de sleutel naar de oplossing. Ik heb wel instellingen in koploper gekregen, maar die werken in zoverre, dat er maar 2 uitrijseinen per 4018 werken.
Alleen k snap niet hoe ik getallen uit de tabel naar koploper instellingen vertaal. Dwz afb,recht of -.
Hp0 a a; sh1 r,r; hp1 r,a; hp2 a,r.

Ik hoor heel graag je reactie.

Vriendelijke groeten
Harry
Ga naar bovenaan de pagina

barend

Netherlands
48 Posts

Geplaatst - 27 mrt 2013 :  23:24:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Karst,
Bedankt voor je reactie. Een filmpje werkt altijd verhelderend.
Maar misschien ben ik al dichtbij de oplossing?
Wellicht heb jij ook de codes voor Koploper?

Ik ben heel benieuwd, want ik moet 20 van die #128121; seinen instellen plus nog 7 inrijseinen.

Vriendelijke groeten
Harry
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2013 :  01:04:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Harry,

Even de handleiding van de DR4018 erbij gepakt, het voorbeeld met standen vertaald naar koploper, en klario.



Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1913 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2013 :  07:15:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Deze tabel is voor een uitrijsein met voorsein.
Harry gebruikt zonder voorsein, dan moet de aansturimg van Hp1Vr0, Hp1Vr1 en Hp1Vr2 hetzelfde zijn. Idem voor de combinaties met Hp2.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

karst.drenth

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2013 :  08:21:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van karst.drenth  Reageer met citaat
Dat klopt Huub,

Maarrr... Koploper hanteert dezelfde tabel voor een los- en combi-uitrijsein. Dus moet de tabel ook hetzelfde ingesteld worden.

De 4018 zorgt voor de correcte seinbeelden. Doordat Koploper ook een eventueel losstaand voorsein kan aansturen zijn deze tabbellen aanwezig.

De DR4018 heeft daartoe preset CV47=10 waarbij het voorsein en het hoofdsein via dezelfde adressen volgens de door Wim ingevoerde tabel door KL worden aangestuurd. Met Preset 10 heb je dus TWEE !! uitrijseinen met gecombineerd voorsein. Met CV47=8 VIER uitrijseinen ZONDER voorsein. De DR4018 laat de door jou genoemde seinbeelden zelfstandig zien en er hoeft in die tabel dus niets gewijzigd worden.

Da's wel het mooie van een decoder met functiemapping ;)

Grtzz,

Karst

P.S. 'advanced' -->
Overigens kun je 1 Decoder met CV47=8 ( = 4x los HOOFDSEIN ) combineren met 1 Decoder met CV47=9 ( = 4x VOORSEIN bij hoofdsein ). Deze twee decoders moeten dan hetzelfde beginadres hebben en het geheel samen werkt dan als boven beschreven.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1913 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2013 :  11:57:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik begin de aversie tegen de 4018 langzaam te begrijpen.
Je gaat toch niet een zelfde seinbeeld op drie verschillende manieren aansturen, ook al kan dat met de functie mapping?
Technisch gezien zal daar misschien nog wel logica achter zitten, maar vanuit de gebruiker gezien is dan die logica naar mijn mening ver te zoeken.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

bobm

Netherlands
79 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2013 :  13:26:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,

precies die logica is niet makkelijk te zien, de grote verwarring in ieder geval voor mij was de definitie van het begrip adres, de handleiding volgend wordt de uitleg van out 1 is adres 1 en volgend out is adres 2 enz.Maar door CV 47 bv waarde 8 te geven krijgt iedere uitgang een adresnummer.
Bij een Duits inrijsein krijgt uitgang 1 adres 1 enz.
je moet in Koploper vermelden dat betreffende sein 4 adressen hanteert en vult adres 1 tm 4 in en geeft de adressendefinitie zoals Wim vermeldt
[adres 4 op blanco, alleen nodig bij evt voorsein voor de nachtstand]
De aansluiting bij de decoder is zoals handleiding aangeeft uitgang 1=rode led, uitgang 2=gele led uitgang 3=groene led en voeding aan de eerste c uitgang.
het volgende sein aansluiten aan uitgang 5 tm 8 en in Koploper ingeven als sein met adres 5 tm 8 enz.

Zoals ik vaker gezegd heb is misschien door een andere standaard verwarring zo groot.

groetend Bob
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2013 :  13:56:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bob, spijt me te moeten zeggen maar je snapt er werkelijk niets van.
Zoals je dat nu omschrijft maak je het alleen maar onnodig ingewikkeld niet alleen voor je zelf maar ook voor anderen.

De adressen hebben geen rechtstreeks verband met de preset via CV47.

De adressen is hetgeen waar de module in basis op zal reageren.
En daar bij is het wel zo handig als OUT1 op een module adres begint die overeenkomt met de standaard volgens de NMRA of volgens Motorola.
Deze adressen blijven voor de module gelijk ook al zet je een andere Preset in CV47.

Dus als je de module hebt ingesteld op de wisseladressen 1 t/m8 blijft OUT1 adres 1 en blijft OUT8 adres 8.

Bij de volgende module is OUT 1 dan adres 9 en is out 8 adres 16. Moelijker is het niet. Wat de decoder verder voor kunstjes met deze aansluitingen kan is afhankelijk van de preset instelling via o.a. CV47. Maar dat geldt niet alleen voor de DR4018, maar ook voor alle vergelijkbare decoders b.v. de decoder van Roco, of LDT.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

bobm

Netherlands
79 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2013 :  14:37:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

het probleem is nu juist dat het volgens de standaard niet werkt,
kijk in de handleiding preset 8 bij CV 47 aantal adressen is 16.
Karst schrijft : en weet zeeeeer zeker dat er 4 DB hoofd-/uitrijseinen op de DR 4018 kunnen. Deze nemen dan 4 adressen per sein en twee setjes uitgangen. Twee setjes uitgangen zijn dan bij jou adres 1 en 2 en het volgende sein bij jou adres 3 en 4, terwijl adres 3 al gebruikt wordt bij de adressendefinitie die je vanmorgen opgeeft bij eerste sein.
Ik heb het geprobeerd maar ik krijg alleen opeenvolgende hoofdseinen werkend met sein 1 beginnend op uitgang 1 adres 1 en sein 2 op uitgang 5 adres 5 etc.

groetend bob
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2013 :  16:50:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bob, laat maar doen want dit is niet iets wat hier besproken moet worden. Je snapt het dus werkelijk niet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

bobm

Netherlands
79 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2013 :  17:52:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

ook goed, wat Karst schrijft:Deze nemen dan 4 adressen per sein en twee setjes uitgangen, is dan ook larie.
Ik laat zien hoe ik het werkend krijg met 4 hoofdseinen, nou ben ik toch nieuwsgierig hoe jij het voor elkaar krijg.

Groetend Bob
Ga naar bovenaan de pagina

barend

Netherlands
48 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2013 :  18:21:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim, Karst en Huub,

Hartelijk dank voor de vele informatie. Maar gezien ik maar een simpele gebruiker ben ben ik helemaal confuus.

Doordat ik al zoveel zaken heb geprobeerd en die niet tot de juiste oplossing hebben geleid zoek ik nu echt een kant en klare instructie hoe ik koploper en de 4018 moet instellen.
Ik heb uitrijseinen zonder voorseinen. Ik kan dan in preset 8 op die 4018 dan 4 uitrijseinen aansluiten.
Vragen;
- hoe sluit ik de draden aan op de 4018? ( ik heb nu alles volgens de gebruiksaanwijzing aangesloten; op 1 rood, 2 geel, 3 groen, 4 sh1, 5 rood, 6 geel, enz
- Als adressen beschouw ik de 'out' . Klopt dit? Of zijn die losse 16 uitgangen dit?
- de 'out' adressen staan als adres bij het sein in Koploper
- de codes in Kplpr voor alleen het uitrijsein staan op; Hp0 a a, Sh1 r r, Hp1 r a, hp2 a r. Klopt dit?

De oplossing bezorgt jullie eeuwige roem.

Ik ben heel benieuwd.

Groeten
Harry

Bewerkt door barend op 28 mrt 2013 18:22:59
Ga naar bovenaan de pagina

HeRo

18 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2013 :  18:36:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Bob,

Als je 2e sein op output 5 en adres 5 reageert sta je niet in de 4maal hoofdsein mode.
Dan zou output 3 op adres 5 reageren.
Heb je met het programmeren die weerstand wel op output 1 gehangen?

Ik had ook wat moeite om de juiste waardes te programmeren.
Na het plaatsen van een extra stroomverbruiker ging dat wel in 1x goed.

Mvg Robin
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 3 (of 3) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina | Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina