Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 293 / Bezoekers Vandaag: 15025
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 760
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Kan automatisch rijden niet starten
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

hofspoor

Netherlands
11 berichten

Geplaatst - 15 feb 2012 :  22:08:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Ik heb mijn analoge baan gedigitaliseed en rijdt met MRDIRECT en KOPLOPER 7.3, op twee Windows98 PC's.
Er is een aantal blokken gedefinieerd waarover een vaste route is gelegd met wisselstraten. Tot zover geen probleem.
Maar ik kan alléén handmatig rijden.
In het rijwindow blijven alle buttons grijs, behalve links boven en onder.
Wie kan mij verder helpen om automatisch te rijden?

Gr. Casper

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 15 feb 2012 :  22:22:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Plaats de loc in een blok, als je dat nog niet hebt gedaan, en sleep dan de muisaanwijzer van het ene blok naar een aansluitend volgend blok.
(en probeer het eerst zonder vaste route, in 9 van de 10 gevallen zijn vaste routes overbodig en veroorzaken ze alleen maar problemen )

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

hofspoor

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 15 feb 2012 :  22:45:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Als ik dat doe gaat de loc er ongecontroleerd vandoor en is alleen via een noodstop te temmen.

Gr. Casper
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 15 feb 2012 :  22:51:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Casper,

Dat heeft niets met Koploper te maken en heeft alles te maken met MRDirect en of de instellingen van je lokdecoder.
En als je wil weten of je iets verkeerd hebt ingesteld in koploper, dan even een backup van je database plaatsen dan kijken we die even in en na.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hofspoor

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 16 feb 2012 :  22:33:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste wim,

Ik begrijp niet dat het aan MRDirect c.q. locdecoder zou liggen, want daar rijden alle locs zoals behoort, ook de wisseldecoders en bezetmelders weken daar correct.

Ik zal nog een backup maken en die dan posten. Hopelijk kan dat wat duidelijkheid geven.

Gr. Casper
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 16 feb 2012 :  22:47:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hofspoor

Als ik dat doe gaat de loc er ongecontroleerd vandoor en is alleen via een noodstop te temmen.

Gr. Casper



Tja Casper je schrijft het zelf, ik verzin dat niet, als het niet klopt wat daar staat, dan weet ik het ook niet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hofspoor

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 17 feb 2012 :  12:59:45  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hofspoor

Als ik dat doe gaat de loc er ongecontroleerd vandoor en is alleen via een noodstop te temmen.

Gr. Casper



Tja Casper je schrijft het zelf, ik verzin dat niet, als het niet klopt wat daar staat, dan weet ik het ook niet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Hallo Wim,

We begrijpen elkaar niet goed geloof ik. Misschien om dat ik op dit gebied nog een 'new guy' ben.
De quote die jij aanhaalt is een reactie op de suggestie die Huib mij deed. Ik had dat al geprobeerd, en daarbij ging de loc er van door, i.p.v. te stoppen in het 'naar blok' ingestelde blok.
Met alléén MRdirect rijdt en schakelt alles goed. Ook met KL handmatig kan ik alles bedienen zoals het hoort. Alleen ik kan automatisch rijden niet instellen omdat de toets automatisch rijden niet actief wordt in het rijwindow, dat is het probleem.
Een backup kan ik nog niet maken, want ik ben niet thuis.

Gr. Casper
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 17 feb 2012 :  13:30:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Tja, ongecontroleerd ervandoor rijden heeft bij mij een andere beteknis dan jij eraan geeft.
Maar goed, we gaan er wel uitkomen.
Die knop automatisch rijden (ik neem aan dat je de blauwe pijl bedoelt) wordt alleen zichtbaar als er maar een vertrek in één richting mogelijk is. Anders moet je dus op de manier zoals ik eerder beschreef je treinen automatisch laten rijden.
Als de loc dan niet stopt waar jij dat verwacht (en er ook een reden is om te stoppen) en bezetmelders wel goed werken, heb je in koploper de te verwachten bezetmelders niet of verkeerd opgegeven. In het rijwindow van de loc staat dan de bezetmelder aangegeven die koploper als eerste verwacht.
Dit moet overeenkomen met hoe het fysiek op je baan is.

Huub (met twee u-tjes )
Ga naar bovenaan de pagina

hofspoor

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 17 feb 2012 :  14:41:25  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Tja, ongecontroleerd ervandoor rijden heeft bij mij een andere beteknis dan jij eraan geeft.
Maar goed, we gaan er wel uitkomen.
Die knop automatisch rijden (ik neem aan dat je de blauwe pijl bedoelt) wordt alleen zichtbaar als er maar een vertrek in één richting mogelijk is. Anders moet je dus op de manier zoals ik eerder beschreef je treinen automatisch laten rijden.
Als de loc dan niet stopt waar jij dat verwacht (en er ook een reden is om te stoppen) en bezetmelders wel goed werken, heb je in koploper de te verwachten bezetmelders niet of verkeerd opgegeven. In het rijwindow van de loc staat dan de bezetmelder aangegeven die koploper als eerste verwacht.
Dit moet overeenkomen met hoe het fysiek op je baan is.

Huub (met twee u-tjes )


Hallo Huub, (soory Huib)<
Dat is mogelijk het probleem. Het vertrek blok moet inderdaad in twee richtingen bereden kunnen worden,. Vanavond ga ik er mee aan de slag. Tot zover alvast bedankt.

Gr. Casper
Ga naar bovenaan de pagina

hofspoor

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2012 :  21:48:23  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hofspoor

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hofspoor

Als ik dat doe gaat de loc er ongecontroleerd vandoor en is alleen via een noodstop te temmen.

Gr. Casper



Tja Casper je schrijft het zelf, ik verzin dat niet, als het niet klopt wat daar staat, dan weet ik het ook niet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Hallo Wim,

We begrijpen elkaar niet goed geloof ik. Misschien om dat ik op dit gebied nog een 'new guy' ben.
De quote die jij aanhaalt is een reactie op de suggestie die Huib mij deed. Ik had dat al geprobeerd, en daarbij ging de loc er van door, i.p.v. te stoppen in het 'naar blok' ingestelde blok.
Met alléén MRdirect rijdt en schakelt alles goed. Ook met KL handmatig kan ik alles bedienen zoals het hoort. Alleen ik kan automatisch rijden niet instellen omdat de toets automatisch rijden niet actief wordt in het rijwindow, dat is het probleem.
Een backup kan ik nog niet maken, want ik ben niet thuis.

Gr. Casper



Hallo Wim,

Ben nog een keer aan de slag gegaan met de nummering van blokken, bezetmelders en wat dies meer zij.
Er zaten toch nog enkele tegenstrijdigheden in. Nu rijdt 'alles' automatisch en tot nog toe correct.
Bedankt voor je hulp.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina