Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 261 / Bezoekers Vandaag: 5819
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 379
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Bezet weergave en tekst weergave
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Modelspoorkelder

Netherlands
66 berichten

Geplaatst - 15 dec 2012 :  19:26:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo medekoplopers,
Ik ben nu zo al een tijdje bezig met Koploper, maar heb toch af en to nog wat dingetjes waar ik niet helemaal uit kom. Ik zal wel iets verkeerd doen of over het hoofd zien, maar ik zie het effe niet.
Het gaat om het volgende (zie bijgevoegde database):
1. Wanneer een trein van blok 203 naar 1 van de blokken 211 - 217 in het schaduwstation rijdt, wordt de wisselstraat niet in geel (bezet) weergegeven, maar blijft groen (ja, ik gebruik andere dan de standaard kleuren).
2. Zo'n zelfde situatie doet zich ook voor bij het verlaten van schaduwstation 2 naar blok.
Een opmerking: de blokken 211-217 maken gebruik van een gezamelijke stopmelder (lichtsluis).
Nog een opmerking: alleen schaduwstation 2 en een deel van schaduwstation 1 zijn nu operationeel. Alles wat je op de andere tabbladen ziet, is nog niet gebouwd en derhalve ook nog niet in Koploper gedefinieerd.
3. Onder blok 211 staat een tekst, vertrek 0 sec. Hier zou moeten verschijnen over hoeveel seconden een trein het schaduwstation gaat verlaten. Helaas krijg ik dit ook werkend zoals het zou moeten.
Tips tot bovenstaande maar ook andere ideëen zijn altijd welkom .

Groeten,

Daan

Download Attachment: Modelspoorkelder.bck
184,89 KB

Central Station 60212, Märklin C en K rails, Viessmann Ks seinen, Märklin digital seinen. Baan is in aanbouw. Testen met Koploper (versie 8.0 build 4).

Bewerkt door Modelspoorkelder op 15 dec 2012 20:04:05

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 15 dec 2012 :  21:31:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Daan,

Klopt als een bus, dat heb je zelf zo ingesteld zowel gereserveerd als geselecteerd heb je als kleur groen gekozen.

De vertrektijd in een tekst tonen zoek ik even op.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 15 dec 2012 21:56:48
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 15 dec 2012 :  23:55:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Daan,

Ik vraag me trouwens af wat het voor nut heeft hier een tijd te tonen. Als het goed is dan zijn de wachttijden van de trein die mag vertrekken allang beëindigd, en als er meerdere treinen binnen komen welke tijd wil je dan tonen?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 16 dec 2012 :  00:12:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Daan,

Aanvulling op eerdere bericht, het werkt alleen als er nog maar 1 trein in de groep is, dan zal deze de tijd tonen die komt vanuit Treintype/Bloktype. Als de groep gevuld moet blijven met minimaal 1 trein zal deze alsnog niet vertrekken na het verstrijken van deze tijd, het nut hiervan ontgaat mij een beetje, of anders gezegd snap ik niet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 16 dec 2012 :  00:20:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Echt "nut" heb ik er ook niet van maar bij mij wordt onder het schaduwstation de resterende kortste wachttijd getoond. Puur nieuwsgierigheid.

Ik moet wel naar de zolder om te zien hoe ik het gedaan heb...dat wordt maandag...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 16 dec 2012 :  01:03:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Aanvulling, heel af en toe wordt er een tijd getoond, waarom soms wel en soms niet daar ben ik nog niet achter, maar iets zegt me dat het waarschijnlijk niet helemaal correct werkt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 16 dec 2012 :  12:40:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
De oplossing van het weergave probleem is opgelost in een patch

Datum
Versie
Buildnr
Wijzigingen

16 december 2012
8.0
5
Een blok welke bezet is door een locomotief die niet automatisch rijdt, telt bij tekstlabel die de kortste wachttijd uit blokgroep toont niet meer mee.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Modelspoorkelder

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 16 dec 2012 :  13:08:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt allemaal voor het meedenken. Dat met die kleuren ga ik nog eens uitzoeken. Zal het standaard kleurenpalet weer eens inschakelen en dan eens kijken hoe het gedrag van de bezetweergave is.

Het probleem met de tekstweergave waarbij de resterende tijd weergegeven wordt voordat de volgende trein uit het schaduwstation gaat vertrekken, heeft bij mij ook ooit gewerkt maar toen stond er hoogstwaarschijnlijk geen trein in de blokgroep die niet aan het automatisch rijden meedoet. Nooit aan gedacht dat dit de oorzaak zou kunnen zijn.

Later vandaag ga ik de nieuwe patch installeren en e.e.a uitproberen. Ik laat de resultaten hier nog even weten.

Gr.,
Daan

Central Station 60212, Märklin C en K rails, Viessmann Ks seinen, Märklin digital seinen. Baan is in aanbouw. Testen met Koploper (versie 8.0 build 4).

Bewerkt door Modelspoorkelder op 16 dec 2012 13:10:04
Ga naar bovenaan de pagina

Modelspoorkelder

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 16 dec 2012 :  18:00:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Zojuist build 5 geinstalleerd en daarmee is het probleem met het weergeven van de tijd totdat de volgende trein uit het schaduwstation opgelost. Dank voor de snelle oplossing!

Verder ook het kleurenschema aangepast naar het standaard schema van Koploper. Na wat testrondjes ben ik nog niet te vreden over de weergave van het bezetmelden van een wisselstraat tussen de blokken 203 en één van de blokken 211-217. Normaal is het toch zo, dat bij het activeren van de eerste bezetmelder (in dit geval 1.06) de wisselstraat en het volgend blok als bezet worden weergegeven? Zo werkt het tenminste wel, als ik van blok 205 naar 101 rijd, bijvoorbeeld. Bij eerder genoemde rit naar blok 215 bijvoorbeeld, wordt de wisselstraat tot aan blok 215 geel weergegeven (gereserveerd of geselecteerd), totdat de trein de lichtsluis bereikt heeft aan het einde van blok 215.
Dit gedrag snap ik nog niet helemaal. Vooral niet omdat het tussen blok 205 en 101 wel gaat zoals ik wil/verwacht. Wie weet raad?
Gr,
Daan

Central Station 60212, Märklin C en K rails, Viessmann Ks seinen, Märklin digital seinen. Baan is in aanbouw. Testen met Koploper (versie 8.0 build 4).
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 16 dec 2012 :  18:52:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Daan,

Dat werkt alleen zo als je de Lijn aan een blok toewijst, als je hem aan een wisselstraat toewijst zal hij niet rood kleuren.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Modelspoorkelder

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 16 dec 2012 :  19:33:43  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Daan,

Dat werkt alleen zo als je de Lijn aan een blok toewijst, als je hem aan een wisselstraat toewijst zal hij niet rood kleuren.


Dat ben ik niet helemaal met je eens. Bij het rijden van blok 205 naar 101 kleuren de lijnen en wissels tussen het uitrijsein van blok 205 en het begin van blok 101 ook netjes rood (=bezet) mee, zodra de eerste bezetmelder (binnenmelder) van blok 101 bereikt wordt. Terwijl deze lijnen niet aan blok 205 of 101 gekoppeld zijn. Kan ook niet, want wissels zijn in beginsel nooit onderdeel van een blok, aldus de handleiding van Koploper. De lijnen en wissels zijn uiteraard wel geselecteerd bij de definitie van de wisselstraat. Maar dat heb ik met de wisselstraten van blok 203 naar de schaduwsporen ook zo gedaan...
Zou het iets te maken kunnen hebben met de blokgroep die ik gebruik voor de blokken 211 t/m 217? Of de gezamelijke bezetmelder?

Gr,
Daan

Central Station 60212, Märklin C en K rails, Viessmann Ks seinen, Märklin digital seinen. Baan is in aanbouw. Testen met Koploper (versie 8.0 build 4).
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 16 dec 2012 :  20:11:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Daan,

Dan zal ik het probleem wel niet begrijpen, als je zegt dat je het hetzelfde hebt gedaan als elders op je baan, dan moet dat dan ook hetzelfde werken. De kleuren zijn te onduidelijk op het orginele baanontwerp, ik zie het niet of weet niet waar ik naar moet kijken.
Kan je dus niet verder van dienst zijn.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Modelspoorkelder

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 16 dec 2012 :  21:30:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Jammer. Je kunt toch in Instellingen per database op het tabblad Kleuren het default kleurenschema kiezen, dan zie je mijn baanplan in de originele Koploper kleuren...

Daan

Central Station 60212, Märklin C en K rails, Viessmann Ks seinen, Märklin digital seinen. Baan is in aanbouw. Testen met Koploper (versie 8.0 build 4).
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 16 dec 2012 :  22:28:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Daan,

Niets vastgelegd bij bezet bij, dus er valt ook niets bezet te melden. Zal dan ook niet rood kleuren.
b.t.w. waarom is er uit blok 40 een andere inrijder dan uit blok 203. Dat zal toch niet kunnen kloppen.



Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 16 dec 2012 23:29:06
Ga naar bovenaan de pagina

Modelspoorkelder

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 17 dec 2012 :  22:28:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,
Net als bij dynamische blokken, wordt een lichtsluis als gemeenschappelijke stopmelder gebruikt. En de eerste bezetmelder, 1.06, ligt net voor de wissels naar het schaduwstation, en is dus eigenlijk een gemeenschappelijke binnenkomstmelder. En dus heb je bij die blokken geen "bezet bij" waardes.

Gr, Daan

Central Station 60212, Märklin C en K rails, Viessmann Ks seinen, Märklin digital seinen. Baan is in aanbouw. Testen met Koploper (versie 8.0 build 4).
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 17 dec 2012 :  22:33:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Daan,

Dan denk ik dat je nog even de uitleg over de werking van het geheel moet doorlezen, ben bang dat het zo niet zal of gaat werken.
De gemeenschappelijke melder moet liggen na de wissels die de sporen maken van het schaduwstation.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Modelspoorkelder

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 19 dec 2012 :  21:59:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik denk dat ik zo niet verder kom. "Technisch" werkt het. De treinen rijden zoals ik het zou willen, wisselstraten worden keurig gezet. Allen de kleuren van die lijnen, daar klopt iets niet aan. Maar ik denk dat ik er maar mee moet leven (ook niet erg), tenzij iemand nog een gouden tip heeft.
In ieder geval bedankt voor de hulp. Mocht ik het zelf nog ontdekken, dan zal ik dat zeker in dit draadje melden.
Gr,
Daan

Central Station 60212, Märklin C en K rails, Viessmann Ks seinen, Märklin digital seinen. Baan is in aanbouw. Testen met Koploper (versie 8.0 build 4).
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 19 dec 2012 :  23:20:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Daan,

Prima toch als je de gedachte hebt dat het schijnbaar werkt, en er verder geen energie in steekt om het op de juiste manier te laten werken, dan hoef ik er ook verder geen energie meer in te steken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Modelspoorkelder

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 20 dec 2012 :  07:29:18  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros
Prima toch als je de gedachte hebt dat het schijnbaar werkt, en er verder geen energie in steekt om het op de juiste manier te laten werken, dan hoef ik er ook verder geen energie meer in te steken.


Even voor de duidelijkheid: ik heb niet de gedachte dat het schijnbaar werkt. Dat is een verkeerde formulering. De treinen rijden zoals verwacht, niet "schijnbaar". En dat ik er geen energie in steek, klopt ook niet, anders had ik er hier geen vragen over gesteld. Bovendien probeer ik nog van alles uit, om het alsnog goed op het scherm weergegeven te krijgen. Verder ben ik van mening, dat het niet uitmaakt waar een binnenkomstmelder fysiek op de baan ligt. Als het maar de eerste melder is voor een blok(groep). Koploper weet toch niet waar een bezetmelder fysiek ligt? Of dat nu voor of achter een wissel is... Ik zal ook niet de enige zijn die zo'n 'configuratie' heeft. Ik hoop dan ook nog op een reactie van andere medekoplopers.

Groeten,
Daan
Central Station 60212, Märklin C en K rails, Viessmann Ks seinen, Märklin digital seinen. Baan is in aanbouw. Testen met Koploper (versie 8.0 build 4).

Bewerkt door Modelspoorkelder op 20 dec 2012 07:29:59
Ga naar bovenaan de pagina

keesm

51 Posts

Geplaatst - 20 dec 2012 :  08:35:59  Toon profiel  Reageer met citaat

Daan,

Jij schrijft:
Bij het rijden van blok 205 naar 101 kleuren de lijnen en wissels tussen het uitrijsein van blok 205 en het begin van blok 101 ook netjes rood (=bezet) mee,

Dat komt omdat je daar de wisselstraat vrij geeft "na bezetmelding" in blok 101.
De kleuren werken dan anders.


Kees Moerman
Ga naar bovenaan de pagina

Modelspoorkelder

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 21 dec 2012 :  15:39:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Kees,

Dank je voor je reactie. Heb nog geen tijd gehad om e.e.a. na te kijken, maar kom hier nog op terug.

Gr,
Daan

Central Station 60212, Märklin C en K rails, Viessmann Ks seinen, Märklin digital seinen. Baan is in aanbouw. Testen met Koploper (versie 8.0 build 4).
Ga naar bovenaan de pagina

Modelspoorkelder

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 31 dec 2012 :  12:14:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Iedereen bedankt voor het meedenken. Het is uiteindelijk gelukt om de lijnen te laten kleuren zoals ik bedoelde (en het naar mijn idee ook zou moeten). Dankzij hulp van buitenaf, kreeg ik de tip om Baanontwerp, Wisselstraten, Vrijgave wisselstraten e.e.a. aan te passen. Daarna werkt het zoals ik wil. Voor een ieder die wil vergelijken, hierbij nogmaals mijn database met de aanpassingen.

Download Attachment: Koploper-wisselstraat.jpg
130,99 KB

Download Attachment: Modelspoorkelder2.bck
188,46 KB

Fijne jaarwisseling allemaal!

Gr,
Daan

Central Station 60212, Märklin C en K rails, Viessmann Ks seinen, Märklin digital seinen. Baan is in aanbouw. Testen met Koploper (versie 8.0 build 4).
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina