Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 118 / Bezoekers Vandaag: 574
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 957
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Segmentdraaischijf Noch
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

nicohoog

Netherlands
52 berichten

Geplaatst - 28 dec 2012 :  20:01:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Sinds enkele dagen bezit ik de Segementdraaischijf van Noch.http://www.noch.de/pictures/PDFs/Bastelanleitungen/66250_Segmentdrehscheibe_Anleitung.pdf.
Mijn baan bestuur ik met Koploper en ik zoek een methode om deze segmentdraaischijf hiermee aan te sturen. Essentiele vraag is: definieer ik hem in KL als "draaischijf" of toch maar als driewegwissel?
De draaischijf heeft 3 digitale adressen (op rij programeerbaar) via een eigen ingebouwde decoder die een servo aanstuurt. Deze drie adressen komen dan overeen met spoor 1 tm 3. Aansturing vanuit mijn intellibox werkt, maar nu de programmering in KL...
Ik heb ook al zitten denken aan een logische actie, maar ik kom er niet geheel uit. Wie kan me hierin helpen?
Mvg
Nico

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 dec 2012 :  21:02:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Nico,

Gewoon een drieweg wissel en dan een beetje vals spelen met je inrijder en stopmelder eventueel met een virtuele melder.
Speciale toeters en bellen lijken me verder niet nodig. Je Noch wissel is gewoon een kopspoor.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

nicohoog

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 29 dec 2012 :  09:55:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,
Dank voor je antwoord, maar zo simpel is het niet: de segment werkt uiteraard als een kopspoortje met driewegwissel, maar wordt aangestuurd op 3 verschillende decoder adressen: bijvoorbeeld decoderadres 20, 21, en 22 voor respectievelijk het 1e, 2e en 3e spoor. Gek genoeg is de decoder zo gemaakt dat recht/krom (rood/groen) commando allebei werkt...
Voor een driewegwissel kan je bij mijn weten "maar 2" aandrijvingen definieren. Dus dan ben ik er nog niet.
mvg
Nico
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 dec 2012 :  11:23:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Nico,

Dan gebruik je toch 3 wisselsymbolen en die verberg je eventueel op een ander tabblad.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

nicohoog

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 29 dec 2012 :  18:03:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,
Slim plan! Ga het straks proberen...
Ik houd jullie op de hoogte!
Grtz
nico
Ga naar bovenaan de pagina

nicohoog

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 25 mei 2014 :  12:17:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Lang geleden dit draadje gemaakt. De aansturing is gelukt: De NOCH segmentdraaischijf heeft drie "schakel adressen" (118,119 en 120). Inderdaad bijna alsof het een driewegwissel is. De spoorkeuze etc gaat goed.
Alleen, de lok gaat al rijden terwijl de draaischijf nog beweegt. Waar bouw ik een vertraging in? Ik heb al een heleboel zaken geprobeerd, maar heb 5-10 sec vertraging nodig... Dus na het "wisselschakel commando" en het laten rijden van de lok op de schijf.
Graag advies.
mvg
Nico
Ga naar bovenaan de pagina

heunen

3 Posts

Geplaatst - 26 mei 2014 :  11:10:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Nico,

Ik heb zelf zo'n soort "draaischijfje" gebouwd (geen NOCH) met 3 sporen, waarbij elk spoor een eigen adres heeft. Ik bestuur deze "draaischijf" zoals het weergegeven is in het bijgevoegde plaatje met een vertraging van 20 seconden.

NB. Ik heb hiervoor mijn eigen decoder gebouwd waarbij "Fleischman" en "Lenz wisseldecoder" de beste opties zijn om de draaischijf aan het werk te krijgen. Ik doe niets met: "diverse items".

Groet

Guido




Download Attachment: Draaischijf.jpg
57,91 KB
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina