Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 377 / Bezoekers Vandaag: 5087
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 596
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Lengtemeting met Lichtsluis
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Syntus

Netherlands
99 berichten

Geplaatst - 05 jun 2011 :  10:36:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Ik ben met Koploper aan het testen om via een lichtsluis mijn treinen te meten. Het wil nog niet zo goed lukken hoe dit moet.
In mijn database zit in blok 6 een bezetmelder (68.8) dat is de lichtsluis. Wie kan mijn daar in helpen.

Groeten Adrie

Download Attachment: Final004-03.bck
31,9 KB

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 16 jun 2011 :  12:49:48  Toon profiel  Reageer met citaat

Daar ik volledige detectie rij, doe ik de lengtemeting met een klassieke bezetmelder. Bij het inrijden van een blok. Tabblad invullen en bingo.
Ik gebruik slechts één bezetmelder, dus KL meet de werkelijke snelheid van de trein niet. De nauwkeurigheid is voor mij aanvaardbaar.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Syntus

Netherlands
99 Posts

Geplaatst - 16 jun 2011 :  21:56:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Ik heb mijn wagons nog niet allemaal voorzien van weerstanden.
Daarom lijkt het makkelijk om via een lichtslluis een meting te doen om zo contineu de goede lengtes te hebben. En in een later stadium de lichtsluis ook te gaan gebruiken voor een spoorovergang.
Maar nu klopt de meting totaal niet en snap ik nog niet waarom.

Groeten Adrie
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 16 jun 2011 :  22:51:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Adri,

Kan je aangeven waar die lichtsluis precies staat? In welk blok en hoe is dan de volgorde van het binnenkomen van die bezetmeldpunten als de trein vanuit het vorige blok komt binnen rijden?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Syntus

Netherlands
99 Posts

Geplaatst - 17 jun 2011 :  17:20:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Hij staat in blok 6 als 2de in de rijrichting, en de rijrichting is van 5 > 6 > 10.
De slichtsluis staat iets schuin over de rail, en is de 68.8.
In blok 6 komt eerst de 67.8 dan de 68.8 (lichtsluis) de 67.7 en de 67.6, vervolgens ga je blok 10 in.

Groeten Adrie
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 18 jun 2011 :  16:40:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Adrie,

Wat gaat er dan mis? Als ik in demomode draai (met iets meer opties dan jij kan gebruiken) werkt het prima. De te meten lengtes zijn natuurlijk onjuist, maar dat mag in de praktijk geen probleem zijn.

Als je niet werkt met een gecombineerde snelheidsmeting kunnen alleen treinen worden gemeten waarvan de locomotief rijdt met geijkte snelheid. Deze ijking moet natuurlijk wel juist zijn gedaan. Jij hebt niet iedere loc geijkt en toch zeg jij bij die locs dat er gereden wordt volgens treintype (geijkte snelheid).

Hieronder een afbeelding vanuit de communicatielogging met de optie "lengtemeting treinen" aangevinkt op het eerste tabblad.



Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Syntus

Netherlands
99 Posts

Geplaatst - 18 jun 2011 :  18:11:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Het klopt dat niet alle locs zijn geijkt.
Degene waar van ik een meting heb gedaan waren dat volgens mijn wel.
Maar ik zal kijken dat ik dit weekend nog even een meting doe met 2 locs welke bijde zijn geijkt. De lichtsluis staat in blok 6 maar is niet onder de normale bezetmelders vernoemd, dit is toch niet iets wat bij mijn een probleem geeft? De lengte die hier uit voort komen zijn totaal niet correct.
De resultaten zal ik je zeker melden.

Groeten Adrie
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 18 jun 2011 :  18:42:34  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Syntus

De lichtsluis staat in blok 6 maar is niet onder de normale bezetmelders vernoemd, dit is toch niet iets wat bij mijn een probleem geeft?
Geen enkel probleem.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Syntus

Netherlands
99 Posts

Geplaatst - 18 jun 2011 :  22:25:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Ik heb weer getest maar had weer afwijkingen.
Ik heb mijn lichtsluis mobiel dus heb ik een andere plaats gezocht.
Nu zijn de metingen goed en vermoed ik dat de TL-verlichting mijn wat parten heeft gespeeld. In de komende weken zal ik hier nog mee stoeien, toch bedankt voor je inspanningen.

Groeten Adrie
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 18 jun 2011 :  23:13:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Adrie,

als de snelheden na snelheidsmetingen niet kloppen, door bv.handmatig corrigeren, of onjuiste lengte ijktraject, zullen de treinlengtes ook niet juist worden weergegeven,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Syntus

Netherlands
99 Posts

Geplaatst - 19 jun 2011 :  07:36:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter en Paul,

Ik heb mijn treinen geijkt maar ik heb gisteravond wel gezien dat als een trein moet afremmen omdat het blok er voor nog niet helemaal vrij is dat dan de lengte direct gaat afwijken. Dan had ik liever gezien dat Koploper geen wijziging zou aanbrengen maar bij de volgende doorkomst met een vrij blok er voor die meting gebruikt.
Walter jij hebt het over een "onjuiste lengte ijktraject", wat zijn de JUISTE lengte voor H0, N? Mijn lengte is 1375mm voor H0.

Groeten Adrie
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 19 jun 2011 :  08:08:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Adrie,

Waarom mag Koploper geen wijzigingen aanbrengen in de snelheid? Alle stappen zijn geijkt (als het goed is) en dus weet Koploper precies welke afstand is gereden.

Koploper houdt alleen de snelheid constant als je de lengtemeting combineert met een snelheidsmeting. Echter dan moet je de lengtemeting niet in het zicht hebben staan, maar op een verdekte plaats zetten want anders krijg je rare effecten

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Syntus

Netherlands
99 Posts

Geplaatst - 19 jun 2011 :  08:22:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Goede morgen Paul,

Als mijn trein (geijkt) moet afremmen omdat het volgede blok nog niet vrij is dan wordt de lengte gewijzigt terwijl de trein niet van lengte is veranderd, ik zal hier komende weken mee proefrijden.
Ik rij met Roco-startersset via de s88Xpressnetli van W. Ros en gebruik de nieuwste Koploper-versie.

Jij weet denk ik wel wat Walter bedoeld met onjuiste lengte ijktraject, wat zijn dan de juiste lengtes voor de diverse schalen?

Groeten Adrie
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 19 jun 2011 :  10:02:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Adrie,

de lengte van het ijktraject maakt voor de schaal niet uit, maar moet dus wel juist gemeten zijn, dus de lengte van bv. de 1e bezetmelder + de lengte tussen de 1e en 2e bezetmelding in. Zie hiervoor ook de Handleiding / Helpfile van koploper.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 19 jun 2011 :  11:09:56  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wissels

Hallo Adrie,

de lengte van het ijktraject maakt voor de schaal niet uit, maar moet dus wel juist gemeten zijn



Ik heb het gevoel dat het met een "lichtsluis" niet zo kritisch is...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 19 jun 2011 :  16:35:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Heel simpel redenerend: als de trein met een lagere snelheid langskomt dan koploper denkt, dan wordt de trein langer,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 19 jun 2011 :  21:36:55  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wissels

Hallo Theo,

Heel simpel redenerend: als de trein met een lagere snelheid langskomt dan koploper denkt, dan wordt de trein langer,





Klopt, maar dat ligt dan niet aan de "lengte van het ijktraject". Die lengte gebruikt koploper alleen om ze af te trekken van de berekende lengte. Bij de lichtsluis van Adrie dus minimaal.
Ik heb één meettraject bergop en één bergaf. Dat is inderdaad in de lengtes te zien, bergop is de trein langer(trager) en bergaf iets korter (sneller).
De lok heeft wel cruise-control maar de invloed is toch te zien.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Syntus

Netherlands
99 Posts

Geplaatst - 20 jun 2011 :  18:56:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo en Walter,

Ik heb gisteravond op een andere plaats getest en de resultaten zijn stukken beter. Wat wel van belang is dat de trein niet hoeft af te remmen als hij in het gedeelte van de lengtemeting komt want dan heb ik wel wat afwijkingen van ongeveer een 4 a 5 cm. Het ijken op een bezetmelder gaat prima maar er zijn nog wagons zonder weerstand en die worden dan niet gemeten en met de lichtsluis wel. Na de verplaatsing van de sluis is de uitslag al een heel stuk positiever.
Ik ga nog even door met testen van de sluis.

Groeten Adrie
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 20 jun 2011 :  19:50:57  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Syntus


Ik heb gisteravond op een andere plaats getest en de resultaten zijn stukken beter. Wat wel van belang is dat de trein niet hoeft af te remmen als hij in het gedeelte van de lengtemeting komt want dan heb ik wel wat afwijkingen van ongeveer een 4 a 5 cm.



4 à 5 cm is volgens mij acceptabel. Bij het ijken van de lokomotieven heb je ook verschillen tussen de rijrichtingen, die gaan natuurlijk ook mee naar de lengtemeting. Tolerantie van 5% op lengtemeting is ok.

Het remmen mag niet zo belangrijk zijn, koploper weet de snelheidsverandering zelfs iets vroeger dan de trein, want koploper "remt". Koploper kent continu de snelheid en past zijn lengtemeting aan.
Ik "herijk" mijn loks ook na de eerste 1000km , dan zie je toch redelijke verschillen, zelfs groter dan 5%.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Syntus

Netherlands
99 Posts

Geplaatst - 20 jun 2011 :  23:00:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Als ik mijn locs ijk dan doe ik dat met de methode "Gemiddelde vooruit/achteruit. Dit leek mij de beste optie om te ijken of had jij een andere visie. Dus 4 a 5 cm is accebtabel, goed dat ik het weet dan kan ik er rekening mee houden.

Groeten Adrie
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 20 jun 2011 :  23:09:40  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Syntus

Hallo Theo,

Als ik mijn locs ijk dan doe ik dat met de methode "Gemiddelde vooruit/achteruit. Dit leek mij de beste optie om te ijken of had jij een andere visie.




Lijkt mij het beste, want ijken vooruit EN achteruit KAN NIET.

Wanneer je bij het ijken goed oplet zal je zien dat de snelheid in beide richtingen meestal iets verschilt, koploper neemt dan het gemiddelde. Halveert op die manier de afwijking. Die "fout" komt echter terug bij de lengtemeting.


Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Syntus

Netherlands
99 Posts

Geplaatst - 21 jun 2011 :  19:56:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Dat verschil met voor en achteruit klopt, had ik gezien.
Wat vind jij dan de beste optie. Als een loc trek/duw in tractie is wat is nu het verstandigste om te ijken met tevens de lengtmeting via de lichtsluis? Leg mij jouw visie eens voor!

Groeten Adrie
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 22 jun 2011 :  10:43:56  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Syntus


Dat verschil met voor en achteruit klopt, had ik gezien.
Wat vind jij dan de beste optie. Als een loc trek/duw in tractie is wat is nu het verstandigste om te ijken met tevens de lengtmeting via de lichtsluis?


Gemiddelde is de minst slechte....
Bij mijn trekduwcombinaties die niet dikwijls van samenstelling veranderen heb ik vaste lengte aangekruist ..

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Syntus

Netherlands
99 Posts

Geplaatst - 23 jun 2011 :  06:36:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Ik hou het bij het ijken met gemiddelde vooruit/achteruit en de rest ga ik een lekker mee oefenen. Mijn 1ste fase van de devinitieve baan ligt er dus kan ik mij in Koploper eens lekker gaan uitleven.

Groet Adrie
Ga naar bovenaan de pagina

Syntus

Netherlands
99 Posts

Geplaatst - 12 jul 2011 :  21:10:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo mede Koplopers,

Wie kan mij vertellen welke lengte ik moet opgeven bij lengtemeting via een bezetmelder. In het handboek staat op blz. 32-33 dat je de lengte tussen de bezetmelders + 1 bezetmelder bij elkaar moet tellen (dus van punt A1 naar B1 etc.) en op blz. 164 krijg ik de indruk van niet.
Wie kan mij daar duidelijkheid in verschaffen.

Groeten Adrie
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 12 jul 2011 :  21:27:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Adrie,

Ik zit hier niet bij mijn baan, maar kijk je nu bij "ijken" of bij "lengtemeting" ? Dit lijkt mij op ijken...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina