Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 263 / Bezoekers Vandaag: 15469
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 760
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 uitwijkspoor
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Marbut

Belgium
23 berichten

Geplaatst - 08 mei 2012 :  22:49:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Bijgevoegd is een deel van mijn uiteindelijke baanontwerp.
Er kunnen treinen rijden maar ik heb toch nog enkele problemen:
1. Als er treinen rijden dan wordt soms blok 8 blauw gekleurd, hoewel er zich geen trein in het vorige of volgende blok bevindt. Wat is de reden?
2. Ik wil 2 treinen op hetzelfde spoor in twee tegengestelde richtingen laten rijden: één (trein A) vertrekkende vanuit blok 1 en de andere (trein B) vertrekkende vanuit blok 11. De bedoeling is dat de trein die eerst aankomt aan blok 13 ofwel wacht in blok 13 of uitwijkt naar blok 14 en daar wacht tot de andere trein, in het eerste geval uitwijkt naar blok 14 of in het tweede geval via blok 13 verder rijdt. Hoe moet ik dat realiseren? Het is mij tot hiertoe niet gelukt.
3. Als ik een trein automatisch wil laten rijden, mag er dan voor dat blok van waaruit hij vertrekt geen tweerichtingsverkeer zijn ingesteld? Alle blokken zijn zo ingestelde dat er tussen de blokken tweerichtingsverkeer is behalve voor de blokken 1, 10 en 11.

Groeten, Marc


Marc B.


Download Attachment: Deel1Eindbaan.bck
24,18 KB

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 08 mei 2012 :  23:46:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marc,

Misschien op deze manier, zonder vaste routes ;) En alleen met wat deadlock indicaties, en wat beperkte richting keuzes richting blok 13 en 14.

Mvg
Wim.

PS.: Het sporenplan even leesbaarder gemaakt.


Download Attachment: Deel1Eindbaan-1.bck
19,29 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 08 mei 2012 23:47:16
Ga naar bovenaan de pagina

Marbut

Belgium
23 Posts

Geplaatst - 10 mei 2012 :  22:34:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,
Bedankt voor al de moeite. Ik heb gemerkt dat je een aantal blokken hebt opgegeven bij blok 13 en 14 om deadlock te vermijden. In realiteit blijkt dit toch nog niet te werken. De twee treinen houden mekaar geblokkeerd. Het opgeschoonde schema werkt ook veel aangenamer.
Ik blijf verder experimenteren met deadlock-instellingen.
Het antwoord op mijn derde vraag heb ik elders op het forum gevonden: Het blok waarin de trein vertrekt mag blijkbaar maar in 1 richting te berijden zijn.
Maar heb je ook een antwoord op mijn eerste vraag: waarop kleurt een blok blauw als er geen trein in de onmiddellijke omgeving is van dat blok.
Nogmaals mijn dank.

Vriendelijke groeten

Marc B.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 10 mei 2012 :  22:37:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marc,

Ook in de praktijk werkt dat perfect, heeft inmiddels uren staan draaien. Maakt verder niet uit, voor mij maar het werkt wel degelijk.
Soms moet je even geduld hebben en dan lost het vanzelf weer op.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 10 mei 2012 :  22:39:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marc,

En het blok waar de trein naar toe vertrekt mag gewoon in deide richtingen bereden worden. Er is daar geen enkele beperking voor of in binnen koploper.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 10 mei 2012 :  22:47:21  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Marbut


Het antwoord op mijn derde vraag heb ik elders op het forum gevonden: Het blok waarin de trein vertrekt mag blijkbaar maar in 1 richting te berijden zijn.

Dan is dat antwoord dat je hebt gevonden fout.
Je kunt vanuit ieder blok het automatisch rijden starten, voorwaarde is natuurlijk wel dat er een aansluitend blok is waar de betreffende trein naar toe mag.
Bedoel je soms dat je de blauwe pijl niet ziet als een blok in meer dan 1 richting is te berijden?

quote:

Maar heb je ook een antwoord op mijn eerste vraag: waarop kleurt een blok blauw als er geen trein in de onmiddellijke omgeving is van dat blok.


Mogelijk dat je bij de blokeigenschappen van dat blok in de tab bezetmeldingen een verkeerd vinkje hebt staan bij "bezet bij".

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 10 mei 2012 :  22:52:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marc,

Of je hebt hoogstwaarschijnlijk last van spookmeldingen, dus meldingen die onterecht ontvangen worden.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Marbut

Belgium
23 Posts

Geplaatst - 11 mei 2012 :  00:13:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hubertus,
Dat is inderdaad wat ik bedoel. Als ik een trein in een blok plaats die in twee richtingen is te berijden, dan wordt in het rij-window de blauwe pijl niet geactiveerd. Ik zal mijn bezetmeldingen nog eens nakijken maar ik ben er haast zeker van dat in geen verkkerde vinkjes heb gezet.

Wim,
Hoe kan je spookmeldingen vermijden?

Bedankt voor jullie reacties.
Beste groeten,



Marc B.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 11 mei 2012 :  10:12:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Automatisch rijden kun je door door de loc in een blok te plaatsen en dan dat blok naar een ander (aansluitend) blok te slepen.
De pijl is een andere manier om automatisch rijden te starten en is normaal niet zichtbaar als er meerdere blokken zijn waarnaartoe gereden kan worden.

Ook nog even je database bekeken, die vinkjes bij bezetmeldingen lijken wel goed te staan. Dan ga ik mee met Wim's analyse.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 11 mei 2012 :  14:05:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Marbut


Wim,
Hoe kan je spookmeldingen vermijden?

Marc B.



Marc,

De hamvraag is natuurlijk of het spookmeldingen zijn. Dat is een mogelijkheid, hoeft helemaal niet zo te zijn.

Om ze te vermijden, heb je eigenlijk alle basis modules al in gebruik.
Mits op de juiste wijze aangesloten en ingesteld.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina