Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 85 / Bezoekers Vandaag: 1579
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1717
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Schaduwstation
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Colman

Belgium
81 berichten

Geplaatst - 15 mei 2011 :  11:33:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo collega's

Ik heb twee schaduwstations die in beide richtingen kunnen bereden worden. Bij het opstarten van Koploper heb ik geen indicatie meer in welke richting de treinen staan en naar welk baanvak ik deze moet laten vertrekken. Door de opbouw van de scenery het ik geen zicht meer op dit gedeelte.
Iemand een praktischer oplossing hiervoor dan onder de tafel te kruipen ?

William

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 15 mei 2011 :  11:54:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
William, als het goed is onthoud koploper dat allemaal voor je en kun je gewoon verder gaan met automatisch rijden, vanuit je schaduwstation.

Je kunt trouwens in je rijwindow van je lok zien waar hij vandaan is gekomen, dus wat zijn vorige rijopdrachten zijn geweest.

Klik rechts op het vakje huidig blok en selecteer dan de afgelegde weg. Hoef jij niet meer onder je baan te kruipen en kun je zien waar hij vandaan is gekomen en wat de rijrichting was.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 15 mei 2011 :  12:21:05  Toon profiel  Reageer met citaat
William,

Dat verbaast mij.
Bij mij is koploper dat nog nooit vergeten....
Hoe stop jij de treinen en sluit koploper af ?
En vroeger was dat niet zo ?
Iets verandert aan het computersysteem ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Colman

Belgium
81 Posts

Geplaatst - 15 mei 2011 :  12:53:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Theo en Wim

Ik sluit vermoedelijk niet goed af want na het opstarten geeft het aanklikken van het vakje huidig blok de teksten "afgelegde weg" in grijs. Wanneer ik zinnens ben om af te sluiten laat ik de treinen die in het schaduwstation binnenrijden normaal stoppen op de stopmelder en dan kies ik de bewuste loc en kies: "stop automatisch rijden". Dit om te vermijden dat vooraleer alle loc's netjes in het schaduwstation staan er toch weer automatisch vertrekken.
Op die manier heb ik steeds een mooi opgeruimde baan en geef ik bij het herstarten iedere loc weer een vertrekopdracht naar het volgend blok en daar zit dan het probleem.
Maar ik heb begrepen dat dit niet de juiste manier is ?
Graag een woordje uitleg hierover .

Vriendelijke dank voor de reacties

William
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 15 mei 2011 :  13:02:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
William,

Dat is inderdaad niet de juiste manier. Zodra je de trein uit automatisch bedrijf neemt verliest hij al zijn gegevens.

Als je van je schaduwstation blokken opstelspoor blokken maakt, kun je koploper afsluiten door van automatisch rijden over te gaan naar rijden naar opstelsporen. Rijden naar opstelsporen sneltoets (f7)


Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Colman

Belgium
81 Posts

Geplaatst - 15 mei 2011 :  18:07:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt (weeral), Wim

Ik dacht al dat ik iets fout deed.


Groeten

William
Ga naar bovenaan de pagina

Colman

Belgium
81 Posts

Geplaatst - 15 mei 2011 :  23:48:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Toch blijkt het niet te lukken : de schaduwsporen zijn herbenoemd tot opstelsporen bij "onderhouden blokken" Ik doe een proefrit en laat alle locs die in het schaduwstation staan vertrekken via automatisch rijden. Wanneer ik nu het icoon "rijden naar opstelsporen" aanklik gaat het automatisch rijden verder maar wanneer een loc op zo'n opstelspoor komt stopt hij en begint zijn ingestelde wachttijd af te tellen en bij 0 gaat ie gewoon weer rijden. Wel kan ik de afgelegde weg zien wanneer ik de treinen stop met de knop "niet rijden" alle locs stop nadat ze hun gereserveerde route hebben afgewerkt.
Mogelijk moet er nog ergens iets worden ingesteld maar in de handleiding vind ik niets terug wat F6 en F7 betreft behoudens dat het zou moeten werken.

Wat moet ik nog instellen ?

Bedankt voor de goede raad

William.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 16 mei 2011 :  00:22:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
William,

Je hoeft alleen bij aanvullende blokeigenschappen aan te vinken dat het een opstelspoor(blok) is, en als je wil stoppen met automatish rijden hoef je alleen maar f7 te drukken, zodra de lok het opstelspoor bereikt zal hij dat melden en niet meer verder rijden.

Je kunt ook even je database plaatsen dan kijken we hem even na voor je.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 16 mei 2011 :  09:26:56  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Colman

Toch blijkt het niet te lukken : de schaduwsporen zijn herbenoemd tot opstelsporen bij "onderhouden blokken"



NIET herbenoemen, gewoon vinkje onder aanvullende blokeigenschappen.
Dit voor elk blok waar je de trein wil stilzetten. Of neem het blok juist achter het schaduwstation... dan valt ook alles stil.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina