Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 138 / Bezoekers Vandaag: 7165
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 2 beeldschermen met koploper
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

V200

Netherlands
23 berichten

Geplaatst - 09 feb 2011 :  18:10:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allen,

Ik ben begonnen aan de bouw van mijn baan.
De proefbaan heeft prima gedraaid met Koploper. Is het mogelijk om de vensters van Koplopers over 2 beeldschermen weer te geven? Ik heb bij wijze van proef een 2e monitor aangesloten en deze werkt. Alleen de vensters van Koploper kunnen niet versleept worden naar het 2e beeldscherm. (gek genoeg het klokje wel!). Is er een instelling die ik over het hoofd zie?

Ik hoor het graag,

Jan

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 09 feb 2011 :  19:31:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Het werkt zeker. Ik heb het baanoverzicht op een aparte monitor staan en daarin ben ik niet de enige. Je moet de vensters ontkoppelen. Dat doe je door op het kleine Koplopersymbool linksboven in het betreffende venster te drukken. Dan ga je naar [Positie Venster] en activeer je "Los Gekoppeld". Je kunt dan dat venster naar de andere monitor schuiven. Als je dat met het baanoverzicht doet, moet je het nog wel met wat proberen pas maken. Dat gaat het gemakkelijks door in het baanontwerp in de hoeken een "punt waar in blok" te plaatsen. Die posities bepalen dan ook de grootte van het scherm.
Daarnaast moet je je PC nog netjes vertellen hoe scherm 1 en 2 ten opzichte van elkaar staan (naast elkaar, boven elkaar etc) zodat de muisbeweging ook logisch van de ene naar de andere monitor gaan.
Succes met de verdere installatie.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 09 feb 2011 19:35:17
Ga naar bovenaan de pagina

vincent

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 10 feb 2011 :  17:29:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Dirk,

Interessant.Enig idee of dit ook kan op mijn 7 jaar oude laptop? Hoe kun je dat vaststellen (zonder dat je al een tweede scherm hebt)?

Groeten

Vincent
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 10 feb 2011 :  17:40:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Op je desktop even rechts klikken en kijken bij de grafische eigenschappen. Daar vindt je dan wel ergens een optie om met meer beeldschermen te werken.

Net even geprobeerd met een oude HP laptop (ik schat een jaar of 5-6 oud) waar ik voor hetzelfde doel een tweede monitor wil aansluiten.
Krijg dan een hulpprogrammatje (Intel Graphics Media Accelerator Driver for Moble) waar je e.e.a. kan instellen. Maar moet dan wel eerst een extra minitor aansluiten om het ook echt in te kunnnen stellen.

Ongetwijfeld zit er op jouw laptop ook wel ergens zo'n optie, mits er natuurlijk een aansluiting aanwezig is voor een extra monitor.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 10 feb 2011 :  19:51:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Vincent,

Dat moet zeker lukken. Mijn DellC610 is zeker net zo oud volgens mij. De meeste laptops hebben een aansluiting voor een extra beeldscherm, omdat er bij werken op vaste werkplekken vaak met een groot scherm wordt gewerkt. Als er een extra monitor-aansluiting opzit (zo'n 15-pins aansluiting met 3 rijen met elk 5 aansluitingen, die meestal blauw is), dan werkt het zeker. Het is ook de aansluiting, waar de beamer opzit. Anders kun je er eens een monitor, die je nog ergens hebt staan, opzetten en kijken of het echt werkt. Eventueel proberen we het samen een keer uit.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 10 feb 2011 19:54:38
Ga naar bovenaan de pagina

Roadman

137 Posts

Geplaatst - 10 feb 2011 :  20:36:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roadman  Reageer met citaat
Goedenavond,

Heb het net ook bij mij geprobeerd. Werkt goed. Maar nu een aanvullende vraag; Mijn baanoverzicht bestaat uit 2 tabbladen. Is het ook mogelijk om bv. tabblad 1 op mijn laptop weer te geven en tabblad 2 op de aangesloten monitor en, als dat kan, hoe doen we dat dan ?

M.vr.groet.
Fred

N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB/Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 11 feb 2011 :  16:37:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Fred,

Dat kan helaas binnen Koploper niet. Je zult dus moeten blijven bladeren. Er zijn wel Koploperisten, die een soort overallblad hebben gemaakt met weinig details en daarachter tabbladen met de verschillende onderdelen. Voor het overzicht wordt dan op het overzichtsblad gereden. Als je meer details wilt zien, wordt er overgeschakeld naar één van de tabbladen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

P Bender

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 11 feb 2011 :  21:10:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Voor dubbele schermen is het wel aan te raden om twee identieke schermen of twee schermen met een gelijke resolutie te nemen. In Windows 7 heb je wat meer mogelijkheden om het twee schermen met verschillende resoluties te werken (met de resolutie per monitor goed), maar het wordt nooit helemaal ideaal (in mijn ogen). TFT draait nu eenmaal maar in een resolutie goed en scherp. Met glas had je meer mogelijkheden

In principe kan het ook met XP en twee verschilende monitoren, maar ik heb het nooit echt optimaal gekregen in die configuraties

DEUVM
Ga naar bovenaan de pagina

V200

Netherlands
23 Posts

Geplaatst - 12 feb 2011 :  15:34:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk en alle anderen,

Excuses voor mijn late reactie, de tijd voor de hobby was zeer spaarzaam deze week.
Het werkt perfect!!! Ik heb nu nog twee verschillende beeldschermen maar dat gaat veranderen. Weer een mooie stap gemaakt! Allen veel dank voor de goede raad,

Groet Jan
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 12 feb 2011 :  17:48:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan en anderen,

Goed te horen dat het werkt.
Ik heb ook twee verschillende monitoren, namelijk het beeldscherm van de (oude) laptop en een 17" scherm. Ook in XP kun je dat overigens goed instellen bij instellingen van het beeldscherm en het externe beeldscherm. Dat moet je ook doen om bij presentaties het beeld op de beamer en de laptop identiek te houden. Je merkt inderdaad wel eens dat mensen daar niet goed naar gekeken hebben en je halve dia's ziet.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

P Bender

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 12 feb 2011 :  21:45:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Maar krijg je bij XP de twee verschillende monitoren ook in hun eigen (verschillende)resolutie. Noem het een afwijking van me maar ik wordt helemaal scheel van al die TFT schermen die, om wat voor reden dan ook, niet in de goede resolutie staan. TFT(of LED) krijg je in een verkeerde resolutie domweg niet scherp.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 13 feb 2011 :  20:25:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Dat klopt. Je kunt, als je wilt de resolutie ook op dezelfde waarden zetten, maar dat is vaak ook geen gezicht.
Ik heb echter geen last van de verschillende instellingen en het werkt prima

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 15 feb 2011 :  08:20:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Allemaal,

Naar aanleiding van dit draadje, heb ik ook twee monitoren aangesloten, in W7. Ik moet zeggen dat het geweldig goed gaat, W7 heeft voor de monitoren de juiste resolutie gekozen.
Het enige waar ik tegen aan loop is het volgende:
De hoofd monitor 22" is aangesloten via HDMI, de tweede monitor 15" via VGA aansluiting. Na de eerste keer opstarten zag ik dat de hoofd monitor netjes aangaf dat deze via HDMI werkte en vervolgens alles liet zien, wat ik normaal ook zag.
Na het instellen van de tweede monitor (aanzetten, helderheid e.d.), gebeurd er het volgende bij het opstarten:
De hoofd monitor blijft op stand bij, de tweede monitor laat alles tijdens het opstarten zien. Als windows in de lucht komt komt de hoofd monitor ook met beeld. Is dit normaal?
Het andere is het kleur verschil, moet even wennen.
Maar voor de rest werkt alles prima.

Mvg Ab Boezerooij

(Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

santerdam

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 15 feb 2011 :  11:04:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Ab,

Je waarnemingen kloppen. Alles werkt correct.

Het feit dat je met twee schermen werkt, is ingesteld in Windows. Zolang Windows nog niet opgestart is, weet 'het systeem' dus nog niet dat je met twee schermen wilt werken. Default start de PC op met één (hoofd-)scherm en zodra Windows draait kan Windows ervoor zorgen dat het tweede scherm mee gaat lopen.

Voor jouw gevoel is de 22" HDMI het hoofdscherm. Dat heb je mogelijk ingesteld in Windows. Ook hier geldt dan weer dat eerst Windows zal moeten zijn opgestart, voordat die Windows instellingen actief kan worden. De primaire opstart van de PC verloopt volgens de hardware instellingen. In die instelllingen staat waarschijnlijk de VGA aansluiting als primair. (Ik weet niet zeker waar je dat instelt, ik denk via de BIOS.)

Met vriendelijke groet,

Sander

Aanvulling : Als je het HDMI scherm als hoofdscherm instelt, zal het tijdens het opstarten worden aangestuurd als VGA scherm. De hardware start verloopt 'basic' (=laagste nivo) en daarmee kunnen drivers (= hogere functionaliteit) worden gestart die uiteindelijk de HDMI aansturing gaan leveren.

Bewerkt door santerdam op 15 feb 2011 11:21:17
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 15 feb 2011 :  17:21:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ab,

Over de opstartrites van de PC heeft Sander al voldoende verteld. Je kunt in de BIOS zaken gaan wijzigen, of de opstart, zoals hij nu is maar voor lief nemen.
Ook ik merk wel een stevig kleurverschil tussen de schermen, zelfs als iemand die een beetje kleurenblind is (lichte rood/groen deficiëntie, de meest voorkomende vorm). Het laptopscherm is erg blauw, terwijl de losse monitor meer de bruin-rode kant opgaat. Het stoort me niet, want als Koploper eenmaal draait valt het mij niet op.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 15 feb 2011 17:22:48
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 15 feb 2011 :  18:50:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk en Sander,

Dank voor jullie antwoord.
Het is even wennen, aan het verschil in kleur.
Heb het baan overzicht aangepast en wat ruimer opgezet en dit venster staat in z'n geheel op de 15".
De rest staat op de hoofd monitor en dat bevalt mij prima zo.
Alles kan wat ruimer op gezet worden.

Mvg Ab Boezerooij

(Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

P Bender

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 16 feb 2011 :  19:42:31  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hallo Ab,

Ook ik merk wel een stevig kleurverschil tussen de schermen, zelfs als iemand die een beetje kleurenblind is (lichte rood/groen deficiëntie, de meest voorkomende vorm). Het laptopscherm is erg blauw, terwijl de losse monitor meer de bruin-rode kant opgaat.


Ik heb voor mijn werk thuis een opstelling met twee (identieke) monitoren.

De oorspronkelijke opstelling was een tweetal Acer 19" monitoren. De twee originele monitoren waren gelijk van kleur(instelling).

Op een gegeven moment ging een van de twee op z'n voeding (binnen de garantie) stuk. Opgestuurd naar Acer en ik kreeg een 20" terug. Gezegd dat het voor een "dual-screen" opstelling was en dat ik zelfde type monitor terug wou hebben. dit uiteindelijk voor elkaar gekregen, echter ..... hoewel typenr. identiek was zat er een duidelijke kleurverschil tussen beide monitoren. Ondanks allerlei pogingen om de kleur van de monitoren dusdanig aan te passen dat ze weer geljik waren is me dat nooit meer gelukt.

Op een gegeven moment ging de "andere" monitor ook stuk (buiten garantie ) en heb ik een tweetal(idenitieke) Samsung monitoren gekocht.

Op tweemaal VGA geven die (nagenoeg) gelijke kleuren, op 1x VGA en 1x DVI zit er ook al iets kleurverschil tussen. Kortom om het goed te krijgen (en houden) is met identieke monitoren al lastig, laat staan met twee verschillende monitoren
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 16 feb 2011 :  20:45:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Bedankt voor deze uitgebreide beschrijving. Het blijkt toch altijd lastig te zijn om exact dezelfde specificaties te krijgen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina