Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 216 / Bezoekers Vandaag: 15061
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 760
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Wat bepaalt het maximaal aantal rijdende treinen??
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Barry

Netherlands
126 berichten

Geplaatst - 01 apr 2012 :  15:57:07  Toon profiel  Reageer met citaat
L.S.

Welke factoren bepalen wat het maximaal aantal rijdende treinen is op een modelbaan??

Op mijn baan doet zich het volgende voor: in totaal staan er 14 treinen op mijn baan, 12 in het schaduwstation, 1 tram op een pendelbaan en 1 tandrad op een andere pendelbaan. De laatste 2 zijn totaal gescheiden van de “hoofdbaan”: 2 echt gescheiden pendelbanen, wel via KL bestuurd.
Deze treinen rijden allen prima en ik heb geen mechanische problemen, zoals slecht schakelend wissels, ontsporende treinen e.d.

Als ik het aantal rijdende treinen instel op 7, dan werkt het gehele systeem perfect. Bij testen heeft de configuratie, met deze instelling, diversen malen meer dan 1 uur gereden zonder dat er ook maar iets verkeerd ging.
Wordt het aantal rijdende treinen verhoogd naar 8, dan schieten treinen door op plaatsen, waar zij daarvoor perfect remden. Wordt de instelling weer teruggezet naar 7, gaat alles (met dezelfde locs en treinstellen) weer prima.

Bij het verhogen of verlagen van het aantal rijdende treinen, heb ik (uit voorzorg) steeds de treinen naar de opstelblokken laten rijden, het rode spiegelei ingedrukt, één voor één de locs uit de blokken verwijderd en KL afgesloten.
Daarna KL weer gestart, het aantal rijdende treinen verhoogd naar 8 of verlaagd naar 7, alles weer netjes in de blokken gezet en Automatisch Rijden gestart.

Wat betreft schakeltijden van de wissels: alle decoders op de baan staan ingesteld op 100 msec, de impulstijd van de ECoS staat op 100 msec en de bekrachtigingstijd in KL staat op 120 msec, met een rusttijd van 25 msec tussen opdrachten. In mijn beeld kan KL dan niet “sneller” werken dan de rest van mijn onderdelen.

Is dit een fenomeen, dat bij meer mensen bekend is?
Indien ja, welke instellingen zijn eventueel te wijzigen, zodat het aantal rijdende treinen hoger kan worden?
Mijn database is bijgevoegd.


Met vriendelijke groet,

Barry


Download Attachment: BarJoDam.bck
451,38 KB

N-spoor, Epoche III / Koploper (Vista Premium, Dual-Core) / ECoS / LokPilot / Kuehn / Uhlenbrock / SwitchPilot / Lenz / BMD16N-SD

I just want to celebrate another day of living

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 01 apr 2012 :  19:37:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Barry,

om de communicatie te verlichten, het vinkje weghalen bij zet wissels altijd, de impulstijden van Ecos en Koploper heb je zelf al nagekeken, en als beide gelijk staan moet het werken.

waarom het bij jou met 7 treinen wel werkt maar met 8 niet, kan ik geen logische verklaring voor bedenken.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Barry

Netherlands
126 Posts

Geplaatst - 02 apr 2012 :  10:13:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hai Walter,

Ga ik deze week uitproberen. Laat je weten of het helpt.

Wil nog wat verder experimenteren, maar steeds met 1 stap tegelijk, dan weet ik welke stap een wijzigng veroorzaakt en wat die wijziging dan is.

Gebruik ook heel bewust steeds dezelfde locs, zodat daar de oorzaak niet kan liggen.
Het vreemde is ook, dat het geen verschil maakt of de locs "koud" zijn (na een nacht overstaan) of "warm" zijn na een uur rijden.

We puzzelen vrolijk verder, want het is en blijft een mooie hobby.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche III / Koploper (Vista Premium, Dual-Core) / ECoS / LokPilot / Kuehn / Uhlenbrock / SwitchPilot / Lenz / BMD16N-SD

I just want to celebrate another day of living
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina