Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 232 / Bezoekers Vandaag: 4799
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 596
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 bezetmelder tijdelijk vrijgeven terwijl hij bezet is
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

leo prinsen

Netherlands
18 berichten

Geplaatst - 27 mei 2011 :  19:02:02  Toon profiel  Reageer met citaat

Hallo Allemaal,

Even een vraag, kan ik op de een of andere manier met koploper de stopmelder vrij geven als hij bezet is?

Ik wil dit doen om de volgende reden als ik in een blok wagons afkoppel en de wagons houden alle bezetmelders van het blok bezet dan kan ik ze niet weer ophalen.

Omdat koploper dan denkt dat de loc er al is.

Nu kan ik natuurlijk met mijn dinamo systeem daar wel wat mee, maar dan moet ik solderen en dergelijke op zich geen probleem maar als het software matig kan is dat misschien eenvoudiger.

Groet Leo

h0Gelijkstroom

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 27 mei 2011 :  22:08:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Leo,

hoewel ik nog niet erg veel ervaring heb met Koploper ben ik laatst iets vergelijkbaar tegen gekomen.
Als je gebruik maakt van een vaste treinroute kun je via blokken -> Wijzig in een tabblad komen.
Bovenste keuze "Inrijden bij bezetmelding" kun je aanvinken om een trein toch in een blok te sturen waar nog wagons staan.


Download Attachment: screenshot.jpg
148,03 KB
Succes Remko
Ga naar bovenaan de pagina

leo prinsen

Netherlands
18 Posts

Geplaatst - 28 mei 2011 :  09:12:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Remco

Dat snap ik dit gebruik ik ook wel alleen als je blokken hebt waar je lange wagons hebt staan zijn alle bezetmelders bezet dus ook de stopmelder waardoor koploper denkt dat de loc er al is, terwijl hij er nog naar toe moet rijden.

groet Leo
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
990 Posts

Geplaatst - 28 mei 2011 :  11:42:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Leo,

Dit kan je dan oplossen door bijvoorbeeld de bezetmelder van de wissel te gebruiken als alternatieve stopplaats en dan cm. door rijden.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 28 mei 2011 11:42:58
Ga naar bovenaan de pagina

tijgher

Netherlands
88 Posts

Geplaatst - 28 mei 2011 :  17:50:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Dan zou ik toch eens je database nalopen.
Mijn wagons rijken ook beide bezetmeld punten. Maar dit loopt gewoon netjes om.
Loopt de trein wel netjes om als je de bzm punt niet word geraakt?
Dus een wagon minder.....

of heeft 1 van je wagons een decoder in zich met zelfde locnummer (weet niet of dit mogelijk een oorzaak zou kunnen zijn)
dat kan vast iemand bevestigen



Mvg
Mark

mc

Bewerkt door tijgher op 29 mei 2011 00:02:47
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
343 Posts

Geplaatst - 29 mei 2011 :  02:07:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Mark,

Er kan maar één decoder in een blok zijn. Staat er dus al een lok in dan zal er nooit een ander lok het blok in rijden, ook niet als inrijden bij bezet is aangevinkt in de vaste Route.

De enige uitzondering hierop is de stuurstand. Deze kan losgekoppeld wel in een blok aanwezig zijn (alleen samen met treinlengte en eventueel treintype) en kan gewoon met een Vaste Route worden opgehaald.
De stuurstand is dan echter losgekoppeld en niet bedienbaar. Hij is er rijtechnisch dus eigenlijk niet omdat hij niet aan een lok vast zit.

Heb je functie wagens (dus met een aparte decoder en rijwindow) die je in een blok hebt geplaatst dan komt daar nooit een andere lok. De functies zijn via het rijwindow wel gewoon bedienbaar.

Staat de functiewagen in het rijwindow echter niet in een blok maar fysiek wel dan is hij via het rijwindow bedienbaar en houd als een gewone wagon het blok bezet (lengte of stroom detectie in het blok). Voor koploper is er dan geen decoder in dat blok.

Een tweede decoder met het zelfde nummer fysiek in het blok is dus geen probleem, koploper weet dit niet eens.

@ Leo Prinsen,

De oplossing van Wim Romijn werkt maar eigenlijk moet je zorgen dat je een vrije melder hebt of voor of na de wagons afhankelijk van je stopmethode. Even tijdelijk een melder vrij geven kan binnen KL niet.
Wat en wanneer zou deze dan weer moeten inschakelen.

Je kan iets met een relais en functiedecoder proberen en die door een schakelaar in de route de melder laten onderbreken en later door het terugzetten van de schakelaar weer laten inschakelen maar ik vind dit veel te ingewikkeld en niet de methode om goed om te lopen.

Probeer op basis van de lengte van de losse lok een alternative stopplaats te maken, b.v. de wissel voor het blok en dan x cm doorrijden, of maak een extra korte melder achter de wagons die alleen als alternatieve stopplaats is opgegeven (lengte losse lok) en niet vermeld is bij de te verwachten bezetmeldpunten.

Succes,

Groeten Jack van der Werf

Bewerkt door JackvdW op 29 mei 2011 02:34:49
Ga naar bovenaan de pagina

leo prinsen

Netherlands
18 Posts

Geplaatst - 29 mei 2011 :  20:16:07  Toon profiel  Reageer met citaat
iedereen bedankt voor de medewerking

Jack bedankt voor je reactie hier ga ik mee verder.
Ik wist niet zeker of koploper bezetmelders tijdelijk vrij kon geven terwijl ze bezet zijn.
Relais heb ik ook overwogen maar ik ga het nu zo aanpakken als jij beschrijft.

Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina