Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 269 / Bezoekers Vandaag: 4642
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 wachten wachten en wachten...
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Dirk

Belgium
159 berichten

Geplaatst - 05 jul 2011 :  19:56:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

een vreemd fenomeen doet zich voor:
eerst even wat specs: laatste koploper, Ib(een oude) koploper, een serial->loconet adapter van Wim Ros, S88 modus naar IB, (ik heb ook loconet adapters van Wim Ros, maar helaas is de gedachtegang van ontwikkelaars en mijn hersenen niet compatible) een Uhlenbrock booster en 3 trafo's, waarvan eentje voor wissels en verlichting.
Wat is nu het probleem? Eerst het positieve: alles werkt!!! Maar als ik via het rode ei de stroom van de baan zet, (omdat ik na 2 jaar terug begonnen ben en dus de baan in koploper moet inbrengen gebeurd dat dikwijls) en ik via het groene ei de stroom erweer opzet, dan duurt het echt wel 30 á 40 seconden voor ik weer een wissel kan schakelen.
ook bij het opstarten van de baan, als ik eerst de baan via de IB op rood zet en dan koploper opstart, dan lukt het wel, maar als ik eerst koploper opstart en dan de connectie met de ib wil, dan duurt het nog langer.
Eenmaal opgestart werkt het wel, maar de eerste communicatie is dus vreselijk langzaam.
Wat kan ik hier aan doen?

mvg

Dirk

Jaap

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 05 jul 2011 :  22:39:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Dirk,

Ik denk dat het zit in de initalisatie van de wissels en seinen.
Ga naar instellingen per database,- seinen en wissels- algemeen.
ik heb hier rustperiode 50ms en eenmalig na laden database./ je hebt hier een keuze.
En Ja bij mij duurt het ook even voordat die alles bij langs geweest is . maar is maar éénmalig als ik de modelbaan opstart.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Met vriendelijke groet,
Jaap Post

HO / 2 rail / IB / loconet / draai15 en OM32

Bewerkt door Jaap op 05 jul 2011 22:41:05
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 05 jul 2011 :  23:26:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dirk,

Zet de communicatie logging aan, dan zie je wat er aan de gang is.
Alle 128 terugmeld modules worden uit het geheugen van de IB ingelezen om de actuele status van elk meldpunt te kennen.
Meestal worden alle wissels en seinen geinitialiseerd, in de juiste stand gezet. Alle lok uit je lokocomotieven lijst worden gecheckt en er wordt aan koploper gemeld op welk slot ze in de IB zijn aangemeld, zonder dat kan de PC de lok niet besturen.
Dat wordt iedere keer gedaan als het systeem uit is geweest.
Volgens mij heb ik je dit in het verleden ook al eens uitgelegd en verteld
Dit alles kost even wat tijd, 30 tot 40 sec valt nog mee, als je ziet hoeveel info er gelezen wordt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 06 jul 2011 :  09:36:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Zou kunnen dat je dat al eens uitgelegd heb, maar dat is dan helaas in de mist verdwenen, Ik kan me niet herinneren dat ik dit probleem nog heb gehad, ik heb 9 melders, en 10 wisseldecoders ingegeven, en omdat ik in opbouw ben zijn er maar 2 loks ingegeven. Zoveel data is dat toch niet? Vandaag geen treinen tijd, maar deze week ga ik de logging eens bekijken. Ik ga me binnenkort eens verdiepen in de loconet adapters voor de terugmelding. alleen vrees ik dat ik dan weer alles ga moeten ingeven omdat de nummering van de meldpunten veranderd. Nuja dat is een zorg voor later.

mvg

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 06 jul 2011 :  10:36:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dirk,

Het heeft nog nooit anders gewerkt. Tijdens de initialisatie wordt de volledige status ingelezen voor wat betreft de terugmelders, ongeacht het aantal wat jij opgeeft, dat zet je ook het beste op 128.
Het aantal wissel zet je het beste op NUL, daarmee heeft ook koploper het volledige bereik, en hoef jij daar nooit meer naar om te kijken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 06 jul 2011 :  13:10:27  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaap


En Ja bij mij duurt het ook even voordat die alles bij langs geweest is . maar is maar éénmalig als ik de modelbaan opstart.



HO / 2 rail / IB / loconet / draai15 en OM32



Jaap, ok dat het de eerste keer bij opstart gebeurt, maar als ik ff gereden heb, ik wil een verandering doorvoeren en ga dus naar het tekenscherm, ik bewaar en zet het groene ei aan, dan moet ik alweer 30á40 seconden wachten. Zal mss normaal zijn, maar ik heb soms het gedacht dat ik telkens weer een server moet opstarten....
Anyway, wat betreft werking is alles wel ok, alleen die wachttijd, net de NMBS.

mvg

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 06 jul 2011 :  13:19:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dirk,

Als jij naar het tekenscherm gaat verander jij je configuratie, en die nieuwe configuratie zal in overeenstemming gebracht moet worden met de baan de en de Intellibox. 1+1=2. ;)

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 06 jul 2011 :  13:32:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hmmm....Daar zit wel iets in...Wim jij bent de logica in persoon... Ik ga nu wat eten dan weer wat centen verdienen en dan eens zien of het idd zo is, eens enkele keren rijden, rode ei, ff wachten, groene ei en zien of ik dan niet moet wachten. Lijkt me logisch, maar toch eerst zelf eens proberen. Zien is geloven..

thnx voor de uitleg

ps. maar evengoed vind ik dat die data dan toch wel uiterst langzaam verwerkt wordt. Volgende week eens op een XP bak proberen
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 06 jul 2011 :  13:47:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dirk,

Ook dan zul je moeten wachten, de baanspanning is eraf geweest, de actuele status van de s88 is verandert daardoor, zal opnieuw ingelezen moeten worden. Lok moeten opnieuw aangestuurd worden, en onder in de balk op je scherm kun je zien hoeveel te werken items er nog gedaan moeten worden.

Wat je allemaal ziet is perfect normaal en je zult even geduld moeten hebben, maakt toch verder niet uit het is hobby.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 23 jul 2011 :  13:27:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Enige tijd later... En nog steeds wachten... Ik heb ondertussen op de clubbaan getest, en dat is dus niet vergelijkbaar met mijn baan. In verhouding is mijn baan een klein baantje, en toch is er op de club van zulke vertraging geen sprake. Ik blijf het vreemd vinden zeker omdar de logfile aangeeft dat de opdracht niet geheel ontvangen is. Ik heb een logfile mee gestuurd, Ook als ik even op rood ei en dan weer op groen ei klik is het wachten geblazen.
Wie heeft een idee, of zou ik de loconet interface er tussen uit nemen?

mvg

Dirk

Download Attachment: schaduwstation_spec_20110723_125606.txt
15,99 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 23 jul 2011 :  15:44:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Wel nog even melden dat de leds op de IB onmiddellijk veranderen, alleen kan ik niks dien. Ik denk dat het aan de communicatie tussen de loconet adapter en de IB ligt, en ik hoop dat ik dat dan softwarematig kan oplossen.

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 23 jul 2011 :  16:58:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dirk,

Alles wat je ziet is normaal gedrag, dat zullen alle gebruikers van een Intellibox of een Twincenter die hun centrale via het loconet besturen bevestigen. Heb je al eerder uitgelegd, dat er na het opstarten heel erg veel data verzonden wordt en wordt ontvangen. Het is nu eenmaal niet anders.

En als jij de spontane resets van je Intellibox weer terug wil, dan kun je de Intellibox weer via zijn eigen RS232C aansluiting aansturen en via het p50x protocol ipv van het Loconet protocol.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 23 jul 2011 :  19:00:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Is het echt normaal dat er 100 pogingen nodig zijn om een opdracht te ontvangen? Volgens mij zit er ergens toch iets goed fout. Waarom gebeurd dat dan niet in Windows XP?

mvg

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 23 jul 2011 :  19:12:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dirk,

Als koploper nog zijn gegevens aan het inlezen is wel dan worden namelijk jouw opdrachten achter in de rij geplaatst, als het opstarten klaar is dan zal de opdracht onmiddellijk worden uitgevoerd. Als dat niet zo is kan het ook usb driver probleem zijn.
Maar je bent niet erg duidelijk in je manier waarop je het probleem omschrijft. In je log file zie ik geen tijden staan.
Dus geen idee hoe lang het duurt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 23 jul 2011 :  19:35:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim

OK, foutje van mij. Ik zal morgen een log posten met tijden, (eerst een kijken of dat kan) Anders zal ik de chrono ernaast houden. maar echt, geloof me het duurt echt lang.

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 23 jul 2011 :  20:34:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Ik heb in het verleden ooit last gehad dat, na het opstarten van Koploper, door op F5 te drukken, mijn TwinCenter wel op groen sprong, maar daarna niets meer gebeurde. Ik kon toen de zaak weer los krijgen door op het TwinCenter weer even op "stop" (rode LED) te drukken en dan weer op "go" (groene LED). Dan was het systeem onmiddellijk beschikbaar. Er bleek iets te blijven hangen in de opstartprocedure. Je zou eens kunnen kijken wat er met deze procedure bij jou gebeurt.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

h0Gelijkstroom

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 23 jul 2011 :  21:23:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

een maand geleden heb ik mijn Intellibox - PC interface van RS232 omgezet naar Loconet. Hierna heb ik geen spontane resets gehad, waarmee dus een grote verbetering is bereiktt.
Sinds die tijd heb ik wel het bovenbeschreven effect van het wachten. Na het drukken van het groene spiegelei duurt het lang voordat er werkelijk begonnen wordt. DIt bij een simpel baantje.

Groeten Remko
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 24 jul 2011 :  00:18:06  Toon profiel  Reageer met citaat
hmmm, mss ben ik toch niet de enige, morgen eens verder zoeken

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

lieberom

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 24 jul 2011 :  08:49:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

je bent niet de enige die moet wachten.

Is bij mij ook ontstaan naar de overschakeling naar loconet.

MVG, Theo

Koploper, IB II, HSI-88, Power3(4x), Power4(1x) en dit alles in schaal N.
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 24 jul 2011 :  13:05:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim

bijgevoegd 3 logs:
1: 1e keer opstarten van koploper (982 regels, duidelijk het langst)
2: groen ei, rood ei, groen ei, 605 regels
3: groen rood groen met verlopen tijd, 609 regels

de tijd die er verstrijkt is rond de 35 seconden, om commando´s te verwerken. Ik hoop dat je er iets mee bent. Indien nog info gewenst, laat maar weten,

mvg

Dirk

Download Attachment: schaduwstation_spec_20110724_124837.txt
29 KB

Download Attachment: schaduwstation_spec_20110724_125057.txt
17,37 KB

Download Attachment: schaduwstation_spec_20110724_125322.txt
21,05 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 24 jul 2011 :  13:06:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Heren,

Het heeft eigenlijk niets te maken met het Loconet zelf, maar alles met de manier waarop koploper opstart. Daar zul je mee moeten leren leven en mee leren omgaan.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 24 jul 2011 :  15:56:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

heb jij een programma, zoiets als PT dat draait inder windows 7 ? Of heb je weet over zulk programmatje?
Dat het niet ligt aan lokonet dat had ik wel vermoed, maar uiteindelijk wordt het lokonet protokol alleen maar vertaald naar serieeel waar koploper altijd vlot mee werkt. Mpjn idee is dan dat er iets foutloopt in de interface die de vertaling voor zijn rekening houd.

@ allen

zijn er lokonet gebruikers die geen probs hebben met het langzame opstarten? Deze vraag omdat ik het vreemd vind dat dit probleem nog nooit gerapporteeerd werd en deze interface toch al geruime tijd in omloop is.
En is er mss iemand die een ander soort interface gebruikt en zoja, wat zijn dan de bevindingen?

mvg

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 24 jul 2011 :  16:12:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dirk,

Het s88LN configuratie programma kun je daarvoor gebruiken, de huidige versie op de site heeft een tekstbox waarin de loconet informatie getoond wordt. http://people.zeelandnet.nl/rosoft/s88LN.exe

Daar moeten alleen getallen in te lezen zijn, andere tekens mogen daar niet in voorkomen. Laat maar even weten wat daar het resultaat van en mee is.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 24 jul 2011 :  17:08:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim

ik geef je een copy:

BA000045
B43A0071
B000307F
B000307F
B000206F
B000206F
827D
837C
BC000043
B43C3047
BC010042
B43C5027
BC020041
B43C3047
BC030040
B43C3047
BC040047
B43C3047
BC050046
B43C5027
BC060045
B43C3047
BC070044
B43C5027
837C

Dirk

ps, mss beter als dit niet via het forum gaat, aan dit bericht heeft niemand iets en wordt het forum niet belast.
aan mijn Gmail kan ik van op elke PC
prof.bd apestaart gmail.com
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 24 jul 2011 :  18:14:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dirk,

Niets op aan te merken allemaal correcte loconet informatie, ik neem aan dat dit zonder enige vertraging en onmiddellijk binnen kwam?
Zie verder je mailbox

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 25 jul 2011 :  22:26:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Voila, weer wat bij geleerd.
Het hele wachten is het gevolg van een instelling. Mij was ooit verteld om de hoeveelheid s88 modules op max te zetten, dan had ik er geen omkijken naar. Maar wat gebeurd er dan, Bij het opstarten wil koploper de status van alle modules weten, dus wordt die status opgevraagd. Zolang die niet binnen is wacht koploper en ik dus ook. De hoeveelheid modules op de werkelijke waarde gebracht, en alles gaat weer prima.
Met dank aan Wim die remote geholpen heeft.

mvg

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina