Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 104 / Bezoekers Vandaag: 1066
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 229
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 vasteroute
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

plmtsbda

Netherlands
87 berichten

Geplaatst - 31 dec 2011 :  16:38:50  Toon profiel  Reageer met citaat
L.S.

Ik heb geprobeerd om een vaste route binnen een vaste route te starten, maar het is me (nog) niet gelukt. Ik wil graag weten of verder proberen zin heeft, of dat ik iets onmogelijks probeer.
Kort gezegd komt het op het volgende neer:

Een pendeltraject bestaat uit 4 blokken.
Normaal rijdt de trein een vaste route 1, 2, 3, 2 ,1.
Als ik de opdracht "naar opstelblokken" geef moet de trein na 1, 2, 3 naar 4 gaan.

Dus, kan een vaste route worden onderbroken door een andere vaste route?

Een goed jaar 2012!


Een vriendelijke groet,
Bart van Veen

prehorst

Netherlands
603 Posts

Geplaatst - 31 dec 2011 :  19:50:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart

Dit is inderdaad mogelijk.
Je maakt een variabeleroute met de naam naar opstelsporen, zo heb ik hem genoemd maar het mag iedere naam zijn die je wilt.
Bij geldt voor geef je aan dat het voor het opstellen is.
Binnen deze variabeleroute kan je bij Uitgesloten de blokken 1, 2, en 3 aanvinken en zal er dus niet naar deze blokken worden gereden maar naar blok 4.

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder63 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 31 dec 2011 :  20:19:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Bart,

nee een eenmaal gestarte vaste route kan niet meer onderbroken worden door in een andere route over te gaan, immers van een vaste route kan niet afgeweken worden.

Ik denk ook dat Piet bedoeld variabele route's te maken in plaats van vaste route's.

Ik ben ondertussen toch wel erg benieuwd naar jouw database ipv de aanwijzingen die jij hier op het forum geeft om problemen in jouw database op te lossen.

met vriendelijke groet,

Walter



Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

plmtsbda

Netherlands
87 Posts

Geplaatst - 01 jan 2012 :  10:09:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Piet,

Is het niet zo, dat wanneer blokken zijn uitgesloten, de trein daar niet meer kan komen? Uit jouw reactie maak ik op, dat dit alleen betekent dat hij daar niet meer zal stoppen.Als dat zo is, kan hij blok 4 niet bereiken.


Een vriendelijke groet,
Bart van Veen
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 01 jan 2012 :  11:16:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Bart,

Uitgesloten betekent dat een trein er niet mag komen.
Upload je database even als je wilt. Ik heb wel een paar gedachten om het op te lossen, maar wil even testen of die werken.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 01 jan 2012 :  11:28:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Variabele treinroutes zijn qua uitsluitingingen/verboden niet van toepassing als loc rijdt met vaste treinroute. Dat zou wel helemaal mooi worden: nette route bedacht maar nu mag die trein er niet komen

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

plmtsbda

Netherlands
87 Posts

Geplaatst - 01 jan 2012 :  13:01:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hierbij mijn baan.

Het betrof in eerste instantie het pendeltraject 10/11, 12, ....17, waarop 2 treinen (piko hondekoppen) pendelen.
NB Het traject 13 t/m 16 kan ook door andere treinen worden gebruikt.

Later heb ik de remise (37, 38) toegevoegd (zie een van mijn vorige draadjes). Eerst had ik dat met virtuele melders geprobeerd, maar dat bleek te kritisch omdat ik op het traject 10/38 en 11/37 maar net 2 maal de treinlengte beschikbaar heb. Ik heb dat nu toch met echte melders opgelost. Het werkt nu goed, mits de treinen in de juiste richting op de rails staan (omdat niet alle wielen stroom voeren lukt het alleen om de trein echt volledig in 10 (resp. 11) of 38 (resp. 37) te laten stoppen als de treinen "achteruit" vertrekken.

Normaal pendelen de treinen op een neer van eindstations 10 (11) naar 17 en terug. Op de stations wachten ze een tijd.
Op basis van een tellertstand gaan de treinen soms door naar de remise. daar wachten ze een langere tijd en beginnen dan weer te pendelen. Dat werkt allemaal naar wens.

Wat ik nu nog wil, maar wat nog niet lukt, is het volgende:
Als ik op F7 (naar opstelspoor) druk, wil ik dat de treinen zo snel mogelijk (dus zonder minuten wachttijd op de stations) naar de remise gaan en daar keren en wachten.



Download Attachment: 120101remise.bck
114,33 KB


Een vriendelijke groet,
Bart van Veen

Bewerkt door plmtsbda op 01 jan 2012 13:08:26
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 01 jan 2012 :  13:34:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Wat ik nu nog wil, maar wat nog niet lukt, is het volgende:
Als ik op F7 (naar opstelspoor) druk, wil ik dat de treinen zo snel mogelijk (dus zonder minuten wachttijd op de stations) naar de remise gaan en daar keren en wachten.


Nou Bart voor je laatste probleem hoef je alleen maar nog even geduld te hebben.

http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=3646

Paul had al een vooruitziende blik.

En voor iets wat binnenkort in de software opgelost wordt, daar ga ik mijn hersens niet pijnigen om een work-around te verzinnen.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 01 jan 2012 13:39:03
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 01 jan 2012 :  14:17:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat ziet er wat anders uit dan ik op basis van je vraag in gedachte had.

Voor het wachttijdprobleem, zie de reactie van Wim Ros.

Voor het geforceerd doorrijden naar de remise, had ik de volgende gedachte.
Maak vier logische acties aan.
1. waar op basis van de teller, zoals je nu ook al hebt.
2. waar als er naar opstelblokken wordt gereden
3. waar als 1 of 2 waar is.
4. waar als 3 onwaar is
Op basis van logische actie 3 laat je voor de betreffende treinen een variabele route starten met een richtingverbod van 10 naar 12 komend uit 12 en van 11 naar 12 komend uit 12.
Op basis van logische actie 4 activeer je een variabele route met een uitsluiting van blok 37 en 38.
Tenslotte nog een variabele route voor de betreffende pendeltreinen om te voorkomen dat ze naar blok 3 of 5 rijden.
Afhankelijk van hoe je het precies wilt hebben, zul je misschien de logische acties per trein moeten splitsen.
De vaste routes laat je vervallen.

Heb het niet geprobeerd (familie begint nu al te zeuren ), maar volgens mij zou het zo moeten werken.


Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 01 jan 2012 :  14:34:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bart,

Volgens mij, maar ik kan het mis hebben was dat lokloods (doorrijden) toch ook al besproken en opgelost via een werkend voorbeeld? Of laat mijn geheugen mij in de steek, zou kunnen het sluipt er ongemerkt in.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

plmtsbda

Netherlands
87 Posts

Geplaatst - 01 jan 2012 :  14:47:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Je geheugen laat je niet in de steek.
Het idee met meerdere logische acties zoals Huub suggereert, heb ik al uitgeprobeerd op basis van de vaste route en dat werkt.
Dus de vaste route kan worden gestart op basis van de teller of op basis van F7. Alleen is dat altijd inclusief de lange wachttijden.
Daar zocht ik nog wat voor.
Wellicht toch maar wachten op een volgende versie.

Een vriendelijke groet,
Bart van Veen
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 01 jan 2012 :  15:14:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Het is mij inmiddels niet meer duidelijk wat je in dit draadje wilde weten, maar ik neem aan dat het is beantwoord.

Mocht je voor die wachttijd niet willen wachten op een nieuwe versie.
Als je voor de pendel en bijbehorende toeters en bellen de vaste route vervangt door variabele routes, kun je een vaste route laten starten als een trein van 13 naar 12 rijdt. Die laat je alleen starten als er naar opstelsporen wordt gereden. En dan kun je in die vaste route de stopkans voor blok 10 en 11 op nul zetten. Heb je in elk geval een deel van het probleem ondervangen.

Door het gebruik van die lange vaste routes leg je jezelf nogal wat beperkingen op. Ik zou een vaste route alleen daar gebruiken waar je iets afwijkends in een blok wilt doen en de route dan ook zo kort mogelijk houden. Just my two cents.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 01 jan 2012 :  20:46:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Het is mij inmiddels niet meer duidelijk wat je in dit draadje wilde weten, maar ik neem aan dat het is beantwoord.




Geeft niet Hubertus, ik heb al een tijdje het idee dat Bart iedere keer hetzelfde aan het vragen is, en dat er al heel erg veel suggesties en voorbeelden zijn richting op zijn gegaan. Maar dat is een zeer persoonlijke indruk, dat kan ik natuurlijk mis hebben.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

plmtsbda

Netherlands
87 Posts

Geplaatst - 02 jan 2012 :  11:49:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Ondanks dat jij het idee hebt, dat ik regelmatig hetzelfde vraag, waardeer ik jouw reacties (en die van de anderen). Ik steek ook regelmatig dingen op van de hints en geboden oplossingsmethoden, zonder dat ik ze letterlijk toepas.
Mijn vragen zijn er ook op gericht om informatie te verzamelen over wat het programma allemaal kan, zodat ik daar nu of later iets mee kan. Zo heb ik, ondanks het feit dat mijn concrete vraag over het tijdelijk uitschakelen van wachttijden op dit moment nog niet is opgelost, toch weer wat bijgeleerd over ins- en outs van vaste en variabele routes.

Ik hoop daarom ook in de toekomst op reacties te mogen blijven rekenen

Een goed 2012


Een vriendelijke groet,
Bart van Veen

Bewerkt door plmtsbda op 03 jan 2012 14:03:25
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 02 jan 2012 :  13:13:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Bart,

Niks mis met informatie verzamelen, maar het risico door het op deze manier te doen, is dat je wel verstrikt raakt in de antwoorden die terugkomen.

Om een voorbeeld te geven.
Je begint dit draadje met een vrij simpel voorbeeld. Een pendelverkeer door drie blokken waar in het geval van opstellen naar een vierde blok moet worden gereden. Een vrij simpel op te lossen probleem. Maar omdat ik al een beetje het vermoeden had dat er meer achter zat, heb ik je gevraagd je database te uploaden. Wat je dan ziet, is echt een totaal andere baan en situatie. Vandaar mijn verbazing.
En vervolgens haal je in de loop van het draadje ook een heel ander probleem erbij dat echt 0,0 met het probleem in je eerste post te maken heeft en dat je bovendien in een ander draadje ook al hebt gevraagd (en waar je ook al antwoord op hebt gekregen).

Voor vrijwel ieder probleem, bestaat een oplossing. Maar die oplossing is niet altijd hetzelfde. Probeer dus vanaf het begin zo concreet mogelijk te zijn in je vragen en ga van de werkelijke situatie uit. Of, als het echt om een what...if scenario gaat, geef dat dan aan. Daarmee zet je ook de beantwoorders niet op het verkeerde been met de bijbehorende voedingsbodem voor irritaties.

Voor die wachttijd in je pendelroute heb ik je een oplossing aan de hand gedaan. Maar blijkbaar is dat toch weer niet wat je zoekt. Dus ik weet echt niet meer wat je wilt weten.

Huub



Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina