Auteur |
Onderwerp |
|
Shivan
5 berichten |
Geplaatst - 15 mrt 2012 : 20:03:55
|
goede dag ik ben vorig jaar voor de zomer overgestapt op het computer gestuurt systeem , ik gebruik nu dus koploper en me baan is in aanbouw. nou heb ik een probleem dat soms 1 van mij wisselstraten niet volledig meeschakelt. dit gebeurt meestal als de treinen al een uurtje rond rijden zonder problemen.
ik gebruik voor me wissels een aparte trafo en booster. wanneer de trein het verkeerde spoor oprijd en in een andere trein klapt en de noodstop aangaat of ik zelf optijd de noodstop indruk. en hij gaat daarna weer aan dan springt als eerst de niet mee geschakelde wissel om naar de correcte stand.
nou vraag ik mij dus af ,voordat ik verder bouw aan mij baan, waar dit in ligt en of meerdere mensen dit probleem herkennen.
ligt het aan koploper, computer, netwerk instellingen, Marklin Centraal station , booster of wisseldecoder?
het vreemde is dat het soms dagen achterelkaar urenlang goed loopt, en daarna dagenlang na een uurtje of 2 om de haveklap dit probleem voordoet. mij computer is niet aangesloten op het netwerk, heeft dus geen onzinnige virusscanner of firewall die hem bezig houd en draaid met windows 7.
alvast bedankt
D.finders
|
Bewerkt door Shivan op 15 mrt 2012 20:04:40 |
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 15 mrt 2012 : 20:58:46
|
Hallo D. Finders,
Het kan overal aan liggen,
Foutje in de database, door je database hier te uploaden kunnen we misschien dit uitsluiten. Communicatieprobleem met de computer, zonder virusscanner gaan bepaalde Window versies in een soort veilige modus draaien, en sluit dus dingen af. Slechte verbinding naar booster, Slechte verbinding naar S88.
Je wisseldecoder lijkt wel te werken, anders gaat de wissel ook niet later om.
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
|
|
Shivan
5 Posts |
Geplaatst - 15 mrt 2012 : 21:13:13
|
bij deze een kopie van de database
http://teamdynamicsskins.org/Dicostreinbaan2.bck
ik heb instellingen van mijn netwerkkaart een poos geleden al een keer gezet op nooit uitschakelen.
hij dedecteert wel al de trein een blok en punt voordat hij de wisselstraat inrijd en ik heb het ingestelt dat het blok voor de wisselstraat een stopverbod heeft. |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 15 mrt 2012 : 22:10:08
|
Klinkt als een bedenkt en oud en zeer wel bekend probleem. Marklin wisselaandrijving en zijn kwaliteit.
Mvg Wim.
Alhoewel ik wel een aantal hele vreemde instellingen zie in jouw database, dingen die zeker anders en beter kunnen.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
Bewerkt door Wim Ros op 15 mrt 2012 22:18:00 |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 15 mrt 2012 : 22:50:57
|
Hallo Shivan,
ik sluit mij bij de opmerking van Wim aan,
Toch een kleine toevoeging, waarom wissels schakelen met een tijd van 1000 msec (= 1 sec) dit moet dan op de Cs hetzelfde ingesteld staan, immers koploper stuurt het signaal naar het Cs, en het Cs moet dat in de schakeltijd uitvoeren. Het beste is om deze schakeltijden aan elkaar gelijk te houden,
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
|
|
Shivan
5 Posts |
Geplaatst - 16 mrt 2012 : 04:59:03
|
dit probleem heb ik al vanaf het begin en heb dus die wissel schakel tijden aangepast tussentijds om te kijken of het hielp
maar iks zal die wel gelijk zetten aan elkaar. |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 16 mrt 2012 : 10:47:16
|
Volgens mij helpt schakeltijd verlengen slechts beperkt. De kracht van de wisselmotor komt van de "spanning" die erop staat. Een transformator zetten die een paar volt meer levert zal veel meer effekt hebben. Als U een wagen niet van zijn plaats geduwd krijgt helpt het echt niet om "langer" te duwen. Die paar volt hebben geen nadelig effekt, digitaal schakelt zeer kort en na elkaar, dus veel stroom is er ook niet nodig.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
marklinmoos
Netherlands
56 Posts |
Geplaatst - 16 mrt 2012 : 11:41:31
|
Omdat het mechanisch kan zijn Kijk op 3-railforum. "probleem met wisselaandrijving 74490"van zaterdag 14 jan 2012. Kijk wat ik (SIMON) hierover schrijf. Veel succes.
Marklin CS 1 uploaded, Windows 7, KL 7.3-3, C-rails Een gelukkige Koploper |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
bellejt
Belgium
454 Posts |
Geplaatst - 16 mrt 2012 : 16:26:06
|
het overbruggen van de eindafslag is een bekende zekere oplossing.Die heb je echt niet meer nodig als je digitaal aanstuurt.Wel een schakeling als de viesmann power module, doet ook wonderen.Maar dat is eigenlijk geen koploper probleem maar een oud zeer van Marklin.
greetings,groetjes,salutations,Johnny T Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 16 mrt 2012 : 17:53:02
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door marklinmoos
Omdat het mechanisch kan zijn Kijk op 3-railforum. "probleem met wisselaandrijving 74490"van zaterdag 14 jan 2012. Kijk wat ik (SIMON) hierover schrijf. Veel succes.
Marklin CS 1 uploaded, Windows 7, KL 7.3-3, C-rails Een gelukkige Koploper
Hallo Simon,
het grootste probleem met de wisselaandrijvingen is de eindafschakeling en dit is een elektrische onderbreker, hier helpt smering echt niet, net zo min als lange schakeltijden. Eenmaal de aansturing elektrisch verbroken, kan je niet oplossen door hogere voltages/langere schakeltijden of smering.
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 16 mrt 2012 : 19:46:54
|
Hi All,
Hoewel ik niet met Märklin wissels rij, maar met Fleischmann Profiwissels, herken ik het probleem, want ook bij Fleischmann wissels is het hetzelfde liedje. Wat is gemerkt heb is dat het volgende in ieder geval de betrouwbaarheid verhoogt:
- De eindafschakeling verwijderen - Zorg voor voldoende power, zoals Theo aangeeft - Zorg voor een behoorlijk lange puls, iets van een kwart tot een halve seconde (min of meer zoals Simon aangeeft) Ik heb nog niet gemerkt dat de wissels daarvan van naar de Filistijnen (Kliko) gaan. - Zorg voor een voldoende lange rusttijd tussen de pulsen (ook iets van een kwart tot een halve seconde). Kennelijk heeft het systeem een bepaalde relaxatietijd nodig om weer voldoende power te hebben voor het schakelen van de volgende wissel. Het is natuurlijk allemaal absoluut niet wetenschappelijk/technisch onderbouwd, maar bij mij werkt het wel.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 16 mrt 2012 : 19:53:35
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door phdirk
Hi All,
) Ik heb nog niet gemerkt dat de wissels daarvan van naar de Filistijnen (Kliko) gaan.
Toch altijd weer jammer dat je niet leest en de informatie daardoor uit zijn context trekt.
Gaat niet om de lengte van de puls, maar om het smeren van de aandrijving. Deze moet je nu juist vetvrij houden
En een puls van 200 ms is lang genoeg. (meer dan lang genoeg zelfs)
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
Shivan
5 Posts |
Geplaatst - 17 mrt 2012 : 10:48:03
|
dan gaat ik het ook proberen met eindafschakeling uit de wissels te halen had al in de planning om LDT DB4 boosters te gaan gebruiken inplaats van DB2's en hopen dat het probleem dan niet meer voortdoet.. |
|
|
Shivan
5 Posts |
Geplaatst - 18 mrt 2012 : 12:26:38
|
zonder eind afsckakelingen op de wissels is het probleem nog niet opgelost |
|
|
marklinmoos
Netherlands
56 Posts |
Geplaatst - 18 mrt 2012 : 12:58:32
|
Hallo Shivan, Probeer er eens één met WD 40, want zo heb je er ook niets aan. WD 40 is onschadelijk voor electrische apparaten. Door behandeling met WD 40 reinig je de weekijzer kern in de spoel en smeer je deze heel licht. Veel succes, Simon.
Marklin CS 1 uploaded, Windows 7, KL 7.3-3, C-rails Een gelukkige Koploper |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 18 mrt 2012 : 19:38:12
|
Hi Simon,
Eén van de dingen, die je als eigenaar van een oude Engelse sportwagen nodig had was WD40, de andere was ijzerdraad. Het laatste gebruikte voor die onderdelen, die vast moesten zitten, maar los zaten, en WD40 natuurlijk voor de onderdelen die moesten bewegen, maar vastzaten. Ik heb er nog potten van in de schuur staan.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
bellejt
Belgium
454 Posts |
|
|
Onderwerp |
|