Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 156 / Bezoekers Vandaag: 2516
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 399
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 opstelsporen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

plmtsbda

Netherlands
87 berichten

Geplaatst - 07 feb 2011 :  13:13:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Op 27 dec 2010 heeft lieberon het onderwerp loc naar vast opstelspoor aangesneden. Door de reacties daarop ben ik al behoorlijk op weg om een van mijn problemen op te lossen.

Ik heb echter een aanvullend probleem. Namelijk een van de treinen moet perse al op zijn opstelspoor staan, voordat een paar andere treinen naar hun opstelspoor mogen rijden, omdat anders de toegang wordt geblokkeerd.

Mijn concrete vraag is dus: kun je bij het rijden naar opstelsporen voorrang afdwingen?

Met vriendelijke groeten,
Bart van Veen

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 07 feb 2011 :  13:20:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bart,

Ik denk door 2 variabele routes te maken die via een logische actie actief worden als er wordt gereden naar de opstelsporen.

In 1 sluit je alle blokken uit, waar de bepaalde lok niet mag komen en hou je de enigste mogelijkheid open voor deze bepaalde lok.
In 2 sluit je het blok uit waar de bepaalde trein moet komen.

Het enigste probleem is het moment van starten als het opstelspoor al bezet is door een andere trein dan de bepaalde trein, zal dit niet werken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

plmtsbda

Netherlands
87 Posts

Geplaatst - 09 feb 2011 :  11:57:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Een aantal dingen begint me duidelijker te worden, maar toch krijg ik nog niet voor elkaar wat ik eigenlijk wil. Ik wil bijvoorbeeld bij 'rijden naar opstelspoor' de rode diesel (lok nr 2) parkeren in blok 18.

Via F7 start ik de variabele route 'opstellen rode diesel'. Daarin zijn stopverboden vastgelegd voor alle blokken, behalve voor blok 18 (want daar moet de lok worden opgesteld) en voor blok 5 (want de lok moet daar stoppen en vervolgens via een vaste route achteruit naar blok 18 rijden).

Als ik op F7 druk, blijkt de lok, ondanks de stopverboden, toch in bepaalde blokken te stoppen. Af en toe ook in blokken die niet als opstelblok zijn gedefinieerd.

Blijkbaar doe ik iets fout, of ik wil iets, dat niet kan.
Wie heeft er een idee?

Zie baanplan.



Download Attachment: dubbelspoor.bck
78,55 KB

Met vriendelijke groeten,
Bart van Veen
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 09 feb 2011 :  14:36:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bart,

Je wil iets wat heel erg lastig zal zijn, maar het gaat om 1 trein.

Rij deze trein dan eerst via een sleep opdracht of een te activeren vaste rout in het rijwiindow naar blok 18. Blok 18 blijft een opstelspoor. Staat je trein daar, druk dan op F7 rest zal dan naar de vrije opstelsporen rijden.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

plmtsbda

Netherlands
87 Posts

Geplaatst - 09 feb 2011 :  16:08:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Zo eenvoudig ligt het helaas niet.
Ik noemde deze trein als voorbeeld om mee te beginnen.
Uiteindelijk wil ik alle treinen naar bepaalde sporen leiden.

Een van mijn problemen is dat de trein ook stopt in blokken met een stopverbod. Heb jij enig idee waar dat aan zou kunnen liggen?

Jouw suggestie om eerst deze trein via een vaste route naar blok 18 te sturen zou een eerste stap kunnen zijn.
Stel dat het mogelijk zou zijn om via een startsigaal een opeenvolgende reeks vaste routes uit te voeren om zo stuk voor stuk alle treinen naar hun plek te brengen.



Met vriendelijke groeten,
Bart van Veen
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 09 feb 2011 :  17:06:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bart,

Dit is veels te moeilijk voor koploper, en daarvoor is de optie opstelsporen niet bedoeld. Dat is alleen maar om treinen bijvoorbeeld uit het zicht ergens op te stellen, meestal een schaduwstation, het kan ook in een helix o.i.d.
De treinen worden dus willekeurig ergens neergezet op een spoor wat is gemarkeerd als opstelspoor.

Als je dus je treinen ergens speciaal wil neerzetten, dan kun je bijvoorbeeld rijden volgens bestemming, en je trein er naar toe slepen, dus van het blok waar hij staat op je scherm naar het blok waar hij naar toe moet. dan zal de trein daar een route voorzoeken. Maar zoveel rijmogelijkheden heb je niet maar wel veel treinen, dat kan al een probleem opzich zijn.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
990 Posts

Geplaatst - 09 feb 2011 :  19:33:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Volgens mij niets te moeilijk voor Koploper.

Het is gewoon even anders denken, rijden naar opstelsporen betekend dat als je op F7 drukt of op het betreffende icoon dat een trein stopt zodra hij een blok heeft bereikt die gedefinieerd is als opstelblok. Niets meer en niets minder.

Stel je maakt geen blokken aan die je gedefinieerd hebt als opstelblok dan blijven je treinen gewoon rondjes rijden.

Je maakt diverse logische acties aan bijvoorbeeld:
De eerste trein die je in een parkeerblok wil zetten geef je een vaste route met de logische actie: Rijden naar Opstelblokken.
De tweede trein die je in een parkeerblok wil zetten geef je een vaste route met de logische actie: Rijden naar Opstelblokken en trein 1 staat in blok x (1 is fictief)
Het laat zich raden. De derde trein naar het parkeerblok krijgt de logische actie: Rijden naar Opstelblokkken en trein 1 staat in blok x en trein 2 staat in blok y.
Enz. totdat alle treinen op hun plaats staat.

Ik noem het bewust een parkeerblok omdat je het zelf wil regelen.

Dat is volgens mij wat gevraagd wordt, het is bewerkelijk maar wel mogelijk.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 09 feb 2011 19:35:39
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 09 feb 2011 :  19:42:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Wat je wilt, wil, zoals Wim Romijn dat zegt, niet met F7. Dat is een algemene opdracht om alle treinen, zo mogelijk, in een opstelspoor te zetten, zodat alles wat netter stopt dan met F6, waarbij meteen alles in het volgende blok stopt.
Ik zit ook meer op de weg van Wim Romijn, dat je met logische en speciale acties moet werken, zodat elke loc zijn eigen (vaste) route naar zijn eigen parkeerspoor rijdt. Het geheel zou je kunnen laten starten met een schakelaar "Locs naar parkeerblokken". Succes met het verdere puzzelen. Ik zie vast wel een keer het resultaat.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 09 feb 2011 19:45:51
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 09 feb 2011 :  21:19:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wim Romijn,

Allemaal hele mooie constructies, die allemaal heel goed mogelijk zijn, alleen gezien het sporenplan zal dit denk ik leiden tot het neerzetten van treinen op plaatsen die dan de weg versperren voor de anderen, ook dat is weer op te lossen met logische acties. Maar de vraag is of dat al de moeite waard is. Maar dat is geheel aan Bart.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
990 Posts

Geplaatst - 09 feb 2011 :  21:40:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Dirk: Wel met F7, daar start je namelijk mee op dat de eerste logische actie begint.

Wim Ros: Ik ben het met je eens of je het zou willen.
Het blokkeren weet ik niet je moet beginnen met degene die niets blokkeren, en de rest blijft zijn rondjes rijden er bestaan immers geen opstelblokken.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 09 feb 2011 :  22:56:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wim Romijn,

Heb dit net even zitten proberen, maar durf het bijna niet te zeggen dat lukt niet.

De trigger rijden naar opstelspoor, wordt maar eenmaal gebruikt, en wordt zelfs niet in meerdere rijwindows tegelijk gezet of gebruikt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
990 Posts

Geplaatst - 10 feb 2011 :  09:35:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Zodra ik tijd heb zal ik eens even iets proberen, momenteel zit ik midden in de organisatie van de kampioenschappen van komend en volgend weekend.

Op mijn eigen baan maak ik ook gebruik van deze trigger en die werkt.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

plmtsbda

Netherlands
87 Posts

Geplaatst - 10 feb 2011 :  11:37:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim vraagt zich af of ik dit, gezien mijn beperkte baan, wel zou moeten willen. Mijn interesse gaat echter niet zo zeer uit naar scenery en realistische oplossingen, maar meer naar het uitproberen van mogelijkheden. Ik wil er daarom toch wat mee gaan doen.

Ik neig naar de suggestie van Wim Romein (per volgende trein de eis dat de vorige trein zijn plek heeft bereikt).

Bij eerdere pogingen gebruikte ik F7 als startknop. Ik heb de idee dat het daar niet mee gaat lukken, omdat dan in principe al verschilende treinen zich op opstelsporen zullen hebben opgesteld, voordat de reeks van vaste routes is afgewerkt. Daarom wil ik het, zoals Dirk voorstelt, met een schakelaar proberen.

Bedankt voor het meedenken.



Met vriendelijke groeten,
Bart van Veen
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
990 Posts

Geplaatst - 10 feb 2011 :  12:20:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Met schakelaars kan je de gekste dingen doen.
Kijk eens in mij database.

Met ca. 17 schakelaars bedien ik ca. 120 vaste routes en de nodige variabele.

Om een idee te geven:
Ik selecteer een lok (2048 of V100) deze moet naar blok 35 of 57 (rechts in het scherm)
Ik selecteer de rangeerblokken en of er wagons achterhangen.
Vervolgens kijk ik, via een logische actie, of een van de rangeerblokken bezet of vrij is.
Hierdoor weet ik of er wagons geplaatst moeten worden of opgehaald.
Bijvoorbeeld: wegzetten in blok 66 en ophalen in blok 65.
Zelfs kan het zijn dat het is wegzetten in blok 66 en vervolgens naar de lokloods rijden en wachten.

Dus jouw vraag met een schakelaar moet zeker lukken.

Download Attachment: Randwyck.bck
650,58 KB

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

plmtsbda

Netherlands
87 Posts

Geplaatst - 10 feb 2011 :  12:39:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim (Romein),

Ik zie in jouw .bck de genoemde loks en blokken niet terug. Ook zie ik geen schakelaars.

Verder krijg ik de indruk dat ik het begrip 'schakelaar' anders heb geinterpreteerd dan Koploper bedoelt. Ik dacht dat ik een schakelaar zou kunnen tekenen in het baanontwerp en die dan met de muis aan/uit zou kunnen zetten, om dat dan te gebruiken in een logische actie. Ik kan dat echter niet vinden in de handleiding.

Wel heb ik nog enkele vrije terugmelders. Zou ik die kunnen gebruiken door de ingang van de terugmelder via een weerststand (hoe groot?) wel of niet aan de voeding aan te sluiten en dan het 'bezet' zijn als criterium te nemen?


Met vriendelijke groeten,
Bart van Veen
Ga naar bovenaan de pagina

plmtsbda

Netherlands
87 Posts

Geplaatst - 10 feb 2011 :  12:44:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Als aanvulling op mijn vorige reactie bedenk ik nog iets.

Stel, ik definieer geen enkel opstelspoor. Het lijkt me, dat ik dan F7 als een 'gewone' schakelaar kan gebruiken.

Ook als dat lukt, hoor ik graag of de methode met de terugmelder zou kunnen.


Met vriendelijke groeten,
Bart van Veen
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 10 feb 2011 :  14:41:04  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door plmtsbda

Wim (Romein),

Ik zie in jouw .bck de genoemde loks en blokken niet terug. Ook zie ik geen schakelaars.




Bart, al die blauwe lichtjes op stokjes zijn schakelaars !!!!

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 10 feb 2011 14:49:36
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 10 feb 2011 :  14:43:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

De functie toets F7 is en blijft een schakelaar voor opstel sporen.
Deze is intern geprogrammeerd door Paul.
Er zijn legio mogelijkheden om een schakelaar aan te maken.
Alleen zien deze er uit als een lampje (het is het zelfde symbool)

Mvg Ab Boezerooij

(Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)

Bewerkt door Agebe op 10 feb 2011 16:17:18
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
990 Posts

Geplaatst - 10 feb 2011 :  16:14:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Deze tekst:
quote:
Stel, ik definieer geen enkel opstelspoor. Het lijkt me, dat ik dan F7 als een 'gewone' schakelaar kan gebruiken.


Is toch wat ik geschreven had:
quote:
Stel je maakt geen blokken aan die je gedefinieerd hebt als opstelblok dan blijven je treinen gewoon rondjes rijden.




Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 10 feb 2011 :  16:32:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bart,

Even terzake dan maar, op basis van F7 hier een database met logische speciale en vaste route die de treinen eerst naar de Blokken 18,19,20 stuurt. En daarna de treinen naar de blokken 1 en 9.
De vaste route is eenmalig en het auotomatisch rijden wordt opgeheven. (Wacht in blok)

Nu zul je bij het opnieuw opstarten je treinen zelf weer een bestemming moeten geven.

Blokken 10 en 11 zijn nog wel aangevinkt als opstelspoor daar rijden alleen de heen en weertjes naar toe.

Verder wat 2-richting groepen benoemd.
En een deadlock voor het rijden naar 10 en 11.
Het kostte even wat moeite maar dat maakt niet uit.

Mvg
Wim.



Download Attachment: dubbelspoor.bck
84,69 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

plmtsbda

Netherlands
87 Posts

Geplaatst - 10 feb 2011 :  17:10:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim Romijn,
Je hebt gelijk, jouw opmerking was even niet tot mij doorgedrongen.

---------
Theo,
Ik heb de door jouw bedoelde schakelaars gevonden. Maar bij de eigenschappen moet ik een functiedecoder kiezen. Ik veronderstel dat ik dus met deze 'lampjes' een externe schakelaar kan aansturen. Wat ik zoek is een signaal dat ik kan gebruiken in de definitie van een logische aktie.

---------
Wim Ros,
Ik ga jouw aanpassingen bestuderen.

---------
Uit jullie antwoorden begrijp ik, dat ik F7 kan 'misbruiken' om 1 signaal op te wekken. Voor het geval ik later nog eens een signaal wil opwekken blijft mijn vraag: kan ik via een terugmelder een bezetmelding nabootsen?
Zoja, moet ik dan de ingang (of is het een uitgang) van de terugmelder met de 'common' verbinden (of met de "+") en moet dat dan via een weerstand (welke waarde?)

Met vriendelijke groeten,
Bart van Veen
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 10 feb 2011 :  17:33:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bart, je misbruikt helemaal niets. Via een logische actie wordt er gekeken of F7 actief is.

Bestudeer het geheel maar eens.

Volgens mij werk jij met bezet/terugmelders op basis van stroomdetectie, voor het opwekken van een bezetsignaal heb je dan een stroomverbruiker nodig dat kan in de vorm van een trein, maar ook in de vorm van een weerstand, de waar de daarvan is 10k. Maar dit is nu helemaal niet aan de orde, meestal zijn daar binnen de mogelijkheden andere oplossingen voor.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

plmtsbda

Netherlands
87 Posts

Geplaatst - 10 feb 2011 :  17:43:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Ik heb jouw aanpassingen bekeken en ik snap het. Bedankt.

Ik gebruik inderdaad melders op basis van stroomdetectie.

In dit geval volstaat F7, maar die kan ik maar 1 maal gebruik.
Jij zegt dat er vaak binnen de mogelijkheden andere oplossingen zijn, dan een bezetmelding nabootsen. Kun je er mij een aan de hand doen?

Met vriendelijke groeten,
Bart van Veen
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 10 feb 2011 :  18:09:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bart,

Hij wordt nu toch ook meerdere keren gebruikt.

Andere dingen als bezetmelders, wat denk je van logische acties en schakelaars.
Laat dit eerst maar even bezinken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 10 feb 2011 :  18:13:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hi,

Nu alleen nog even opzoek naar een mogelijkheid om het 'Wacht in blok' vinkje in het (de) rijwindow(s) op te heffen, heb hem nog niet gevonden.

Lijkt me wel iets voor een speciale en logische actie op basis van een schakelaar.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 10 feb 2011 :  19:09:14  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door plmtsbda


Ik heb de door jouw bedoelde schakelaars gevonden. Maar bij de eigenschappen moet ik een functiedecoder kiezen. Ik veronderstel dat ik dus met deze 'lampjes' een externe schakelaar kan aansturen. Wat ik zoek is een signaal dat ik kan gebruiken in de definitie van een logische aktie.




Dat kan, je hebt echt geen functie-decoder nodig, want de schakelaar zit IN koploper en de logische actie ook. Beide zitten in koploper en worden daar ook verwerkt.
Wil je met de schakelaar in koploper een lampje op de baan schakelen, dan heb je een functiedecoder nodig.
Bekijk maar eens rustig de bck van Wim Romein. Er zitten wel wat veel acties in om "pedagogisch" te zijn, maar ok.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina