Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 139 / Bezoekers Vandaag: 1158
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 229
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 blokindeling
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

witte1972

Belgium
11 berichten

Geplaatst - 09 dec 2011 :  14:21:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ga nu starten met mijn baan. Ik heb alle rails in elkaar gezet om te kijken of de geometrie ook wel klopt. Nu moet ik blokken/secties delen door middel van massadetectie. Wissels vallen niet in een blok. Sluit je dan van alle wissels de massa apart aan dus zonder detectie?

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 09 dec 2011 :  14:39:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ja, want zonder massa zal het niet rijden op dat deel van de baan. Via 1 draadje of geleider zal het niet werken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 09 dec 2011 :  18:14:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Wilfried,

ik neem aan dat je als je met massadetectie wil gaan werken, jij met Marklin 3rail rijdt.

Dan worden inderdaad wissels niet gedetecteerd, echter de massa hoef je niet apart aan te sluiten, immers van de naastliggende rail moet je slechts 1 railstaaf isoleren, de andere railstaaf dient gewoon voor massa van locs en rijtuigen, de wissel is direct met deze railstaaf verbonden zonder isolatie.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

witte1972

Belgium
11 Posts

Geplaatst - 02 jan 2012 :  21:09:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Excuses dat ik zo laat reageer. Maar jullie hebben mij goed geholpen met die uitleg. Ik ga de wissel zelf inderdaad aftakken van het naburig blok, maar de bediening van de wissel ga ik apart houden en een maximum aantal per booster.

met vriendelijke groet

Wilfried.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 02 jan 2012 :  21:33:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wilfred,

Dan hoop ik dat je de uitleg en de adviezen goed begrepen hebt, Als ik je reactie lees, betwijfel ik dat ten zeerste.

Wissels aansluiten verdeeld over meerdere boosters???

Voor het schakelen hoef je dat niet te doen, er zal altijd maar 1 wissel tegelijk schakelen.

Voor de massa, hoeft dat al helemaal niet die is voor alle boosters gelijk en zitten allemaal aan elkaar vast (met elkaar verbonden), anders zal je systeem niet werken, het is namelijk Common-Ground (gemeenschappelijke retour (aarde)).

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

witte1972

Belgium
11 Posts

Geplaatst - 03 jan 2012 :  09:00:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Ik denk toch dat ik het begrepen heb. De voeding aan de rails van de wissels tak ik af van het blok ernaast. de wisselbesturingen hang ik aan een gezamelijke booster alsook de decoders.
Koploper schakelt een magneetartikel per keer, ook bij wisselstraten en schaduwstations?
heb ik het hier goed?

mvg

Wilfried.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 03 jan 2012 :  20:53:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wilfried,

Koploper schakelt inderdaad de wissels in een wisselstraat na elkaar. Toch kan het zijn dat het dan eens een wissel blijft hangen. Het kan dan geen kwaad de schakelpuls en de pauze tussen de schakelpulsen wat langer te zetten. Ook moet je voldoende power op de wissels hebben, maar als je het zaakje op een aparte voeding zet, zoals je van plan bent moet dat geen probleem zijn.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina