Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 437 / Bezoekers Vandaag: 5524
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 596
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 conrad wisselmotor en MDD
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

kingroger

Netherlands
84 berichten

Geplaatst - 15 aug 2012 :  20:53:28  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo forumleden,

ik ben op het moment bezig om mijn (roco)wissels om te bouwen naar ondervloeraandrijving.
voor de aandrijving gebruik ik de wisselmotoren van conrad dit in combinatie met de decoder MDD van Rosoft.
Echter als ik de motor aansluit op de MDD kan ik maar naar 1 kant omschakelen.
Kan het zijn dat ik de diodes moet verwijderen of er een omdraaien?
Ik wil dit liever eerst vragen hier i.p.v het gewoon uit te proberen omdat anders de decoder misschien kapot gaat en ik een nieuwe moet kopen.

m.v.g. roger

nieuwkomer digitaal rijden,dus nog veel leren.(Roco M.M./S88expressnetli/s88SD16-n

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 15 aug 2012 :  21:02:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Roger,

De diodes kunnen ervan tussen, dan is het een normale motor. Maar met de diodes er tussen moet het ook gewoon werken, de diodes zitten tenslotte tegengesteld aan elkaar in dezelfde draad en dus aansluiting op de decoder. Dus ook hiermee moet hij linksom en rechtsom draaien.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

kingroger

Netherlands
84 Posts

Geplaatst - 15 aug 2012 :  21:17:12  Toon profiel  Reageer met citaat
oke bedankt Wim,
ik ga het meteen uitproberen.
deze decoder moest toch met 12 volt gevoed worden he,had er perongeluk 15 volt op staan,werd wat warmer,maar of ie stuk is,?????????

nieuwkomer digitaal rijden,dus nog veel leren.(Roco M.M./S88expressnetli/s88SD16-n
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 15 aug 2012 :  21:22:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Roger,

Om de warmte te beperken moet hij daarom op 10V..12V worden aangesloten.
Stuk zal hij niet gaan van 15V.

Maar op al deze vragen heb ik je nog niet zolang geleden ook al een antwoord gegeven.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 15 aug 2012 21:26:11
Ga naar bovenaan de pagina

kingroger

Netherlands
84 Posts

Geplaatst - 17 aug 2012 :  17:32:33  Toon profiel  Reageer met citaat
op de uitgangen waar de (bruine)draden op worden aangesloten staat een consante spanning van 5.3 volt,moet dat zo?


nieuwkomer digitaal rijden,dus nog veel leren.(Roco M.M./S88expressnetli/s88SD16-n
Ga naar bovenaan de pagina

kingroger

Netherlands
84 Posts

Geplaatst - 17 aug 2012 :  23:37:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo forumleden,

herkent iemand mijn hierboven genoemde probleempje?
ik weet namelijk niet of dat het bij iedere MDD decoder zo is dat er een constante spanning van 5 volt op de uitgangen staat,en of de mijne de geest heeft gegeven.

nieuwkomer digitaal rijden,dus nog veel leren.(Roco M.M./S88expressnetli/s88SD16-n
Ga naar bovenaan de pagina

kingroger

Netherlands
84 Posts

Geplaatst - 18 aug 2012 :  09:47:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,
ik heb inmiddels begrepen dat de MDD decoder met alle waarschijnlijkheid de geest heeft gegeven,zal een nieuwe bestellen.
wat betreft de WDD,heeft deze iets van spanningsverlies op de uitgangen,want ik heb een 4 tal oude roco wissels de stoterend omgaan als ik ze aansluit op de WDD,rechtstreeks op de spanning van de trafo werken deze wel gewoon.
(de trafo is er een van fleischmann 15 volt).
ik moet er wel bij zeggen dat het nog van die oude wissel zijn met van die aansluitschroejes bovenop,deze hebben ook een ander veersysteem binnenin t.o.v. de latere modellen,die ook handmatig soepeler gaan dan de oudjes.

met de zonnige groeten,
Roger

nieuwkomer digitaal rijden,dus nog veel leren.(Roco M.M./S88expressnetli/s88SD16-n
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 18 aug 2012 :  11:16:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Roger,

Voor de oude Roco wissels moet de trafo minimaal 1A kunnen leveren, ik denk dat je een 6735 gebruikt, deze kan net aan 0,5A leveren, niet genoeg om het wissel te kunnen bedienen.

Mvg
Wim.

PS.: Dit soort vragen stel je het beste op http://digitalemodelbaanforum.messageboard.nl/
Dat is er speciaal voor, dit forum is voor Koploper vragen.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

kingroger

Netherlands
84 Posts

Geplaatst - 18 aug 2012 :  12:13:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim ,je hebt gelijk wat betreft de vraag over de wissels,maar wat betreft de MDD,het probleem is opgelost,decoder is niet stuk,ik had de bruine draden van de motor naast elkaar aangesloten i.p.v. samen aan 1 klem en de rode rechtstreeks aan de voedingstrafo,nu bruine samen in 1 klem de rode draad ernaast,nu werkt het prima,maar dat had je je natuurlijk al gedacht he dat ik het verkeerd had aangesloten ,maakt niks uit hoor,nu weet ik teminste hoe het wel moet.

m.v.g. Roger

p.s. bedankt voor je hulp

nieuwkomer digitaal rijden,dus nog veel leren.(Roco M.M./S88expressnetli/s88SD16-n
Ga naar bovenaan de pagina

kingroger

Netherlands
84 Posts

Geplaatst - 03 sep 2012 :  13:13:26  Toon profiel  Reageer met citaat
kleine tip ,

ik heb voor de voeding van de MDD een 9 volts adapter (deze eerst ontdaan van de gelijkrichter voor een wisselstroom te krijgen) genomen,en het functioneert prima zo.
9 volt is ook al voldoende om de motortjes aan te sturen.
de motortjes gaan nu rustiger en stiller om .

nieuwkomer digitaal rijden,dus nog veel leren.(Roco M.M./S88expressnetli/s88SD16-n
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 04 sep 2012 :  15:00:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Roger,

Kleine tip: de gelijkrichter had je gewoon kunnen laten zitten.

De aansluiting is een alles vreter, mag DC, AC of DCC zijn.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina