Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 136 / Bezoekers Vandaag: 15126
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 760
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Automatische stopt
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

ddr

Belgium
14 berichten

Geplaatst - 14 okt 2012 :  20:56:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo iedereen,

voor het eerst wil ik toch mijn probleem voorleggen, na een zoektocht op dit prachtig forum maar zonder begrijpend resultaat.

Ik wil namelijk tussen blokken 5-6-7-8 een tweerichtingsblok invoeren om al zo een achtereenvolgend treinverkeer te kreêren in beide richtingen. Wat ik echter niet begrijp is dat er telkens automatisch in elk blok gestopt word en met vertraging (X aantal seconden terug vertrekt). Ook al staat het stopverbod in de blokken aan.

Is er misschien iemand die hier raad mee weet of een andere oplossing dan een tweerichtingsblok?

Hierbij mijn file

ALvast Bedankt

Download Attachment: zolderecos.bck
157,95 KB

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 14 okt 2012 :  21:20:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hallo onbekende,

Als je bij bloktype(Doorgangs blok) het vinkje weer bij (Blok in vrije baan)zet, dan is dit blok geen blok meer met stop mogelijkheid, en zullen de treinen hier niet meer stoppen op basis van tijd e.d.

Mvg
Wim.

PS.: Wij vinden het netjes al er ondertekend wordt met een naam.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 14 okt 2012 21:20:51
Ga naar bovenaan de pagina

ddr

Belgium
14 Posts

Geplaatst - 14 okt 2012 :  21:42:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Alvast bedankt voor de snelle reactie
Ik zal het zodadelijk proberen.

Het was zeker niet mijn bedoeling om ombekend te blijven, maar dit was mijn aller eerste post op een Forum.

Groetjes
Ralf De Deken

Ga naar bovenaan de pagina

ddr

Belgium
14 Posts

Geplaatst - 15 okt 2012 :  09:33:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Ik heb gedaan wat je beschreef maar zonder resultaat. Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest, vandaar een tweede poging.

Ik krijg steeds de melding in "status: automatische stop" bij het inrijden van elk blok in een tweerichtingsblokgroep. Hierdoor stopt ook de trein in elk blok en vertrekt dan weer. Wat niet de bedoeling is.

Wat doe ik verkeerd of is niet juist ingesteld?

mvg
Ralf


Download Attachment: 20121014205430.bck
154,3 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 15 okt 2012 :  11:13:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ralf,

Dan bij instellingen per database tabblad seinen/wissels bij extra aantal blokken vooruit een 1 of en 2 invullen staat nu op 0. Dan zal het euvel wel verholpen zijn denk ik.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

ddr

Belgium
14 Posts

Geplaatst - 15 okt 2012 :  12:56:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Helaas ook dit heeft geen invloed op het treingedrag.

Ben zelf ook aan het experimenteren maar voorlopig zonder resultaat

Is het mogelijk dat bij een tweerichtingsblokgroep altijd standaard (software matig)gestopt wordt in elk blok van de groep? Het valt mij op dat wanneer de treinroute bepaalt is dat er dan al automatisch in de "status" de melding gemaakt wordt van "automatische stop"

hopelijk komen we er wel uit

mvg
Ralf
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 15 okt 2012 :  13:46:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ralf,

AHA, dan heb ik denk ik de oorzaak gevonden. With a little help form my friends.

Het probleem zit in de blokgroep 1, blokgroep 2 en blokgroep 3. Verwijder deze maar en sluit dan koploper even af en start het opnieuw op dan is het euvel echt over.

Blokgroepen zijn voor schaduwstations, niet blokken die achter elkaar in één spoor liggen. Verder heb ik het vermoede dat je zoveel aanklikt dat je nu en in de toekomst nog weleens tegen een probleempje zal aanlopen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 15 okt 2012 13:48:01
Ga naar bovenaan de pagina

ddr

Belgium
14 Posts

Geplaatst - 15 okt 2012 :  14:30:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Alles verwijderd maar hoe kreêer ik dan een treinverloop in blok vb. 5-6-7-8 dat korter bij elkaar ligt en tweerichtings verkeer aan kan, via deadlocks kan ik alleen maar 1 rijdende trein mogelijk makenin die blokken.


Verder is dit mijn oefen database waar ik de problemen probeer op te lossen alvorens te integeren in een ander database. Ik voeg ze hier even bij.

Hier werk ik vooral met deadlocks zodat er maar 1 rijdende trein mogelijk is richtings gebonden, in de hierboven vermelde blokken, zodat ik geen botsingen krijg.

mvg
Ralf


ps: alvast bedankt voor de moeite

Download Attachment: zolderecos.bck
158,99 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 15 okt 2012 :  15:23:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ralf,

Gewoon gebruik maken van een 2-richtingsgroep zoals je al gedaan hebt voor die blokken. Dat voorkomt dat de treinen kop tegen kop komen te staan, en is afdoende, met deadlocks werken is de verkeerde benadering.
Dus voor alle blokken die in hetzelfde spoor zitten en tuseen 2 wissels liggen een 2-Richtingsgroep maken. Zit speciaal daarvoor in koploper.

Overigens zul je nog enkele vinkjes bij keren lok moeten plaatsen bij je doodlopende sporen, dat gaat nu met garantie verkeerd.

Net nog even je laatste database ingekeken, maar die heb je helemaal suf gevinkt. Deadlocks weg van je schaduwstation een echtshaduwstation maken mb.v. een blokgroep en aangegeven dat er 1 blok mag wegrijden als hetschaduwstation vol is. dan rijdt er alijd maar 1 trein van en naar toe heb je bereikt wat je denk ik wil bereiken.

En ik zie dat je nog steeds 1 blokgroep gebruikt voor de sporen achter elkaar, dat is een verkeerd gebruik van deze mogelijkheid, en die moest je verwijderen had ik je aangeraden.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 15 okt 2012 15:52:34
Ga naar bovenaan de pagina

ddr

Belgium
14 Posts

Geplaatst - 15 okt 2012 :  16:10:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Oke man,ik heb nog veel werk voor de boeg, en zal u hulp zeker nog kunen gebruiken.

Ik ga zodadelijk aan de slag.

1000 X dank voor u tijd en hulp

mvg
Ralf
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 15 okt 2012 :  19:27:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ralf,

Dat komt er dan op neer dat je alle deadlocks kunt verwijderen, de 2 vaste routes kunt verwijderen, zeker die voor het pendelen dat gaat echt wel zonder vaste route, alleen moet je dan wel voor het bloktype wat je gebruikt (pendelspoor) dacht ik het vinkje aanzetten dat de treinstellen en trekduwtreinen mogen keren, wat me ook logisch lijkt als het een pendelspoor is.

Voor de blokken achter elkaar in een spoor en tussen twee wissels een 2 richtingsgroep maken.
De beide opstel plaatsen in een blokgroep opnemen, en voor beide opgeven dan er minimaal 2 blokken bezet moeten zijn voor er een trein vertrekt. Ook bij blokeigenschappen opgeven dat ze gevuld mogen worden op basis van optimale lengte.
Een variabele route maken voor getrokkentreinen waarbij je de kopsporen uitsluit. En dan zal koploper met deze minimale instellingen je baan perfect laten rijden.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

ddr

Belgium
14 Posts

Geplaatst - 16 okt 2012 :  10:19:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Wil je even sjekken? Ik denk dat het dit moet zijn?
Alleen dat van de blokeigenschappen dat ze gevuld mogen worden op basis van optimale lengte kan ik niet terug vinden onder blokgroepen.

Ook de variabele treinroute is voor mij ook weer een nieuw gegeven wat misschien toch best is dat je daar ook even wil naar kijken aub.

Verder zeg je dat de minimale blokgroep bezetting 2 moet zijn. Moet dit echt, anders krijg ik de melding dat er te weinig blokken bezet zijn, alvorens de trein vertrekt.

Verder wil ik je toch echt bedanken voor jou inzet!!!!!

mvg
Ralf






Download Attachment: zolderecos.bck
146,96 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 16 okt 2012 :  12:06:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Verder zeg je dat de minimale blokgroep bezetting 2 moet zijn. Moet dit echt, anders krijg ik de melding dat er te weinig blokken bezet zijn, alvorens de trein vertrekt.


Tja, als je niet begrijp hoe iets werkt wordt het erg lastig natuurlijk.

Maar even logisch nadenken en je kunt het verklaren.

Je geeft aan dat er minmaal 2 bezet moet zijn en blijven, dan zijn er als er maar 1 of 2 blokken bezet zijn te weinig blokken bezet en zal er niets uit het schaduwstation vertrekken pas als de derde binnen komt zal er eentje vertrekken, lijkt me een handige optie om het treinverkeer op de baan onder controle te houden.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 16 okt 2012 :  12:31:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ralf,

Even de database bekeken, dat ziet er stuk beter uit. En dat zal ook een stuk beter rijden denk ik zo.

Je variabele route is juist aangemaakt.

De optimale lengte kun je opgeven bij onderhouden blokeigenschappen
Onder aan op het scherm net boven de tabbladen

Daar staat Selectie op basis van (Kans) dit kun je veranderen in optimale lengte. Dan bij aantal blokken de teller veranderen van 1 naar 2.

Denk dat je in blok 41,46,47,55,56,57,58,59 richting blok 36. even een deadlock preventie moet opgeven (25,26,27) moeten vrij zijn.

De deadlock in blok 4 die kan er wel die heeft niet zoveel nut.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

ddr

Belgium
14 Posts

Geplaatst - 16 okt 2012 :  13:39:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Je schrijft:
Dan bij aantal blokken de teller veranderen van 1 naar 2.

Is dit bedoeld om twee blokken vrij te hebben alvoren kan vertrokken worden?
Ik heb het nu toegepast enkel op blok 23-21-19 of moet dit gebeuren in elk blok binnen een blokgroep?


De Deadlocks zijn ook aangepast en de deadlock van blok 4 heb ik er ook uitgehaald. ( vergetenheidje)

Ook komt er soms in de status het volgende: "past niet in (reeks) blokken" wat volgens mij te maken heeft met treinlengtes
Hoe pak ik dat aan?


mvg
Ralf

Download Attachment: zolderecos.bck
147,32 KB

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 16 okt 2012 :  15:16:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ralf,

Om de melding past niet in reeks blokken te voorkomen, de teller bij optimale lengte van 2 naar 3 verhogen, dan kijkt koploper of de lengte in 3 blokken past, al het nu op 2 staat kijkt hij of het in 2 blokken past, kennelijk past dat niet.
Overigens zou ik als de lok niet op het opstelspoor past in het schaduwstation bij aanvullende blokeigenschappen aangeven dat hij een stopverbod heeft, anders houd hij de wisselstraat bezet, en rijd er niets meer op den duur.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 16 okt 2012 15:17:38
Ga naar bovenaan de pagina

ddr

Belgium
14 Posts

Geplaatst - 16 okt 2012 :  20:41:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,


Ik heb jou raad opgevolgd en enkele aanpassingen gedaan.

Verder nogmaals bedankt voor jou kennis en tijd.

mvg
Ralf

Download Attachment: zolderecos.bck
147,76 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 16 okt 2012 :  21:20:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Ralf,

Bijna goed, in de schaduwstations op de andere tabbladen ook even invullen dat er volgens optimale lengte gewerkt moet worden dat staat nu nog op kans.
De deadlocks bij schaduwstation2 richting de blokken 25 26 27 heeft niet zoveel nut, koploper gaat sowieso de trein niet wegsturen als het eerste blok wat hij tegen komt bezet is en dat is voor de bovenste bundel blok 25 en voor de onderste bundel is dat blok 27, voor koploper een totaal overbodige restrictie die je daar oplegt.

Er kan nu nog steeds een deadlock stituatie onstaan richting schaduw2, deze is op te lossen met logische acties en een OR met een variabele route, maar ik denk dat it op dit moment even boven je pet gaat. Deze kan ik je in een aangepaste database toe sturen, kun je kijken hoe dat in zijn werk gaat.

Mvg
Wim.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Download Attachment: zolderecos2.bck
147,7 KB

Bewerkt door Wim Ros op 16 okt 2012 21:56:46
Ga naar bovenaan de pagina

ddr

Belgium
14 Posts

Geplaatst - 16 okt 2012 :  22:01:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Deadlokcs verwijderd en optimale lengte geactiveerd enkel voor de blokken 59-58-57-56-55.

Graag ontvang ik die aangepaste database, zeg maar wat ik daarvoor met doen. (Ben nog enkele dagen thuis, vandaar)

Is het ook niet zo wim,dat vanuit blokken 66-65-45 ook nog deadlocks kunnen ontstaan, richting schaduwstation 1?

Met wel gemeende groeten

Ralf
Download Attachment: zolderecos.bck
147,31 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 16 okt 2012 :  22:06:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Is het ook niet zo wim,dat vanuit blokken 66-65-45 ook nog deadlocks kunnen ontstaan, richting schaduwstation 1?


Nee, want die zijn beveiligd door de 2-richtingsgroep.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

ddr

Belgium
14 Posts

Geplaatst - 18 okt 2012 :  09:39:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Dit was even een misverstand van mijnen tweegen, 'k zie nu pas dat je de database meegestuurd had in je vorige post!!! Sorry


Wat je daar mee gedaan hebt is inderdaad iets dat boven mijn petje gaat, vandaar hartelijk bedankt.

Moesten er nog vragen opduiken (problemen) dan zie je het wel op dit kennis rijk forum!!!

Hierbij de eerste vraag: worden er nergens opleidingen of oefeningen gegeven om koploper verder onder de knie te krijgen?





mvg
Ralf
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 18 okt 2012 :  10:34:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Ralf,

Je zou om te beginnen de (maliebaan) cursus eens te bekijken en proberen te begrijpen:
http://www.koploperforum.nl/maliebaan/koploper/

Of misschien beter op de site van Paul:
http://www.pahasoft.nl/
· Beginnershandleiding (versie 7.5; Chris Burger)
Mvg Ab

(Koploper,ECOS-IB,HSI-88,3x tams booster B1, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 18 okt 2012 :  14:38:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door ddr


Wat je daar mee gedaan hebt is inderdaad iets dat boven mijn petje gaat, vandaar hartelijk bedankt.

Moesten er nog vragen opduiken (problemen) dan zie je het wel op dit kennis rijk forum!!!



Beste Ralf,

Dit is eigenlijk nog maar een eerste aanzetje om het treinverkeer onder controle te krijgen en te houden op je baan, aan jouw de schone taak, om het op deze wijze door te ontwikkelen.
Wat je vooral parte speelt is dat je treinen te lang zijn voor de opstelsporen en daardoor de wisselstraten bezet houden, waardoor er geen toegang of geen uitweg meer is vanuit de andere opstelblokken.

Het is gedeeltelijk te omzeilen, maar dat vergt nog al wat tricks uit de doos.

Mvg
Wim


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

ddr

Belgium
14 Posts

Geplaatst - 18 okt 2012 :  14:53:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Agebe,

Dit zal ik zeker doen.

Bedankt voor de info

mvg
Ralf
Ga naar bovenaan de pagina

ddr

Belgium
14 Posts

Geplaatst - 18 okt 2012 :  14:55:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Hartelijk dank, ik ga hier zeker mee aan de slag.

Mvg

Ralf
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 19 okt 2012 :  16:40:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hi,

Voor een ieder, hier de door ontwikkeling voor deze database.
Om het geheel een beetje te stressen, 5 extra loks aangemaakt zodat er nu 11 actieve los op de baan zijn, waarvan er 6 tegelijkertijd kunnen rijden. Dit heeft nu 24 uur staan draaien en is niet meer in een onoplosbare situatie terecht gekomen. Dit is de oplossing zoals ik die verzonnen heb, er zijn natuurlijk ook nog andere wegen die naar de bekende plaats voeren.

Mvg
Wim.


Download Attachment: zolderecos181012.bck
157,63 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina