Auteur |
Onderwerp |
|
MRdirect
Netherlands
294 berichten |
Geplaatst - 01 feb 2011 : 13:56:29
|
Om te voorkomen dat een trein in volle vaart een blok in rijdt waarin gestopt moet worden (en dan op het stoppunt doorschiet) heb ik dit nu bij vastleggen / Tool wisselstraten geregeld dmv "Snelheidsbepeking" -> "Alleen bij stop in volgend blok" bv 50 km/h ingesteld. Maar het probleem bij deze methode is dat als een loc in een blok moet stoppen in het gehele vorige blok al met de lagere snelheid wordt gereden. Vooral als het langere blokken zijn kan dat vrij hinderlijk en niet natuurlijk zijn. Hoe krijg ik het voor elkaar dat de loc in het "vorige" blok langzaam snelheid mindert zodat met bv 50 km/h het stop-blok wordt binnen gereden waar genoeg lengte is om netjes te stoppen.
met vriendelijke groet, Marco
http://www.MRdirect.nl : MRdirect, Marklin-K, Motorola en DCC decoders |
|
Wim Romijn
Netherlands
1022 Posts |
Geplaatst - 01 feb 2011 : 14:35:18
|
Marco,
Bij de blokdefinities opgeven op welke bezetmelder de wisselstraat beperking moet ingaan. Als je alleen een binnenkomst en een stopmelder heb dan zou je een virtuele kunnen maken op bijvoorbeeld 100 cm. voor de stopmelder en deze daarvoor gebruiken.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 - IB - loconet |
|
|
MRdirect
Netherlands
294 Posts |
Geplaatst - 01 feb 2011 : 14:46:55
|
Hallo Wim, Deze "optie" kende ik nog niet, zal dat eens uit proberen. Ik begrijp dat de snelheidsbeperking dan niet geleidelijk maar in eens ingaat. Het "leren (af)remmen" werkt hier dus niet. Dus alleen in geval van een stop en niet bij overgang tussen blokken met verschillende snelheden. Of zie ik dat fout. m.vr.gr. Marco
http://www.MRdirect.nl : MRdirect, Marklin-K, Motorola en DCC decoders |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1022 Posts |
Geplaatst - 01 feb 2011 : 22:50:27
|
Marco,
De trein zal op dat punt naar de lagere snelheid gaan en dat zal dan, neem ik aan, geleidelijk gaan op basis van de eigenschappen van het type trein. Massa simulatie?
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 - IB - loconet |
|
|
JackvdW
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 02 feb 2011 : 03:06:29
|
Marco en Wim,
Ik rem al geruime tijd met deze methode. Hiervoor moet je KL wel in de "Uitgebreide mode" draaien.
Inderdaad een virtuele melder gebruiken om de wisselstraat beperking in te laten gaan en dan alleen bij "Stop in volgend blok". Bij "geen stop" gaat een snelheidswijziging volgens bloktype/treintype dan gewoon in op de inrijmelder na de wisselstraat. Het voordeel van de virtuele melder is dat je er ook makkelijk mee kunt schuiven.
Voor de snelheidsvermindering voor de wisselstraat wordt gewoon de massa simulatie van de trein aangehouden die je hebt ingesteld (treintype 50 > 0 in x sec.).
Ik gebruik het zelfs tussen blokken waar helemaal geen wissel zit. Door in Onderhouden Wisselstraten een heel kort lijnstukje als wisselstraat deel te selecteren kan je de wisselstraatbeperking gewoon instellen (anders kan je er niet bij).
Ik kan nu zelfs vanaf 80 km/h in een vrij kort blok toch netjes remmen. Werkt prima.
Groeten Jack van der Werf, Emmeloord.
|
|
|
carel richters
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 02 feb 2011 : 11:57:59
|
Hallo allemaal,
Ik heb met interesse dit draadje gevolgd, omdat ik een soortgelijk probleem heb, maar net andersom. Bij mij moet een trein vsnuit en blok, waarop met volle snelheid gereden kan worden (als het volgende blok niet bezet is) afslaan naar een caroussel naar beneden. Dit is een vrij stijle afdaling, waar een snelheidsbeperking geldt. Een trein, die afslaat, remt dus wel als gevolg van de snelheidsbeperking, maar in rpincipe gaat hij met grote snelheid de caroussel op. Het is veel natuurlijker, ook al omdat hij bij het afslaan over een aantal wissels gaat, dat een afslaande trein vóór het afslaan al snelheid vermindert.
Jack vd Werf beschrijft een methode om over een onbenoemd lijnstuk tussen 2 blokken (hetgeen bij mij ook het geval is) bij onderhouden wisselstraten de snelheidsbeperking in te laten gaan (althans dat begrijp ik er uit). Zou jij dat wat concreter kunnen beschrijven Jack, want als het is, wat ik denk, zou dat voor mij de oplossing kunnen zijn. Overigens werk ik ook met virtuele bezetmelders en dat werkt prima, maar alleen als er in het blok gestopt moet worden.
Mvrg Carel |
|
|
MRdirect
Netherlands
294 Posts |
Geplaatst - 02 feb 2011 : 12:16:36
|
> Ik heb nog één probleem met een normaal blok (2 melders) > voorafgaand aan één van de lange blokken. Ondanks dat ik > hier (alleen bij stop volgend blok) ingesteld heb wordt > dit blok continue met de snelheid van de snelheidsbeperking > bereden. Dus begint ook het afremmen al in het blok daarvoor. > Waarschijnlijk staat er toch nog ergens iets niet niet goed.
In mijn enthousiasme had ik bij de "wisselstraten" ook voor de blokken in de "vrije baan" (dus die waar alleen gestopt wordt als het volgende blok bezet is) voor dit blok ook een "snelheidsbeperking ingeval van stop" volgend blok ingesteld. Hetgeen dus niet alleen overbodig is maar ook tot ongewenst gedrag leidt. m.vr.gr Marco
|
Bewerkt door MRdirect op 02 feb 2011 20:37:01 |
|
|
mwleeuw
Netherlands
73 Posts |
Geplaatst - 02 feb 2011 : 21:47:51
|
Heren,
hoe maak ik een virtuele bezetmelder aan zoals in een van de berichten hierboven aangegeven wordt?
met vr. gr
matthijs leeuw
matthijs leeuw
intellibox m-rails |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 03 feb 2011 : 00:03:28
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door carel richters
Dit is een vrij stijle afdaling, waar een snelheidsbeperking geldt. Een trein, die afslaat, remt dus wel als gevolg van de snelheidsbeperking, maar in rpincipe gaat hij met grote snelheid de caroussel op. Het is veel natuurlijker, ook al omdat hij bij het afslaan over een aantal wissels gaat, dat een afslaande trein vóór het afslaan al snelheid vermindert.
Jack vd Werf beschrijft een methode om over een onbenoemd lijnstuk tussen 2 blokken (hetgeen bij mij ook het geval is) bij onderhouden wisselstraten de snelheidsbeperking in te laten gaan (althans dat begrijp ik er uit).
Jack definieert, als ik het goed begrijp, een "fake" wisselstraat die bestaat uit één lijntje tussen twee blokken. Maar anderzijds schrijf jij dat er al een wisselstraat ligt, dan hoef je er natuurlijk geen meer bij te maken. De snelheidsvermindering van de wisselstraat kun je laten ingaan op elke bezetmelder (echt of virtueel) in het blok voor de wisselstraat via onderhouden blokken...
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
Bewerkt door dentheo op 03 feb 2011 00:04:53 |
|
|
JackvdW
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 03 feb 2011 : 03:30:19
|
Hallo Carel,
Wat Theo zegt klopt precies, bij jou ligt al een wisselstraat je gebruikt nu waarschijnlijk de wisselstraatbeperking nog niet en laat de snelheid vermindering in gaan op het blok van de carrousel.
De snelheid van de wisselstraatbeperking stel je in bij de wisselstraat die de carrousel in gaat.
Je moet de wisselstraat beperking wel altijd geldig zetten en niet op "alleen bij stop volgend blok" de wisselstraat beperking moet immers altijd gelden als een trein naar de carrousel rijdt, ook als er wordt doorgereden.
Rechtdoor (niet de carrousel in) is een andere wisselstraat en over die kan gewoon plank gas doorgereden worden
In het blok voor de wisselstraat zet je de virtuele melder voor de stopmelder (x cm rijden) deze telt dan af vanaf de melder voor de virtuele melder, is de afstand x afgelegd dan is de melder bereikt.
Als je bij de virtuele melder "Start wisselstraatbeperking" aan zet, zal de trein bij het bereiken van de melder gaan afremmen volgens massa simulatie.
Groet Jack.
|
|
|
carel richters
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 03 feb 2011 : 17:08:54
|
Ik zal eerst reageren op Mathijs Leeuw: hoe maak je een virtuele bezetmelder aan? Allereerst moet je daarvoor de uitgebreide versie instellen door |
|
|
carel richters
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 03 feb 2011 : 17:45:52
|
Hoi Matthijs, Theo en Jack,
Allereerst wil ik reageren op de vraag van Mathijs Leeuw: "Hoe maak je een virtuele bezetmelder aan?" Dit doe je door eerst in de Instellingen per database in tab Algemeen 1 de Uitgebreide mogfelijkheden aan te vinken. Dan heb je de mogelijkheid om in Onderhoud blokken te kiezen voor een virtuele bezetmelder. In de tab bezetmeldingen en de regel, waar je de bezetmelders kiest, verschijnt, als je een bezetmelder open klikt, de mogelijkheid om te kiezen voor rijden. Als je dat doet, dan dien je de afstand (dit is de afstand van het de binnenkomstmelder tot de stopmelder) op te geven en het aantal seconden, dat de loc daarover zal rijden met de snelheid, die voor dat treintype en blok geldt. Je schat die tijd en proefondervindelijk stel je de tijd steeds nauwkeuriger in! Het werkt prima als je de tijden en afstanden redelijk goed hebt ingesteld. Het doel hiervan is om als je met 2 echte bezetmelders per blok werkt ipv met 3 een trein toch niet het gehele blok met de gemiddelde snelheid te laten rijden (want die gaat dan op de eerste melder al in), als hij moet stoppen in dat blok. Nu zal hij dat gaan doen, als hij aan het eind van de ingestelde afstand is. Tot hij dat punt bereikt heeft zal hij met de maximum snelheid voor dat blok en treintype rijden, ook al moet hij stoppen in het blok. Niettemin zal hij bij een juiste instelling tijdig snelheid verminderen en tijdig stoppen. Succes er mee.
Dan mijn probleem met het inrijden met grote snelheid van de caroussel over de wisselstraat. De antwoorden van Theo en Jack zijn helder. Ik had me dat al in laten vallen na Jacks eerdere reactie in dit draadje (en zo ingesteld). Alleen wist ik niet, dat je bij de virtuele bezetmelder ook nog start wisselstraatbeperking "ja" moet aangeven om het remmen op het juiste moment in te laten gaan. Want doe je dat niet, dan rijdt een trein het hele blok tot aan de wisselstraat met snelheidsbeperking. Dat is ook niet de bedoeling. Wat heeft KL toch een hoop mogelijkheden, als je er precies de weg in weet!
Zo zie je maar weer: een mens is nooit te oud om iets te leren. Heren en vooral Jack, mijn hartelijke dank.
Mvgr Carel |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 03 feb 2011 : 18:18:16
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door carel richters
Alleen wist ik niet, dat je bij de virtuele bezetmelder ook nog start wisselstraatbeperking "ja" moet aangeven om het remmen op het juiste moment in te laten gaan.
Je kan die "ja" voor snelheidsbeperking wisselstraat zetten bij elke bezetmelder (virtueel of echt) van het blok. Bij mij staan de meeste op stopmelder bezetmelder, dat voldoet voor een snelheidsverschil van bv. 20km/h.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
carel richters
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 04 feb 2011 : 10:35:31
|
Hallo Theo,
Ik vind dat een goede tip. Die ga ik proberen, bedankt
Mvrgr Carel |
|
|
MRdirect
Netherlands
294 Posts |
Geplaatst - 04 feb 2011 : 17:15:04
|
Door de reacties ben ik eens in de mogelijkheden van de virtuele bezetmelders gedoken. En zoals je van Koploper verwacht meerdere zeer nuttige zaken ontdekt. Men name bij en rond lange blokken heb ik het nu voor elkaar dat de wissels in de vorige wisselstraat veel eerder worden vrijgegeven hetgeen onnodig wachten van andere treinen voorkomt. Het aangeven op welke bezetmelder een wissel moet worden vrijgegeven doe je bij: Baanonderhoud => vastleggen wisseltraten => vrijgave wisselstraat. Ook het beperken van de snelheid als in een blok gestopt moet worden heb ik mbv virtuele bezetmelders goed voor elkaar gekregen. Dit in analogie met de hierboven beshreven methode tbv de carrousel. m.vr.gr. Marco
http://www.MRdirect.nl : MRdirect, Marklin-K, Motorola en DCC decoders |
|
|
carel richters
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 04 feb 2011 : 18:39:27
|
Hallo allemaal,
Met alle respect voor jullie aanwijzingen laat ik de snelheidsbeperking voor de wisselstraat naar de caroussel nu ingaan op de virtuele bezetmelder in het blok voorafgaand aan de wisselstraat. Maar wat gebeurt er: het gehele blok wordt met de beperkte snelheid gereden. Uit jullie beschrijvingen maakte ik op, dat tot het einde van de voor de virtuele bezetmelder ingestelde afstand met de normale snelheid voor dat blok gereden zou worden en daarna met beperkte snelheid. Echter dat gebeurt niet, nogmaals het gehele blok wordt met de beperkte snelheid gereden, ook als ik de snelheidsbeperking laat ingaan op de stopmelder van dat blok ipv op de virtuele bezetmelder gebeurt dat.
Wat is nu juist: beperkte snelheid in het gehele blok of alleen na de virtuele stopmelder? Als het laatste juist is, waar kan het dan aan liggen, dat het bij mij verkeerd gaat?
Mvrgr Carel |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1022 Posts |
Geplaatst - 04 feb 2011 : 19:39:03
|
Carel,
Het is van 2 factoren afhankelijk. 1. Ingaan wisslstraatbeperking in het blok 2. Max.snelheid bij de definitie van de wisselstraat.
Plaats anders even je database dan kunnen we kijken wat je vergeten ben.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 - IB - loconet |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 05 feb 2011 : 00:15:32
|
Carel,
Ik neem aan dat het sein op het eind van het blok niet op rood staat als de trein het blok binnenkomt ? Anders gaat de trein trapsgewijze naar de gemiddelde snelheid van het treintype.Indien die toevallig dezelfde is als de wisselstraat snelheid.... Kijk mee in lokoverzicht, daar zie je de "logica" achter de gereden snelheid.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
carel richters
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 06 feb 2011 : 12:03:56
|
Hallo Theo en Wim,
Ik geloof, dat ik in de gaten heb, waarom ik steeds constateer, dat het gehele blok met de voor de wisselstraat insgestelde snelheidsbeperking wordt bereden. Ik test met F7 (rijden volgens bestemming), dan rijdt een loc van het ene blok naar het andere. Ook al staat een loc aan het begin van het vertrekblok, Kl neemt waarschijnlijk aan, dat de loc op het eind staat en stelt de snelheid dienovereenkomstig in. Dan is die beperkte snelheid juist en daarom wordt dan dus ook het gehele blok met die beperkte snelheid bereden.
Omdat alles staat ingesteld, zoals jullie aangeven, heb ik een korte vaste route aangemaakt, waarin het blok, waar het om gaat, bereden wordt komend uit een ander blok. Tot mijn grote genoegen zie ik dan, dat het gehele blok tot aan hete eind van de afstand van de virtuele melder bereden wordt met de volle snelheid en de loc daarna snelheid vermindert tot de ingestelde wisselstaatbeperking.
Weer wat geleerd. Je moet het allemaal maar weten. In ieder geval bedankt voor jullie aanwijzingen. Zonder deze was ik niet verder gekomen.
Mvrgr Carel |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 06 feb 2011 : 13:50:26
|
De achtergrond is dat een trein een zeer log ding is. Die krijgt nooit na een groen sein, een rood sein voor zijn neus.
Er zit geel tussen het groen en het rood, en vanaf daar gaat hij beginnen afremmen. In KL (basis) staat dat geel sein op het einde van het vorige blok, dus vanaf daar bereidt hij zich voor om te stoppen op de stopmelder.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
robstuart
Netherlands
240 Posts |
|
mwleeuw
Netherlands
73 Posts |
Geplaatst - 23 mei 2011 : 12:33:18
|
Heren,
met heel vertraging dank voor het antwoord op de vraag die in februari gesteld heb
matthijs leeuw
intellibox m-rails |
|
|
|
Onderwerp |
|