Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 157 / Bezoekers Vandaag: 2631
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 399
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Duitse seinen in koploper.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

jumbo044

Belgium
1 bericht

Geplaatst - 20 jan 2011 :  17:22:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik ben bezig met het ontwerp van mijn nieuwe baan. Ik heb koploper uitgeprobeerd op een simpel testbaantje.
Voor de seinen zou ik de lichtseinen van Viessmann gebruiken. Als decoder voor seinen en wissels de Esu switchpilot.
Wanneer ik in koploper een duits seinstelsel genereer staat er bij de meeste seinen 3 adressen voor de elektrische aansluiting. Een uitrijsein heeft echter 9draden + een gemeenschappelijke. Heeft zer iemand ervaring met het aansluiten van de diverse duitse lichtseinen?of een schematje?

Grts,
Jumbo044

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 20 jan 2011 :  20:28:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hi Dumbo44,

Wij stellen het hier zeer op prijs dat je ondertekend met je eigen naam.
Je kunt zelf net zoveel adressen aanmaken bij het sein wat je nodig denkt te hebben, het is ook afhankelijk van de seindecoder welke jij gebruikt. Je kunt dus je eigen schema maken van decoders en manieren van schakelen en dat voor de type wissel als default bewaren en opslaan.
Je maakt dus zoveel adressen aan as dat je nodig hebt om het sein aan te sturen met je digitale systeem.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 20 jan 2011 20:30:42
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 21 jan 2011 :  22:39:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jumbo,

Voor lichtseinen met slechts 2 seinbeelden gebruik ik een Viessmann Schaltdecoder, voor meerdere seinbeelden heb je naast de decoder nog een "seinbeeldgenerator" nodig welke je op de decoder aansluit. In het eerste geval heb je dus slechts 1 adres nodig welke Hp0 / Hp1 aanstuurt. Heb je bv een inrijsein wat Hp0 / Hp1 / Hp2 moet kunnen tonen dan heb je 2 adressen nodig (waarvan er maar 1,5 gebruikt worden). Het aantal adressen dat je nodig hebt om aan te sturen kun je rechtsboven in onderhouden seinen opgeven.
Succes,

Bart

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

Harry Nieuwdorp

Netherlands
35 Posts

Geplaatst - 23 jan 2011 :  10:25:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Harry Nieuwdorp  Reageer met citaat
Hallo Jumbo,

Je kunt ook de OM32 of OC32 van van Perlo gebruiken.
Zie bijgaande link. Hier staan in de handleiding vele voorbeelden.
http://dinamo.vanperlo.net/

M.vr.gr. Harry
(Schaal HO/Fleischmann/IB en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina