Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 107 / Bezoekers Vandaag: 141
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 107
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 netjes afremmen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Richardt

Netherlands
5 berichten

Geplaatst - 31 jul 2011 :  14:02:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Al een tijdje rijd ik met een aantal treinen en het netjes afremmen gaat niet zoals ik dat zou willen. Ze rijden namelijk nog even door op de stopsectie. Ik heb een stopsectie van min. 30 tot 35 cm. Ze remmen wel netjes af maar ze rijden tot buiten het blok.

In aanvulling blokgegevens heb ik, waar van toepassing, leer remmen en netjes afremmen aangevinkt. Toch gaan de treinen er 3 tot wel 30 cm aan voorbij. Hoe kan ik voorkomen dat dit gebeurt? In het tabblad doorrijden cm/sec zie ik wel dat ik daar correcties kan doorvoeren maar is het normaal dat een loc op een volgend blok kan uitkomen?

Alvast bedankt.

groet,
Richard

hubertus

Netherlands
1989 Posts

Geplaatst - 31 jul 2011 :  14:19:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Richard

Er kunnen diverse oorzaken voor zijn.
Minimumsnelheid kan te hoog zijn voor de lengte van de stopsectie.
Afremvertraging in je locdecoders kunnen een te hoge waarde hebben.
En niet 100% zeker, maar ik dacht dat ook de massasimulatie bij de treintypes een rol speelt bij het afremmen in de stopsectie.
ik zou eerst achterhalen waar het probleem zit, in je locs of in koploper. Je kunt dit in het rijwindow zien, als de snelheid daar al op 0 staat, maar je loc rijdt nog, weet je dat je de afremvertraging in de decoder moet aanpassen.
Als het in koploper zit, kun je de minumumsnelheid wat naar beneden bijstellen of wat spelen met de massasimulatie.

Doorrijden in cm heeft juist het tegengestelde effect, het zal dan nog langer duren voor de trein stilstaat.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 31 jul 2011 :  16:03:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Richardt,

Wat Hubertus zegt is helemaal juist, maar ik doe je nog een tweetal methoden aan de hand, die mij heel goed bevallen:
1. Gebruikmaken van fictieve bezetmeldpunten;
2. Treintypen inrichten naar gelijksoortig rijgedrag;

ad 1. Gebruikameken van fictieve bezetmeldpunten
Als je in de Instelingen per database op het tabblad 1 aanklikt, dat je gebruikmaakt van de uitgebreide mogelijkheden, dan heb je de mogelijkheid om in Onderhoud blokken bij de "Te verwachten bezetmelders" een fictief bezetmeldpunt aan te maken (= Rijden), dat je kunt instellen als beginpunt voor het afremmen naar minimum of gemiddelde snelheid. Je moet daarbij opgeven de afstand van dat meldpunt tot het volgende (=laatste) bezetmeldpunt in cm en de geschatte tijd, waarin een loc die afstand met de minimum of gemiddelde snelheid zal overbruggen. Als je voor de gemiddelde snelheid kiest (wat ik je adviseer), dan zal een loc bij een goed gekozen afstand en tijdsduur op het laatste bezetmeldpunt op de minimum snelheid zijn aangeland en als deze niet te hoog is (bijv 5 of 10 km, afhankelijk van de decoder), dan zal een loc binnen enkele cm stilstaan of zelfs op het laatste bezetmeldpunt stoppen. Het is wat experimenteren met de afstanden en tijden, maar na een aantal malen testen, waat je het wel zo'n beetje en kun je alle trajecten goed instellen.

ad 2. Treintypen inrichten naar gelijksoortig gedrag
Je hebt altijd een aantal locs of decoders, die zich gelijksoortig gedragen. Dat kan je gebruiken om in combinatie met bloktypen voor die locs een bepaald snelheidspatroon vast te leggen. Je deelt dan de treinen met hetzelfde rijgedrag in in een bepaald treintype en legt voor de combinatie treintype/bloktype een bepaald snelheidspatroon vast. Je zult merken, dat je dan af moet stappen van de gebruikelijke indeling van intercity, internationale trein enz. Je let uitsluitend op het rijgedrag van een loc of trein en gelijksoortig gedrag deel je in in hetzelfde treintype.

Beide methodes bij elkaar kosten wat werk (want ook het ijken komt er bij), maar als je het goed doet, dan krijg je een heel natuurlijk rem- en ook optrekgedrag. Naar mijn ervaring nog mooier dan je met massa simulatie of met decoderinstelling kan bereiken.

Misschien heb je er iets aan.

mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

Richardt

Netherlands
5 Posts

Geplaatst - 31 jul 2011 :  16:40:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub eb Carel,

Bedankt voor jullie reactie. Bij mij zat het hem in het onderhouden van de locomotieven. Ik rijd namelijk hybride (analoog en digitaal DINAMO) en bij de analoge loc had ik bij het afremmen de tijd te lang staan. Niet in de gaten hebbende dat dit wel mee speelt bij het op tijdig stoppen binnen een blok.
Huub je opmerking over de afremvertraging zette me aan het denken. Heb het nu aangepast en het gaat al bijna zoals het zou moeten. Nog wat fine tunen.

Bedankt en groet,
Richard
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 31 jul 2011 :  22:55:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Je moet ook altijd goed het verschil tussen remm,ne en stoppen in het oog houden.

Het remmen loopt vanaf binnenkomst blok TOT de stopsectie, het stoppen zelf gebeurt IN de stopsectie.

Komt hij te snel( > min. snelheid, treintype) in stopsectie geeft noodstop, dus zeker NOOIT te ver doorrijden.
Komt hij op minimum snelheid in stopsectie den stopt de trein netjes, is dat te ver, dan is de minimum snelheid treintype te verlagen of stopsectie te verlengen.

Je moet natuurlijk wel zorgen dat koploper "baas" is over het remmen dus minimum massa in decoder.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina