Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 426 / Bezoekers Vandaag: 5297
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 596
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 aansluiten marklin cs1 aan computer
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

rudolph kroll

Netherlands
42 berichten

Geplaatst - 19 nov 2011 :  17:05:20  Toon profiel  Reageer met citaat
ik rijd met marklin en gebruik het cs 1
het cs heb ik via een cross over kabel direct verbonden met de pc.
op de trafo achter brandt een rood lampje. volgens de cs instructie betekent dit dat er een verbinding is. (het lampje wordt groen als er data wordt uitgewisseld)
ik heb in bij instellingen per data base ingesteld dat digitaal systeem marklin cs is.
vervolgens het poortnummer ingesteld op aansturen (behalve testen is er bij mij geen andere mogelijkheid)
de baudrate staat op 2400 (is overigens niet wijzigbaar)
verder niets verandert.
de treinbaan die gereed ligt is de aelderbaa. (wellicht bekend uit het koploper startdocument)
mijn aelderbaan is nog niet opgesplitst in blokken ed en ook de terugmelders zijn niet geinstalleerd.
vervolgens druk ik op de groene pannenkoek en krijg na een paar seconden de melding dat ergeen communicatie is met het digitale systeem.
wat doe ik nu fout ?

Download Attachment: Afbeelding1.jpg
109,63 KB


rudolph

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 19 nov 2011 :  18:35:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rudolph,

Heb je speciaal digitaal systeem al eens an geklikt, want daar stel je de juiste instellingen in.
Daar kan je instellen op welk IP adres koploper met CS1 moet communiseren.
Iets in de trant van 192.168.1.1, dit moet gelijk zijn aan wat je in je CS1 hebt staan.
Het poort nummer moet je ongemoeit laten.
Aan de bauterate heb je niets.

Mvg Ab

(Koploper,ECOS-IB,HSI-88,3x tams booster B1, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 19 nov 2011 :  19:00:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wat je fout doet??

Waarshijnlijk dit niet gelezen

quote:
Sinds versie 6.5 ondersteunt Koploper het protocol voor bovengenoemde digitale systemen. Hieronder staan een aantal opmerkingen die voor beide systemen gelden.

De centrales kunnen vanuit een internetbrowser worden benaderd. Hoe dit gedaan moet worden staat in de handleiding van het systeem. Binnen Koploper moet worden gewerkt met hetzelfde nummer (bijvoorbeeld: 192.168.1.2) of adres (bijvoorbeeld: Ecos) als in de internetbrowser wordt gebruikt om verbinding met de centrale te maken. Als het je niet lukt om middels een internetbrowser contact te maken, zal het in Koploper ook niet lukken om de centrale te kunnen besturen.

De centrales hebben een eigen database met hierin gegevens. Denk hierbij aan locomotiefgegevens. In Koploper worden deze gegevens ook onderhouden. Indien er verbinding met de centrale is, wordt bij wijzigingen in Koploper de gegevens ook meteen in de centrale bijgewerkt. Er is een apart synchronisatie programma om de gegevens tussen Koploper en de centrale gelijk te maken.

Wissels en seinen kunnen ook in de centrale worden aangemaakt. Dit is echter niet verplicht voor een goede werking als alleen met de Pc wordt gereden. Wanneer een wissel wel in de centrale is aangemaakt, werkt in Koploper de indicatie 'fout aangesloten' bij de eigenschap van een wissel niet meer. Het is verplicht om de wissel goed aan te sluiten zodat het symbool op de Ecoscentrale daadwerkelijk overeenkomt met de stand op de baan. Bij een drieweg wissel en een engelse wissel met twee aandrijvingen is het wel aan te bevelen om deze in de centrale aan te maken. Ook moet de stand van het symbool op de centrale overeenkomen met de werkelijke stand op de baan.

De engelse wissels met dubbele aandrijvingen verdienen nog wat extra uitleg. Hieronder een plaatje voor de uitleg. De centrale heeft maar één symbool, echter in Koploper zijn er vier om netter te kunnen tekenen in verschillende situaties. Het symbool is als volgt:

De mogelijke symbolen voor een engelse wissel in Koploper zijn:

De nummers in de plaatjes verwijzen naar hoe de sporen overeenkomen.

Bij het aansturen van een Märklindraaischijf decoder wordt niet gebruik gemaakt van het symbool op de centrale. Voor alle duidelijkheid is het beter om dit symbool niet te gebruiken. Koploper zal de draaischijf dan bedienen op wisseluitgangen op de manier waarop dit ook in de 'oude' Märklin centrale of de Intellibox gebeurd.

Schakeltijden wissels en seinen
Door verschillende gebruikers zijn problemen gesignaleerd indien er met hele korte of lange schakeltijden wordt gewerkt in Koploper en/of de Ecos/Märklin CS1. Ook als deze waarden veel verschillen ten opzichte van elkaar kan dit problemen veroorzaken. Het beste kunnen deze tijden op elkaar worden afgestemd en hierbij lijkt een waarde van 250 msec een prima waarde.

Werking ontkoppelrails
Vanaf Koploper verise 7.0 kan ook de ontkoppelrail op de centrale zelf worden gedefinieerd. De toetsfunctie is impuls en hier je opgeven (r)ood of (g)roen al naar gelang de uitgang waar de ontkoppelrail op is aangesloten. Schakelduur is niet van toepassing. De schakelduur bepaalt de bekrachtingstijd bij gebruik van het scherm van de centrale.

In Koploper maak je in het baanoverzicht een ontkoppelaar aan. Deze ontkoppelaar geef je hetzelfde adres als op de centrale. Als op de centrale is gekozen voor (g)roen dan moet in Koplope worden gekozen voor rechtdoor. Is gekozen voor (r)ood dan moet in Koploper voor afbuigend worden gekozen.

Werking van seinen
De afbeeldingen die in de centrale staan genoemd, zijn lang niet alle seinstanden die nodig zijn om de seinstelsels juist te tonen. Koploper maakt derhalve geen gebruik van deze afbeeldingen. Om de seinen aan te sturen vanuit Koploper moet je het volgende doen:

· Definieer de seinen NIET op de centrale
· Als alle seindecoders van hetzelfde type zijn (of DCC of Motorola), stel dan op de centrale (dus niet Koploper) bij "instellingen-2" het juiste start-protocol voor nieuw magneetartikel. In Koploper hoeft niets ingesteld te worden. Bij instellingen per database / systeem specifiek geef je op bij functiedecoders seinen "Default op centrale". Er kan in Koploper verder niets worden ingesteld.
· Er zijn verschillende soorten seindecoders. Bij instellingen per database / systeem specifiek moet je opgeven wat op de centrale staat ingesteld als start-protocol voor een nieuw magneetartikel. Deze moeten gelijk zijn aan elkaar. In het baanoverzicht moet je nu bij seinen en draaischijven welk protocol er wordt gebruikt of gewoon het default protocol overnemen uit instellingen per database / systeem specifiek.

Meerdere locomotieven met zelfde decoderadres
Een optie die speciaal is ingebouwd voor één persoon, is dat de database zoals die in de centrale wordt bijgehouden alleen de actieve locomotieven uit Koploper zal bevatten. Indien een locomotief op niet actief wordt gezet, zal de locomotief uit de database van de centrale worden verwijderd. Er is een uitzondering: dit geldt niet voor locomotieven met een MFX decoder. Deze mag niet door Koploper aan de centrale worden toegevoegd. Bij het activeren in instellingen per database / systeem specifiek krijg je ook een waarschuwing te zien als deze optie wordt geactiveerd.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Spoor1

104 Posts

Geplaatst - 19 nov 2011 :  19:54:51  Toon profiel  Reageer met citaat
rudolph,

Kijk bij de CS wat het IP-adres is. Default is dat 192.168.1.2
Vul zoals Ab aangeeft dit IP- adres in Koploper bij speciaal digitaal systeem in. Het poortnummer blijft op 5471 staan.
Je kunt controleren of de verbinding juist werkt door in je webbrowser http://192.168.1.2 te typen. Staat ook beschreven in de handleiding van de centrale.


Groetjes Robby
Ga naar bovenaan de pagina

rudolph kroll

Netherlands
42 Posts

Geplaatst - 19 nov 2011 :  20:58:46  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo allen,
dank voor de opmerkingen; alleen werkt het nog niet.
ik had eerst het feitelijke ip adres van mijn computer ingevuld in koploer en het cs.
op aanradeb van robby gewijzigd in het adres 192.168.1.2., zowel in koploer als in het cs.
een en ander nog zonder resultaat.
voeg daarom de database bij.

nogmaals; de verbinding tussen de pc en het cs gaat met een cross over kabel.

wat zou de oplossing toch kunnen zijn ?

Download Attachment: Aelderbaan.bck
13,75 KB

Download Attachment: Aelderbaan.bck
13,75 KB

rudolph
Ga naar bovenaan de pagina

Spoor1

104 Posts

Geplaatst - 19 nov 2011 :  21:52:55  Toon profiel  Reageer met citaat
rudolph,

Kijk eens via INSTELLINGEN, CONFIGURATIESCHERM, NETWERKVERBINDINGEN wat het IP-adres van je netwerkkaart is.

Groetjes Robby
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 19 nov 2011 :  22:38:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo allen,

de poort moet zijn 15471,(dus niet 5471) deze staat standaard juist ingevuld.

Bij mij is het netwerk met een crossover verbinding anders dan met router en met normale netwerkkabels.

Bij mij moet ik met crossovercable zowel in koploper als in het CS1 vastleggen het ip adres 169.254.43.2

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Bewerkt door Wissels op 19 nov 2011 22:39:03
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 20 nov 2011 :  09:04:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rolph,

In de CS1/Ecos moeten de instellingen als volgt staan:

IP adres: 192.168.1.2 Waarbij het laatste kan varieren.
Gateway0.0.0.0
Netwerkmask 255.255.255.0
DHCP server niet aan gevinkt. Belangrijk!
De reeks 192.168.x.x is speciaal gereserveert voor locale net werken. (Er zijn ook nog andere reeksen.)
Maar zolang je een cross cable gebruikt is het niet erg belangrijk.
Als het maar werkt.
Je zou dus b.v. het adres van Walter kunnen proberen.

Als eerste zou je (al eerder genoemd) het adres wat in de CS1 staat in typen in je webbrowser (zie bij Robbie)

Mvg Ab

(Koploper,ECOS-IB,HSI-88,3x tams booster B1, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

rudolph kroll

Netherlands
42 Posts

Geplaatst - 20 nov 2011 :  16:08:45  Toon profiel  Reageer met citaat
bedankt allemaal voor de reacties. met deze stukjes van de puzzel is het gelukt verbinding te maken.
wat heeft precies tot het resultaat geleid:

achterhalen wat het ip adres is van de computer waaraan het cs wordt aangesloten.
dit ip adres inbrengen in koploper en het cs
de gateway staat op 0.0.0.0 (zoals door jullie aangegeven)
de netmask staat op 255.255.255.0 (zoals door jullie aangegeven)

dan het cs opnieuw opstarten (en dit had ik daarvoor nooit gedaan)
omdat ik de verbinding maak via de cross over kabel, heb ik een LAN verbinding. de draadloze internet verbinding die ik gebruik voor toegang tot het internet, heb ik uitgeschakeld; dus alleen de LAN is actief.

vervolgens starten van de communicatie en dat werkte.

de kern van het probleem zat dus in het juiste ip adres en het - niet - opstarten van het cs na een ingebrachte wijziging.

rudolph
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina