Auteur |
Onderwerp |
|
Seinwezen
4 berichten |
Geplaatst - 07 feb 2011 : 16:54:36
|
Beste forumleden,
Al enige tijd help ik een vriend met het digitaliseren van zijn treinbaan. Met behulp van het forum en cursus maliebaan zijn wij hiermee ver gevorderd. Inmiddels rijden er 3 treinen automatisch met een vaste route. Uiteraard valt er nog veel te programmeren en uit te zoeken maar dat is het nu juist het leuke eraan.
Er is echter 1 probleem waar wij niet de oplossing van kunnen vinden. Ook in het forum vonden wij niet de oplossing.
Gisteravond werden er her en der op de baan onterecht wissels gestuurd. Dit gebeurde ook onder de trein!!! Gelukkig reed de trein in de juiste richting en ontspoorde deze niet.
Vandaag ontpoorde de trein echter 2 keer. Hoe en waarom wij komen er niet achter.
De vraag: Hoe komt het dat er onterechte wisselsturingen plaatsvinden?
Download Attachment: roland06-02-11.bck 61,37 KB
Alvast bedankt voor de feedback.
Marco en Roland |
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 07 feb 2011 : 17:40:01
|
Hallo Marco en Roland,
het is een logisch gevolg van kort/lang schakelingen instellen en wissels en seinen op hetzelfde adres zetten. Door de database naar excel te trekken kreeg ik het volgende resultaat met dubbel gebruikte items.
Wisseldecoder 1 Sein Wisseldecoder 1 (afbuigend) Locomotief: BR 210 001-4 Wisseldecoder 1 Blok 16 (kort/lang schakeling) Wisseldecoder 1 Blok 17 (kort/lang schakeling) Wisseldecoder 1 Blok 18 (kort/lang schakeling) Wisseldecoder 1 Blok 19 (kort/lang schakeling) Wisseldecoder 1 Blok 20 (kort/lang schakeling) Wisseldecoder 1 Wissel Wisseldecoder 2 Sein Wisseldecoder 2 (afbuigend) Locomotief: BR 210 001-4 Wisseldecoder 2 Blok 1 (kort/lang schakeling) Wisseldecoder 2 Blok 15 (kort/lang schakeling) Wisseldecoder 2 Blok 2 (kort/lang schakeling) Wisseldecoder 2 Blok 4 (kort/lang schakeling) Wisseldecoder 2 Blok 5 (kort/lang schakeling) Wisseldecoder 2 Wissel Wisseldecoder 3 Blok 10 (kort/lang schakeling) Wisseldecoder 3 Blok 11 (kort/lang schakeling) Wisseldecoder 3 Blok 12 (kort/lang schakeling) Wisseldecoder 3 Blok 13 (kort/lang schakeling) Wisseldecoder 3 Blok 14 (kort/lang schakeling) Wisseldecoder 3 Blok 21 (kort/lang schakeling) Wisseldecoder 3 Wissel Wisseldecoder 4 Blok 6 (kort/lang schakeling) Wisseldecoder 4 Wissel Wisseldecoder 5 Blok 3 (kort/lang schakeling) Wisseldecoder 5 Blok 7 (kort/lang schakeling) Wisseldecoder 5 Blok 8 (kort/lang schakeling) Wisseldecoder 5 Blok 9 (kort/lang schakeling) Wisseldecoder 5 Wissel
Het advies is alle kort/lang schakelingen te verwijderen, en te zorgen dat wissels en seinen niet op 1 digitaal adres gebruikt worden. Misschien goed om ook even de helpfile te raadplegen waarvoor deze schakeling dient al vorens hem te willen gebruiken.
Verder lijken de bezetmelder 3.11 en 3.12 onjuist gebruikt te worden. Controleer de blokken 12 en 14,
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
|
|
carel richters
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 07 feb 2011 : 17:49:23
|
Hallo Seinwezen,
Prettiger zou zijn, als je gewoon je naam neerzet. Het is moeilik praten tegen een seinwezen. Maar goed, jullie vraag. Zonder nadere aanwijzingen en gegevns is er moeilijk iets over te zeggen. Welk merk rails gebruiken jullie? Bij Märklin K rails gebeurt het wel eens, dat een aandrijving een wissel maar half omzet en dan ontspoort een trein. Het kan zelfs gebeuren, dat een loc de ene kant op gaat en de rijtuigen de andere kant. Dit ligt niet aan KL, maar aan de kwaliteit van de aandrijving. De losse spoelen van de K rails zijn bar slecht. Jullie database maakt me wat dat betreft niet wijzer. Dus graag wat meer informatie. Hoogstwaarschijnlijk ligt het niet aan KL.
Mvrgr Carel
|
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 07 feb 2011 : 18:52:12
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door carel richters
Hallo Seinwezen,
Prettiger zou zijn, als je gewoon je naam neerzet. Het is moeilik praten tegen een seinwezen. Mvrgr Carel
Die staat er toch ook gewoon netjes onder.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
carel richters
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 07 feb 2011 : 19:06:37
|
Hallo Wim, Marco en Roland,
Mijn excuses, niet gezien. Trek opmerking dus in.
Mvrgr Carel |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 07 feb 2011 : 19:29:52
|
Volgens mij zijn de wisselstanden voor de wisselstraten ook allemaal net omgekeerd....
Jullie rijden "geijkt" zonder te ijken ???
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
Seinwezen
4 Posts |
Geplaatst - 08 feb 2011 : 11:39:18
|
Bedankt voor jullie reacties:
Walter, De kort/lang schakeling is verwijderd alsmede de seinen welke ff voor de sier waren geplaatst. Het onterecht schakelen is verdwenen!! Ik had wel gelezen dat seinen niet hetzelfde adres mochten hebben als een wissel maar mij niet gerealiseerd dat na het tekenen deze blijkbaar een adres krijgen toegwezen? Voor zover ik weet hebben wij er geen adres voor ingesteld, sterker nog: er is nog geen een sein geplaatst.
Bezetmelders 3.11 3.12 hoorden niet thuis in blok 14, deze gewijzigd. Was ons nog niet opgevallen.
Carel, Seinwezen is nu eenmaal mijn functie op mijn werk maar dit terzijde. Ik had al gelezen dat het op prijs gesteld werd om met de eigen naam het bericht te ondertekeken overigens ook dat er wel eens overheen gelezen wordt Er wordt gereden op C-rails......
Theo, Top 3 van de beginnersfouten las ik. Toch klopt het precies met de werkelijkheid al hadden wij wel het idee dat het andersom moest zijn. Nu hebben wij er mee geexpirimenteerd maar toen ging de boel de verkeerde kant op. Ik heb het aangepast en er gaat mee getest worden. Ik hoop het principe nu te begrijpen.....
Wat dat ijken betreft, dat moet idd nog gebeuren. Ik denk dat wij allemaal wel ergens iets hebben ingevuld zonder ons te realiseren dat er nog iets moet gebeuren.....toch?
Wim, Klopt, nog niet alles is ingevuld. Zijn nog in de test/ontdekkingsfase en hebben om die reden niet alles ingevuld.
Voor diegene die nog ff wilt spieken:
Download Attachment: roland08-02-11.bck 60,05 KB
Marco |
Bewerkt door Seinwezen op 08 feb 2011 11:58:50 |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 08 feb 2011 : 11:58:56
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Seinwezen
Bedankt voor jullie reacties:
Walter, Ik had wel gelezen dat seinen niet hetzelfde adres mochten hebben als een wissel maar mij niet gerealiseerd dat na het tekenen deze blijkbaar een adres krijgen toegwezen? Voor zover ik weet hebben wij er geen adres voor ingesteld, sterker nog: er is nog geen een sein geplaatst.
Marco,
Aan wissel en aan seinen wordt door koploper standaard het adres NUL gegeven, alle andere adressen zijn het resultaat door en van de maker van de database. Die decoderadressen heb je toch echt zelf aan je seinen toegewezen.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
Seinwezen
4 Posts |
Geplaatst - 08 feb 2011 : 20:31:48
|
Wim,
Daar was ik al bang voor.....
Marco |
|
|
carel richters
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 08 feb 2011 : 23:08:06
|
Hallo Marco en Roland,
Zijn jullie nu uit het probleem van de ontsporingen? Daar lees ik niets meer over. Aan C rails kan het niet liggen. De aandrijvingen van die wissels zijn goed. Aan KL ook niet, dus moet het ergens anders aan liggen. Maar misschien is het opgelost. Ik heb me er niet meer mee bemoeid, want ik had zelf een probleempje. Achteraf bleek ook dat iets te zijn, waar ik over heen had gekeken, maar met mij velen. Het heeft daardoor nog al wat stof doen opwaaien, maar hopelijk luwt de storm weer.
Ik hoop, dat jullie probleem inmiddels is opgelost. In voorkomende gevallen ben ik jullie graag van dienst.
Mvrgr Carel
|
|
|
Seinwezen
4 Posts |
Geplaatst - 11 feb 2011 : 15:28:30
|
Carel,
Door een aanpassing van de baan moest het testen even uitgesteld worden.
De problemen zijn opgelost. Naar mijn idee zat het probleem idd in de kort/lang schakeling en dezelfde adressering van seinen en wissels. Na het verwijderen van deze instellingen was het probleem weg.
In het baanontwerp zijn de wisselstanden aangepast en het ijken... daar gaan wij ons eens in verdiepen.....
Nu nog wat storingen, een mini auto van Volkerrail en ik kan aan het werk
Tot slot mijn complimenten voor de maker van het programma, het is net of ik over de schouder van een treindienstleider zit mee te kijken.
Marco |
Bewerkt door Seinwezen op 11 feb 2011 15:29:17 |
|
|
|
Onderwerp |
|