Auteur |
Onderwerp |
|
phdirk
Netherlands
2570 berichten |
Geplaatst - 24 jul 2012 : 19:13:54
|
Beste Koploperisten,
Van een medeKoplopergebruiker heb ik de vraag gekregen hoe je een Peco Engelse wissel met twee spoelen in Koploper moet definieren. Ik ben daar eens ingedoken, maar kom er nog niet uit. We denken dat het met de constructie van de wissels te maken heeft. De Peco Engelse wissel heeft namelijk parallele tongen, zodat ze of in beide sporen naar rechts of beide naar links staan. Een Fleischmann Engelse wissel bijvoorbeeld heeft antiparallele tongen. Die staan dus of beide naar buiten of beide naar binnen. Bij de Peco Engelse wissels resulteert dat erin dat altijd een gedeelte van de wissel in de verkeerde stand staat en niet correspondeert met de stand in Koploper. Heeft iemand ervaring hiermee en hoe is het probleem opgelost. Zelf zit ik te denken om de wissel als twee gewone wissels te configureren. Wellicht geeft dat wel de juiste standen.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
C_Jabaaij
216 Posts |
Geplaatst - 24 jul 2012 : 19:39:12
|
Dirk,
Het zijn gewoon twee afzonderlijke wissels, dus ook zo in Koploper aangeven. De meeste Engelse wissels hebben twee spoelen, dat Fleischmann nou zo'n rare constructie maakt. Let wel op, de aandrijving links is dan in Koploper het wisseldeel rechts en andersom. Als je het goed hebt gedaan dan correspondeerd de tekening en de beweging in Koploper met wat er op de baan gebeurd.
Koos Jabaaij. |
Bewerkt door C_Jabaaij op 24 jul 2012 19:43:14 |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 24 jul 2012 : 22:16:06
|
Of gewoon het symbooltje voor engelse wissels met twee aandrijvingen gebruiken. Zelf gebruik ik trouwens de optie van Koos: als twee wissels tekenen.
Huub |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 25 jul 2012 : 19:44:57
|
Hallo Koos en Huub
Bedankt voor de suggestie. Ik had zelf ook al zitten denken aan het configureren als twee wissel. Ik heb het gebruik van de Engelse wissel met twee spoelen uit Koploper geprobeerd, maar dat werkt dus niet goed, omdat er dan altijd een helft verkeerd staat. Ik ga eens de twee wissels inbrengen.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 25 jul 2012 : 21:51:32
|
Dan doe je iets niet goed. Engels wissel met twee aandrijvingen in koploper kent 4 mogelijke standen, precies als het peco engels wissel op de baan. Of het engels wissel is gewoon niet goed aangesloten. ;-)
Huub |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 26 jul 2012 : 19:06:48
|
Hallo Huub,
Dat dacht ook, maar we krijgen het niet goed werkend, ook als we de aansluitingen omwisselen. Ik ga echter weer zoeken en meld me weer als ik iets gevonden heb.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 16 aug 2012 : 17:26:08
|
Hallo Koos en Huub,
Ik ben gisteren nog weer even met de Peco Engelse wissel bezig geweest. Als je het symbool voor een dubbelspoelige wissel in Koploper gebruikt, krijg ik het niet werkend. Als ik twee gewonen wissels tegen elkaaraan gebruik, werkt het perfect. Dit dacht ik tenminste gisteren. Toen leek het te werken, zoals het moet. Nu blijken er toch steeds weer een paar tongen verkeerdom te zitten. Ik blijf zoeken.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
Bewerkt door phdirk op 16 aug 2012 19:49:07 |
|
|
Agebe
Netherlands
402 Posts |
Geplaatst - 16 aug 2012 : 21:41:11
|
Hallo Dirk,
Je moet even de denk wijze van het oude schakelen van roco of Fleischmann wissels los laten, en dan heb ik het over aandrijvingen met een spoel. Dij wissels met dubbele aandrijvingen is er maar een rijweg tegelijk mogelijk, maar door het juiste schakelen kan je wel overal komen. omdat het lijkt dat er tongen verkeerd liggen, zoals je gewend was. (Overigens gebruik ik ook twee wissel symbolen tegen elkaar aan, dat heeft een speciale reden, nl een overloop wissel te definieren.) Dus als je een tak recht door schakelt kan je op het kruisende spoor niet rijden, enz. Zo werken de engelse wissels in het echt ook. De wissels met een aandrijving hebben volgens mij in het echt nooit bestaan.
Mvg Ab
(Koploper,ECOS-IB,HSI-88,3x tams booster B1, HO, NS) |
|
|
Agebe
Netherlands
402 Posts |
|
C_Jabaaij
216 Posts |
Geplaatst - 16 aug 2012 : 22:33:39
|
Dirk,
Kom anders even langs, dan zal ik het je laten zien.
M.v.g. Koos Jabaaij. |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 17 aug 2012 : 19:18:53
|
Hallo Ab en Koos,
Het klopt dat bij een dubbelspoel Engels wissel maar één rijweg per keer te maken is. Daar zit het probleem ook niet. We kunnen de wissel keurig laten schakelen, zodat de treinen de goede kant op gaan. Dat lukt met het Dubbelspoel Engels Wissel symbool en, voor zover ik dat heb kunnen zien, ook met het systeem van twee aparte wissels. Het probleem zit hem erin dat de aanduiding in het Sporenplan van Koploper dan nergens meer op lijkt. Ik kom overigens graag eens bij Koos langs met het hele handeltje om er verder naar te kijken. Ik heb al een mail gestuurd.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
|
Onderwerp |
|