Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 168 / Bezoekers Vandaag: 3762
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1113
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Stuurstand decoder
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

walter delmee

Netherlands
51 berichten

Geplaatst - 03 dec 2012 :  23:43:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste koploper gebruikers,

Ik gebruik Dinamo in combinatie met Koploper. Ondanks dat Dinamo ook digitaal is, is het met Koploper niet mogelijk bij een stuurstandrijtuig de lichtwisseling aan te sturen middels een decoder. Zijn hier misschien ook andere mogelijkheden voor?

Ik heb wel geëxperimenteerd door in een stuurstandrijtuig een decoder te plaatsen en deze aan te sturen via de motor aansluiting van de decoder. Dat werkt wel, echter niet fraai. Het licht "trilt" dan. Verdere functies van de decoder kunnen niet benut worden.

Groeten Walter





Download Attachment: stuurstand.bmp
720,45 KB

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 04 dec 2012 :  14:49:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Walter, je kunt de decoder in de stuurstand toch hetzelfde adres geven als die van de lok. dan is het voor koploper gewoon dezelfde decoder en kun je gewoon de rijrichtings afhankelijk functies aansturen (F0).

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 04 dec 2012 14:49:38
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2545 Posts

Geplaatst - 04 dec 2012 :  17:28:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

Er zitten tegenwoordig ook mechanische schakelaars om de seinverlichting om te zetten in sommige treinstellen. Volgens mij gebeurt het in de Roco plan V met een relais (dat hoor je tenminste heel duidelijk omgaan, als de rijrichting wordt veranderd). In sommige N-stuurstanden zit een sleepcontactje op één van de asjes. Dat werkt heel simpel als een toggle switch en is behoorlijk betrouwbaar.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

walter delmee

Netherlands
51 Posts

Geplaatst - 04 dec 2012 :  19:45:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim en Dirk,

Bedankt voor jullie antwoord. Ik ga het voorstel van Wim toepassen. Gezien ik met dit stuurstandrijtuig in dezelfde combinatie rij, is dit een goede optie. Wel jammer en m.i. vreemd dat er geen licht aangestuurd kan worden. Misschien als Paul dit leest, hij eens zou willen kijken of dat het vinkje licht aansturen ook bij Dinamo vinkbaar gemaakt kan worden.

Dirk jou optie is ook interessant. Kan jij misschien aangeven waar deze schakelaars te krijgen zijn?

Groeten Walter
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 04 dec 2012 :  20:22:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Walter, van de lokdecoder kun je toch ook licht aansturen via de decoder, of werkt dat dan ook niet? Geen dinamo ervaring, maar als je toch al digitale decoders in je loks zet of gezet hebt waarom dan niet aansturen via een goedkope digitale centrale, vraag ik me dan af.

Mvg
Wim.

PS.: En Paul leest niet meer mee sinds 1-12-2012 definitief.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 04 dec 2012 20:24:33
Ga naar bovenaan de pagina

walter delmee

Netherlands
51 Posts

Geplaatst - 04 dec 2012 :  21:56:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

Ja, ik kan het licht van de decoder aansturen als ik zoals in jou voorstel, de decoder in het stuurstandrijtuig het zelfde adres geef als de loc. Ik begin sterk het vermoeden te krijgen dat het niet kunnen aansturen van het licht bij het definiëren van een stuurstandrijtuig een kleine bug in het nadeel van Dinamo is. Jammer maar geen ramp.

Jou tweede vraag: Mijn reden om Dinamo te gaan gebruiken had met mijn situatie van enkele jaren terug te maken. Veel analoge locs. Met Dinamo kon ik langzaam maar zeker het digitale tijdperk ingaan. Voor mij is het verder een volwaardig syteem, dat perfect functioneert met Koploper. (op dit kleinigheidje na). Dinamo kan ook zaken die een ander systeem weer niet kan, b.v. een draaischijf met koploper aansturen zonder decoder of de draai 15. Mijn baan bestaat uit 80 blokken, om hierbij een ander systeem te gebruiken lijkt mij niet zo handig. Maar zeg nooit , nooit.
Wim, kom gerust eens kijken.

Groeten Walter
Ga naar bovenaan de pagina

Krispl

Netherlands
49 Posts

Geplaatst - 05 dec 2012 :  11:43:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Krispl  Reageer met citaat
Hallo Walter, je hebt in onderhoud locomotieven toch wel aangegeven dat de loc als treinstel werkt? Dan krijg je in het rijwindow van de loc een extra tabblad daar in kan je de decoder (functiedecoder)van het stuurrijtuig aansturen.
Gr. Bob
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 05 dec 2012 :  12:40:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ik denk dat het probleem van Walter is dat hij wel een stuurstand kan aanmaken, maar dat hij deze niet aan de lok kan koppelen, de namen op het tabblad stuurstand wat aangemaakt wordt in het lokwindow blijft op NVT staan.

We gaan het eens aan Paul vragen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 05 dec 2012 :  12:58:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door walter delmee

Beste Wim,

Dinamo kan ook zaken die een ander systeem weer niet kan, b.v. een draaischijf met koploper aansturen zonder decoder of de draai 15.


Is dat werkelijk zo? Er zal toch altijd een kaart moeten zijn die door koploper bediend kan worden. Maar laat verder maar, het systeem heeft niet mijn voorkeur. Ieder zijn eigen feestje zullen we maar zeggen.

Mvg
Wim


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 05 dec 2012 13:27:46
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2545 Posts

Geplaatst - 05 dec 2012 :  19:24:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

Ik ben op dit moment bezig met het inbouwen van binnenverlichting in een Metronomtreinstel van Trix (N-spoor). In de stuurstand zit zo'n schakelaar. Ik zal wat foto's maken en hier op het forum plaatsen.
De Roco Plan V heb ik nog niet open gehad, maar ik zal eens kijken of ik daarover iets kan vinden en dat ook plaatsen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

walter delmee

Netherlands
51 Posts

Geplaatst - 05 dec 2012 :  20:17:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bob,

Bij het aanmaken stuurtstandrijtuig en het invullen van de functies, verschijnt bij het koppelen van het stuurstandrijtuig gewoon het tabblad met de functies.

Dirk, dat is mooi. Een schakelaar zoals jij omschrijft kan een goed alternatief zijn.

Wim, fijn dat je dit probleempje voorlegt aan Paul. Wie weet.
(de draaischijf wordt aangestuurd door 48 bezetmelders en een configuratie programmaatje wat gelezen wordt door Koploper, waardoor Dinamo een melding terugkrijgt die zo o.a. de polariteit van de brug juist zet. ).

Allen bedankt

Groeten Walter
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 05 dec 2012 :  20:29:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door walter delmee

(de draaischijf wordt aangestuurd door 48 bezetmelders en een configuratie programmaatje wat gelezen wordt door Koploper, waardoor Dinamo een melding terugkrijgt die zo o.a. de polariteit van de brug juist zet


Lood om oudijzer dus.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 05 dec 2012 :  22:58:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Walter,

Dit is het antwoord van Paul: het is zo bewust uitgeschakeld voor een blokgestuurd systeem, dat ik het niet durf te activeren.

Met als voetnoot, als je het prive wil testen is er misschien een mogelijkheid dat het wel mogelijk wordt. Laat het hier maar even weten.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2545 Posts

Geplaatst - 06 dec 2012 :  15:43:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

Hierbij een paar foto's van het schakelmechanisme in de Trix stuurstand.
Op de achterste as van het voorste draaistel zit een soort gaffeltje, dat stroef genoeg loopt om met het asje mee te draaien, maar ook los genoeg om, wanneer het tegen de contacten aankomt, de as vrij te laten draaien. Aan dit gaffeltje zit de toevoerdraad. Om het asje zitte een metalen plaatje, dat in tweeën is gezaagd. Aan elk deel zit een draad. De achterste draad gaat naar de frontseinen, de voorste naar de sluitseinen. Voor zover ik heb kunnen zien, is het asje wel geïsoleerd ten opzichte van de wielen, maar ik heb dat niet nagemeten.



Download Attachment: Frontsluit1.JPG
48,02 KB



Download Attachment: Frontsluit2.JPG
33,59 KB



Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina