Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 158 / Bezoekers Vandaag: 3783
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1113
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 handregelaar zien rijrichting wissel niet
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

rjr

Netherlands
144 berichten

Geplaatst - 13 dec 2012 :  12:05:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Nu ik een kopstation heb waarbij ik handmatig wil omrijden heb ik ook eens uitgezocht hoe dat zat met de handregelaars, en dat heb ik nu werkende.
Roco handregelaar op adres 99 bij een Lenz systeem.
Bij de lok geef ik aan op welke handregelaar hij zit, en dan kan ik die met mijn roco MM besturen. Echter. als ik de trein stil zet, en begin al vast de knop de andere kant op te draaien voor de lok echt stil staat dan wordt de nieuwe snelheid in de bestaande rijrichting doorgegeven.

Is dat normaal gedrag? O zich niet z'n groot probleem, gewoon even wennen om te wachten tot de trein echt stil staat.

Tweede issue hiermee, versnellen gaat volgens de actie van de handregelaar. Vertragen gaat echter nog altijd volgens de instellingen in koploper. Is dat uit te zetten?

Reden hiervoor, als mijn zware goederentrien met wagens op de baan rijd moet deze langzaam vertragen. Door het zogenaamde gewicht van de wagens kan dat niet te snel, en dat werkt dus prima. Maar als deze lok los omrijd op mijn station richting draaischijf dan is dat zogenaamde gewicht van de wagens er niet meer, en zou de lok dus best wat sneller kunnen vertragen, volgens de controle op mijn handregelaar? Heb hierover echter niets kunnen vinden.

Bedankt,
Roelco

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 13 dec 2012 :  13:11:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Roelco,

Als je afkoppeld kun je via een vaste route het treintype veranderen, b.v. in losse lok, daaraan kun je zijn eigen massa-simulatie instelling opgeven.

Verder lijkt mij het eerste normaal gedrag, het lijkt mij logisch dat je altijd begint op snelheid nul, en alleen dan wordt door de handregelaar de juiste richting gezonden.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 13 dec 2012 :  21:17:25  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door rjr



Tweede issue hiermee, versnellen gaat volgens de actie van de handregelaar. Vertragen gaat echter nog altijd volgens de instellingen in koploper. Is dat uit te zetten?



Bij mij zowel versnellen als vertragen enige oplossing is zoals Wim zegde treintype veranderen, want dat bepaalt versnellen en vertragen.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 13 dec 2012 21:18:53
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 17 dec 2012 :  09:00:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor de reactie, zal die instelling eens opzoeken kijken hoe dat werkt. Nu koppel ik op dit moment met de hand af, dus dat heeft koploper nog niet echt door, maar ik zal het eens uitzoeken wat de mogelijkheden zijn.

Ik snap dat keren altijd via de snelheid 0 gaat, Maar juist ook door dat vertraagd afremmen duurt het wat langer voor de lok stil staat, en heb ik de rijregelaar al een tijdje op 0 gehad.

Het zal dus even wennen zijn om pas de andere richting te kiezen nadat de lok echt stil staat, maar dat komt er vast wel in.

Nogmaals bedankt,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina