Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 173 / Bezoekers Vandaag: 2246
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 379
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Bezet blok wordt geclaimd
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

wijbe

Netherlands
172 berichten

Geplaatst - 22 mrt 2012 :  23:00:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Hallo,

Nu alles steeds beter rijd, loop je weer tegen het volgende probleem aan.

In mijn geval, bij het omlopen lopen 2 locs op elkaar vast.

Gaat om de locomotieven BR 86 (Adres 86)met vaste route 'Omlopen - Kopstation spoor 2 - telex. En de NS6513 (Adres 13) met vaste route 'Omlopen - Kopstation spoor 1'

Wanneer de 6513 blok 33 binnen komt claimt het blok 34. Op dit moment rijd de BR 86 in blok 34 richting 35. Het raakt de eerste melder van blok 35 en hoort om te keren en weg te rijden. De trein is te lang voor blok 35, en houd daarom blok 34 ook bezet, maar toch wordt dit blok geclaimd.

Bugje?? want ik kan mij niet voorstellen dat een bezet blok kan worden geclaimd door een andere locomotief.

Bekijk de file even, laad de locomotief standen wel in, en draai hem in de test mode. Het loopt snel genoeg vast in blok 33/34/35.



Download Attachment: BaanWijbe.bck
171,73 KB



Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder

Bewerkt door wijbe op 22 mrt 2012 23:21:15

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 22 mrt 2012 :  23:54:36  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door wijbe


Bugje?? want ik kan mij niet voorstellen dat een bezet blok kan worden geclaimd door een andere locomotief.




Heeft volgens mij altijd gekund.

Alleen claimen als het vrij is zou veel van de sterkte van een claim wegnemen. Een claim geldt toch slechts voor de "toekomst".
Net zoals een stoeltje reserveren voor de "volgende" voorstelling.

Volgens mij kunnen zelfs twee locomotieven hetzelfde claimen, beide erover rijden en de claims wegnemen. Is bij mij ooit gelukt met wissel, blok niet geprobeerd.



Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1914 Posts

Geplaatst - 23 mrt 2012 :  10:28:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Volgens mij wordt je probleem juist veroorzaakt doordat de loc die met omlopen bezig is onvoldoende blokken heeft geclaimd.
Als we het tenminste over hetzelfde probleem hebben (beide locs wachten op vrijgave van een blok dat door de andere bezet is).
Ik zou het zelf oplossen door een logische actie waar bij je zorgt dat er maximaal één trein die moet kopmaken in het kopstation mag zijn.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 23 mrt 2012 :  11:07:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
De Br86 houd 2 blokken bezet. De loc draait nu om. Nu staat hij in zijn eigen blok, maar die is geclaimd. Hij mag dus niet door zijn eigen blok rijden??

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1914 Posts

Geplaatst - 23 mrt 2012 :  11:54:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Het probleem dat ik zie, heeft niets te maken met het bezet houden van twee blokken. Dat laatste heb ik trouwens nog niet zien gebeuren.
Betekent dus ook, dat wanneer jouw probleem is opgelost, het probleem dat ik zie nog steeds blijft bestaan. En volgens mij blijf je het risico op dit soort problemen houden zal je twee treinen die allebei bijzondere dingen moeten doen tegelijk naar dat kopstation stuurt. Op zeker moment loopt het gewoon vast omdat ze allebei wachten op de beweging van de ander.
Met het claimen kan ik je verder niet helpen. Ik heb daar nooit gebruik van gemaakt, mij dus ook nooit in verdiept, dus ik weet niet wat er zou moeten gebeuren.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 23 mrt 2012 :  12:03:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Zo te zien werkt de optie van Theo.
Door blok 34 nogmaals te claimen in de route 'Omlopen - Kopstation spoor 2 - telex', dan claimen beide route's het blok en gaan ze er beide overheen.

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 23 mrt 2012 :  12:38:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wijbe,

Volgens mij hoef je er alleen maar voor te zorgen dat er 1 trein achter blok 30 aanwezig is, is makkelijk op te lossen door een deadlock waarbij je zegt dat je alleen naar blok 30 kunt als de blokken 31,32,33,34,35 vrij zijn. Je kunt vanuit 3 blokken naar blok30, daar even de deadlock invullen, dan is je probleem opgelost.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 23 mrt 2012 :  12:45:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Huub,

Als een trein te lang is, hou dhij 2 blokken bezet plus wisselstraat. In deze 2 blokken keert hij dan ook, dan gaat er wat verkeerd, want hij mag niet vertrekken uit zijn eigen blok omdat een andere trein zijn blok claimt.

Wim Ros,

Dat zou te makkelijk zijn Er moeten 3 treinen achter blok 30 kunnen staan. Een treinstel kan parkeren in blok 32. Het andere probleem zit hem in dat er 2 getrokken treinen zijn. Als een trein binnenkomt in blok 33/34 moet hij eerst omlopen voordat op het andere spoor een trein binnen komt.


Zo te zien werkt nu alles, enig punt waar ik problemen mee had was is opgelost door nog een paar claims toe te passen.

Binnenkort er maar eens een filmpje van maken

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1914 Posts

Geplaatst - 23 mrt 2012 :  13:24:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Wijbe,

Dat er twee blokken bezet worden gehouden, heb ik niet gezien in je database. Maar ik zie het wel na korte tijd vastlopen in het kopstation. Dat is dus een ander probleem dan waar jij dit draadje voor bent gestart.
Dus nu je jouw probleem hebt opgelost, zul je vroeg of laat tegen mijn probleem oplopen.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 23 mrt 2012 :  13:40:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Huub,

De getrokken treinen mogen niet stoppen in blok 31 (variable route).

Verder is voor elke trein bepaald in welk stationspoor ze moeten binnenkomen.

Hierdoor is het onmogelijk dat de boel vastloopt. Voordat een andere trein op het andere spoor binnenkomt, is de loc al omgelopen.


Doordat de treinen die in blok 34 ontkoppelen de stopmelder bezet houden moeten ze bij het aankoppelen doorrijden tot de eerste melder in blok 35. Daarna kunnen ze pas keren. Dit gaf het probleem van de startpost.

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1914 Posts

Geplaatst - 23 mrt 2012 :  13:59:34  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door wijbe

Hierdoor is het onmogelijk dat de boel vastloopt.


Je mag voor mij heel eigenwijs volhouden dat het onmogelijk is, maar ik zie het hier gebeuren, Wijbe. Het kan dat op je baan het tempo dusdanig anders is dat het steeds net goed gaat, maar in testmode kan het 5 minuten duren, het kan een half uur duren, maar vroeg of laat zie ik dat het vastloopt met die twee locs.
En dan heb ik het probleem dat jij schetste, nog niet meegemaakt. Ik vermoed dat bij mij loc 13 steeds eerder bij het kopstation is dan loc 86. Maar dan loopt het dus ook vast.

Huub

edit
Download Attachment: wijbe.jpg
189,48 KB

Een plaatje van wat ik zie. Enige wat ik veranderd heb tov jouw database is de trein die in het kopstation stond verwijderd en loc 13 in automatisch rijden gebracht. Dit keer stonden ze na een minuut of 10 zo tegenover elkaar.

Bewerkt door hubertus op 23 mrt 2012 14:08:46
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 23 mrt 2012 :  14:38:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Huub,

Mijn excuses, jij bekijkt natuurlijk de versie waar de boel wel in elkaar vastloopt

Probeer de 'nieuwe' versie eens. Draait hier nu meer dan een halfuur in de testmode zonder problemen.

Download Attachment: BaanWijbe.bck
172,73 KB

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina