Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 127 / Bezoekers Vandaag: 4543
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 596
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 wisseldecoder probleem??
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

1795

Netherlands
7 berichten

Geplaatst - 10 mei 2011 :  12:39:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van 1795  Reageer met citaat
Ik heb een spoor 0 modulebaan, met daarin 2 fiddle yards, die aangestuurd worden als wissels via koploper.
De fiddle yards worden gebruikt om achterlangs de modulebaan om te lopen.
Nu lijken de fiddle yards niet altijd goed te werken/aangestuurd te worden. Alle wissels/yards worden via relais aangestuurd.
Koploper lijkt de sturing goed te doen, alleen lijkt het niet aan te komen. Vreemd genoeg, als je dan handmatig gaat schakelen via koploper, doet hij de eerste keer niets (klopt, want je gaat de fiddle yard dan sturen naar de positie waar hij al in staat), 2e keer gaat hij wel om???
Doordat de handbesturing via koploper wel werkt, zou ik denken dat de relais wel werken, zou dat een probleem met de ESU wisseldecoder kunnen zijn???, of zie ik iets over het hoofd??

Edwin

Bewerkt door 1795 op 10 mei 2011 15:58:48

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 10 mei 2011 :  17:07:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Edwin,

Geen idee, waant ik snap je gehele verhaal niet, en heb daardoor ook geen idee wat nu het preciese probleem is.

Maar gebruik je misschien dezelfde wisseldecoderadressen voor wissels en seinen?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

1795

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 11 mei 2011 :  13:09:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van 1795  Reageer met citaat
Wim,

Het verhaal was, dat de fiddle yards, in een vaste route, door koploper wel goed aangestuurd leken te worden, maar daadwerkelijk niet bewoog, terwijl in koploper de brug wel in de andere positie lag, waardoor dus een lokomotief niet op het spoor aankomt waar hij verwacht werd. (in het slechtste geval de fiddle yard op rijd, waar geen spoor lag...)
Ging je dan handmatig schakelen, dan werkt alles goed, zonder problemen.
Maar waarschijnlijk is het probleem gevonden, ik werkte met een erg oude pc. Of pc was te traag, of rs232 was niet goed. Met een andere pc lijkt het probleem niet meer voor te komen.

Overigens, seinen gebruik ik nog niet, alleen wissels staan op de decoders, via relais, aangezien we lemaco wisselmotoren gebruiken, en aparte voeding hiervoor.

Kan me overigens goed voorstellen dat het niet duidelijk is, het geheel is toch erg complex, met een hoop factoren die meespelen, en aangezien we hier nog maar net mee bezig zijn, zal er veezijn, wat we vergeten te melden, dan wordt storing zoeken erg lastig.....

Maar bedankt voor het meedenken.

groeten

Edwin

Bewerkt door 1795 op 11 mei 2011 13:11:53
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 11 mei 2011 :  14:29:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Edwin,

Vooralsnog heb ik zoiets van nou het zal wel.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 11 mei 2011 :  18:37:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Edwin,

Hoewel is HO rijd, herken ik je probleem deels wel. Mijn ervaring is dat sommige wissels (zelfs in HO) zo veel energie nodig hebben om om te gaan, dat dat door te weinig power niet lukt. Ik rijdt met Fleischmann Profirails en de wissels daarvan zijn niet altijd even betrouwbaar. Het helpt om in Koploper de pulslengte te vergroten en de pauze tussen de wisselaansturingen, zodat het allemaal wat meer "serieel" gaat. Dat is met de instellingen onder [Algemeen]=>[Instellingen per database] in te stellen. Je moet daar een beetje mee spelen om te zien wat het beste werkt. Ook scheelt het als je een goede voeding gebruikt. Ik heb duidelijk geen last als ik met de Booster rijdt.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

1795

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 11 mei 2011 :  22:07:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van 1795  Reageer met citaat

Zo ziet het eruit, blok 4 en 5 zijn de fiddle yards, wissels / fiddle yards zouden rechtdoor staan volgens koploper, alleen de rechtse fiddle yard staat afbuigend.., ga ik deze via koploper handmatig schakelen, werkt alles wel. Ik weet niet of/hoe ik de database hier kan zetten, wil hem natuurlijk wel mailen, maar ik denk eigenlijk dat het niet in de software/database zit.....
Zoals jullie misschien al begrijpen, is de storing nog niet opgelost met een nieuwe pc.

edwin
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 11 mei 2011 :  22:10:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Edwin,

Onder je bericht wat je intypt, staat een paperclip daarmee kun je files uploaden, ook een backup van je database

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 11 mei 2011 :  22:13:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Edwin,

Komt de stand van het wissel dan wel overeen met de aansluiting op de decoder? Is deze misschien verkeerdom aangesloten?? Heeft er alle schijn van als ik je verhaal zo lees.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

1795

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 12 mei 2011 :  09:23:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van 1795  Reageer met citaat
Nog een (misschien stomme) vraag, omdat we met een andere pc toch wel verbetering zagen, zou het aan de rs232 kabel/verbinding kunnen liggen??
We hebben zomaar een rs232 kabel genomen, die ik had liggen, maar heb eigenlijk niet gekeken, weet het ook niet, of dat een 1 op 1 kabel moet zijn, of dat er iets gekruist is, weet iemand dat???

Groeten

edwin
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 12 mei 2011 :  11:20:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Je hebt een RS232C kabel nodig een kabel met een male en female connector.

De andere kabel is een NUL-modem kabel met aan beide zijden een female connector.

Zolang je de kabel gekocht hebt is het de juiste kabel. Male-Female.
Maar welk digital systeem gebruik je eigenlijk??
En plaats eens een backup van je database, dat zal een stuk makkelijker praten.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

1795

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 12 mei 2011 :  22:10:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van 1795  Reageer met citaat

Hierbij de file.


Download Attachment: Raamsdonk_20110511_224605.bck
16,62 KB
De kabels zijn alle gekocht, er is niets zelf gemaakt, ik gebruik de roco processor, en muis.

In koploper zijn de buitenste "wissels" dus geen echte wissels, maar de fiddle yards.

foto's van de fiddle yards, met de verschillende standen

Download Attachment: 03.jpg
293,33 KB


Download Attachment: 04.jpg
290,16 KB


Download Attachment: 06.jpg
249,01 KB


Download Attachment: 07.jpg
255,83 KB
probleem is dat het 19 van de 20x goed functioneerd, alles lijkt me dan goed aangesloten.
Als het dan een keer fout gaat, stop je automatisch rijden, bediend dan de "wissel"(fiddle yard) manueel via koploper, dan schakelt de wissel op het display, zonder dat er iets gebeurd, bedien je de wissel nog maal, dan beweegd deze wel zoals het hoort.
Alle wissels (en ook de fiddle yards) worden aangestuurd mbv relais, maar omdat het "manueel" wel functioneerd, denk ik dat dat stuk wel werkt.
Overigens liggen er op de fiddle yard meerdere sporen, maar er kan met koploper maar 1 spoor gebruikt worden.

Download Attachment: Yard_Schema.jpg
24,93 KB

Bewerkt door 1795 op 12 mei 2011 22:39:42
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 12 mei 2011 :  22:38:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Edwin,

Als ik je verhaal zo lees, dan heb je gewoon een contact probleem bij het aansturen van het wissel, en kunnen wij daar helemaal niets aandoen, dat zul je op of onder je baan moeten oplossen.

In de eigenschappen van Blok 5 is komende uit blok 3 een verkeerde bezetmelder ingevuld.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 12 mei 2011 22:47:12
Ga naar bovenaan de pagina

1795

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 22 mei 2011 :  18:56:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van 1795  Reageer met citaat
Het probleem lijkt toch in de wisseldecoder te zitten. Maar als ik even voor rijden alle wissels bedien, lijkt het goed te gaan.

Maar nu wil ik automatisch gaan rijden, maar dat lukt me niet, ideaal zou zijn, met 2 loks elk een andere kant uit, een van links naar rechts, andere van rechts naar links, gebruik makend van het omloopspoortje.
Het lijkt mij mogelijk te zijn, maar het lukt mij niet. Volgens mij vergeet ik ergens iets, of heb ik iets verkeerd gezet, maar ik kan er niet achter komen......
Bijlage de database met daarin de vaste test route...

hopelijk weet iemand iets..

groeten

Edwin

Download Attachment: Raamsdonk.bck
20,49 KB
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 22 mei 2011 :  19:38:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Zomaar een paar ideeën:
Bij geen enkele locomotief is aangegeven welke vaste routes hij "mag" nemen, ik zie geen vinkjes in her rijwindow.
Er zit ook nog een redelijk beperkende variable route die voor alle locs geldt.
Anderzijds heb je de blokken allemaal getekend als dubbele richtingsblokken, om ze daarna met deathlock terug dicht te "timmeren".
Ofwel probeer je met deathlocks een soort blokbeveiliging op te zetten, dat hoeft niet, zit al in koploper.

Ik zou 95% van de vergrendelingen eruit gooien en als het geheel dan begint te rijden, stap voor stap de beperkingen terug aanbrengen.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 22 mei 2011 19:47:12
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 23 mei 2011 :  07:50:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hi Edwin,

Ik zou het gewoon zo laten rijden zonder variabele en vaste routes

Mvg
Wim.

Download Attachment: Raamsdonk3.bck
14,38 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

1795

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 23 mei 2011 :  22:54:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van 1795  Reageer met citaat
Wim,

Bedankt, blijkbaar heb ik veel te moeilijk gedaan.....

Ben nog wat aan het puzzelen geweest, 2 loks achter elkaar laten rijden is gelukt. Dat gaat.
2 loks continu laten kruisen op het "passeer" spoor, nog niet. Lijkt me mogelijk te zijn, maar is nog niet gelukt.
Maar we komen er steeds verder mee, soms denken we veel te moeilijk blijkbaar..

Edwin
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina