Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 616 / Bezoekers Vandaag: 17550
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 775
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 lengte binnenkomstmelder
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

wimla

Netherlands
42 berichten

Geplaatst - 12 okt 2011 :  17:46:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,
ik volg dit forum al geruime tijd en kom regelmatig het door mij genoemde onderwerp tegen en toch kom ik er niet helemaal uit.
Ik ben een trambaan H0 aan het aanleggen met trams met een maximale lengte van ong. 30 cm. Het betreft een éénrichtingsbaan. De blokken die ik wil aanleggen zijn vrij kort,zo'n 50 cm., gezien de ruimte die ik heb. De trams gaan vrij langzaam rijden. Ik dacht dus aan 2 bezetmelders per blok, waarvan de "stopmelder" een lengte heeft van ong. 40 cm.
Hij kort kan ik de "binnenkomstmelder" maken. Deze hoeft toch alleen maar een impuls te geven, dat de tram het blok binnen rijdt enmoet gaan stoppen.
Even gechargeerd, kan ik deze op bv. op 5 cm. houden.?
Groeten


Wim Lageweg
trambaan HO

santerdam

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 12 okt 2011 :  18:51:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Essentieel in jouw vraag is de opmerking dat je hier praat over een éénrichtingsbaan. In die situatie kan de "binnenkomstmelder" inderdaad kort zijn. Essentie is dat de binnenkomende tram wordt gesignaleerd. Meer is niet nodig - maar zorg er wel voor dat je echt 100% zeker wordt gezien.

De lengte van de melder wordt voor een deel bepaald door de toegepaste technologie. Stel voor dat je een extreem korte melder hebt en de langere tram over meerdere wielstellen stroom kan afnemen. In dat geval zou het kunnen voorkomen dat de tram altijd spanning (=stroom) heeft zonder de meldersectie te gebuiken. Die situatie zou een detectie-probleem kunnen geven.

In sommige gevallen heb je een diode-schakeling nodig voor de niet-gedetecteerde sectie's en soms zul je de meldersectie wat langer moeten maken. Alleen testen in jouw specifieke situatie met jouw eigen instellingen kunnen een definitief antwoord geven. De betrokken trams en de gebruikte melders kunnen verschillend reageren.

Je noemt als voorbeeld 5cm. Dat is op zich niet vreemd. Kijk maar eens naar detectie's van keerlusschakelingen, waar genoeg voorbeelden zijn van 5cm sectie's. Het motto is "als je maar gezien bent !" door de melder.

Uitdrukkelijk zeg ik nogmaals dat dit antwoord alleen van toepassing is voor een éénrichtingsbaan.

Sander

Bewerkt door santerdam op 12 okt 2011 18:55:15
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 12 okt 2011 :  19:13:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Zomaar een opmerking, de stopsectie kan ook korter zijn dan de tram.
Moet alleen langer zijn dan de stopafstand. Je kan dus rustig met twee bezetmelders tegen elkaar werken, één van 20 cm en één van 30cm.
Probeer eerst eens op een aparte kring met HO rails, dan kun je zien "hoe" koploper remt en stopt. En dan kun je de lengte van de bezetmelders nog makkelijk veranderen.


Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

wimla

Netherlands
42 Posts

Geplaatst - 12 okt 2011 :  19:35:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Sander en Theo bedankt voor de snelle reacties.
Ik heb al wel soort dubbel metrospoor op mijn baan lopen met koploper, alleen zijn de blokken daar veel groter en hoefde ik niet zo te passen en meten met de bezetmelders. Dat spoor loopt zonder problemen.
Ik heb bij het tramgedeelte geen detectieloze stukken,dus alles is gedetecteerd, behalve de wissels.
Ik denk, dat ik er zo wel uitkom.
Hartelijk dank

Wim Lageweg
trambaan HO
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 12 okt 2011 :  20:45:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wim,

Het gaat om het moment van het eerste contact, de melder mag dus ook een reedcontact zijn, dus een relatief korte puls. Alleen de plaats waar de puls gegeven wordt is dus van belang.

1 richting of 2 richtingen berijden maakt niet uit.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

santerdam

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 13 okt 2011 :  00:15:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Inderdaad is de plaats van de puls esentieel. En juist daarom kan het dus heel belangrijk zijn om in de gaten te houden of er sprake is van 1 richting of 2 richtingen.

Sander
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 13 okt 2011 :  17:19:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Hoewel Wim Ros het enig juiste antwoord al heeft gegeven, misschien nog even iets wat als toelichting kan dienen. De puls kan dus heel kort zijn, zowel voor de binnenkomst- als de stopmelder. Waar het omgaat is met welke snelheid nadert - in jouw geval - de tram de stopmelder. Is deze hoog, dan zal hij een eind over de stopmelder heen schieten en dat wil je niet. Dus de kunst is om hem met zo laag mogelijke snelheid de stopmelder te laten naderen, dat hij vrijwel meteen op de stopmelder stopt. In jouw geval rijdt de tram al niet snel, dus zal dat geen probleem zijn. Kijk daarvoor eens naar de mogelijkheden van de virtuele bezetmelder, die KL heeft. Dat is geen echte bezetmelder, maar zoals de naam aangeeft een, die je niet hoeft aan te leggen, maar die je in de uitgebreide versie kunt definiëren in Onderhouden blokken/Eigenschappen blok/tab Bezetmeldingen. Daarin kun je bijvoorbeeld als 2e punt een bezetmelder maken, waarin je de gemiddelde snelheid tussen binnenkomst- en eindsnelheid instelt als "Start afremgemiddeldë". Als je de afstand ook nog een beetje nauwkeurig definieert, dan zul je zien, dat je een prachtige snelheidsverminderingsgedrag krijgt.

Succes er mee.
mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

wimla

Netherlands
42 Posts

Geplaatst - 13 okt 2011 :  18:39:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,
Wim en Carel, jullie ook bedankt voor de antwoorden. Ik kan hier mee uit de voeten. Bedankt.
Gr.

Wim Lageweg
trambaan HO
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 13 okt 2011 :  19:30:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim en Carel,

Het verhaal van Carel over de snekheid bij aankomst op de stopmelder ligt wat genuanceerder en is afhankelijk van de voor het treintype ingesteld minimumsnelheid, tenminste bij normale instellingen, waarbij op de minimumsnelheid wordt geremd. Daar ga ik voor het gemak maar even vanuit. Als de trein met een snelheid hoger dan de minimum snelheid de stopsectie binnenkomt, volgt een noodstop. Als, zoals gebruikelijk bij Koploper de eigen afremvertraging van de decoder laag is gezet, bv CV3 op 2, dan remt de trein vrij vlot, maar nog wel netjes en normaal gesproken binnen de stopsectie. Komt de trein met een lagere snelheid dan de minimum snelheid aan op de stopsectie, dan wordt netjes volgens het geleerde remproces gestopt.
Als de ingestelde minimum snelheid relatief hoog is, zal dus over het algemeen netjes worden geremd. De remweg kan dan echter zo lang zijn, dat de stopsectie te kort is en de trein dus over de stopsectie heen stopt en in het volgende blok terecht komt.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 14 okt 2011 :  11:19:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Je hebt helemaal gelijk, maar dit verhaal leek mij iets te ingewikkeld voor een "beginner", althans voor iemand, die nog weinig met deze materie heeft gestoeid. Ik ga er vanuit, dat je in het begin niet zo snel iets aan de instellingen van de cv's verandert. Zo ken ik nog wel een aantal manieren om de snelheidvermindering netjes te beïnvloeden, maar ook die laat ik maar even rusten.

Mvrg
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 14 okt 2011 :  17:12:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Carel,

Helemaal mee eens, maar het zou ook jammer zijn als vreemd remgedrag verkeerd wordt geïnterpreteerd en dan vervolgens zou leiden tot foute correcties. En in feite is het vrij simpel bij het begin van de stopsectie:
Snelheid boven minimum => Noodstop
Snelheid onder minimum => Nette stop
Mimimumsnelheid te hoog => Grote kans op doorschieten

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina