Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 647 / Bezoekers Vandaag: 17919
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 775
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Sein op rood zetten
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Loet

USA
114 berichten

Geplaatst - 01 okt 2011 :  20:58:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal.

Is het mogelijk om als een trein een blok verlaat, het bijbehorende sein gelijk op rood te zetten zonder het voorgaande blok vrij te geven?
Mijn baan heeft een aantal hele lange blokken en blokken waar de trein net inpast.
Vooral bij het binnen rijden van een lang blok duurt het heel lang voor dat een sein op rood springt, maar wat ik wil bereiken is dat het sein op rood springt bij een bezetmelder gelijk in het begin van het volgende blok.
Is dit mogelijk door gelijk na het sein een bezetmelder de opdracht te geven het sein op rood te zetten en pas bij een volgende (virtuele) bezetmelder het voorgaande blok vrij te geven?
Zo ja, hoe doe ik dat want ik loop hier al een hele tijd op te puzzelen, maar zie geen mogelijkheid om deze twee zaken te scheiden.

groeten

Loet

AdrieE

Netherlands
123 Posts

Geplaatst - 01 okt 2011 :  21:35:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Loet,

Het sein zo aansluiten dat je trein vrijwel direct het volgende bezetmelding van het in te rijden blok inrijd waardoor het sein direct word omgezet en de laatste wagon ook laten detecteren zodat dit blok pas wordt vrijgegeven als de laatste bezetmelding weer vrijkomt. Wel opgeven dat de voorkant en achterkant worden gedetecteerd. Is je volgende blok een wisselstraat dan zou je deze middels een bezetmelder kunnen aan sluiten.

groet Adrie

Koploper, MRDirect ROCO-multimaus s88XPressNetLI
Ga naar bovenaan de pagina

Loet

USA
114 Posts

Geplaatst - 02 okt 2011 :  01:16:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Ja, inderdaad, dat moet werken.

Ik zal het gelijk eens proberen.

bedankt

Loet
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 02 okt 2011 :  09:28:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik begrijp je probleem niet helemaal, want standaard wordt het sein al op rood gezet op de eerste melder. Ik zou zelfs niet weten hoe dat anders zou kunnen.
Bij de blokeigenschappen->bezetmeldingen kun je dan een later bezetmeldpunt opgeven om het vorige blok vrij te geven.

Huub

Bewerkt door hubertus op 02 okt 2011 11:36:27
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 02 okt 2011 :  10:31:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Bij de blokeigenschappen->bezetmeldingen kun je dan een later blok opgeven om het vorige blok vrij te geven.

Huub



Bedoel je hier misschien Bij de blokeigenschappen->bezetmeldingen kun je dan een later bezetmeldpunt in dat blok opgeven om het vorige blok vrij te geven.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 02 okt 2011 :  11:37:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Helemaal gelijk Wim, ik heb het gewijzigd.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Loet

USA
114 Posts

Geplaatst - 02 okt 2011 :  11:58:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub

Het is niet echt een probleem, maar mijn eerste bezetmelder ligt, in normale blokken, ongeveer de lengte van de langste trein in het volgende blok. Dan duurt het dus erg lang voordat een sein op rood springt.
De manier die Adrie aan geeft heb ik uit geprobeerd en die werkt prima, dus het probleem is opgelost.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 02 okt 2011 :  12:22:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Normaal zit je eerste bezetmelder aan het begin van het blok.
Heb je een speciale reden dat je dat niet hebt gedaan?
Als je maar in één richting rijdt, kan het wel zoals jij het doet, maar je krijgt dan wel ongewenste bijeffecten zoals dat sein dat te laat op rood gaat.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 02 okt 2011 :  13:05:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Loet,

Volgens mij is de manier van Adrie exact dezelfde manier als die van Huub en is zoals het is bedacht. De eerste melder moet net achter je seinpaal liggen. ;)

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

AdrieE

Netherlands
123 Posts

Geplaatst - 02 okt 2011 :  15:28:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Loet en forumleden,

Ik ben blij dat het is gelukt, vaak is een andere uitleg net voldoende om het te begrijpen. Ik heb dat zelf ook wel eens, maar dat geef niets.

Groet Adrie

Koploper, MRDirect ROCO-multimaus s88XPressNetLI
Ga naar bovenaan de pagina

Loet

USA
114 Posts

Geplaatst - 02 okt 2011 :  21:08:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub, Wim, Adrie

Het klopt dat ik niet alles op de beste manier gedaan heb. Ik rijd inderdaad over het algemeen in een richting. Bovendien zijn mijn blokken (vaak) erg lang, zo'n 5-8 m. Ik rijd ook met een paar hele lange treinen.
Daarom had ik de eerste bezetmelders redelijk ver van het begin van het blok liggen. Alleen als je dan met een railbus gaat rijden, of een ander klein treintje, dan gaat het ietwat langzaam om een sein op rood te krijgen.Vandaar de vraag.
Maar door het op deze manier te doen, zie ik tenminste het einde van de trein nog als het sein op rood springt.
Dus nu ga ik gewoon op elke plaats die echt in het zicht ligt de bezetmelder verplaatsen en dan gaat oogt het een stuk beter.

Iedereen reuze bedankt voor het meedenken

Groeten

Loet
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 03 okt 2011 :  11:54:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Loet,

Het maakt niet uit hoe lang een blok is, de 1e bezetmelder begint aan het begin en zal dan 760 cm. lang zijn en de stopmelder aan het einde ca. 40 cm. lang.
Bij een blok van 12 meter is dan de 1e bezetmelder 11,60 meter etc.

Of het verstandig is om blokken zo lang te maken is een eigen keuze maar bedenk dat de volgende trein moet wachten totdat dat hele lange blok leeg is.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Loet

USA
114 Posts

Geplaatst - 10 okt 2011 :  04:22:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim

Maak je de eerste bezetmelder altijd de lengte van het blok minus de stopsection?
Ik heb overat een sectie van teww of drie rails. Is er een bepaalde reden om de bezetmeld sectie zo lang te maken?

groeten
Loet
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 10 okt 2011 :  10:54:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Loet,

Dan heb jij het uitstekend gedaan, langere stukken geven alleen maar meer kans op storingen zoals de beruchte spookmeldingen.

Mvg

Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina