Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 51 / Bezoekers Vandaag: 7162
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 653
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 lengtemetingen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

FrankV

Netherlands
19 berichten

Geplaatst - 14 feb 2012 :  23:22:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal, hier spreekt een newbe ;)

Ik ben net begonnen met een testplankje en 1 lok / 2 wagons. Morgen krijg ik mijn 2e loc (als het goed is) en heb ik e.e.a uit te zoeken voordat we aan het "echte" werk gaan beginnen.

In koploper heb ik al heel wat zitten "prutsen" en het programma heeft een hoop mogelijkheden.

Ik heb twee stukken gedefinieerd waarin de lengte van de trein bepaald moet worden. De loc is 17cm, en afhankelijk van de wagonnetjes uiteraard wisselende treinlengte die al dan niet in het blok passen.
Lok is gecalibreerd en de weergegeven snelheden lijken behoorlijk goed te kloppen (als ik met de rekenmachine aan de gang ga).
Het rare is dat koploper op lagere snelheden / het rechte traject (blok 2) een véél te grote afwijking heeft (geeft ca 50% van de lengte aan) en als de trein over de grotere ovaal (blok 7) rijdt, wordt een behoorlijk nauwkeurige lengte aangegeven.
Ik heb hier al heel wat uurtjes in zitten, maar kom er niet uit. Wat kan hier nu mis zijn?

Download Attachment: Testplank2.zip
4,76 KB

W7/64 IBII v7.5

Bewerkt door FrankV op 14 feb 2012 23:25:20

phdirk

Netherlands
2568 Posts

Geplaatst - 15 feb 2012 :  19:36:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Frank,

Allereerst welkom op het forum. Het is goed te zien dat er nog steeds nieuwe gebruikers van Koploper zijn. Het is en blijft een heel mooi programma.
Wat betreft de lengtemeting vraag ik me af hoe je de locs hebt geijkt. Bij het ijken moeten de waarden, zoals die bij het ijken door Koploper zelf zijn bepaald, worden gebruikt, anders krijg je afwijkingen bij andere zaken, zoals lengtemetingen of doorrijden cm.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

FrankV

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 15 feb 2012 :  21:43:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi Dirk,

bedankt voor je reactie.
Het ijken heb ik conform procedure uitgevoerd, dus niets handmatig ingevuld.
In dit geval tussen blok 7 en 8 gezet, richting bepaling en "gaan".
Alles oplopend vanaf stap 1 automatisch. Istie dus wel even mee bezig ;)
Vantevoren met de CV-waarden zitten spelen zodat stap 28 ongeveer 100km per uur was, en daarna voorgenoemd procedure gestart.

let wel: lengtemeting op blok 7 werkt dus goed, maar alleen in blok 2 geeft hij veel te weinig.

Frank

W7/64 IBII v7.5
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2568 Posts

Geplaatst - 16 feb 2012 :  17:22:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Frank,

Ik was even op het verkeerde been gezet door je opmerking over de calculator, maar begrijp nu wat je hebt gedaan. Ik zal eens in je database duiken en zien of er iets is te zien.
Overigens gebruik ik zelf altijd het gemiddelde van een heen- en terugmeting. Dat duurt natuurlijk nog langer maar middelt kleine foutjes en mogelijke verschillen in voor- en achteruitrijden.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 16 feb 2012 :  19:17:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Frank,

een foute ijkwaarde geeft een foute lengtemeting, aangezien ik geen touw kan vastknopen aan de afstanden cq. lengten in je database kan ik niet voor je nagaan waar het fout gaat, maar dit zal vast met een fout ingemeten bezetmelder/ijktraject etc. te maken hebben. Dus de calculator opzij en de meetlat pakken.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1989 Posts

Geplaatst - 16 feb 2012 :  19:28:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Frank,

Weet je zeker dat de loc op het volledige stuk van de lengtemeting wordt gedetecteerd? Als bij de ene melder al op de eerste as wordt gedetecteerd en bij de ander pas als de loc helemaal op de melder staat (bijvoorbeeld als je de wissels naast blok 2 niet via een andere melder of een diodeschakeling hebt aangesloten), zou dat het verschil tussen de twee lengtemetingen kunnen verklaren.


Huub
Ga naar bovenaan de pagina

FrankV

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 20 feb 2012 :  00:43:58  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wissels

Hallo Frank,

een foute ijkwaarde geeft een foute lengtemeting, aangezien ik geen touw kan vastknopen aan de afstanden cq. lengten in je database kan ik niet voor je nagaan waar het fout gaat, maar dit zal vast met een fout ingemeten bezetmelder/ijktraject etc. te maken hebben. Dus de calculator opzij en de meetlat pakken.



De meetlat is allang gepakt ;) Maar wat is er niet duidelijk? De lengte van het rechte stuk is 1000 (5 stukken van 200) en een halve cirkel =pi*D/2. Het andere lengtestuk is 2*200+2*100. Daar hebben we toch geen calculator voor nodig? ;)

Maar wat ik juist aangaf, is dat de lengte van het gedeelte met de halve cirkel behoorlijk blijkt te kloppen als ik het terugreken. De treinen zijn gecalibreerd (automatisch) dus geen gegokte waarden.

M.vr.gr,
Frank

W7/64 IBII v7.5
Ga naar bovenaan de pagina

FrankV

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 20 feb 2012 :  01:08:33  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Hoi Frank,

Weet je zeker dat de loc op het volledige stuk van de lengtemeting wordt gedetecteerd? Als bij de ene melder al op de eerste as wordt gedetecteerd en bij de ander pas als de loc helemaal op de melder staat (bijvoorbeeld als je de wissels naast blok 2 niet via een andere melder of een diodeschakeling hebt aangesloten), zou dat het verschil tussen de twee lengtemetingen kunnen verklaren.


Het woord "zeker" is natuurlijk subjectief en ik zal ongetwijfeld wat fout doen.
Maar op mijn testplankje maak ik alleen gebruik van stroomdetectie (digirails).
De blokken 1, 3, 5 en 6 hebben bokken en de locs rijden daar eigenlijk nooit/zelden tegenaan. Dus na remtraject (40cm) en stoptraject (10cm) staan de locs eigenlijk gelijk stil. Daaruit concludeer ik dat de stroomdetectie goed werkt. Zo op het oog lijken de andere blokken ook goed te detecteren, maar dat is visueel voor mij moeilijk te zien.
De twee locs zijn overigens gloedje nieuw.

ik kan wel goed voorstellen wat je bedoelt, maar als de raillengte waarover gemeten wordt 600mm is en de lengte die gemeten wordt ongeveer de helft is zou het al een trein van 600mm moeten zijn - maar zoveel geld heb ik nog niet om zulke locs aan te schaffen ;)


W7/64 IBII v7.5
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1989 Posts

Geplaatst - 20 feb 2012 :  09:14:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Het heeft ook niet zo veel met de kwaliteit van je detectors te maken en nog minder met de kwaliteit van je locomotieven.

De meetsectie in het grote ovaal zit ingeklemd tussen twee blokken.
Afgaand op hoe je het in je database hebt ingevuld, neem ik aan dat een loc die van blok 7 naar 8 rijdt eerst bezetmelder 1.11, dan 1.13 en tenslotte 1.12 tegenkomt, zonder dat daar tussenin een stuk zit waar je loc niet gedetecteerd wordt.
Maar blok 2 ligt tussen twee wissels in. Zover ik kan zien, heb je op die wissels geen bezetmelding zitten. Maar hoe heb je die wissels dan wel aangesloten? Rechtstreeks aan je digitale spanning of via een paar diodes? Als het rechtstreeks aan je digitale spanning is, verklaart dat waarschijnlijk je probleem.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 20 feb 2012 :  09:50:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Frank,

Het gaat mij om de lengte van je ijktraject, dat is de afstand tussen jouw 2 melders in, dus ook evt. wissels meetellen als die er tussen zitten, en de gemiddelde totale lengte van jouw 2 melders, dus het gemiddelde van terugmelding 1 en terugmelding 2 van jouw ijktraject. (evt. wiskundig berekend). Als deze waarden kloppen dan kan je een betrouwbare ijking maken. Een trein moet natuurlijk wel al op snelheid zijn als deze door het ijktraject werkt.

Daarna de juiste lengten van de terugmeldingen van de lengten van je lengtemetingen nemen.

Overigens maak ik al geruime tijd van deze optie gebruik en doe dat in een blok met 1 melder waar altijd voluit doorheen gereden wordt, afwijkingen van 10% heb ik wel maar niet ineens totaal andere zoals dubbele waarden.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1989 Posts

Geplaatst - 20 feb 2012 :  09:56:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

Niets uit te sluiten natuurlijk, maar als het probleem in de ijking zit, zou je bij beide lengtemetingen een afwijking zien.
Frank geeft aan dat de meting in het ovaal vrij nauwkeurig is.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina