Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 178 / Bezoekers Vandaag: 4642
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 596
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Blokken etc
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Dirk

Belgium
159 berichten

Geplaatst - 29 jul 2011 :  22:38:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Ik ben eigenlijk nieuwsgierig hoe jullie gegevens ingeven. Ik verklaar me nader.Mijn baan is getekend. En nu ben ik begonnen met het ingeven dan de blokken. Dus welke meldpunten er bij welk blok horen. Geven jullie dan gelijk "waar in blok" in, en de "van naar blok" doen jullie dat systematisch of tekenen jullie eerst de volledige spinnenkop? Ook de wisselstraten, alles in 1 keer, alle wisselstraten achter elkaar of verbinden jullie een blok met een ander en werken jullie dan alles uit van die verbinding?
Dit gewoon uit interesse, Ik vind het wat saai om al die gegevens in te geven, vooral de blokgegevens, en ik heb al ondervonden dat als ik het volledige spinnenweb getekend heb ik soms vergeet naar de tabladen "komende uit blok" te kijken met alle gevolgen van dien.

mvg

Dirk

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 29 jul 2011 :  22:57:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb het stapsgewijze gedaan.

Eerst een gesloten lus, zodat er al een paar loks achter elkaar konden rijden en leren remmen..dat verdrijft de eentonigheid van het invullen.
Daarbij kun je zelfs de wissels op handmatig laten vastliggen.
Dan de wisselstraten in die lus en dan de blokken die aansluiten op die wissels.

Bijkomend voordeel is dat het "debuggen" dan ook stukje per stukje kan.
En uit het debuggen leer je alleen maar.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

santerdam

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 29 jul 2011 :  23:35:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Vooraf maak ik een overzicht met de blok-, wissel en melder-gegevens. In een overzicht kun je makkelijk overzien of alles compleet is. Vervolgens is die lijst handig tijdens het invullen. Het overzicht maak ik met Excel en de layout komt een beetje overeen met de output, die Koploper kan aanmaken.

Of je dat per blok doet of eerst de volledige spinnenkop maakt, is minder belangrijk. Als je maar wel consequent de gekozen werkwijze volgt.

Achteraf exporteer ik vanuit Koploper naar een spreadsheet. Met een beetje knip-en-plak werk leg ik die gegevens naast de lijst, die ik vooraf gemaakt heb. En dan zie je in een oogopslag waar eventuele verschillen zitten.

Sander
Ga naar bovenaan de pagina

Syntus

Netherlands
99 Posts

Geplaatst - 30 jul 2011 :  07:42:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Ik zelf teken eerst het banenplan met de bijbehorende bezetmelders en seinen.
Deze print ik dat in de lengterichting uit op papiervullend.
Als dit naar zin is druk ik er gelijk een paar meer af.
Dan kan ik in de tekening alles invullen en dan ga ik de blokken tekenen en verbinden, bezetmeders invullen en de rest wat nog nodig is.

Groet Adrie

Bewerkt door Syntus op 30 jul 2011 09:42:01
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 30 jul 2011 :  11:35:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Leuk om te zien dat iedereen zowat "zijn" manier van werken heeft. De manier van Theo is een leuk alternatief om de saaiheid wat te verdrijven, er gebeurd al iets...
De manier van Sander ziet er wel heel logisch uit, als je 2 lijsten kan vergelijken heb je wel goed overzicht en de manier van Adrie is zo ongeveer wat ik ook doe, alleen is het bij mij binnen de kortste keer een bureau vol met prints, lijsten en aantekeningen. Mijn manier kan niet meedoen aan "het papierloze bureau"

mvg

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 30 jul 2011 :  11:39:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Geen vaste volgorde bij mij. Meestal wel zo, als ik met een blok bezig ben dat ik alles invul wat ik kan invullen.
En meestal begin ik met de blokgegevens en ga dan pas het baanplan tekenen.
Sowieso gaat het bij mij in stappen, Koploper volgt de baanbouw, soms is Koploper wat eerder, meestal is de baan sneller. Maar zodra een stuk baan klaar is, kan ik daar ook vrij snel met koploper rijden.
Natuurlijk deels met tijdelijke instellingen, die ik een later stadium dan moet aanpassen. Alleen "poespas" zoals vaste en variabele routes, tekeningen, de aansturing van seinen en andere verfijningen doe ik pas als de baan helemaal klaar is en probleemloos rijdt.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 30 jul 2011 :  13:09:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Baanplan tekenen.Blokken aanduiden.Lijsten maken waar en welke bezetmeldpunten.Wissels nummer geven).Wissels zonder elektro gewoon op nul laten staan. Dit alles aanduiden op het baanplan.Dan lijst met alle verschillende rijmogelijkheden (wisselstraten en van blok naar blok).Dan gewoon het blokken diagram maken.Dan de export naar excel en je kan beginnen rijden met 1 lok.Eventueel telkens de wissels handmatig zetten om verschillende rijwegen te testen.Desnoods een variabele route aanmaken voor 1 treintype met enkele uitzonderingen.Zo langzaam verder bouwen en als die ene loc het goed doet er een 2de bijzetten.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters-P4
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 30 jul 2011 :  16:51:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste naamgenoot,

Ik volg een beetje de methode van Theo, ook al omdat mijn baan in stukken wordt gebouwd. Ik maak eerst de blokken van een gedeelte klaar en maak deze dan ook af. Als de trein dan kan rijden, komen de uitbreidingen aan de beurt. Zo blijft zowel het fysieke bouwen, als de opbouw van Koploper overzichtelijk. Ik gebruik soms een aparte ontwikkel-PC voor het verder uitwerken van de database, al is dat nu ik twee monitoren gebruik, wel wat lastiger geworden. Vaak staan de uitbreiding al in Koploper en moet de fysieke bouw nog gebeuren.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina