Auteur |
Onderwerp |
|
vandermaas-almere
Netherlands
40 berichten |
Geplaatst - 13 feb 2011 : 17:37:51
|
Hallo forum,
Weer een tijdje zitten sleutelen, inmiddels kan lok 8 keurig omlopen echter bij het finetunen zodat na omlopen de lok netjes tegen de achtergebleven wagons uitloopt toch een eigenaardige werking bemerkt.
het betreft het extra doorrijden in cm (we rijden tenslotte met geijkte treinen) bij alternatieve stopplaats in vaste treinroute
Aantekening: Maximale waarde is 99,9 cm aangezien we grootspoor (LGB 1:22,5) rijden is het perron wel 6 meter lang dus is het jammer dat je maar 99,9 cm dan doorrijden. Het is niet anders maar toch maar even gemeld. Dus inmiddels 4 contacten geplaatst.
Ik heb denk ik bijna alle draadjes (zoals jullie dat noemen?) over dit onderwerp gelezen maar kom eingelijk nergens de nagatieve ingave tegen.
In de help staat: Als er een negatieve waarde wordt ingevuld zal de lengte van de locomotief er bij worden opgeteld.
Download Attachment: doorrijden_in_cm.jpg 32,74 KB
Dat betekend voor mij dat als ik -90 in vul en de lok zou 40 zijn de trein 50 cm eerder moet stoppen dan het contact.
Echter hoe hoger ik de negatieve waarde maak hoe verder de trein door gaat rijden.
Er staan er 4 voor beide sporen en uit beide richtingen. Die waar ik nu aan zat te sleutelen is: blok 19 omrijden via 17-18-22
Heeft er iemand ervaring mee?
Bijgevoegd mijn backup Download Attachment: STIEGE_20110213_172644.bck 102,95 KB
Met spoorse groet,
Gerard van der Maas GSG 327
Kopl 7.2.3/Win7/LGB(G)/Massoth1200z |
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 13 feb 2011 : 19:30:53
|
Gerard,
Klopt helemaal hoe hoger jij de negatieve waarde maakt hoe verder hij doorrijd. Je maakt immers je trein langer, dus duurt het ook langer voordat het eigenlijke stoppen begint. Helemaal comfirm wat er staat dus. Met een negatieve waarde stopt de trein dus niet eerder, maar stopt juist later, namelijk plus de extra lengte van je trein.
Eerder stoppen, of negatief stoppen is ook iets wat heel erg moeilijk is. Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
vandermaas-almere
Netherlands
40 Posts |
Geplaatst - 13 feb 2011 : 19:49:38
|
Hallo Wim,
Bedankt voor je reactie. Verkeerd begrepen dus van het geschrevene. Dan blijft er niets anders over dan het aankoppelen verlengen met extra cm.
Met spoorse groet,
Gerard van der Maas GSG 327
Kopl 7.2.3/Win7/LGB(G)/Massoth1200z |
|
|
sjongele
36 Posts |
Geplaatst - 13 feb 2011 : 20:01:21
|
Gerard,
Als je verder wilt doorrijden dan 99.9cm biedt vaak een virtuele melder uitkomst: die kan namelijk wel degelijk verder weg liggen.
Groeten,
Sander |
|
|
sjongele
36 Posts |
Geplaatst - 13 feb 2011 : 20:38:51
|
Gerard,
Ik realiseer me net dat in jouw geval de virtuele melder dan als alternative stopplaats gebruikt zou moeten worden. Dat lukt dan weer net even niet.
Groeten,
Sander |
|
|
vandermaas-almere
Netherlands
40 Posts |
Geplaatst - 13 feb 2011 : 20:57:59
|
Hi Sander,
Ik wilde eerst zorgen dat de lok altijd op hetzelfde punt vastmaakt dus toen ik een beetje te kort kwam leek mij de negatieve actie wel plausibel. Dat werkte dus zo niet.
Ik het 4 contacten op het station dus het moet al raar lopen wilt het stoppen op een van deze 4 en evt iets doorrijden voor ontkoppelen danwel doorrijden bij koppelen het geheel niet dekken.
Ben nou trouwens bezig met een van je opmerkingen "geregeld via verschillende treintype" elke treinlengte die achter deze lok mag komen een eigen treintype te geven die je met een logische actie weer af kan vangen of deze achter de lok zit (via van/naar blok).
Betekend wel meerdere logische acties en voor linksom ook een genestelde met and/or maar zover ben ik nog niet.
Met spoorse groet,
Gerard van der Maas GSG 327
Kopl 7.2.3/Win7/LGB(G)/Massoth1200z |
|
|
sjongele
36 Posts |
Geplaatst - 13 feb 2011 : 21:27:49
|
Gerard,
Ik snap het gebruik van logische acties hierin niet helemaal. Elke stam wagens heeft bij mij inderdaad een apart treintype. Dat gebruik ik om verschillen in te massa simuleren en in verschillende blokken het doorrijden in cm voor die stam bepalen.
Bij het omlopen sla ik bij het ontkoppelen lengte + treintype + stuurstand (vanwege de decoders die ik in de wagens heb) op in het blok (vanuit de vaste route). De lok gaat dan alleen verder. Bij het weer aankoppelen haal ik de gegevens weer op (ook weer vanuit de vaste route). Daar gebruik ik verder geen logische acties voor.
Bij mij rijdt dus de trein aan het begin van de route volgens het doorrijden in cm zover door, dat ontkoppelde lok, die aan het einde van de route altijd op dezelfde alternatieve stopplaats stopt, precies juist uitkomt.
Groeten,
Sander |
|
|
vandermaas-almere
Netherlands
40 Posts |
Geplaatst - 13 feb 2011 : 21:40:36
|
Sander,
Als je de ene keer een treinlengte van 160 cm hebt en de andere keer 300 cm hoe bepaal je dan waar hij aankoppeld zonder de trenlengte te missen of door te rijden.
Aangezien koploper niet werkt met de treinlengte in combinatie met bloklengte, alternatieve stopplaats zal je toch per treintype een vaste route moeten maken.
Aangezien vaste route alleen kan op basis van trein en niet op treintype zal je om koploper te laten weten welke combinatie er rijdt via logische actie het treintype moeten controleren en deze triggerd dan in combinatie met de trein in de vaste route of deze hiervoorgeldig is aangezien je daar triggerd op logische actie.
Als het anders kan dat je een trein die met verschillende treinlengtes toch netjes kan omlopen dan hoor ik het wel maar ik heb dit niet in alle "draadjes" kunnen vinden.
Hebben je treinen allemaal dezelfde lengte of wissel je nooit van stel dan is het zoals het nu ook al rijdt.
Met spoorse groet,
Gerard van der Maas GSG 327
Kopl 7.2.3/Win7/LGB(G)/Massoth1200z |
Bewerkt door vandermaas-almere op 13 feb 2011 21:43:35 |
|
|
sjongele
36 Posts |
Geplaatst - 14 feb 2011 : 22:17:37
|
Hoi Gerard,
De lok rijdt bij mij voor het aankoppelen elke keer naar dezelfde plek; hij stopt op de alternatieve stopplaats (evt met een vaste doorrijafstand). Ik laat aan het begin van de route elke trein zover doorrijden dat het uiteinde precies daar staat waar de lok uitkomt op het moment dat hij weer moet koppelen. Precies zo dat de alternatieve stopplaats vrij is dus. Hoever hij daarvoor moet doorrijden is afhankelijk van de lengte van de stam trein en wordt bepaald door blok in combinatie met treintype. Vandaar dat ik dus voor elke stam wagens een treintype heb.
Ik heb trouwens ook voor elke loc een apart treintype, dat ik gebruik wanneer er zonder trein wordt gereden. Daarmee kan ik de exacte stopplaats voor de loc fijnregelen. Daardoor heb ik uiteindelijk ook bijna identieke vaste treinroutes per loc: de bewegingen zijn hetzelfde, maar ik moet per loc aangeven welk treintype er na het ontkoppelen moet gelden. Dat is met een beperkt aantal locs op een buitenbaan waarschijnlijk beter te doen dan voor de N of H0 rijders met tientallen locs.
Het leuke aan Koploper is dat er, zeker sinds de introductie van logische acties, speciale acties en tellers, meerdere wegen naar Rome leiden. Kennelijk heb jij een andere werkende oplossing gevonden. Ik moet het nu toch echt eens bij je komen bekijken
Groeten,
Sander
|
|
|
JackvdW
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 15 feb 2011 : 02:20:52
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door sjongele
Gerard,
Ik realiseer me net dat in jouw geval de virtuele melder dan als alternative stopplaats gebruikt zou moeten worden. Dat lukt dan weer net even niet.
Groeten,
Sander
Hallo Allemaal,
De virtuele melder kan hier (Vaste route) WEL als alternatieve stopmelder worden gebruikt. Je geeft aan de hoeveelste melder het is uit Onderhouden Blokken Bezetmelding. Hier tellen ook de virtuele mee.
Groeten Jack.
|
|
|
sjongele
36 Posts |
Geplaatst - 15 feb 2011 : 21:46:47
|
Jack,
Nooit aan gedacht dat virtuele melders hier wel zouden kunnen meetellen; dat is handig!
Groeten,
Sander |
|
|
|
Onderwerp |
|