Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 439 / Bezoekers Vandaag: 5264
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 596
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Nog een testbaan
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Henk Iking

Netherlands
19 berichten

Geplaatst - 26 jun 2011 :  17:25:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo forumleden,

Ik ben langzaam begonnen met koploper gekoppeld aan een Intellibox Basic en marklin treinen en rails. Ik gebruik verder LDT terugmelders (2) en wisseldecoders.

Ik krijg bij het opstarten en onderhouden blokken een foutmelding dat de bezetmelders in meerdere blokken voorkomen.
Verder als een blok bezet heb (bijv blok 4) kan een volgende lok zo het betreffende blok inrijden (vanuit blok 3).

Wat doe ik fout?
Met de handleiding kom ik er niet (meer) uit.

met vriendelijke groeten,

Henk Iking

Download Attachment: Marklin.bck
33,97 KB

tijgher

Netherlands
88 Posts

Geplaatst - 26 jun 2011 :  17:46:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Als goed is heb je in blok 1 bezetmeldpunt 1.01 en 2.02. Of een andere getallenreeks.
In blok 2 bezetmeldpunten 1.03 en 1.04 enzovoort

Deze nummering kan niet in meerdere blokken voorkomen.
Ik zit op mijn mobiel dus kan je upload niet bekijken.

Zal kunnen dat je een fout gemaakt heb in de geniemde blokken die koploper aangeeft.
Succes

mc
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 26 jun 2011 :  18:10:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk,

Je hebt de bezetmelders bij blokken "verkeerd" begrepen.

bv. blok 4

De trein kan maar uit twee richtingen komen, de bezetmelders die blok 4 bevat worden dus steeds aangereden, echter bij het binnenkomen uit de andere richting in de omgekeerde volgorde.

Ik zie voor de richting, niet uit 3, echter allemaal verschillende bezetmelders, bij enkele zelfs slechts één melder. Normaal zijn dat dezelfde als uit 3, echter omgekeerde volgorde.

Bij het blok bezet bij zie ik dan een tiental melders, dat moeten alleen de bezetmelders zijn die "echt" in blok 4 liggen...en die je hierboven ook ingevuld hebt.

Tracht dat al eens in orde te krijgen voor één rondje van een paar blokken en vergeet de andere blokken even. Stap voor stap....

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Henk Iking

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 26 jun 2011 :  20:39:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Bedankt voor jullie reactie.

Ik heb het dus net verkeerd om gedaan.

Ik ging ervan uit dat je de bezetmelders van de aanliggende blokken moet invoeren.
Als ik het nu goed begrijp voer je dus de bezetmelder van het betreffende blok op die als eerste vanuit de aanliggende blok bereden wordt.

Dus vanuit blok 3 in blok 4 is de eerste bezetmelder 2.03 dus die voer ik in.

Bedankt voor het meedenken; ik mag mijn huiswerk overdoen.

groeten,

Henk Iking
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 26 jun 2011 :  23:30:06  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Henk Iking


Als ik het nu goed begrijp voer je dus de bezetmelder van het betreffende blok op die als eerste vanuit de aanliggende blok bereden wordt.

Dus vanuit blok 3 in blok 4 is de eerste bezetmelder 2.03 dus die voer ik in.




Vanuit de andere richting is dat dan de laatste.
De andere bezetmelders van blok 4 ken ik niet ...maar alle bezetmelders van blok 4 moeten onderaan ook nog eens ingevuld in "bezet bij"




Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Henk Iking

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 27 jun 2011 :  12:37:53  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dentheo

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Henk Iking


Als ik het nu goed begrijp voer je dus de bezetmelder van het betreffende blok op die als eerste vanuit de aanliggende blok bereden wordt.

Dus vanuit blok 3 in blok 4 is de eerste bezetmelder 2.03 dus die voer ik in.




Vanuit de andere richting is dat dan de laatste.
De andere bezetmelders van blok 4 ken ik niet ...maar alle bezetmelders van blok 4 moeten onderaan ook nog eens ingevuld in "bezet bij"

Theo,

Ik heb in mijn testbaan op dit moment twee bezetmelders per blok om het het voor mijzelf niet te moeilijk te maken. Alleen in blok 8,9 en 10 heb ik een bezetmelder. Dit zijn opstelsporen. Mijn tweede bezetmelder in blok 4 in 2.04.

Henk


Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Ga naar bovenaan de pagina

Henk Iking

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 02 jul 2011 :  18:05:51  Toon profiel  Reageer met citaat
forumleden,

Ik heb mijn blokken aangepast en kwma tot de ontdekkingdat een paar blokken bezet bleven en/of niet melden in Koploper. Dit bleek in de aansluitingen te zitten en heb ik zelf op kunnen lossen.
Nu zit ik nog met het probleem dat als ik in blok 5 een lok heb staan en ik rij er met een tweede lok in dan kan deze gewoon doorrijden. Ook wordt blok 5 alleen bezet gemeld als de lok over de bezetmelder rijdt. Ik doe kennelijk iets niet goed maar kan helaas niet ontdekken wat.
Ik sluit een nieuwe backup bij (Marklin1.bck)

Hoor graag van jullie.

Henk Iking

Download Attachment: Marklin1.bck
33,62 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Pecro

Netherlands
85 Posts

Geplaatst - 02 jul 2011 :  21:16:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Henk,

Bij onderhouden blokken heb je in blok2 bij eigenschappen geen vinkje gezet als de trein uit blok 3 komt en naar blok 5 moet. Ik neem aan dat blok 5 van 2 kanten bereden kan worden.

Succes

Pecro.
Ga naar bovenaan de pagina

Henk Iking

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 03 jul 2011 :  21:25:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Forumleden, Pecro,

Ik heb de door jou aangegeven oplossing gecontroleerd en zo nog een paar foutmeldingen weggewerkt.
Als ik Koploper start dan krijg ik geen foutmeldingen meer maar nu is het zelfs zo dat Koploper mijn locs helemaal niet meer detecteert laat staan dat ze stoppen als het volgende blok bezet is.

Kennelijk heb ik letterlijk een wissel gemist en ben ik het spoor nu letterlijk en figuurlijk helemaal bijster. Wie zet mij op het goede spoor?

Ik woon in Hoofddorp wellicht is iemand in (de buurt van) Hoofddorp bereid om mij een avond te helpen.

Mijn laatste backup sluit ik bij.

groeten,

Henk Iking

Download Attachment: Marklin2.bck
34,76 KB
Ga naar bovenaan de pagina

sik250

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 03 jul 2011 :  22:23:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk
Ik heb even snel naar je baantje gekeken. Het eerste wat mij opvalt dat er geen enkele wisselstraat correct is. Als je bijvoorbeeld van blok 4 naar blok 5 rijdt komt hij met jouw instellingen in blok 12 terecht.
Ik krijg de indruk dat je de nodige stappen hebt overgeslagen om de beginselen van koploper te begrijpen.
Heb jij deze baan daadwerkelijk liggen of rijd je nog in testmode zonder baan.
Heb je gecontroleerd of de bezetmeldpunten ook daadwerkelijk werken. Je kunt dit doen met het testprogramma wat in koploper zit. Komt de juiste bezetmelder op als de lok er overheen rijdt?
In ieder geval zul je je wisselstraat goed moeten definieren, want je treinen komen nu niet op de plaats terecht waar zou moeten.
suc6
Johan
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 04 jul 2011 :  12:08:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk,

Ik zou even een paar stappen teruggaan en een simpel proefbaantje maken, bijvoorbeeld de beginnershandleiding van Chris Burger (te downloaden van www.pahasoft.nl).
Probeer eerst de basis van koploper te begrijpen en ga dan stapje voor stapje verder.

Wat dingen die niet goed zitten in je database:
- Zoals Johan al aangeeft, is geen enkele wisselstraat correct. Vaak is een wissel helemaal niet geselecteerd, terwijl die wel in de wisselstraat hoort te zitten. En waar je wel een wissel selecteert, heb je meestal de verkeerde poot gekozen (de blauwe poot is waar het wissel niet naar toe leidt).
- Bij de bezetmeldingen heb je bijna overal voor vrijkomen gekozen. Dat kan niet goed zijn, die mogelijkheid gebruik je voor heel specifieke gevallen.
- Je maakt heel veel gebruik van deadlocks, terwijl die op deze baan helemaal niet nodig zijn.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

mernivamog

Netherlands
15 Posts

Geplaatst - 04 jul 2011 :  16:41:35  Toon profiel  Reageer met citaat
hoi henk ik heb je baan effe bekeken en heb in ieder gevak al je wisselstanden goedgezet zwart waar trein naar toe gaat en blauw waar hij niet naar toe gaat. ook je bezetmeldpunten heb je niet allemaal ingevuld op je baan
mvrgr.stef





Download Attachment: Marklin2.bck
31,48 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Henk Iking

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 07 jul 2011 :  20:18:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Forumleden,

Allereerst iedereen bedankt voor jullie reacties!

Ik ben meer een man van de praktijk dan van de handleidingen. Ik kan iets lezen verkeerd begrijpen en er dan niet meer uitkomen.
Met mijn noodkreet liep Koploper bij mij vast en niets reageerde meer.
Na twee nachtjes slapen heb ik koploper weer opgestart en bij Algemeen-->initialisaties alles gereset. Koploper detecteerde op dat moment mijn loks weer.

Mernivamog,

Ik ben er inmiddels ook achter dat ik de handleiding verkeerd begrepen heb en ik heb dus mijn wissels consequent verkeerd aangesloten.
Dit werd mij duidelijk toen ik gisteren het testprogramma ging draaien en al mijn wissels andersom werden gezet dan volgens Koploper zou moeten.

Wim Ros is inmiddels ook bezig om mijn database door te lopen en aan te passen.

Nogmaals iederen bednakt en hou jullie op de hoogte.
Schroom niet om te reageren want dat stel ik zeer op prijs en ik leer daar velen malen meer van.

Henk Iking


Ga naar bovenaan de pagina

Henk Iking

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 01 sep 2011 :  15:52:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Forumleden,

Ik heb bezoek gehad van een van de forumleden (Wouter). Wouter is een buurman van een goede vrienden van ons. Samen met Wouter heb ik mijn hele database doorgelopen en aangepast.

Het resultaat is dat Koploper nu goed werkt.
Er komen nu andere problemen boven water maar die ga ik eerst opzoeken op het forum en anders een nieuw draadje starten.

Bijgaand nog een mailtje wat ik aan Wouter heb gestuurd met de ervaringen.

Download Attachment: update_koploper_29-8-11.rar
7,78 KB

Dank voor alle steun.

Henk Iking
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina