Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 167 / Bezoekers Vandaag: 3752
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1113
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 inrijden bij bezetmelding
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

leo prinsen

Netherlands
18 berichten

Geplaatst - 10 apr 2011 :  15:57:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Allemaal

Kan iemand mij even voort helpen.
Het volgende probleem doet zich voor ik test op dit moment even met twee lok's met krois koppeling.

Lok rijd variabel pakt dan een stuk vaste trein route waar in hij ontkoppeld in een blok rijdt vervolgens door naar de bekoling installatie.
Op dat moment komt er een andere lok uit de lok loods die de wagons weer op moet halen alleen is het zo dat zodra de lok het blok met de wagons in wil rijden denkt koploper dat hij er als is dus de lok trekt op en staat direct weer stil.

Wat zou dat kunnen zijn ik heb in vaste trein route opslaan en ophalen trein lengte in gegeven en ook inrijden bij bezet melding.

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 10 apr 2011 :  16:03:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Leo,

Doorrijden in cm instellen, zodat de lok verder en langer doorrijd.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

leo prinsen

Netherlands
18 Posts

Geplaatst - 10 apr 2011 :  16:09:37  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Leo,

Doorrijden in cm instellen, zodat de lok verder en langer doorrijd.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus



Wim

Dat is niet het probleem jammer genoeg dit heb ik gedaan ook heb ik geprobeerd om in het blok waar de wagons staan de laatste bezet melder vrij te houden maar dat helpt ook niet.

Mijn idee is dat koploper denkt dat de lok er al is omdat het blok bezet is.

Groet Leo
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 10 apr 2011 :  16:30:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Leo,

Dat is ook niet het probleem, maar dat is de oplossing, dat is wat anders dan een probleem.

Dit zijn mijn instellingen voor een vergelijkbare situatie.



M.b.v. van de alternatieve stopplaats kun je nog het een en ander regelen voor het uitgestelde stoppen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 10 apr 2011 :  16:58:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Leo,

Staan de wagens op de stopmelder, dus is de stopmelder waar de lok moet stoppen bezet door de wagens? Als dat zo is dan stopt de lok omdat Koploper denkt dat de lok op die plaats is aangekomen.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

leo prinsen

Netherlands
18 Posts

Geplaatst - 10 apr 2011 :  19:40:52  Toon profiel  Reageer met citaat
[quote]Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Leo,

Dat is ook niet het probleem, maar dat is de oplossing, dat is wat anders dan een probleem.

Dit zijn mijn instellingen voor een vergelijkbare situatie.



M.b.v. van de alternatieve stopplaats kun je nog het een en ander regelen voor het uitgestelde stoppen.

Wim

Hier was ik ook al mee aan het stoeien geweest heb het nu nog een keer geprobeerd door de gegevens precies zo in te voeren als je hebt aangegeven.
Ook heb ik het verhaal van koos nog eens getest had ik ook al een keer gedaan maar dat werkt ook niet.

Wat wel werkt maar wat eigenlijk geen optie is is als je geen trein lengte in geeft dus niks weg schrijft en niks ophaalt. maar dan haal ik mij zoveel andere problemen op de hals dat dat eigenlijk geen optie is.

Als er nog andere ideeen zijn hoor ik dat graag.

Groet Leo
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 10 apr 2011 :  22:20:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Leo, andere ideen zijn er niet, met de geboden mogelijkheden werkt het.
De enige optie is een backup van je database plaatsen, dan zal er naar gekeken worden en volgt er vanzelf een advies.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

leo prinsen

Netherlands
18 Posts

Geplaatst - 11 apr 2011 :  19:20:21  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Leo, andere ideen zijn er niet, met de geboden mogelijkheden werkt het.
De enige optie is een backup van je database plaatsen, dan zal er naar gekeken worden en volgt er vanzelf een advies.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus



Wim

Bedankt voor de info.

Ik ga nog even een paar dingen proberen als ik er niet uit kom plaats ik mijn database wel even.
in ieder geval bedankt voor de snelle reactie

groet
Leo
Ga naar bovenaan de pagina

Bru

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 01 nov 2012 :  20:28:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Bru  Reageer met citaat
Heren ik heb uw berichten gelezen en kamp met het zelfde probleem
misschien is u de oplossing duidelijk mij nog niet dus
dus als het mogelijk is ..
MVG
Martien

Bewerkt door Bru op 01 nov 2012 22:19:38
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
343 Posts

Geplaatst - 02 nov 2012 :  02:26:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Martien,

Ik kom in het bovenstaande draadje nergens het woord "Vaste Route" tegen maar de tweede loc rijd wel degelijk volgens een vaste route.
Verder werkt doorrijden in cm alleen bij geijkte locs anders moet het in tijd worden ingevuld.

Koos geeft aan dat er minimaal een vrije melder moet zijn voor de wagons waardoor KL nog kan detecteren dat de loc het blok met de wagons binnenrijdt.

De instellingen van Wim zijn die van het Blok waarin aangekoppeld moet worden. Hier moet dus ook "Inrijden bij bezetmelding" aangevinkt worden, het blok is immers bezet door de wagons.

Dit window bereik je door te dubbelklikken op het blok in de vaste route.

Ook is er een alternatieve stopplaats opgegeven (3) en wel die, die net voor de wagons ligt (en dus vrij moet zijn). Bij Wim dus de derde maar dat zou ook de eerste (1) kunnen zijn (inrijmelder) dat hangt van jou situatie af.

Verder moet je uitzoeken hoeveel cm er, na het bezet worden van de alternatieve melder, doorgereden moet worden om goed aan te koppelen en deze afstand invullen bij "Extra Doorrijden".

Hoop dat het zo wat duidelijker is geworden, anders horen we het wel weer.

Succes,

Groeten Jack.

Bewerkt door JackvdW op 02 nov 2012 02:33:24
Ga naar bovenaan de pagina

Bru

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 02 nov 2012 :  21:16:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Bru  Reageer met citaat
Hallo Jack
dank je voor je reactie.
wat ik doe is dat er een lok met telex het blok in rijd nr 76 dit blok heeft een binnen en een stopmelder.
ontkoppeld een wagon/dummielok en gaat een aantal blokken door komt weer in blok 76 moet dan aan koppelen lengt 70 cm stopt dan bij de binnen melder maar loopt nooit door behalven dat als de lok van de stopmelder af is dan gaat het goed is hij handmatig geblokkerd witten lijn .
dit is niet de bedoeling maar wel de oplossing?
gr Martien


Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
343 Posts

Geplaatst - 03 nov 2012 :  01:49:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Martien,

Als je bedoelt dat er wel aangekoppeld wordt als de wagon/dummylok niet meer de stopmelder bezet houd, dan heb je het begrepen. Er moet een vrije melder zijn waarop KL kan bepalen dat de loc het blok inrijdt. Tevens start vandaar dan het doorrijden in cm.

Groet Jack.

Bewerkt door JackvdW op 03 nov 2012 01:54:51
Ga naar bovenaan de pagina

Bru

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 03 nov 2012 :  09:37:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Bru  Reageer met citaat
Jack
de binnen melder is vrij dus hij zou na deze te hebben gemeld de 65 cm moeten door rijden...
maar doet dit niet

mvg Martien
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1933 Posts

Geplaatst - 03 nov 2012 :  09:59:35  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
behalven dat als de lok van de stopmelder af is dan gaat het goed

Hieruit begrijp ik dat normaal de andere loc de stopmelder bezet houdt. Maar juist die stopmelder moet dus vrij zijn.
Ik weet zo niet uit mijn hoofd hoe koploper in dat geval omgaat met alternatieve stopmelders.
Maar wat je in elk geval zou kunnen doen, dat je de binnenkomstmelder van blok 76 als stopmelder opgeeft voor treinen die van de locloods komen. Dan doet de "echte" stopmelder van blok 76 voor die richting niet mee in de te verwachten melders.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Bru

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 04 nov 2012 :  21:41:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Bru  Reageer met citaat
Huub bedankt voor je reactie.
ik rangeer van uit de blokken 94 95 96 naar 76 via 85 86 87...
dus ik denk dat er een melder bij moet..????

heb even mijn baan overzicht bij gestuurd ...
Mvg Martien

Download Attachment: baan.jpeg
635,31 KB

Bewerkt door Bru op 04 nov 2012 21:43:29
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1933 Posts

Geplaatst - 04 nov 2012 :  21:52:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Die extra melder heeft alleen zin als je daarmee bereikt dat de aankomende loc de stopmelder niet meer bezet houdt.
Ik zie niet zo snel hoe je dat had gedacht.

Zelf heb ik ooit een automatische locwissel gehad, waarbij de stopmelder een lichtsluis was. Na ontkoppelen van de aankomende loc was die lichtsluis weer vrij en dus de stopmelder ook niet meer bezet.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
343 Posts

Geplaatst - 04 nov 2012 :  23:54:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Martien,

Er moet een vrije melder zijn, en alleen als je met een Vaste Route rijdt kan je een alternatieve stopplaats (1) gebruiken. Wat er gebeurd als je normale stopmelder nog bezet is weet ik niet.

Ik los dit bij mij op door te stoppen op een melder onder de wissel die ik vrij laat komen. Er wordt dus bij het afkoppelen gestopt op het vrijkomen van de wissel en nog x cm doorrijden per lok opgegeven in de aanvullende blokgegevens (niet in de vaste route). Verschillende locs zetten zo de wagons altijd op dezelfde plaats van af/aan-koppelen.

Bij het aankoppelen gebruik ik dan een korte melder net na de wissel (die dus vrij is en bezet moet worden, voorkant loc detecteren) die in de Vaste Route staat ingevuld als alternatieve stopplaats (1) en rij dan nog x cm door (hier wel ingegeven bij in de Vaste Route).

Doordat de wagons altijd op dezelfde plaats staan is de doorrij afstand bij het aankoppelen nagenoeg voor alle locs hetzelfde.

Ik hoop dat dit je verder helpt.

Groeten Jack.

Bewerkt door JackvdW op 04 nov 2012 23:58:54
Ga naar bovenaan de pagina

Bru

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 05 nov 2012 :  23:13:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Bru  Reageer met citaat
Heren bedankt voor de reactie .
maar ik denk dat ik het ga proberen met een virtuele melder .
die ziet hij niet dus kan hij die niet bezet houden..

u hoort nog van mij
Mvg Martien
Ga naar bovenaan de pagina

Mark Dee

Lesotho
3 Posts

Geplaatst - 26 nov 2012 :  19:22:59  Toon profiel  Reageer met citaat
in het kader van domme vragen bestaan niet.....

Het door Wim Ros geposte plaatje kan ik niet meer vinden in koploper.
zou iemand mij een hint willen geven waar/ onder welke tab, ik die ooit gezien heb..

groet Mark

handtekening
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 26 nov 2012 :  21:19:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Onderhouden Vaste treinroute, en dan het scherm voor het onderhouden van de gegevens van het blok, het blok na het richtingsblok. (lijst met blokken)

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Mark Dee

Lesotho
3 Posts

Geplaatst - 26 nov 2012 :  21:47:16  Toon profiel  Reageer met citaat
helemaal top!

handtekening
Ga naar bovenaan de pagina

Bru

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 28 nov 2012 :  22:46:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Bru  Reageer met citaat
Heren wat laat maar na testen is de oplossing de stopmelder vervangen door een virtuele te maken ............werkt het prima.

ik ben er blij mee nog bedankt voor de medewerking

Martien
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina