Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 123 / Bezoekers Vandaag: 684
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 229
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Automatisch + handmatig rijden?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

dany

Belgium
30 berichten

Geplaatst - 20 okt 2012 :  07:57:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Goede morgen,
het zal wel simpel zijn, maar ik geraak er niet uit. Op mijn baan rijden een aantal treinen volledig automatisch en zonder noemenswaardige probleem. Wat ik nu zou willen doen is, als een loc in een blok komt en gestopt is, ik het automatisch rijden voor deze loc kan stoppen, en deze handmatig kan overnemen. De andere locs op de baan zouden automatisch moeten verder rijden.
De bedoeling hiervan is om deze loc dan, handmatig te laten verderrijden naar een stuk van de baan waar een draaischijf is gemonteerd en zo handmatig te rangeren.
Kan dit?
Het afzonderlijke stuk van de baan (met de draaischijf) zou ik wel meteen van bezetmelders voorzien zodat ik eventueel later, ook dit stuk zou kunnen opnemen in het automatisch rijden.
groetjes,

Dany

Dany

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 20 okt 2012 :  10:13:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Gewoon doen zou ik zeggen.

Lok aanklikken en zeggen naar welke handregelaar hij moet luisteren.
Daarna wegrijden...hiervoor kan je best een handmatige wisselstraat aanleggen, maar het kan ook door klikken op het scherm.

Het is iets handiger om achter de splitsing één blok(je) te hebben.
Dan kan je de lok slepen, zet hij zelf de wissel en blijft blok dat hij verlaten heeft niet op handmatig geblokt staan. Dan pak je hem rustig op hand in een blok dat niet "in de weg" ligt van de andere treinen.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

AdrieE

Netherlands
123 Posts

Geplaatst - 20 okt 2012 :  16:36:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dany,

Je kunt een vaste route maken zodat je onder weg de loc als vangt om hem vervolgens naar een vast punt te laten rijden waar dan deze vaste route wordt omgezet naar handmatig rijden waarna jij de loc kunt overnemen. Plaats ander je back-up kan men eens kijken hoe we je kunnen helpen.

groet Adrie

Koploper, MRDirect ROCO-multimaus s88XPressNetLI
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
603 Posts

Geplaatst - 20 okt 2012 :  18:54:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Dany

Wat jij wil is zeer goed mogelijk.
Ik heb zelf handregelaars via een spacialeactie gekoppeld aan een loc.
Als een loc blok 23 (het binnen komende spoor voor het rangeerterrein)dan wordt er automatisch gestopt en de loc wordt aan een handregelaar gekoppeld welke in de specialeactie is vastgelegd.
Als een trein het rangeerterrein moet verlaten van welk spoor dan ook dan zet ik de wissels dmv de handmatige wisselstraten en plaats de loc binnen koploper in blok 24 (het uitrijblok van het rangeerterrein) en geeft via het blauwe pijltje in het rijwindow een rijopdracht, het blauwe pijltje is zichtbaar omdat ik alleen een rijweg heb ingesteld naar blok 15, zodra de loc automatisch gaat rijden wordt de handregelaar weer los gekoppeld van de loc via een spacialeactie.
Om een loc naar blok 23 te laten rijden gebruik ik de routezoeker van koploper.
Je kan het een en ander bekijken in de bijgevoegde database.

2012811195933_pre.bck

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder63 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina