Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 70 / Bezoekers Vandaag: 2619
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 369
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 alle begin is moeilijk...deel 2
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

nhuijgens

Netherlands
9 berichten

Geplaatst - 03 jul 2012 :  23:00:23  Toon profiel  Reageer met citaat
beste Koplopers..

Na de eerste adviezen opgevold te hebben begint het nu echt te werken.
Maar de volgende euvels komen naar voren, en ik verdenk mijn ECoS 5000 (Hardwareversion: 1.4.0 Softwareversion: 3.5.0
ervan, maar wellicht kunnen jullie eens nakijken of dat het niet aan mijn baantjes database kan liggen.

Probleem 1: kies ik een leuk prentje voor mijn koploper loc scherm, dan komt er niks door op mijn ECoS, vul ik geen foto in komt deze wel door op de ECoS.

probleem 2: Automatisch rijden werkt, dwz, er wordt gestopt op het stations spoortje, bij bezetting wisselstraat wordt er ook gestopt maar voer ik een manuele bezetmelding in op het rijscherm, dan zie ik wel de stopsectiemelder geel opkleuren maar de trein gaat net zo vrolijk door. dat

Ik heb al gecontroleerd of de bezetmelders doorkomen via de monitor bezetmelders in Koploper en op de ECoS en dat werkt eigenlijk vlekkeloos. Ik heb zowel een loc met selectrix alswel een DCC lenz decoder getest.

Ik hoop dat het aan mij ligt, maar ik verdenk de ECoS ervan niet goed te werken.

groet,
Niels

Download Attachment: proefbaan.bck
17,15 KB

niels spoorbiels, alleen "N" en in nederland gereden

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 03 jul 2012 :  23:22:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Niels,

Persoonlijk heb ik meer het idee dat je nog niet helemaal de werking van de diverse dingen onder de knie hebt, je ECoS zal het gewoon prima doen.

In koploper zal een lok stoppen als een blok voor hem bezet is, niet als het blok al in een rijweg is geselecteerd en je maakt de stopmelder bezet, voor dat de binnenkomst melder bezet is geweest. Dus al het blok in een route actief is zal de lok niet stoppen. Er is namelijk geen trigger meer van vrij naar bezet.

Maak je voor dat de rijweg actief is het meldpunt bezet en daarmee kleurt het blok en de lijn eventueel ook rood dan zal de lok er niet naar toe rijden.

Je database even bekeken, maar overal missen de vinkjes waar de lok toch echt moet keren, als je van een blok komt in een blok en je gaat terug naar het blok waar je vandaan komt moet je echt de andere kant op oftewel keren loc.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 03 jul 2012 23:30:03
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 03 jul 2012 :  23:25:55  Toon profiel  Reageer met citaat

Volgens mij werkt het netjes, maar ...

Er ontbreken enkele vinkjes in "blokken". Wanneer een trein mag rijden van bv. 7 naar 4 en terug naar 7 dan moet hij natuurlijk "keren", dat moet aangevinkt !! ook voor richting 3 !!

Dat is niet het geval, dus lok keert niet en lok rijdt door de "blokkade"( koploper is hem kwijt) en komt terug op blok 3 en daar zat kloploper al een tijd op te wachten en "herkent" de lok terug.

Na de stop keert die (mag niet naar 4) en stopt dan netjes voor het handmatig bezette blok, want nu weet koploper waar hij is.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 03 jul 2012 23:28:19
Ga naar bovenaan de pagina

nhuijgens

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 04 jul 2012 :  17:58:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Natuurlijk ga ik nu het keren aanvinken,
alleen is mij de logica totaal ontgaan, ik wil helemaal niet dat er "gekeerd" wordt, een trein moet gewoon stoppen, is er geen keren aangevinkt dan dan is er toch geen andere optie dan te stopppen????
ik ga het proberen.

zo vinkjes aangevinkt, en het blijft net de kermis , de bots treintjes.
stom weg, treinen stoppen gewoon niet...beats me...
groet

niels


quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dentheo


Volgens mij werkt het netjes, maar ...

Er ontbreken enkele vinkjes in "blokken". Wanneer een trein mag rijden van bv. 7 naar 4 en terug naar 7 dan moet hij natuurlijk "keren", dat moet aangevinkt !! ook voor richting 3 !!

Dat is niet het geval, dus lok keert niet en lok rijdt door de "blokkade"( koploper is hem kwijt) en komt terug op blok 3 en daar zat kloploper al een tijd op te wachten en "herkent" de lok terug.

Na de stop keert die (mag niet naar 4) en stopt dan netjes voor het handmatig bezette blok, want nu weet koploper waar hij is.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd



niels spoorbiels, alleen "N" en in nederland gereden

Bewerkt door nhuijgens op 04 jul 2012 18:18:56
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 04 jul 2012 :  18:29:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Niels,

Dan nogmaals je aangepaste database hier neerzetten dan kijken we weer even met je mee.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
345 Posts

Geplaatst - 04 jul 2012 :  18:39:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Niels,

Dat er niet gestopt wordt komt waarschijnlijk doordat de trein zijn volgende melder niet tegen komt. Deze verwachtte melder staat onderaan in je rijwindow.

Alleen deze melder zal in het remproces het remmen starten waarna de volgorde van de volgende melders ook exact moet kloppen (verwachtte melders) om tot stilstand te komen.

Als je in een blok niet wilt dat er vanuit een ander blok gekeerd word kan je de hele mogelijkheid uitsluiten door het vinkje voor die mogelijkheid uit te laten staan. Dus niet het "keer" vinkje maar die onder "Naar".

Als je in een blok altijd wilt stoppen (station) moet je de stopkans in: Onderhouden > Gegevens Treintype/Bloktype op 100% zetten.

Groeten Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

nhuijgens

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 04 jul 2012 :  19:59:43  Toon profiel  Reageer met citaat
geweldig dat er zo gereageerd wordt op mijn probleempjes.. super

hierbij de nieuwe database.
op de blokken waar maar een richting mag worden gereden is er geen vinkje aangezet voor keren, lijkt mij logisch.
ik heb het ook geprobeerd met alle blokken vinke keren aan, maar ook dat geeft botsingen en geen stop als gevolg.

iets wat mij nu ook opviel is dat bij het eiekn snelheid met middelen van beide richtingen de loc ook niet keert, dus doorgaat in dezelfde richting.

maar ik sta natuurlijk open voor elke inbreng die deze testbaan tot een succes kan brengen zodat ik door kan naar het "grote " werk.
De hoofdbaan... 4,5 bij 3,2 meter 21 locs op 5 niveaus.

hierbij de db, met dank op voorhand

Niels
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Niels,

Dan nogmaals je aangepaste database hier neerzetten dan kijken we weer even met je mee.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus



Download Attachment: proefbaan.bck
17,97 KB

niels spoorbiels, alleen "N" en in nederland gereden
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 04 jul 2012 :  20:11:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Niels,

Zo te zien heb je het nog niet helemaal begrepen.
Zal zo even een scherm afdruk maken en aangeven wat er waar het misgaat.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 04 jul 2012 :  20:12:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Sorry hoor, waarvoor is het keer vinkje?

Kijk nu eens in blok 1 (onderhouden blokken). Als je komt uit blok 2 heb jij zowel blok 4 als blok 2 aangegeven als keermogelijkheid. Dit kan toch niet. Volgens mij is blok 4 gewoon rechtdoor rijden (en dus NIET keren). Voor blok 2 moet er wel worden gekeerd.

Voordat je door gaat, moet je eerst dit basis principe snappen. Krijg je dit niet te pakken, stap dan svp over naar andere software.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

nhuijgens

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 04 jul 2012 :  22:12:09  Toon profiel  Reageer met citaat
de stappen van Paul doorgevoerd in mijn baantje, ik hoop volgens de logica van Koploper.

Ik hoop dat ik nu de keer functie heb begrepen toch even een database kopietje geplaatst.
probleem aan deze kant is dat de gebruikte terminologie voor mij niet logisch is, hele andere achtergrond,maar dat is mijn probleem :-)

grt

Niels


quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Beste Niels,

Zo te zien heb je het nog niet helemaal begrepen.
Zal zo even een scherm afdruk maken en aangeven wat er waar het misgaat.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus



Download Attachment: proefbaan.bck
17,98 KB

niels spoorbiels, alleen "N" en in nederland gereden
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 04 jul 2012 :  22:37:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Niels,

De eigenschappen van de blokken 4 en 6 zijn nog niet helemaal goed, en vergeet de andere tabbladen niet bij (uit blok).

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

nhuijgens

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 04 jul 2012 :  23:23:28  Toon profiel  Reageer met citaat
mede trein genieters,

Ik geloof dat er aan de horizon wat licht begint te gloren
er wordt zowaar op elkaar gewacht, gaat nog niet helemaal goed. maar ik zal vast ergens nog iets hebben staan tussen hemel en aarde, ik geloof ook dat mijn baantje niet ideaal is qua opstelling om met 3 locs te rijden, ik zie ze in een impasse komen tussen blok 5 naar 6 en 4 naar 7 dan staan ze op elkaar te wachten tussen 7 en 6 :-)
maar toch nog even een database kopie, ik hoop dat 4 en 6 nu ook goed staan, want dan begrijp ik de keer functie en kan ik weer verder... ik hoooop het, lol

Verder moet ik toch even wat kwijt, Ik stel een vraag krijg netjes antwoord, daarvoor hulde. ik ga door op mijn starters onkunde, dat zal ik zeker niet ontkennen, maar om dan direct met een antwoord te komen "Krijg je dit niet te pakken, stap dan svp over naar andere software." laat ik zeggen dat ik dit geen chique antwoord kan noemen.
dat verder ter zijde.

ik kan niet anders zeggen dat ik blij ben met de gegeven terugkoppeling...

We gaan stug door

grt
Niels


quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Niels,

De eigenschappen van de blokken 4 en 6 zijn nog niet helemaal goed, en vergeet de andere tabbladen niet bij (uit blok).

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus



Download Attachment: proefbaan.bck
19,74 KB

niels spoorbiels, alleen "N" en in nederland gereden
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 04 jul 2012 :  23:38:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Niels,

Een deel van je probleem kun je voorkomen door 6 en 7 in een 2-richtingsgroep op de te nemen beide in b.v. groep 1
En door 1 en 4 ook in een 2-richtingsgroep op te nemen beide in b.v. groep 2, daarmee voorkom je dat de treinen kop aan kop tegen over elkaar komen te staan op dit deel van de baan.

Verder heb je de vinkjes nu juist gezet.
Ook zul je nog even naar de wisselstraten kunnen kijken.
Als je bijvoorbeeld van 4 naar 3 gaat hoef je wissel twee niet te zetten. De trein zal nooit oversteken want wissel 1 is immers bezet in de wisselstraat van 4 naar 3.
Hetzelfde voor de andere wissels in de rechtdoor stand.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

nhuijgens

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 05 jul 2012 :  00:43:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

met dank voor je adviezen, geweldig geholpen.
De wissels heb ik zo gekozen omdat ik peco wissels heb en de trein soms iets tever doorreed, en dus bij verkeerder wisselstand direct kortsluiting, geweldige wissels , serieus, maar zijn een beetje eigenwijs voor wat betreft de electrische geleiding

op naar de volgende fase,

groet

Niels
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Niels,

Een deel van je probleem kun je voorkomen door 6 en 7 in een 2-richtingsgroep op de te nemen beide in b.v. groep 1
En door 1 en 4 ook in een 2-richtingsgroep op te nemen beide in b.v. groep 2, daarmee voorkom je dat de treinen kop aan kop tegen over elkaar komen te staan op dit deel van de baan.

Verder heb je de vinkjes nu juist gezet.
Ook zul je nog even naar de wisselstraten kunnen kijken.
Als je bijvoorbeeld van 4 naar 3 gaat hoef je wissel twee niet te zetten. De trein zal nooit oversteken want wissel 1 is immers bezet in de wisselstraat van 4 naar 3.
Hetzelfde voor de andere wissels in de rechtdoor stand.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus



niels spoorbiels, alleen "N" en in nederland gereden
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 05 jul 2012 :  08:10:54  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door nhuijgens

Verder moet ik toch even wat kwijt, Ik stel een vraag krijg netjes antwoord, daarvoor hulde. ik ga door op mijn starters onkunde, dat zal ik zeker niet ontkennen, maar om dan direct met een antwoord te komen "Krijg je dit niet te pakken, stap dan svp over naar andere software." laat ik zeggen dat ik dit geen chique antwoord kan noemen.

Niels,

Dit komt voor uit het feit dat ik nog liever vandaag stop met ondersteuning voor de internet gemeenschap van deze software dan morgen. Waarschijnlijk komt er nog slechts 1x een echte update met wijzigingen die ik zelf en mijn vrienden nodig vonden. Hierna houdt dit ook op. Een jaar na het uitkomen van deze versie stop ik ook met ondersteunen/oplossen van bugs. Het einde komt dus echt in zicht...

Ik snap niet dat er nog mee wordt begonnen, daar deze software zeer gedateerd is en het vastleggen met andere software veel makkelijker gaat. Misschien kan dit nog niet zoveel, maar dat kon Koploper 14 jaar geleden ook niet.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 05 jul 2012 :  10:44:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Paul,

citaat van je eigen website.

quote:
PaHaSOFT / Koploper

Op deze webstek kan je het treinbesturingsprogramma Koploper downloaden. Dit programma is de optelsom van ruim 17 jaar ontwikkeling. Hiervan genieten al ruim 14 jaar veel gebruikers mee. Sinds december 1998 is het programma gratis via het internet te downloaden.

Sinds maart 2010 is besloten om de verdere ontwikkelingen te stoppen. Dit wil niet zeggen dat er geen support meer wordt gegeven bij het ontdekken van fouten. PaHaSOFT blijft hiervoor natuurlijk wel bereikbaar, Deze zullen worden opgelost en ter beschikking worden gesteld op het internet.
Voor gebruikersvragen is er het koploperforum. Hier is veel kennis bijeen om elkaar te helpen. PaHaSOFT neemt alleen bij onwaarheden nog deel aan dit forum. Het is dus ondersteuning voor Koplopergebruikers door Koplopergebruikers. Gebruikersvragen en wensen worden door PaHaSOFT niet meer in behandeling genomen.


Volgens mij stonden er in deze draad geen onwaarheden.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 05 jul 2012 :  11:58:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Website moet nog worden aangepast; zal een dezer dagen ook gebeuren.

Toevoeging (20:30):
En is nu ook aangepast.

Mvg,
Paul.

Bewerkt door PaHaSOFT op 05 jul 2012 20:27:22
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 05 jul 2012 :  22:48:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul, Wim (en andere ondersteuners),

Als één van de vele Koploper gebruikers wil ik graag een paar opmerkingen maken.
Beginjaren negentig, ik was toen veertig, heb ik mij op het programmeerpad begeven. Dat heb ik enkele jaren volgehouden en heb mij toen meer toegelegd op het algemene automatiseringsgebeuren.
Er zijn dingen waar je goed in bent maar ook zaken die je ook goed doet en waar je voorkeur nog meer naar uitgaat.
Mijn bewondering gaat dan ook zeker uit naar mensen die een programma als Koploper ontwikkelden en zich er nog steeds mee bezig houden.
Dat de programmatuur verouderd is Paul, is misschien juist waar het de wijze van programmeren betreft. Maar niet de mogelijkheden die het programma biedt. Aan de hoeveelste versie van Windows zijn we nu toe? Vanaf het basic intoetsen op de opdrachtregel tot het vastleggen van complete macro's onder een functietoets ligt een enorme tijd, maar zowel het principe als de uitkomst is nog steeds hetzelfde, zij het op een andere manier bereikt. Koploper is daarom voor mij nog steeds een bijzonder waardevol programma.

Ik probeer er ook steeds meer van te begrijpen (want dat is toch waar het om draait) door elke dag de recente berichten te volgen. Snap ik alles, nee! Maar het draagt bij aan de algemene vorming.
Koploper is geen 'gemakkelijk' programma, en dat is wellicht waar Paul ook op doelt. Snelle opdrachten via een Officelintje zitten er niet in. Het volgen van stappen is voor iemand die alleen maar automatisch wil rijden best een uitdaging. Laat staan bijzondere of logische functies, terwijl juist die vaak zoveel extra bijdragen aan een baan. Maar het uitzoeken daarvan mag ook een onderdeel van de hobby zijn.

Kortom, er zijn heel veel mensen blij met Koploper. Wanneer Paul zich wil terugtrekken, wat hij overigens twee jaar geleden ook meldde, kan ik mij daar iets bij voorstellen. Zelf ben ik als brandweervoorlichter nu twee jaar met pensioen, maar volg nog steeds dagelijks alle berichten en incidenten. Het 'loslaten' van een belangrijk deel van je leven is niet gemakkelijk.
Met genoegen zie ik daarom met enige regelmaat nog de reacties van Paul.
Lof dus voor Koploper, voor Paul, maar zeker ook voor een vaste groep die op bijna alle vragen wel een antwoord heeft.
Een ander programma om even naar over te schakelen zie ik zo snel niet in beeld komen!

René



(Märklin Digital CU6021 4xCF80 5xKeyboard Interface6041 9xS88 20xK83)
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 06 jul 2012 :  16:10:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi All,

Ik sluit me helemaal bij de woorden van René aan. Thuis werk ik nog steeds met een (GW)Basic boekhoudprogramma, dat ik begin 80er jaren zelf in elkaar heb geknutseld, maar het voldoet nog steeds het beste aan mijn wensen. Nu wil ik niet zeggen dat Koploper in elkaar is geknutseld, in tegendeel, het is wat mij betreft nog steeds het programma dat me het beste ligt en me de meeste mogelijkheden geeft. Mogelijk dat we over 5 tot 10 jaar een heel andere situatie hebben, maar dat zien we dan wel weer.
Voor wat betreft de startersperikelen van Niels. Gewoon rustig doorgaan en opbouwen. Met behulp van medeKoloperisten op het forum, krijg je de zaak zeker netjes aan het rijden.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 06 jul 2012 16:12:40
Ga naar bovenaan de pagina

nspoorder

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 06 jul 2012 :  20:05:21  Toon profiel  Reageer met citaat
In het forum beginners kan je beginners vragen verwachten.
Daar is volgens mij niks mis mee.

Vriendelijke groet,Ben.

nb
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina