Auteur |
Onderwerp |
|
Robgood
Netherlands
22 berichten |
Geplaatst - 23 feb 2012 : 23:52:19
|
Afgelopen winter heb ik zelf een draaischijf gemaakt. principe gebaseerd op de draai15 kaart van Dhr.Moerman. Ergens onder de berg snoeren en printjes zit die kaart ook nog. mechanisch heb ik de brug ontworpen met een holle middenas waar ik de bedrading doorheen heb gevoerd, de brug kan van de bedrading 2x een volle 360 graden draai maken... Daar zit hem nu mijn probleem... kan ik ergens in koploper het voor mekaar krijgen dat de brug nooit meer dan die 720 graden draait? Dus dat tie dan bv automatisch 'terug' gaat draaien ofzo? OP zich werkt het nu alleen de schijf draait telkens dezelfde kant op. Misschien heeft iemand hier wel eens een oplossing voor bedacht? Bedankt alvast voor de reactie.. Rob |
|
Jan Huchshorn
Netherlands
343 Posts |
Geplaatst - 24 feb 2012 : 18:44:00
|
Hallo Rob,
Misschien als je in de wisselstraten bij "draaischijf in wisselstraat" altijd kiest voor "Snel keuze", dat je het in een geschikt baanplan voor elkaar kunt krijgen. Je legt jezelf dan wel veel beperkingen op.
Beter is het om een of meer sleepringen te maken, zodat de draaischijf niet door de bedrading beperkt wordt.
Groeten Jan. |
|
|
Robgood
Netherlands
22 Posts |
Geplaatst - 24 feb 2012 : 23:17:27
|
Jan, hmmm denk dat je gelijk hebt maar ja heb hier om meerdere andere redenen voor gekozen. Ben vanavond me eens gaan verdiepen in de logische en speciale acties nu eigenlijk al een redelijk resultaat. Een vooruit rijdende lokomotief wordt achteruit op een van opstelsporen gezet en vertrekt daarna weer vooruit per saldo draait koploper de brug dus 180. Nu heb ik met een logische actie geregeld dat wanneer het blok voor de brug wordt gereserveerd de brug een opdracht krijgt om 180 graden de andere kant op te draaien, per saldo is de hele afwerking dan dus zonder verdraaing van de brug gedaan, nu moet ik alleen nog een uitzondering maken dat de brug niet draait als de loc achteruit aan komt rijden een richting bepaling in de logische acties kan ik nog niet vinden... weet iemand waar dat zit? Zondag maar eens naar rail voor het opdoen van nieuwe ideeen.. rob
|
|
|
Jan Huchshorn
Netherlands
343 Posts |
Geplaatst - 27 feb 2012 : 10:30:07
|
Rob,
In deze handleiding http://pahasoft.home.xs4all.nl/draai27.zip van Rene Bagchus & Kees Moerman, staan bij punt 3.2 Eigenschappen draaischijf, de adressen voor linksom en rechtsom draaien.
Verder is dit een hele nuttige handleiding. Als je op deze manier je draaischijf aansluit en in Koploper opneemt, regelt Koploper verder alles voor je.
Ik zeg niet dat het niet kan met logische acties, maar ik ben bang dat je steeds tegen dingen aan blijft lopen. Ik heb ook een zelfgemaakte draaischijf, maar dan wel volgens deze handleiding, in Koploper opgenomen. Werkt super.
Jan. |
|
|
Robgood
Netherlands
22 Posts |
Geplaatst - 27 feb 2012 : 22:20:15
|
Jan, Ja dat is zo, dit document ken ik haast uit mijn hoofd en heeft me enorm geholpen. Helaas staat dit probleempje er niet in. Ik maak wel een nieuw topic aan waar ik het probleem iets algemener voorstel hoop dat iemand me kan helpen. |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 27 feb 2012 : 22:24:40
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Robgood
Jan, Ja dat is zo, dit document ken ik haast uit mijn hoofd en heeft me enorm geholpen. Helaas staat dit probleempje er niet in.
Goh, dat is vreemd, dat dat er nu net niet in staat.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
Bewerkt door Wim Ros op 27 feb 2012 22:29:07 |
|
|
Jan Huchshorn
Netherlands
343 Posts |
Geplaatst - 27 feb 2012 : 23:15:16
|
Rob,
Mooi dat je het document al kent. Jouw probleemstelling is echt wel duidelijk denk ik.
Tijdens de bouw van mijn draaischijf was de eerste lagering van de brug niet geweldig. Ik heb heel snel wat beters gemaakt, anders blijf je er toch mee tobben.
Dus, vergeet het maar met die draadjes door die holle as en maak een paar sleepringen. Ik weet het, het is even door de zure appel heen bijten, maar als het klaar is, heb je er alleen maar plezier van.
Jan.
|
|
|
Robgood
Netherlands
22 Posts |
Geplaatst - 27 feb 2012 : 23:38:28
|
Zijn er wat meer als een paar. Rij drierail dus plus dig min dig en eentje voor de terug melder op de brug. dat zijn er 3 Verder heb ik om de brug goed te positioneren een constructie gemaakt dit bij bereiken van de juiste stand een metalen staaf tussen de wal en de brug brengt, een en ander naar voorbeeld van het grootspoor gezien bij de VSM deze wallock (zoals ik hem zelf heb gedoopt) wordt bewogen door een servo ook weer drie draadjes en verder heb ik op de wallock nog een terugmelder die actief wordt op het moment dat de brug is gelocked ... ook weer een draadje dus totaal 7 Mee eens ik zou met een beetje stoeien de voeding voor de wallock servo uit de digitale spanning kunnen halen met als nadeel dat ik een servo heb draaien op mijn digitale stroom en daar ben ik zuinig op want anders ben ik zo aan een booster toe. Al met al een heel project wat natuurlijk verre van perfect is maar wel ontzettend gaaf was om te maken tot zo ver... rob
|
|
|
Jan Huchshorn
Netherlands
343 Posts |
Geplaatst - 28 feb 2012 : 21:37:50
|
7 is inderdaad heel wat. Maar zoals je zelf al aangaf is er wel wat te combineren.
Voeding servo uit digitale spanning. Blijven er 5 over.
Die twee terugmeldingen kunnen met behulp van een paar optpcouplers, diodes en weerstanden, via één draadje. Blijven er 4 over. Dat werkt bij mij ook al weer 4 jaar.
De rondrail en de as kun je ook gebruiken om stroom door te voeren. Blijven er 2 over. Dus, één paar sleepringen. Valt mee.
Jan. |
|
|
Robgood
Netherlands
22 Posts |
Geplaatst - 28 feb 2012 : 23:09:04
|
jan, ik neem het in beraad, ga nu eerst de draaischijf en het daaraan gekoppeld stoomdepot vorm geven,dat het er ook uitziet als een draaischijf met stoomdepot... is nu allemaal rondraaiende stukken hout met railsen erop geschroeft... ben ik wel weer een paar maanden mee zoet... als klaar is publiseer ik ergens wel wat fotoos, bedankt voor het meedenken zover... rob |
|
|
|
Onderwerp |
|