Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 148 / Bezoekers Vandaag: 3616
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1113
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 baan ontwerpen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

john klignet

Netherlands
19 berichten

Geplaatst - 12 dec 2012 :  22:16:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo, het is de tweede keer dat ik op het forum actief ben.
Ben momenteel een poging aan het doen om een baan te tekenen m.b.v. Koploper.De baan tekenen is gelukt alsmede de blokken.
Via "onderhoud blokken"probeer ik de bezetmelders te plaatsn, maar dat lukt me niet. Bij baanontwerp heb ik de blokken aangegeven, tevens via "diverse componenten"derde van links het "bolletje"in de diverse blokken gezet, en daar ook een letter bijgezet, bv. B3.
Maar op de een of andere manier worden de "bolletjes niet als bezetmelders gezien. Dus.... hoe krijg ik de bezetmeldersin een blok.
Het is net als bij zwemmen, als je het eenmaal weet verdrink je niet.
Groeten en alvast bedankt john klignet.

phdirk

Netherlands
2545 Posts

Geplaatst - 12 dec 2012 :  22:48:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo John,

Allereerst welkom op het forum. Als je de bolletjes in de blokken hebt geplaatst moet je ze nog toekennen aan een bezetmelder. Die wordt dan later ook weergegeven als je het bolletje aanklikt. Je hoeft er dan niet per sé een vermelding bij te zetten, alhoewel veel Koploperisten (inclusief mezelf) dat wel doen voor een snel overzicht.
Dat toewijzen doe je met de tool "Waar in blok". Dat is het icoontje met het "zonnetje" getekend in een wisselstraat. Je krijgt dan een lijst van alle bezetmelders, die je hebt aangemaakt. Je klikt een bezetmeldernummer aan en vervolgens het bolletje dat daarbij hoort. Dat wordt dan geel. Zo werk je alle bezetmelders af.
Vervolgens nog bij [Algemeen]=>[Instellingen per database]=>{Algemeen-3] bij "Bezetmeldpunt zichtbaar" opgeven "Altijd, actief op basis van bezetmelding". Je ziet ze dan ook mooi oplichten in je baanoverzicht.
Ik zou zeker de handleiding "Hoe begin ik met Koploper" van Chris Burger en de Maliebaancursus eens doorlopen. Daar staat veel goede startinformatie in. Eén opmerking hoort daarbij wel gemaakt te worden. In de Maliebaancursus wordt op een gegeven ogenblik een vaste route gemaakt. Dat is niet nodig. Koploper rijdt prima zonder routes. Variabele en vaste routes vormen alleen beperkingen op het automatisch rijden als je bepaalde dingen wilt bereiken, zoals stoppen bij stations of juist doorrijden, etc.
Succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 12 dec 2012 :  23:31:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ik heb zo een vermoede dat het probleem is anders. En dat de vraagstelling of de probleem omschrijving niet juist is.
Maar John, zet even een backup van je database hier neer dan kijken we even met je mee.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

john klignet

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 14 dec 2012 :  18:00:04  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo Wim, ik heb de indruk dat wat Dirk schrijft mij op de goede weg zet, dus dat ga ik eerst proberen.
om de database door te mailen is voor mij moeilijk!!!
Maar alvast bedankt John.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 14 dec 2012 :  18:32:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
John,

Uitstekend, we horen of lezen het wel als het desondanks toch niet lukt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

john klignet

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 14 dec 2012 :  21:42:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk, bedankt voor je reactie. Ik gebruik de handleiding van Chris Burger. Als ik bij "eigenschappen "blok 2 naar bezetmeldingen ga verschijntbezetmeldpunt 1e punt een blouw vlak, maar daar kan ik niets intypen. volgens mij moet ik de bezetmelders ergens anders eerst vastleggen, maar waar ??Want er moet ook een overzicht van de bezetmelders zijn. Dus hoe nu verder.

Vr. Gr. John
Ga naar bovenaan de pagina

john klignet

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 14 dec 2012 :  21:58:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim, heb het bestand bijgevoegd, kijk wat ik fout doe.
Gr. John
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 14 dec 2012 :  22:09:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Helaas, geen backup, nog even een keertje opnieuw proberen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

john klignet

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 15 dec 2012 :  14:15:42  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo Wim, als het goed is moet de backup erbij zijn en wel:
JOHNNY.bck. ik heb het erbijgezet via "file uploaden", anders weet ik het ook niet.
Vr. gr. John.

Download Attachment: JOHNNY.bck
15,65 KB
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1933 Posts

Geplaatst - 15 dec 2012 :  14:26:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag John,

Met "file uploaden" is de goede methode, ik kan je database inlezen.

Bij Onderhouden -> baan definities -> digitale onderdelen moet je bezetmelders aanmaken.
Zodra je dat hebt gedaan, kun je in dat blauwe vak waar je een paar berichten terug over schrijft, wel nummers kiezen.

groeten
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 15 dec 2012 :  15:08:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
John,

En zo aan de keus en instelling van het digitale systeem, is het een Multi-Maus met waarschijnlijk een s88XPressNetLI interface. Begin dan met de adressering van de eerste terugmeldmodule op adres 65.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

john klignet

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 16 dec 2012 :  12:30:33  Toon profiel  Reageer met citaat
[
Hallo, Wim, Hubertus en Dirk bedankt, het werkt. De fout is dat de mensen niet lezen wat op het scherm staat, ik ben niet anders.
Nog een vraag: De bezetmeldpunten hoe lang moeten die zijn?
Want de rails moet ik inzagen of inslijpen. of kan ik de lengte van een rail gebruiken waarvan ik een kant isoleer van de stroombron.

Vr. gr. John
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 16 dec 2012 :  12:37:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
John,

Ook deze vraag is al zo vaak behandeld dat dit echt wel met enig zoek werk te vinden is. zou niet willen zeggen dat de vraag wekelijks gesteld wordt maar toch wel maandelijks.

Kort door de bocht is het antwoord, is afhankelijk van de baan, en de lengte zul je proefondervindelijk moeten vaststellen.
Leidraad, is voor de stopsectie ergens tussen de 20 en 40 cm. Als het blok in 2 richtingen bereden wordt de binnenkomst en de stopsectie gelijke lengte en deel er tussen al dan niet voorzien van een melder die de lengte van het uiteindelijke blok bepaald.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 16 dec 2012 18:58:21
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2545 Posts

Geplaatst - 17 dec 2012 :  19:43:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo John,

Ter aanvulling op wat Wim zegt.
Je hoeft niet per sé te zagen. Zelf gebruik ik altijd isolerende raillassen bij het aanleggen. Mijn bezetmeldsecties zijn dus altijd een bepaald aantal rails lang. De lengte is een beetje een persoonnlijke kwesties. Sommigen houden van korte secties en anderen (waaronder ikzelf) gebruiken wat langere secties. Wat je het beste bevalt is een kwestie van uitproberen. Bouw eerst een proefbaan dan kun je zelf vaststellen wat je het beste bevalt. Bovendien is een simpele proefbaan ook de beste manier om Koploper onder de knie te krijgen.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

john klignet

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 18 dec 2012 :  21:07:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk, bedankt voor de informatie. Zelf voelde ik ook niet veel ervoor om de rails inteslijpen, dus ik zal ook stukken rails nemen.
Bedankt, John.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina