Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 388 / Bezoekers Vandaag: 388
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 388
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Variabele pendelroute kiest niet automatisch vrij blok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Thurbo

Netherlands
16 berichten

Geplaatst - 11 mrt 2011 :  14:09:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo forumleden,
Ik heb jullie hulp nodig bij een probleem. Het heeft bij ons al voor heel wat hoofdbrekers gezorgd maar wij komen er niet meer uit.
Hieronder een screenshot van onze baanplan om een en ander duidelijker te maken om ons probleem uit te leggen.
Download Attachment: msgdenbosch_NS70_baanplan.jpg
277,99 KB

Het gaat om de (variabele)pendelroute. Deze Pendelroute loopt van het schaduwstation van uit blok 11 via de spiraal, blok 22, naar boven naar het station. In het station heeft de de pendeltrein de keus uit de stationsblokken 30 of 31, ligt eraan welke op dat moment vrij is.
Hier keert de trein en kan die eventueel tijdelijk naar blok 35 om geparkeerd te worden of hij gaat weer terug naar beneden via de spiraal, blok 20 & 21, naar het pendelopstelspoor blok 11.
Wanneer de pendeltrein (automatisch & willekeurig) geparkeerd word op het station in blok 35 dan keert die daar natuurlijk en heeft die weer de keuze tussen blok 30 en 31 om weer te gaan pendelen en dat ligt er ook weer aan welke er vrij is.

Nu is het zo dat het probleem ontstaat tussen die keuze mogelijkheden en dan specifiek vanuit blok 22.
Wanneer een pendeltrein staat te wachten in blok 35 dan zie je links onderin het lokscherm dat die steeds zoekt naar een vrij blok, blok 30 of 31 (zie ook rode cirkel in de screenshot).
Wanneer je handmatig de blokken 30 en 31 blokkeert dan kun je het goed zien dat de wachtende pendeltrein die vrije blokken keuze aan het zoeken is. Haal je nu een van de handmatige blokkades weg dan gaat de pendeltrein naar dat vrije blok. Logisch, want dat is zo ingesteld in de pendelroute.

Nu is het probleem dat de trein die vanuit blok 22 komt die keuze niet maakt, terwijl die wel hetzelfde is kwa blokken. vanuit blok 22 kent die niet de keuze om naar blok 31 te gaan, alleen blok 30 is de keuze mogelijkheid. Ik zal het proberen hieronder uit te leggen.

Wanneer je de blokken 30 en 31 handmatig blokkeert, of je zet er even een lok op om een bezetmelding te krijgen, en de pendeltrein vertrekt vanuit blok 11 dan stopt die in blok 22. Tot zo ver normaal want de blokken 30 & 31 zijn (handmatig) geblokkeerd.
Wanneer je nu blok 30 vrij geeft/maakt dan rijdt de pendeltrein naar dat blok, Ook dat is normaal en onze bedoeling.

Maar wanneer je nu blok 31 vrij geeft/maakt dan blijft de pendeltrein gewoon staan in blok 22.. Het blok is dus vrij en ook de wisselstraat en toch blijft die staan. Linksonder in het lokscherm zie je ook niet dat die aan het zoeken is tussen de keuzemogelijkheden tussen de vrij beschikbare blokken net zoals je wel ziet in blok 35, alleen blok 30 is de keus.

Wanneer je de pendeltrein een handmatige opdracht geeft om vanuit blok 22 naar blok 31 te rijden dan doet die het wel. Dus de lok vanuit blok 22 naar 31 slepen met de muis. Heel wazig dus in onze ogen.

Dus even kort samengevat, dan kan een pendeltrein wel automatisch vanuit blok 35 kiezen of die naar blok 30 of 31 gaat maar vanuit blok 22 kan die alleen automatisch naar blok 30.

Als iemand eens zou willen kijken naar dit probleem dan zou dat ons geweldig verder helpen. Misschien is het iets heel kleins en simpel op te lossen maar wij zien het in ieder geval niet.

De dingen die wijzelf al bekeken hebben:
# Klopt de toewijzing van het treintype aan de treinen. = pendeltrein.
# Is er een blok "blokkade" ingesteld voor het treintype pendeltrein, Nee.
# Heeft de pendelroute een richtings blokkade of andere belemmering. Is niet het geval.
# Is er een andere blokkade/bezetmelding tussen blok 22 en 31, nee.
# Zijn de blokken juist ingesteld kwa keuze mogelijkheden van volgorde van berijden. bijv vanuit blok 11 via blok 22 naar blok 31. Die staan juist aangevinkt.
# Is er bijv een blokkade voor treinen zonder bovenleiding. Is niet het geval, ook niet voor het blok zelf(is allemaal als "met bovenleiding" gedefineerd).
# Zijn eventuele seinen juist ingesteld, ja of van geen invloed op de te rijden route.

In onze ogen hebben we alles juist ingesteld staan en gecontroleerd maar schijnbaar is dat dus niet het geval. Hopelijk kan een "second opinion" ons verder helpen.


Met vriendelijk Groeten

Arthur
Jaren ´70 groep
MSG Den Bosch

Hieronder ons backup bestand om me te testen.
Download Attachment: MSGNS70-v5b.bck
117,53 KB

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2011 :  15:41:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Arthur,

Hummm, hier is inderdaad iets vreemds aan de hand, de trein wil met geen mogelijkheid kiezen voor blok 31. Wel voor blok 30, maar daar mag hij niet heen omdat hij te lang is.
Ik puzzel nog even verder, misschien dat Paul mee kan puzzelen?

Mvg
Wim

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2011 :  16:44:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Arthur,

Hier werkt het inmiddels.

Wat heb ik gedaan heb is het volgende.
Blok 31 volledig verwijdert, daarna weer opnieuw aangemaakt, zoals het eigenlijk al was.

Dit soort problemen ben ik al wel eens vaker tegen aangelopen, en dit is denk ik nu een goede kans voor Paul om eens te kijken of hij kan vinden wat daarvan de oorzaak is.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 12 mrt 2011 :  00:21:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Arthur,

Ik ben inmiddels achter de oorzaak. Alleen ben ik nog niet achter de logica die er achter zit.







Het vinkje bij "Geldt altijd tenzij geselecteerd."

In het rijwindow is de route niet actief, je kunt hem dan ook niet aanvinken, koploper denkt nu waarschijnlijk dat hij niet aangevinkt is en kent naar mijn mening de beperking toe aan de verkeerde. Voor mijn gevoel is de beperking ten onrechte actief.

Mvg
Wim.




Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Thurbo

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 12 mrt 2011 :  04:07:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim bedankt voor je zoektocht en reactie.

Ik heb nu ook gekeken bij het schermpje wat je in je eerste screen plaatste. Deze optie kende ik nog niet en heb he inmiddels gevonden dus weer wat geleerd.

De logica die wij hebben achter die route optie is dat we die gebruiken om te voorkomen dat er een korte trein in blok 5 of 6 komt te staan. Dat blok is namelijk +300cm en die gebruiken we dus voor hele lange treinen. Wanneer je dan bij zo´n lange trein die optie aanvinkt dan is er altijd een spoor in het schaduw station vrij voor hem en blokkeert die niet alles aan de ingang van het schaduwstation.
Misschien dat hier een betere oplossing voor is maar deze optie die we bedacht hadden werkte tot nu toe goed.

Dat de Pendelroute hierdoor ook beinvloed werd is ons nooit eerder opgevallen omdat het station meestal vol stond, maar na een onderhoud aan de baan reden we alleen met pendeltreinen en toen viel het dus op dat spoor 31 niet bereden werd.

Inmiddels heb ik de routes nagelopen en heb ik die blokkade eruit gehaald want die was niet nodig bij die route voor blok 5/6.
Nu werkt de pendelroute wel zoals we graag willen. Nu geeft die het volgende aan bij de locomotief:

Dat er nu een andere blokkade in zit, dat is van die blok 5/6 route maar dat heeft nu geen directe invloed op de pendelroute meer.
Wel vreemd is dat die eigenlijk helemaal niet geld voor de pendelroute maar dat die toch meedoet.


Hieronder de laatste versie die ik nu heb van ons baanplan.

Arthur.

p.s. Wim zie je toevallig nog andere dingen die eventueel verbeterd kunnen worden dan zou ik dat graag lezen.

Download Attachment: MSGNS70-v5c.bck
117,41 KB

Bewerkt door Thurbo op 12 mrt 2011 04:10:07
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 12 mrt 2011 :  09:36:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Zoals ik het zie werkt de variabele route "Toegang blok 5/6" zoals die zou moeten werken, in ieder geval zoals ik het zou verwachten.
Door het vinkje "geldt altijd...." zijn de daar geldende beperkingen er standaard voor iedere trein. Door de variabele route te activeren, kun je die beperkingen opheffen. Kun je die route echter niet selecteren, zoals bij loc 93 het geval, dan zul je dus ook nooit de beperking om naar blok 31 te rijden, kunnen opheffen.
Maak je deze variabele route bijvoorbeeld beschikbaar bij het treintype pendeltrein, kun je ook bij loc 93 de route selecteren. En als je dat vervolgens doet, wordt de beperking naar blok 31 opgeheven en rijdt de trein keurig naar blok 31.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 12 mrt 2011 :  10:20:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Huub,

Ik vind het helemaal niet logisch, en wel om de volgende rede.

Er is een variabele route aangemaakt die geldig is voor een treintype/rijwindow, die is niet actief bij het betreffende treintype. Maar opeens is wel de omgekeerde waarheid geldig voor ineens alle treinen op de baan.
Het zal in de ogen van de jouw en de maker wel logisch zijn, maar in de ogen van Arthur en mij dus niet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 12 mrt 2011 :  13:45:51  Toon profiel  Reageer met citaat
"Geldt altijd, tenzij geselecteerd" in combinatie met de helptekst, laat toch weinig ruimte voor een andere interpretatie, zou ik denken.
Maar blijkbaar toch wel.
Treffend voorbeeld hoe moeilijk het kan zijn om over te brengen wat je bedoelt als je alleen over geschreven tekst kunt beschikken. Zoveel lezers, zoveel interpretaties...

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 12 mrt 2011 :  14:13:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ja Huub,

Bij mij gaat het mis omdat ik denk een speciale variabele route te hebben gemaakt voor een Treintype/rijwindow, en ik dan niet verwacht dat de uitzondering dan ineens algemeen geldig is. Na 10 keer lezen, staat het er, maar het is dus een echte instinker.
De aanvulling in de verklarende tekst zou kunnen zijn, dat de uitzondering dan geldig is voor alles en iedereen op de baan, i.p.v. bij het gekozen treintype/rijwindow.

Er wordt dus niet gekozen voor het activeren van de treinroute, maar heel stiekem is daar wel een deel van geldig en actief. Goed genoeg hierover. Nog meer in de huid van de programmeur kruipen is de enigste oplossing, leren hoe hij denkt en gedacht heeft.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina