Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 435 / Bezoekers Vandaag: 5244
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 596
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 trein stopt in rangeerblok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

berttrein

Netherlands
64 berichten

Geplaatst - 24 jul 2011 :  17:59:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik heb een aantal variabele routes aangemaakt. Nu rijden de zware goederentreinen en de lichte goederentreinen op een gegeven moment naar blok 21 (rangeerspoor). Dan begint het nummertje van de trein op het scherm te knipperen. Ik wil dan de opdracht geven om vervolgens weer automatisch te rijden maar dat gaat niet vanaf dat spoor. Ik moet de trein dan eerst weer naar blok 30 slepen en dan rijdt de trein wel weer automatisch. Wat moet ik aanpassen in mijn database om dit te verhelpen?

Ik heb de database even bijgevoegd dan hebben jullie ook een idee waar ik het over heb:)

Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten Bert

Download Attachment: treinbaanBert.bck
90,1 KB

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 25 jul 2011 :  14:21:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert,

Je hebt het er niet bij vermeld, maar ik vermoed, dat het probleem optreedt als je met de bedoelde treinen van blok 21 naar blok 22 wilt rijden. Weliswaar heb je in de blokgegevens aangevinkt, dat een trein dan moet keren in blok 21, maar in de variabele routes voor die treinen heb je blok 22 uitgesloten. Een trein moet keren voor blok 22, maar kan dan niet verder, dus gaat het blok staan knipperen. Als je in de variabele routes het vinkje wegjhaalt bij blok 22 zal het probleem zijn opgegeven, althans dat zou moeten.

Ik schrijf: dat zou moeten, want ik heb hetzelfde probleem, maar in mijn geval heb ik het blok waar een trein na het keren naar toe moet, niet uitgesloten in de variabele routes, maar toch gaat een trein niet verder en knippert het blok. Ik heb de oplossing voor dit probleem nooit gevonden, maar wel omzeild. Ik ben benieuwd, of na het weghalen van de vinkje in de variabele routes het bij jou wel goed gaat. Laat het mij even weten.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 25 jul 2011 :  15:14:03  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door carel richters



Ik schrijf: dat zou moeten, want ik heb hetzelfde probleem, maar in mijn geval heb ik het blok waar een trein na het keren naar toe moet, niet uitgesloten in de variabele routes, maar toch gaat een trein niet verder en knippert het blok.




Carel,

Kijk even onder aanvullende eigenschappen blok of je hebt aangekruist dat "alle treinen" mogen keren, anders doet koploper het alleen bij trek/duw treinen.

Uit het probleem van Bert ben ik nog niet uit.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 25 jul 2011 :  23:38:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Bedankt voor de tip. Het werkt. Maar sinds wanneer werkt dat zo? Ik kan me niet herinneren, dat ik in het verleden - al weer enkele jaren geleden - bij de aanvullende gegevens voor een kerende loc iets hoefde aan te vinken. Toen werkte een keeropdracht in de blokgegevens voor elke loc. Ik kan de logica voor trek/duw combinaties begrijpen, maar hetzelfde geldt voor treinstellen. Ook voor vaste routes zou dezelfde logica moeten gelden, maar een keeropdracht in een blok van een vaste route wordt door elke loc uitgevoerd en een keeropdracht in de blokgegevens wordt door een treinstel niet uitgevoerd.

Ik weet het nu, maar verwarrend vind ik het wel.

Met vriendelijke groet,
Carel

Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 26 jul 2011 :  10:55:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Carel,

In een vaste route kan je in het betreffende blok links boven aankruisen keren in dit blok toegestaan... dat is dan een afwijking voor de trein met die vaste route.

Bij de blokeigenschappen geldt het voor getrokken treinen, trekduw en treinstellen mogen het altijd van koploper.

Wanneer een lok gaat "pinken" in een blok is er maar één oplossing, kijken in het rijwindow met de rechter muisknop wat de verzamelde beperkingen zijn. Want dat is bijna altijd de reden dat het automatisch rijden stopt.




Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

berttrein

Netherlands
64 Posts

Geplaatst - 27 jul 2011 :  21:55:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo heren,

Dank voor de reacties. De trein mag niet naar 22 (kort opstelspoor) en hoeft niet te keren voordat hij weer verder mag rijden. Wie heeft de oplossing?
Groeten Bert
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 27 jul 2011 :  23:36:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Bert,

Ik begrijp niet goed wat je probleem is.
Bij de zware route staat het vinkje bij toegang bij bestemming voor blok 30. Ik weet niet of dat je bedoeling is, maar dat is de reden dat hier niet automatisch naar toe gereden wordt.
Maar je zegt dat lichte goederentreinen ook op handmatig gaan in blok 21.
Dat snap ik niet en zie ik in test mode ook niet gebeuren.
Dus als je wilt even uitleggen, welke variabele routes of eventueel specifieke treinen een probleem vormen, wat je ziet op je baan en wat je verwacht te zien.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 28 jul 2011 :  16:54:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert,

Ik sluit me volledig aan bij Huub. Ook ik begrijp het probleem niet. In alle antwoorden staat precies beschreven wat je moet doen en zo functioneert het allemaal in jouw DB.
Dus als je iets anders wilt, wat niet lukt, maak het ons dan duidelijk.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

berttrein

Netherlands
64 Posts

Geplaatst - 30 jul 2011 :  12:35:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Carel en Huub,

sorry dat het soms even duurt voordat ik reageer. Ben niet altijd in gelegenheid om forum te bekijken. Ik snap jullie opmerkingen.
Ik heb database nog een keer bijgesloten en getest.
Het probleem doet zich nog steeds voor bij automatisch rijden. Een zware goederetrein rijdt blok 22 in en gaat dan knipperen. Als ik dan de opdracht geeft om weer automatisch te gaan rijden reageert de trein niet. Dit heb ik als laatste getest bij de ACTS 6703. Maar ook de DLC loc vertoont deze eigenschappen.
Ik heb geen vinkje meer in het veld variabele routes bij uitgesloten om naar blok 30 te rijden staan. Hebben jullie nog een andere plaats gevonden waar ik dit moet aanpassen?
Wederom dank en uiteindelijk vinden we de oplossing!
Groeten Bert

Download Attachment: treinbaanBert.bck
97,99 KB
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 30 jul 2011 :  13:32:26  Toon profiel  Reageer met citaat
In je vorige bericht had je over een probleem in blok 21, nu over blok 22. Waar heb je nu een probleem, ik neem aan 21?
Als het inderdaad om blok 21 gaat, daar kan lok 6703 helemaal niet naar toe (te lang).
Ook geprobeerd met lok DLC, maar ook die geeft geen probleem in blok 21.
Wel een probleem in blok 20, maar dat is vrij logisch. Als vervolgblok heb je daar twee mogelijkheden, één waarvoor gekeerd moet worden wat de DLC niet zomaar mag. En één naar blok 32, die je in de variabele route hebt uitgesloten.
Ik wil je met alle plezier helpen, maar heb echt betere informatie nodig.
Dus probeer een loc die problemen geeft. Maak dan een backup, liefst met locstanden en geef ons aan in welk blok en met welke loc het probleem ontstaat en welke routes actief zijn voor die loc.

Daarnaast, het advies is al vaker gegeven, zorg eerst dat je baan volledig automatisch rijdt, voor je met vaste en variabele routes gaat werken. Je ziet binnen de kortste keren door de bomen het bos niet meer.
Dus test zonder die routes of een loc op elk spoor kan komen waarvan je wil dat er een loc kan komen. Dan ontdek je bijvoorbeeld dat je van blok 20 nooit naar blok 30 kan en ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dat je bedoeling is, want je hebt wel een verbinding tussen die blokken.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

berttrein

Netherlands
64 Posts

Geplaatst - 31 jul 2011 :  11:24:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,

Sorry voor mijn wellicht warrige uitleg.
Het gaat inderdaad om blok 20 bij de varaibele route zware goederentreinen!

Wel een probleem in blok 20, maar dat is vrij logisch. Als vervolgblok heb je daar twee mogelijkheden, één waarvoor gekeerd moet worden wat de DLC niet zomaar mag. En één naar blok 32, die je in de variabele route hebt uitgesloten.
Dit is het probleem! Ik wil dat de locs van blok 20 naar 30 gaan.
Ik heb in onderhouden variabele routes toch niet uitgesloten dat ze naar blok 30 mogen. Hoe kan ik het mogelijk maken dat bij deze route blok 30 nhet vervolgblok is van blok 20?

We komen dichterbij!
Dank voor jullie geduld.
Groeten Bert
Ga naar bovenaan de pagina

berttrein

Netherlands
64 Posts

Geplaatst - 31 jul 2011 :  11:29:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,

Ik denk dat ik zelf de oplossing heb gevonden. In onderhouden blokken had ik bij blok 20 geen vinkje staan dat de trein ook naar blok 30 mag.
Ik ga hier meer aan de slag en laat jullie weten of het probleem is opgelost!

Groeten Bert
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 31 jul 2011 :  11:35:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Bert,

Dan wordt het een stuk duidelijker.

Ga naar onderhouden -> baandefinities -> blokken.
Dubbelklik op blok 20 en zet op elk tabblad van waar je naar blok 30 wilt kunnen rijden een vinkje voor blok 30 (onderaan bij richtingen).
Als je ook wilt dat er vanaf blok 32 via blok 20 naar blok 30 gereden kan worden, vergeet dan niet een vinkje te zetten bij "keer loc" op tab 32.

groeten, Huub

edit: je had de oplossing al gevonden zie ik.

Bewerkt door hubertus op 31 jul 2011 11:36:43
Ga naar bovenaan de pagina

berttrein

Netherlands
64 Posts

Geplaatst - 31 jul 2011 :  11:37:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,
dank voor je geduld en hulp!
Groeten Bert
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina