Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 218 / Bezoekers Vandaag: 4745
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 596
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Treinen stoppen soms abrupt
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

V200-G2000

9 berichten

Geplaatst - 11 jul 2011 :  08:28:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik heb koploper met dinamo hardware, geen digitale treinen, maar dus alleen maar digitale blokbeveiliging. Ik heb (nog) een simpel rondje met 5 blokken achterelkaar, elk blok heeft 2 secties met detectie die allemaal aansluiten, dus geen secties zonder detectie.
Eén sectie is als opstelspoor gezet. Automatisch rijden gaat prima, maar als ik de treinen naar opstelspoor laat rijden, dan stoppen sommige soms erg abrupt als het volgende blok bezet is. Maar soms ook niet. Ik kan er niet achter komen waar het aan ligt.
Wie helpt?

Groeten,
Richard

sik250

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 11 jul 2011 :  20:06:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Richard
Denk dat je treinen nog aan het "leren remmen" zijn
Zet de logging eens aan en vink dan het leren remmen aan en kijk wat er gebeurd. Daar zul je dan wel meldingen zien die aangeven dat het remmen nog gecorrigeerd wordt
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 jul 2011 :  21:13:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Richard,

Als loc op stopsectie aankomt en deze rijdt harder dan de minimum snelheid zal Koploper een noodstop uitvoeren (meteen naar 0).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

V200-G2000

9 Posts

Geplaatst - 11 jul 2011 :  21:30:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor de antwoorden.
In de logging zie ik inderdaad soms de melding leer remmen en Te Hard.

Even kijken of ik het goed begrijp: als de loc in de eerste sectie komt en het volgende blok is bezet moet hij al afremmen naar de minimum snelheid (vanaf maximale of gemiddelde snelheid)? Ik heb de blokken in het schaduwstation op gemiddelde snelheid ingesteld.
En in het stopblok moet hij dan geleidelijk naar 0.
Wat is dan de minimale snelheid instelling?
En verliest een loc het leer remmen als je hem van het spoor haalt en dus uit het blok haalt?

Groeten,
Richard
Ga naar bovenaan de pagina

V200-G2000

9 Posts

Geplaatst - 11 jul 2011 :  21:42:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Na een aantal ronden gaat het nu inderdaad al beter, ook zie ik nu een melding Te lang op minimum snelheid.
Maar ik blijf het vreemd vinden dat ik met een loc al heel wat ronden gereden had en toch nog abrupt stopte, terwijl leer remmen aan stond.
Dus wanneer is koploper de reminstellingen kwijt?

Groeten,
Richard
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 11 jul 2011 :  21:42:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Richard,

Dat klopt. Als de trein in de eerste bezetmeldsectie komt, start het stopproces. De trein gaat dan afremmen, zodat bij op de ingestelde minimumsnelheid in de stopsectie komt en dan netjes stopt. Dat is natuurlijk in blokken, waarin normaal niet wordt gestopt wat lastiger, omdat het leren remmen dan meer tijd kost. Je moet dus wat spelen met de minimum en gemiddelde snelheid van het treintype om alles netjes te krijgen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina