Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 212 / Bezoekers Vandaag: 15057
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 760
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 trein a gaat rijden trein b wil niet rijden
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina | Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 3 4 (of 4)

wiebrand

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 20 jan 2012 :  16:21:31  Toon profiel  Reageer met citaat
het ovaal werkt nu goed automatisch isolatoren van marklin werken toch wat beterder dan smeltkous ( problemen met stroom voorziening)

whsvanelk
Ga naar bovenaan de pagina

Harald en Alex

Netherlands
79 Posts

Geplaatst - 21 jan 2012 :  21:36:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Wiebrand

Heb je die fotos van ons nog?Of die railstukken die ik voor je geknipt heb?Die isolatie........ van Marklin zou ik niet gebruiken maar gewoon zo knippen als we je voorgedaan hebben.Dan kan je op je melder geen contact meer maken met een gewoon railstuk.......

Harald & Alex
Ga naar bovenaan de pagina

wiebrand

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 23 jan 2012 :  16:13:36  Toon profiel  Reageer met citaat
had een baan gemaakt met een inhaal spoor maar het wil niet werken wat doe ik fout wissel werken

Download Attachment: 20121151428.bck
11,53 KB

whsvanelk
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 23 jan 2012 :  17:11:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Onderhouden eigenschappen blok 2 niet volledig ingevuld.

Onderhouden baanontwerp, onderhouden wisselstraten niet alle wisselstraten, rij mogelijkheden ingevuld.
Bij een wisselstraat geef je overigens alleen de wissels op die je moet berijden om het volgende blok te kunnen bereiken, nooit wissels die achter het blok liggen, dus na de stopmelder.

En dus ook de wissels die je al gepasseerd bent geef je niet op.
Je staat immers in het blok en de wissels achter de trein doen niet meer mee.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

wiebrand

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 23 jan 2012 :  17:15:11  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijkgeplaatst door Harald en Alex

Wiebrand

Heb je die fotos van ons nog?Of die railstukken die ik voor je geknipt heb?Die isolatie........ van Marklin zou ik niet gebruiken maar gewoon zo knippen als we je voorgedaan hebben.Dan kan je op je melder geen contact meer maken met een gewoon railstuk.......

Harald & Alex


Maar dan sloop je al je rails daar heb je dan echt niks meer aan als je weer gewoon gaat rijden de foto,s heb ik nog


whsvanelk
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 23 jan 2012 :  17:43:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Wiebrand,

als je niks aan je rails wil knippen kan je evt. werken met stroomdetectie, maar dan verlies je het voordeel van de 3e rail. Je hebt ook een ander type S88 decoders nodig die geschikt zijn voor stroomdetectie. Overigens heb je nog steeds de rode hoedjes nodig of krimpkous.

Er zijn genoeg 3 railers die wel alle rails knippen, en naar mijn mening als je dit netjes doet kan je daarna zonder isolaties nog steeds normaal rijden.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

wiebrand

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 23 jan 2012 :  18:28:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hun deden ook de contact weg knippen die je isoleerd dat vind ik wel zonde van de rails


whsvanelk
Ga naar bovenaan de pagina

wiebrand

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 23 jan 2012 :  18:46:43  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Onderhouden eigenschappen blok 2 niet volledig ingevuld.

Onderhouden baanontwerp, onderhouden wisselstraten niet alle wisselstraten, rij mogelijkheden ingevuld.
Bij een wisselstraat geef je overigens alleen de wissels op die je moet berijden om het volgende blok te kunnen bereiken, nooit wissels die achter het blok liggen, dus na de stopmelder.

En dus ook de wissels die je al gepasseerd bent geef je niet op.
Je staat immers in het blok en de wissels achter de trein doen niet meer mee.

Mvg
Wim.

is er ergens een betere uitleg van de wisselstraten kom er niet aan uit
wiebrand
Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Ga naar bovenaan de pagina

wiebrand

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 23 jan 2012 :  18:58:11  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Onderhouden eigenschappen blok 2 niet volledig ingevuld.

Onderhouden baanontwerp, onderhouden wisselstraten niet alle wisselstraten, rij mogelijkheden ingevuld.
Bij een wisselstraat geef je overigens alleen de wissels op die je moet berijden om het volgende blok te kunnen bereiken, nooit wissels die achter het blok liggen, dus na de stopmelder.

En dus ook de wissels die je al gepasseerd bent geef je niet op.
Je staat immers in het blok en de wissels achter de trein doen niet meer mee.

Mvg
Wim.

kunt u hem zo instellen dat het wel goed werkt zodat ik kan zien wat ik vergeten bent.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus



whsvanelk
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1092 Posts

Geplaatst - 23 jan 2012 :  19:32:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Wiebrand,

Zou je je antwoord buiten de quotes willen plaatsen. Dat komt de leesbaarheid ten goed. Nu moeten we in de quotes op zoek gaan naar een eventuele reactie van jou.

Gr.
Eric

Bewerkt door remunj op 23 jan 2012 19:37:07
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1092 Posts

Geplaatst - 23 jan 2012 :  19:36:27  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door wiebrand
[is er ergens een betere uitleg van de wisselstraten kom er niet aan uit


Wat dacht je van de handleiding?

En toevallig ook al eens de beginnershandleiding (van Chris Burger)gelezen? Daar staat het mijns inziens duidelijk in beschreven.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 23 jan 2012 :  20:12:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wiebrand,

Wil ik best doen, maar of je er iets van opsteekt?

Bij deze dan maar.

Mvg
Wim.

Download Attachment: wiebrand3.bck
11,93 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Harald en Alex

Netherlands
79 Posts

Geplaatst - 23 jan 2012 :  20:18:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Wiebrand

Als je het daar niet mee eens was had je het hier direct even moeten melden toen je hier was.Ik hoorde al van Robin dat je daar nogal verrast over was.Maar zonder knippen ga je er toch niet komen.Die melders zijn overigens overal te gebruiken.Of je moet al geen serieuze plannen hebben om dit tot een goed einde te brengen en die door ons geknipte 2 stukken rails als slopen te zien snap ik even niet.

Wij hebben in onze baan straks 160 stukken "gesloopte rails" en je kan het aan Wim Ros vragen dat het toch werkt.Iets wat het tot nu toe bij jou nog niet doet.Oh en als je die railisolaties van Marklin gekocht hebt dan kijk eens op de beschrijving in dat zakje.Staat precies in hoe het moet.

Harald & Alex

Bewerkt door Harald en Alex op 23 jan 2012 20:20:53
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 23 jan 2012 :  20:20:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Wiebrand.

Je hebt waarschijnlijk mijn database in je mailbox gevonden,

Ik heb de wisselstraten tussen V( van blok) en N (naar blok) juist ingevuld en de wissels in de goede stand geschakeld.
In onderhouden blokken het verdwenen vinkje van blok 4 naar 1 weer gezet.
De snelheden in de stationsblokken verlaagd naar gemiddelde snelheid om doorschieten te voorkomen.
De lijnen in blok 1 en 5 aan het blok toegevoegd.
De lijn die in blok 5 over de wissel heen ligt ingekort tot de wissel

Met vriendelijke groet,

Walter

Ps Wim sorry mijn mail naar Wiebrand had jouw reactie gekruisd.

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

wiebrand

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 24 jan 2012 :  16:38:23  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Harald en Alex

Wiebrand

Het scheiden van de railstaven vind ik niet erg maar het afknippen van contacten wel maar het rijd hier nu ook heb alleen nog moeite met het baan tekenen ik rij nu met een inhaal spoor in ieder geval bedankt voor julie hulp begrijp me niet verkeerd heb veel opgestoken bij jullie



Als je het daar niet mee eens was had je het hier direct even moeten melden toen je hier was.Ik hoorde al van Robin dat je daar nogal verrast over was.Maar zonder knippen ga je er toch niet komen.Die melders zijn overigens overal te gebruiken.Of je moet al geen serieuze plannen hebben om dit tot een goed einde te brengen en die door ons geknipte 2 stukken rails als slopen te zien snap ik even niet.

Wij hebben in onze baan straks 160 stukken "gesloopte rails" en je kan het aan Wim Ros vragen dat het toch werkt.Iets wat het tot nu toe bij jou nog niet doet.Oh en als je die railisolaties van Marklin gekocht hebt dan kijk eens op de beschrijving in dat zakje.Staat precies in hoe het moet.

Harald & Alex



whsvanelk
Ga naar bovenaan de pagina

wiebrand

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 24 jan 2012 :  16:42:33  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door remunj

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door wiebrand
[is er ergens een betere uitleg van de wisselstraten kom er niet aan uit


Wat dacht je van de handleiding?

En toevallig ook al eens de beginnershandleiding (van Chris Burger)gelezen? Daar staat het mijns inziens duidelijk in beschreven.
Die heb ik maar vind het niet echt duidelijk beschreven
Gr.


Eric



whsvanelk
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1092 Posts

Geplaatst - 24 jan 2012 :  19:37:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Tsja, als je dat ook niet duidelijk vindt houdt het even op.
Als je dat stap voor stap doet moet het toch echt lukken. Velen zijn je voor gegaan.
Dan hoop ik voor je dat je de aangepaste databases van Wim en Walter wel begrijpt.

En om een eerdere post van mij nog maar eens te quoten:

quote:
Geplaatst - 23 jan 2012 : 19:32:39
--------------------------------------------------------------------------------
Wiebrand,

Zou je je antwoord buiten de quotes willen plaatsen. Dat komt de leesbaarheid ten goed. Nu moeten we in de quotes op zoek gaan naar een eventuele reactie van jou.

Gr.
Eric

Want het is echt zoeken naar jouw antwoorden in de posts.

Gr.
Eric

Bewerkt door remunj op 24 jan 2012 19:37:53
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 24 jan 2012 :  19:53:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wiebrand,

zou je zo vriendelijk willen zijn om op de knop REAGEER OP ONDERWERP te klikken ipv op met citaat, je manier van antwoorden maakt het er voor ons niet duidelijker op. Alvast bedankt

Mvg
Wim


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

wiebrand

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 25 jan 2012 :  09:48:03  Toon profiel  Reageer met citaat
kan nu wel de baan tekenen het ovaal rijd uit stekend
ben nu bezig met ovaal met inhaal spoor maar heb een probleem met terug melding in blok 5 moet ik een 0 draad aansluiten op de wissels of is dat niet nodig


whsvanelk
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1092 Posts

Geplaatst - 25 jan 2012 :  10:44:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Wiebrand,

Misschien moet je eerst eens investeren in een nieuw toetsenbord waar de leestekens wel op werken.

Hoofdletters en leestekens maken een bericht zoveel leesbaarder.

We willen je graag verder helpen maar dan zou een stuk helpen als je berichten duidelijk zijn.

En je probleem met een terugmelding. Dat kunnen we hier vandaan moeilijk zien wat het probleem is. Komt de terugmelding wel goed binnen op je centrale? Als het daar al fout gaat zit het probleem in je baan en hoef je niet verder te zoeken in Koploper.
Asl ze wel goed binnekomen op je centrale. Heb je dan in je database de goede terugmelder benoemd?
Een goede test is om met een lok langzaam rond te rijden en te kijken of je terugmeldingen in de juiste volgorde binnenkomen.
Kan je mooi doen met het tesprogramma bezetmelders.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

wiebrand

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 25 jan 2012 :  13:18:22  Toon profiel  Reageer met citaat
De terug melders werken gewoon goed.
Maar moet er op de wissels een 0 draad aangesloten worden of is dit niet nodig.
Er komt een melding te laat waardoor de lok blijft rijden.
Zo beter.


whsvanelk
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1092 Posts

Geplaatst - 25 jan 2012 :  13:30:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Schiet mij maar lek.
Eerst schrijf je dat je een probleem hebt met de terugmelding en nu schrijf je dat terugmelders gewoon goed werken. Wat is het nu?

Waar zou je die 0 voor willen gebruiken of willen aansluiten?

Wat bedoel je met de melding komt te laat? Heb je dan wel de juiste melder ingesteld? Lijkt me zo dat Koploper een andere melder verwacht dan dat jij bedoeld hebt en dan blijft een trein rijden tot die melder een keer reageerd.
Zou toch nog maar eens goed checken of je je melders echt aangesloten hebt zoals je ze in je database ingevoerd hebt bij te verwachten bezetmelders.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 25 jan 2012 :  19:48:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Wiebrand,

Wissels hoef je niet extra aan te sluiten, buiten de draden op de wisseldecoder, de vraag blijft voor velen op het 3rail forum en koploperforum en voor mij of het maken van jouw terugmeldsecties op de juiste manier gedaan is,

Ook geef je op het ene forum aan dat de bezetmelders in blok 5 niet goed werken, daarom een belangrijke opmerking van mijn kant. Het goed werken van een computergestuurde treinbaan valt of staat bij het juist werken van de bezetmelders en de werking van de wissels. Het niet juist werken zal nooit tot een bevredigend resultaat leiden.

Met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

wiebrand

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 25 jan 2012 :  23:21:13  Toon profiel  Reageer met citaat
De bezetmelders werken uitstekend mij vermoeden is dat verloop stekker van s88 naar s88n niet goed is.
Moet een andere gaan kopen dan kan ik dit uitsluiten.
volgens mij geeft hij afen toe geen contact en dat kan de gebeurtenissen tijdens automatisch rijden verklaren.

whsvanelk
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1092 Posts

Geplaatst - 26 jan 2012 :  08:47:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Wiebrand,

Heb je nou zelf al door hoe verwarrend je berichten zijn.
Neem nou je laatste bericht. je schrijft dat de bezetmelders uitstekend werken. En vervolgens dat de S88 verloop niet goed is.
Dus werkt het blijkbaar niet uitstekend anders zou je de S88 niet vertrouwen.
Misschien moet je eerst eens wat systematischer gaan werken om stap voor stap dingen uit te sluiten.

Voor zover ik het nu uit je berichten begrijp hen je een ovaal met een aantal blokken.
Check allereerst nog eens goed of alle isolaties goed aangebracht zijn en er toch niet ergens een ongewenste verbinding zit.
Doe dan eens het volgende. Zet 1 lok in een blok en laat deze handmatig een tijdje rondjes rijden. Kijk in het bezetmelder testprogramma of de bezetmeldingen in de juiste volgorde binnenkomen en dat ook blijven doen. Als dat na een tijdje betrouwbaar blijft werken weet je dat dat stukje goed werkt.
Ga dan in je database eens kijken of je alle benodigde instellingen bij de blokken hebt ingesteld. Dus de te verwachten bezetmelders in de juiste volgorde.
Zo werk je stap voor stap naar de probleemoplossing.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 3 4 (of 4) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina | Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina