Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 420 / Bezoekers Vandaag: 5642
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 596
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Locdecoder instelling
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Bert Ruedisueli

Netherlands
148 berichten

Geplaatst - 08 apr 2011 :  12:43:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste forum leden,

Mijn testbaan (ovaaltje twee wissels met inhaalspoor) rijd inmiddels super; maar soms remt een trein te laat; kan dit aan het feit liggen dat de afrem en langzaam optrek functie uit moet staan in de decoder ?


Met Vriendelijke Groeten

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 08 apr 2011 :  13:46:03  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Bert Ruedisueli

Beste forum leden,

Mijn testbaan (ovaaltje twee wissels met inhaalspoor) rijd inmiddels super; maar soms remt een trein te laat; kan dit aan het feit liggen dat de afrem en langzaam optrek functie uit moet staan in de decoder ?




Nee, koploper zorgt daar wel voor.
Waarschijnlijk is uw trein (combinatie lok karakteristieken en treintype)nog aan het leren remmen.

Het kan ook zijn dat je bijna onmogelijke combinaties, vraagt bv. van 0 tot 1 sec rijden op minimum snelheid, dan blijft hij proberen te "leren"....

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

sik250

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 08 apr 2011 :  13:55:04  Toon profiel  Reageer met citaat
[/quote]

Dat is slechts gedeeltelijk waar. Als de afremfunktie te hoog staat kan koploper daar echt niet mee overweg.
Bert je geeft niet aan wat voor digitaal systeem je gebruikt en om welke decoder het gaat.
Voor DCC geld dat de afremfunktie max op 6 mag staan. Daarmee blijft hij binnen de regeling van koploper.
Jouw probleem zit waarschijnlijk in een te hoge minimumsnelheid.
Kijk verder eens in de logging ten aanzien van het leren remmen.

groet
Johan
Ga naar bovenaan de pagina

Bert Ruedisueli

Netherlands
148 Posts

Geplaatst - 08 apr 2011 :  14:17:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik gebruik Multimaus (Roco) met s88XPressNetLI en de bezetmelder S88SD16-n plus wisseldecoder WDD.
In mijn treinen zitten de Tams LD-G-32 decoders mijn testbaan bestaat uit 5 blokken met elk 2 secties.
De blokken 1 en 5 zijn dan stations blokken met een stop als de trein daar komt van 30 sec.


Met Vriendelijke Groeten
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 08 apr 2011 :  16:45:56  Toon profiel  Reageer met citaat
afrem en optrek op 1 zetten.CV3 en CV 4 is dit.Anders gegarandeerd problemen met koploper.Als je ze zo niet zet dan blijft de loc gewoon zijn zin doen bij optrekken en uitremmen.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters-P4
Ga naar bovenaan de pagina

sik250

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 08 apr 2011 :  22:27:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert

Je rijdt dus DCC.
Dan blijft staan wat ik geschreven heb. afrem maximaal op 6. Als je de decoder netjes afgeregeld hebt krijg je met die waarde nog net even een net stopje. Verder moet je de oorzaak zoeken in de minimusnelheid voor het betreffende blok. Als je dat lager zet zal het zeker goed gaan. Denk er wel aan dat na deze wijziging koploper weer eerst moet leren remmen. Denk ook aan de tip die ik je gegeven heb om de logging aan te zetten en te bekijken. Je krijgt dan beoordelen of het leren remmen goed gaat.
Succes
Johan
Ga naar bovenaan de pagina

Bert Ruedisueli

Netherlands
148 Posts

Geplaatst - 09 apr 2011 :  14:48:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Iedereen bedankt; heb inderdaad de decoder op 6 gezet en jawel het remmen gaat nu wel goed.

Met Vriendelijke Groeten

Bert Ruedisueli
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Landsweers

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 20 jul 2011 :  12:28:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koplopers,

Ik heb nu al diverse malen de "beste" waarde voor CV3 en CV4 op dit forum gelezen.
1 ding is in ieder geval duidelijk, deze moet laag zijn, zodat Koploper de massasimulatie bij optrekken en afremmen goed kan uitvoeren.
Maar wat is een lage waarde?
Ikzelf zet CV3 en CV4 altijd op 0 (nul) en Koploper "regelt" het optrekken en afremmen prima, zeker in combinatie met een lage minimumsnelheid!

Is het mogelijk dat we samen een eenduidig advies geven voor alle (beginnende) gebruikers?

PS ook CV5 en CV6 pas ik altijd aan, zodanig dat het liefst alle 28 decoder stappen worden gebruikt om de gewenste max snelheid te halen.

Groeten,
Peter

DCC + Intellibox + Koploper 7.3 + Loconet + NL Tijdperk IV-V = PLEZIER
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 20 jul 2011 :  21:43:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Zelf zou ik de waarde nul voor CV3 en CV4 niet gebruiken, omdat dat de remkarakteristiek wel erg stoterig wordt, zeker bij noodstops, als de snelheid in één keer op nul wordt gezet. Het advies van Johan vind ik zelf eenduidig genoeg, namelijk kleiner dan 6. Het is dan een beetje een kwestie van smaak of je dan 2 of 4 neemt als waarde. Beide zijn echter goed.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina