Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 195 / Bezoekers Vandaag: 15386
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 760
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 lengte stopsectie ?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

kingroger

Netherlands
84 berichten

Geplaatst - 28 apr 2012 :  09:51:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben pas sinds kort begonnen met digitaal en heb bij Rosoft een starterskit gekocht met de xpressnetli en de s88sd16-n en rij (als de baan klaar is) 2 rail met een MM en een centrale van Roco uit een startersset en als besturingssoftware Koploper.
Ik weet dat men simpel moet beginnen met een ovaaltje en 1 wissel,maar daar heb ik de plaats niet meer voor en wil mijn baan stukje voor stukje gaan voorzien van bezetmelders en wisseldecoders zodat het niet te ingwikkeld wordt in het begin.
Op het moment heb ik 4 diditale lok's dus dat moet de centrale wel aankunnen daar de loc's straks niet allemaal tegenlijk gaan rijden.
Ik zag op een voorbeeld van het maken van blokken dat in een blok 2 bezetmelders zitten ,1 aan het begin, dan weer een gedeelte zonder en dan weer 1 aan het einde,ook in de wisselstraat zat geen bezetmelder.
hoeven hier dan geen bezetmelders op aangesloten te worden of ziet koploper via de centrale dat zich hier een trein bevind als deze dat stuk passeerd,of is het beter om deze stukken ook te voorzien van een bezetmelding ?
ik wil maar 1 richting gaan rijden over de blokken en wilde graag ook weten hoe lang een stopgedeelte moet zijn (30 a 40 cm ? )

mvg roger



nieuwkomer digitaal rijden,(dus nog veel leren)

Olivier77

Belgium
20 Posts

Geplaatst - 28 apr 2012 :  12:17:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Roger,

Lees de Maliebaan cursus eens, staan alle antwoorden in.

Mvg

Olivier

PS Een stopsectie van 30 à 40 cm is prima.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 28 apr 2012 :  12:49:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Zoek eens op stopsectie op dit forum, de vraag is nogal eens gesteld. Het antwoord is ook al heel vaak gegeven: daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Is van veel dingen afhankelijk, waaronder je persoonlijke smaak. Vandaar zo'n testbaantje waarmee je koploper kunt leren kennen.
Ik ben overigens een beetje terughoudend om mensen op de maliebaancursus te wijzen. De volgorde waarin ze dingen uitleggen vind ik zeker naar beginners toe niet altijd even logisch en er staan ook storende fouten in, waardoor beginners op het verkeerde been worden gezet.
De beginnershandleiding van Chris Burger vind ik, hoewel wat beperkter qua onderwerpen, een stuk beter. Te downloaden van www.pahasoft.nl

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1092 Posts

Geplaatst - 28 apr 2012 :  14:34:11  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door kingroger
Ik zag op een voorbeeld van het maken van blokken dat in een blok 2 bezetmelders zitten ,1 aan het begin, dan weer een gedeelte zonder en dan weer 1 aan het einde,ook in de wisselstraat zat geen bezetmelder.
hoeven hier dan geen bezetmelders op aangesloten te worden of ziet koploper via de centrale dat zich hier een trein bevind als deze dat stuk passeerd,of is het beter om deze stukken ook te voorzien van een bezetmelding ?
ik wil maar 1 richting gaan rijden over de blokken en wilde graag ook weten hoe lang een stopgedeelte moet zijn (30 a 40 cm ? )


Rijdt je maar 1 richting op dan kan je volstaan met 2 bezetmelders. 1 aan het begin en 1 aan het einde.
Het gedeelte zonder bezetmelding kan je ook bij de binnenkomstmelder trekken. B.v. 1,5 meter binnenkomst en een stopsectie van .. cm.
Wil je twee kanten op rijden dan moet je aan het begin en einde een aparte sectie maken en een middengedeelte.
Of je het middengedeelte en wissels wel of niet van een detectie voorziet is je eigen keuze. Het hoeft niet, maar gebruik dan wel een diodeschakeling om die ongedetecteerd delen te voeden voor een betrouwbare bezetmelding. Koploper weet meer dan je denkt en houdt zelf bij welk blok bezet is en via wisselstraat reserveren wordt er ook voorkomen dat er ongeoorloofde rijbewegingen plaatsvinden. Maar ga je met volledige detectie rijden (alles materieel van decoders/verlichting/weerstand op de assen) dan kan je alles via detectie aansluiten. Dan weet je zeker dat koploper altijd weet wat er op de baan gebeurd.

En de lengte van een stopsectie? Tsja, zoek het forum er maar op na. Dat is van zoveel factoren afhankelijk.

Daar is nu juist een proefbaantje voor. Kan je alles goed uitzoeken voordat je definitief gaat bouwen.
En als je nog moet gaan bouwen heb je toch nog de ruimte voor dat proefbaantje?
Het scheelt je een hoop frustatie en verbouwen achteraf door geen proefbaantje te bouwen. 1x raden hoe ik dat weet

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

kingroger

Netherlands
84 Posts

Geplaatst - 28 apr 2012 :  15:15:54  Toon profiel  Reageer met citaat
bedankt voor jullie antwoorden,weet nu al een stuk meer.
wat de proefbaan betreft,ik heb geen plaats omdat ik al een baan heb staan die ik nu dus digitaal aan het maken ben,vandaar het plaatsgebrek.
van de maliebaan heb ik inderdaat veel geleerd,maar inderdaad, het loopt niet altijd zoals beschreven,1 klein foutje ergens en het loopt verder niet meer zoals het moet,en tja,dan is het zoeken waar die fout zit.

nieuwkomer digitaal rijden,(dus nog veel leren)
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2546 Posts

Geplaatst - 28 apr 2012 :  17:11:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Roger,

Welkom op het forum. Wat je zou kunnen proberen om in je bestaande baan een gedeelte te selecteren als eenvoudige ovaal. Daar zou je dan mee kunnen beginnen om met Koploper te besturen. Als dat goed werkt kun je een en ander gaan uitbreiden naar de rest van de baan. Als begin zou je daarbij bezetmeldsecties van 30 à 40 kunnen gebruiken. Zoals gezegd is de lengte een kwestie van persoonlijke voorkeur. Zo is er een school, die graag rijdt met korte secties en een groep die liever lange secties gebruikt. Beide hebben hun voor en tegens. Daarover is inderdaad veel te vinden in diverse draadjes hierover op dit forum. Even zoeken op "stopsectie" levert veel informatie op.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina